Gå til innhold
Hundesonen.no

gulv - hva er "normal" slitasje? Laminatgulv


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg har angret i 20 år på at vi la laminat i stua. Hardt, kaldt og glatt. Vi har Trespo, furuetterligning. Nå var jeg sikkert til hjelp :D

hihi jeg er heldigvis vant med laminat så vet hva jeg går til, hardt og kaldt blir det siden vi ikke har gulvvarme og ikke får kjøpt det beste. Men holder det seg pent i noen år så får det være greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde laminat i gamle huset, og valgte å legge det her også - da vi måtte bytte gulv på stue og kjøkken. Med to hunder (hvorav en av de en villbass av en jakthund) og en sønn som gjerne hiver både leker og servise i gulvet, vurderte vi ikke parkett.

Vi har forøvrig denne:

http://fjordal.no/gulv/laminat/9035746-eik-glacier-graahvitstarstar/

Klassifisering 5 - "veldig hard bruk".

Veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min er at til under 200kr bør du kunne finne noe, særlig om du legger farger/utseende litt på hylla og evt. slår til på gode tilbud.

Evt ser jeg man får tak i Home Pluss til 199kr

http://bramaling.no/produkter/gulv/berryalloc-home-plus/

Og utifra deres egne sider så egner dette gulvet seg til klasserom, butikker, kontor og hotell, så vil tro det fint bør tåle et hjem med barn og hund :)

http://www.berryalloc.com/no/nb/Floors/Laminate/Home-Plus#.VKhrBfl5N8E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og OM det skulle bli mye skraper etterhvert så kan man alltids legge sånn gulvebelegg i plast? (Jeg tenker at det heter laminat, men tror ikke det heter det?) Er omtrent som et gigantisk "teppe" i plastlignende materiale som tilskjæres ønsket areal.

Vi har det i leiligheten som vi leier ut i Volda. :) Vanlig tregulv under.
1176202_10151543310325423_1062895719_n.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært nå så ville vi lagt på sånn belegg med filt på baksiden. Det er behagelig å gå på, føles lunt og tåler det meste. Med ullsokker på beina blir vi Bambi på isen. Har golvtepper oppå, der har vi antiskli under, ellers glir de i hytt og vær. Og stakkars bikkje og katt når de nesten vrenger beina fordi de plutselig bestemmer seg for å løpe litt.

Men jeg skjønner jo at verden har gått videre siden vi la Trespo og at det er kommet flere varianter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg drar opp denne med et nytt spm om laminatgulv; tåler det vann? Som i søl fra vannskål og sikkel fra hunden?

Vurderer å bytte ut det utrolig utslitte parkettgulvet med laminat. Men da var det ei som sa til meg at det blir stygt/ødelagt om man ikke tørker opp etter hunden med én gang:o

Dyret her sikler og drikker jo mens jeg er på arbeid også, så gulvet MÅ tåle at vann blir liggende til det er tørka av seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere laminat tåler ofte vannsøl, det finnes mange typer som skal tåle det. Jeg husker godt da jeg bodde hos foreldrene mine og valpen gikk bak TVen og tissa. Ble ikke oppdaget med en gang, og min far måtte faktisk ta opp deler av det nylagte gulvet fordi det svellet opp under tissedammen. Gjett om vi ble påpasselige med valpetissing i ettertid...

Jeg har i tenkt å bruke noen ekstra kroner på gulv som tåler vann og hard behandling når nytt gulv blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et av de mest slitesterke fra BerryAlloc, det tåler vann så godt at om du hadde fuget alle skjøtene og laminert litt opp på veggen kunne man laget badebasseng.

Og det har det bevist her ihvertfall, bikkja legger alltid igjen vanndammer etter drikking og mannen har en tendens til å overdrive vannbruk ved gulvvask. Det er heller ingen merker i løpet av det året vi har hatt det, og vi drar møblene rundt og hunder spinner rundt, og folk har gått i høye heler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har billig, eldre laminat på stua, det sveller om det blir liggende fuktighet lenge på det. På gangen har vi også et relativt billig, men mye nyere laminat og dette tåler helt fint vannsøl uten å svelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Uhm, drar opp denne igjen. Vi kommer trolig til å legge nytt gulv på kjøkkenet i forbindelse med oppussingen. Vi mistet oppvaskmaskinen i gulvet, så laget et svæææært høl... Så tror vi bare bytter hele skiten...

Jeg tror jeg vil ha pergo, men hva velger vi? Hvilken slitestyrke trenger vi, og hva betyr 3-stavs f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
På 16.6.2015, 21.28.39, Elisabeth00 skrev:

Uhm, drar opp denne igjen. Vi kommer trolig til å legge nytt gulv på kjøkkenet i forbindelse med oppussingen. Vi mistet oppvaskmaskinen i gulvet, så laget et svæææært høl... Så tror vi bare bytter hele skiten...

 

Jeg tror jeg vil ha pergo, men hva velger vi? Hvilken slitestyrke trenger vi, og hva betyr 3-stavs f.eks?

Drar opp igjen, jeg.. Hva valgte dere?

Jeg skal ha nytt gulv på stue/kjøkken, og har sett på Pergo. Selgeren mente det holdt med "living expression" (laveste kvalitetsgrad)  på stue/kjøkken, selv om jeg har hund. Noen som har noen formening om det? Vannsøl er ikke noe issue her, egentlig, og fjotten er jo rolig og voksen, men det er godt mulig det gulvet skal oppleve en valp (og en kattunge, for den saks skyld) en gang. 

Jeg har gulvvarme, og kommer til å gå for belegg under laminatet, men syns og det virket ganske glatt på overflaten. Nå spinner hverken dyr eller mennesker rundt her, så det er kanskje ikke så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte pergo,  høyeste slitestyrken (kjøpte på nett, da kostet den høyeste styrken det samme som middels kostet på coop obs). Hovedsakelig valgte vi høyeste fordi det er vanntett. Jeg ble frarådet den laveste kvaliteten til kjøkken, den tåler nesten ikke vann slik jeg har forstått det. Så jeg syns det er rart den ble anbefalt til kjøkken?

Vi er forøvrig veldig førnøyd :) Vi har sånn underlag fra pergo under, og så er det gammelt gulvbelegg under der igjen før betong. Ingen gulvvarme (men 5 etg). 

Det oppleves forøvrig like varmt og mykt som parketten vi har i resten av leiligheten. Vår har også tekstur, så oppleves ikke glatt.

Pappa som i utgangspunktet var negativ til laminat (kaldt og hardt) ble veldig positiv overrasket, og så nesten litt brydd ut da han sto med en fot på parketten i stuen og den andre på laminaten på kjøkkenet og sa "...laminaten er varmere...". :lol: Han er faktisk ikke den eneste som er positivt overrasket over pergoen, at det ikke er kaldt eller hardt :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pergo i stue og gang. Aldri noe problem med tissedammer eller vann i gangen.  Dyr versjon i stuen og billig på gangen  

Så tenkte jeg gi alloc en sjanse og kjøpte det til soverommet. To tissedammer som har blitt tørket opp rimelig fort og skjøtene har slått seg. Aldri mer alloc for min del.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...