Gå til innhold
Hundesonen.no

Den endeløse sagaen om Minion sin skrale helse.


Taz
 Share

Recommended Posts

Så...

Her står det altså svart på hvitt hva som er forsikringsselskapet vilkår. Likevel så krever hundeeiere å få utbetalt utredning og eventuell behandling uten å forholde seg til vilkårene. Ikke tar man en hund til røgnten - et ekstremt viktig avlstiltak, og ikke minst et svært viktig utredningsmoment for en hver hund. Ikke registrerer man en hund i NKK, som er et av hovedvilkårene.

Hva med faktum at HD og AD også kan skape slitasje i andre ledd? Skal dette dekkes selv om HD/AD grad er ukjent? Ser dere ikke hva dere krever her? Skal jeg gå til min veterinærvenn Per og be han si at dette skyldes allergi og få dekket alt selv om det kanskje skyldes litt dårlige hofter? Selvfølgelig skal forsikringsselskap ha vilkår og stille krav. Ikke bare hindrer dette svindel, men det er også en god rettesnor for oppdrettere og på sikt bedrer dette avlsvilkår for våre firbente venner.

Har du i det hele tatt lest tråden? :icon_confused:

Misnøyen om Agria handler om at jeg mener Minion havner under B.6H, og det har ingenting med å "kreve" utbetalinger i hytte og pine. Det handler om at jeg mener de har gjort en feil, og man har da vel lov å uttrykke misnøye over det?

Agria har dekket utredningen så langt de, så jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Uenigheten handler om deres egne vilkår, og jeg har innsett (før innlegget ditt) at jeg ikke kommer noen vei med å klage direkte til Agria, og derfor har jeg underrettet meg deres krav istedenfor å sende inn erklæringer. På fredag ble brevet om omregistrering sendt til NKK.

Så jeg er litt :icon_confused: over innlegget ditt.

Når man først er inne på temaet røntgen så regner jeg med du har fått med deg at hver eneste centimeter (utenom skallen) av Minion er røntget? Det har blitt prioritert å finne ut hva som er galt med Minion fremfor å sende inn bilder til NKK.

Jeg tviler på det er så viktig avlsverktøy som du forespeiler når hjortehund ikke er en rase som blir røntget (om de burde får være en diskusjon for en annen dag, fakta gjenstår at rasen ikke blir røntget).

Utredningsmoment? Nok engang, hele bikkja er røntget.

Omregistrering til NKK ble nedprioritert kraftig da Minion ble syk 3 mnd gammel og vi har flydd inn og ut av veterinæren siden. Du får ha meg unnskyldt at det gikk i glemmeboken og prøve å ikke dømme meg for hardt. Spesielt når Minion var 6 mnd gammel og jeg trodde hun måtte avlives, da tenkte jeg det ikke var så viktig å omregistrere henne.

Jeg må innrømme jeg ikke vet hva du vil frem til Bølla, eller om du i det hele tatt sikter til meg.

Du tror jeg ikke vet at AD og HD gir slitasje? Du vet at jeg per nå har 3 hunder med skjelett/leddproblemer? Og før det hadde 2 hunder med HD:E?

Minion har blitt utredet for allergi også, jeg gikk da ikke akkurat til Agria og sa at leddproblemer skyldtes allergi. :lol:

Edit: Grunnen til at jeg har prøvd å få Agria til å sette Minion over til B.6H er fordi jeg spurte spesialist når vi var der "Gir immunrelatert leddgikt sånne forandringer som Minion har i hele fremparten, inkl albuene?" svaret var "Ja".

Jeg er fullt klar over at forsikringsselskaper har vilkår og at man må følge de, men noen ganger har ikke alltid forsikringsselskapene sitt på det rene heller.

Men det er egentlig ikke vits å diskutere det lenger, da jeg allerede har begynt på steg 1 i "Hvordan få omgjort reservasjonen".

Kiwi hadde reservasjon på begge fremben, og jeg var fullt klar over hvorfor og det var forventet. Jeg klagde aldri over det.

Khal sine hofter ble heller aldri dekket.

Så vær så snill og slutt å få meg til å høres ut som jeg prøver å snylte på Agria og at jeg lever i min egen verden vedrørende Agria sine vilkår.

Hadde Minion hatt kun AD og ferdig med det, så hadde saken vært en annen.

Endret av Taz
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har du i det hele tatt lest tråden? Misnøyen om Agria handler om at jeg mener Minion havner under B.6H, og det har ingenting med å "kreve" utbetalinger i hytte og pine. Det handler om at jeg mener

Syntes denne tråden er veldig interessant selv og håper du bare kan ignorere innlegg som blir i overkant av OT (evt bare rapportere det inn). Jeg håper ihvertfall du fortsetter å skrive så vi får vite

Kanger - jeg vet at du synes Agria er uovertrufne, men når de krangler på at hunden må være registrert i NKK når hunden er registrert i SKK (som de anerkjenner fullt ut) så er det ikke god kundeservic

Kjære @Taz - jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din jeg. Jeg har ikke spesielt gode erfaringer fra Agria fra mine tidligere hunder selv, og har kranglet mye med de om bl.a. utbetaling av livsforsikring. Men for å holde Agria utenfor, så håper jeg veldig på at dere får et klart svar på hva som feiler Minion, og at det finnes en god behandling som samtidig ivaretar livskvaliteten. Det er noe forbannet dritt med syke hunder, og du har hatt så altfor mye :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes denne tråden er veldig interessant selv og håper du bare kan ignorere innlegg som blir i overkant av OT (evt bare rapportere det inn). Jeg håper ihvertfall du fortsetter å skrive så vi får vite hva som skjer med Minion og ikke minst Agria.

Enig!

@Taz:

Trykk på ignorer-knappen og la være å svare de innleggene som ikke er til hjelp (og snarere til irritasjon). Jeg har klart å følge deg og hva du ønsker av forsikringsselskapet hele veien, og jeg har ingen problemer med å se urettferdigheten i Agrias tolkning her. At andre har det er greit, men de er jo ikke til hjelp for trådstarter, og da kan de vel like gjerne la være å si noe (eller si det de skal si i en egen tråd)...

Håper du fortsetter å fortelle om Minion og saken. :hug:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, jeg skjønner jo at Agria vil ha røntging av albuene. Albueleddsatrose er jo ikke en ensartet sykdom, det kan oppstå av mange ulike årsaker, og kan være immunmediert, skyldes skade osv. HVA albuleddsartrosen skyldes er ikke vesentlig, enten har hunden AA eller så har den det ikke. Hvis den immunmedierte sykdommen medfører at hunden får forandringer i albueleddet som tilsvarer AA, så vil den også få en AA-diagnose, og hva det måtte medføre i forhold til Agria. Hunden er jo røntget med forandringer i albuene, og vil da sannsynligvis få en AA-diagnose ved offisiell røntging.

Uansett, jeg skjønner at dette er kjipt, og håper det ordner seg til det beste for Minion og deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, jeg skjønner jo at Agria vil ha røntging av albuene. Albueleddsatrose er jo ikke en ensartet sykdom, det kan oppstå av mange ulike årsaker, og kan være immunmediert, skyldes skade osv. HVA albuleddsartrosen skyldes er ikke vesentlig, enten har hunden AA eller så har den det ikke. Hvis den immunmedierte sykdommen medfører at hunden får forandringer i albueleddet som tilsvarer AA, så vil den også få en AA-diagnose, og hva det måtte medføre i forhold til Agria. Hunden er jo røntget med forandringer i albuene, og vil da sannsynligvis få en AA-diagnose ved offisiell røntging.

Hvis det var bare albuene som skulle behandles, eller bare albuene som var problemet, hadde jeg og skjønt hvorfor Agria er så rigide på dette med røntginga, men når albuene bare er ett av flere ledd som har problemer, og bare ett av flere ledd som må behandles, da blir regelen om røntging en anelse usaklig, syns jeg.

Jeg har leddgikt sjøl, og selv om albuene mine er låste med jevne mellomrom, så behandler vi ikke bare albuene, vi behandler hele immunforsvaret og alle betennelser i kroppen samtidig, liksom. Jeg ser ikke helt hvorfor Agria mener det bør være annerledes på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var bare albuene som skulle behandles, eller bare albuene som var problemet, hadde jeg og skjønt hvorfor Agria er så rigide på dette med røntginga, men når albuene bare er ett av flere ledd som har problemer, og bare ett av flere ledd som må behandles, da blir regelen om røntging en anelse usaklig, syns jeg.

Jeg har leddgikt sjøl, og selv om albuene mine er låste med jevne mellomrom, så behandler vi ikke bare albuene, vi behandler hele immunforsvaret og alle betennelser i kroppen samtidig, liksom. Jeg ser ikke helt hvorfor Agria mener det bør være annerledes på hund.

Men hvis hundens immunmedierte sykdom gjør at den får forandringer i albueleddet som tilsvarer AA, så er jo ikke regelen usakelig. Agria har ingen forutsetninger for å vite om hunden har forandringer tilsvarende AA før hunden er røntget med offisiell grad, og det står spesifikt i forsikringsvilkårene deres at bilder må sendes inn til offisiell avlesning hos NKK.

Forsikringsvilkårene er jo som de er, og velger man Agria, som er ganske godt kjent for å være ganske rigide, så må man jo ta konsekvensene av det. Med Gjensidige er det godt mulig at dette hadde vært en ikke-sak, men nå har TS valgt Agria, og da må TS følgelig følge Agria sine forsikringsvilkår.

Selvfølgelig behandler man hele kroppen når hunden har en slik tilstand, men det utelukker likevel ikke at hunden har AA. En lidelse utelukker ikke en annen. Agria har jo heller ikke sagt at de ikke vil behandle den immunmedierte tilstanden, de har reservert seg mot albuelidelser fordi hunden ikke er røntget for AA. Siden behandlingen for immunmedierte lidelser innbefatter systemisk behandling, vil jo følgelig hele kroppen få behandling, inkludert albuene, selv om Agria har reservert seg mot albuelidelser.

Forøvrig så vil jeg anta at en immunmediert leddsykdom går under et annet punkt, siden det ikke er en tilstand som går spesifikt på hofte- eller albueledd:

L Øvrige degenerative ledd og ryggsykdommer
Erstattes dersom hunden ble forsikret med en veterinærforsikring før fire måneders alder eller har vært sammenhengende forsikret i Agria med en veterinærforsikring i mer enn ett år.
Ved sykdom eller skade i ledd eller rygg som ikke omfattes av forsikringen, dekkes kostnadene frem til diagnosen blir stilt med maks 3 000 kroner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis hundens immunmedierte sykdom gjør at den får forandringer i albueleddet som tilsvarer AA, så er jo ikke regelen usakelig. Agria har ingen forutsetninger for å vite om hunden har forandringer tilsvarende AA før hunden er røntget med offisiell grad, og det står spesifikt i forsikringsvilkårene deres at bilder må sendes inn til offisiell avlesning hos NKK.

Hvilken forskjell gjør det om hunden har AA 0 eller AA 3 om problemet er immunrelatert leddgikt? Ingen som helst. Ergo er kravet om kjent AA-status unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forskjell gjør det om hunden har AA 0 eller AA 3 om problemet er immunrelatert leddgikt? Ingen som helst. Ergo er kravet om kjent AA-status unødvendig.

Det spiller selvfølgelig en rolle fordi TS tidligere i tråden sier at de ønsker å ta CT av albuen og evt operere den, og det står i forsikringsvilkårene at for at Agria skal dekke noe i forbindelse med AA så må hunden være registrert i NKK og offisielt røntget. Siden veterinæren har sett forandringer i albueleddet på røntgen, vil hunden sannsynligvis få en AA-diagnose, som sannsynligvis er forårsaket av den immunrelaterte sykdommen. Dersom albueleddet er så skadet pga AA at det må opereres, så går det jo under "AA-punktet", uansett om det skyldes immunmediert sykdom eller noe annet.

Hva folk på hundesonen mener er nødvendig eller ikke spiller strengt tatt ingen rolle, når forsikringsvilkårene som TS har skrevet under på stiller krav om registrering og offisiell røntging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria er veldig kjedelige på leddsykdommer på hund er min erfaring.
Jeg har jo avlivet to søstre på grunn av leddsykdom med 1 års mellomrom. Første fikk jeg dekket alt på, og utbetalt livsforsikring på.
Andre fikk jeg hverken dekket røntgen, avlivning eller livsforsikring, selv om bikkja var full i forkalkninger i både rygg, albuer og skuldre...

Håper på det beste for Minion - og stor klem til deg :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjipt at Agria skal være vrange her :/ Jeg så du lurte på hvor en annen tidligere i tråden har forsikret sin hund, og jeg vil bare anbefaler Gjensidige. Vi har fått dekket alt der, de har vært veldig sammarbeidsvillige :) Blondie har jo vært gjennom tre operasjoner for jursvulster uten at de stilte noe spørsmål til det.

Håper dere nærmer dere en diagnose snart og at Minion i mellomtiden får løpe og nyte live så godt han kan :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hun har blitt AD røntget med grad C, og har en kronisk betennelsesreaksjon i alle ledd (immunrelatert leddgikt).
Huden hennes henger nok sammen med dette.

Så venter på at Agria skal fjerne reservasjonen (de har gitt meg garantier på dette).

Ellers så går hun nå på en ny kur med kortison, og fungerer egentlig greit på det. Utover at jeg syns hun blir litt sløv.
Men heller litt sløv enn å tygge seg ihjel.
Så hun har mindre bivirkninger av kortisonen denne gangen enn forrige. Så får vi se hva som skjer når hun er ferdig med kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Minion vet å skremme meg altså! Forrige uke var lite gøy. :pinch:

Det begynte med at jeg oppdaget en kul/hevelse på bakfoten til Minion (kulen kjentes ut som den kom fra skjelettet), og hva er det første man tenker på når man har en mynde/hjortehund? Jo, beinkreft! Hun hadde jo hatt litt vondt i den foten, og hun går jo fast på kortison, som fungerer som en liten smertestillende.
Hun hadde også en hoven tå. Så da ble det veterinærtime så snart helgen var over! Det var en veldig lang helg.

Vi møter opp hos veterinæren, som jo er enig, at denne kulen virker jo litt skummel. Så da ble det røntgen, og heldigvis fikk hun lov å være våken denne gangen. (veldig medgjørlig mynde jeg har)
Bildene viste at hun heldigvis ikke hadde benkreft i foten, men de mistenkte et stressbrudd, men skjønte ikke helt hvorfor hun hadde fått en så stor hevelse/kul der. Tåa ble det også tatt bilde av, og den så også fin ut, men en veldig merkelig kul!
:sleep:
Så da ble tåa barbert og det ble tatt prøver av den, de fant litt mange og feil type hvite blodceller. Nok engang, kreft?? :frantics:
Det ble konsultert (jeg vet ikke om prøvene ble sendt inn) med et laboratorium ang funnet, men de mente det nok var immunsystemet til Minion som kødder fælt med henne. Altså relatert til leddgikten og alt som feiler Minion.

Så foreløpig er løsningen økning av dosen kortison, og håpe kulene er vekke innen 10 dager.
Jo høyere dose kortison Minion får, jo sultnere blir hun! :blink: Så nå når vi nettopp er ferdig med 20 mg, så prøver hun å stjele ALT! Gleder meg til vi er nede på 5 mg igjen, den sultheten er mer levelig!

Så da har hun ihvertfall ikke kreft da. Syns hun kan slutte å skremme meg!

Agria har fjernet reservasjonen på albuene til Minion, og Minion har egentlig fungert ganske greit på kortison de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE artig med sånn skremming.... Håper de forsvinner like fort som de dukket opp!

Nei, huff! Syns de kan holde seg for gode til å drive med sånt!

Hun er nede i 10 mg nå, og skal gå på det i 3 dager til, men kulen(e) er der fortsatt. :hmm:

åh guri, Minion da! :hug: Nå måå du slutte å skremme sånn!

Hottie hilser og sier at det er kult med kul. :aww:

Ja! Be henne kutte ut! Nå syns jeg hun har skremt meg nok!

Hva er det med disse myndene våre? :P

Minion sier at hun liker Hottie!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...