Gå til innhold
Hundesonen.no

"Barn flest" ligner...


Evelina
 Share

Recommended Posts

Har hørt at ("barn flest" )barna ligner mest på besteforeldre i personlighet og utseende. At generasjonen hopper over en genarasjon men er ikke sikker på om dette stemmer eller ikke. Det er jo forskjellig fra folk til folk men lurte bare på om noen vet noe om dette? Er det i så fall sånn med valper også? Sett litt sånn på spissen dette da siden det ikke er noen fasitsvar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som hopper over generasjoner. Et avkom arver 50 % av sine gener fra mor, og 50 % fra far. Den arver ingenting fra sine besteforeldre, som foreldrene ikke har arvet.

Det er forskjell på genotype (hvilke gener individet har) og fenotype (hva som kommer til syne).

Slik at et avkom kan f.eks ha blå øyne selv om mor og far har brune (men bærer av blå). Om bestefar da har blå øyne så ser det ut som at genet har hoppet over en generasjon. Dette er ikke tilfelle, genet ble nedarvet via forelder som hadde annen fenotype.

Noen andre kan sikkert forklare bedre, jeg sitter på telefon.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yasmine har definitivt arvet sin farmors hode.... det var kanskje ikke DET trekket jeg ønsket meg mest fra farmoren, for å si det sånn :lol:.

Hodet har hun arvet fra sin far. Jeg skjønner hva du mener, men for en som lurer på om gener hopper over generasjoner er det kanskje greit å spesifisere at det ikke er tilfellet. :P

Gener hopper ikke over generasjoner. Et individ arver alt fra sin mor og far. Den kan arve gener indirekte (gjennom sine foreldre) fra eldre generasjoner, men da kun de trekkene som er nedarvet gjennom hver generasjon. :)

Men ja, morsomt er det :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet har hun arvet fra sin far. Jeg skjønner hva du mener, men for en som lurer på om gener hopper over generasjoner er det kanskje greit å spesifisere at det ikke er tilfellet. :P

Gener hopper ikke over generasjoner. Et individ arver alt fra sin mor og far. Den kan arve gener indirekte (gjennom sine foreldre) fra eldre generasjoner, men da kun de trekkene som er nedarvet gjennom hver generasjon. :)

Men ja, morsomt er det :D

Jeg tror strengt tatt ikke du trenger å forklare dette for oss, men det er jo sånn at fenotypen er det man ser - og når man ikke ser tilsvarende trekk hos faren, men vet at farens mor er kliss lik, så sier man jo at man har arvet farmoren, sant?

Det er helt innafor å si at man har "arvet" sin farmor, mormor etc når det er DEN man faktisk ligner mest på.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, @SandyEyeCandy jeg syns det var merkelig jeg også, men valgte å tolke det som et reelt spørsmål. :D

Jeg tror strengt tatt ikke du trenger å forklare dette for oss, men det er jo sånn at fenotypen er det man ser - og når man ikke ser tilsvarende trekk hos faren, men vet at farens mor er kliss lik, så sier man jo at man har arvet farmoren, sant?

Det er helt innafor å si at man har "arvet" sin farmor, mormor etc når det er DEN man faktisk ligner mest på.

Jeg forklarer dette til @Evelina. Utifra startinnlegget virker det ikke som at hun har forstått hvordan det hele henger sammen, så da kan det være greit med grunnleggende informasjon.

Det er innafor å si mye rart, men uten den grunnleggende forståelsen blir også tolkningen feil. Rykter som at gener hopper over generasjoner kommer av mangelfull forståelse av genetikk, så da er det også helt innafor å forklare hvordan det egentlig henger sammen. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, @SandyEyeCandy jeg syns det var merkelig jeg også, men valgte å tolke det som et reelt spørsmål. :DJeg forklarer dette til @Evelina. Utifra startinnlegget virker det ikke som at hun har forstått hvordan det hele henger sammen, så da kan det være greit med grunnleggende informasjon.

Det er innafor å si mye rart, men uten den grunnleggende forståelsen blir også tolkningen feil. Rykter som at gener hopper over generasjoner kommer av mangelfull forståelse av genetikk, så da er det også helt innafor å forklare hvordan det egentlig henger sammen. :)

jeg går ut i fra at alle forstår at gener ikke "hopper over" en generasjon. At derimot fenotypen kan gjøre det, er noe ganske annet. Uttrykket av både fenotype og mentalitet kan være så mangt. Og være styrt av ulike typer nedarving. Mye har vi ikke oversikt over engang.... Jeg bruker å si at man får hva man avler på. Men var det så enkelt i praksis, så gadd vi kanskje ikke drive med dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis arvet en del fra bestefar(farfar), både interesse og utseende :P har blitt stoppet på hundearrangementer av mennesker jeg aldri har sett før og fått beskjed om at "du må være barnebarnet til NN!" pappa ligner jo selvsagt også på bestefar, mens derimot mormoren og morfaren min har jeg aldri fått høre at jeg minner om, ikke på noe område...

Elvis har jeg fått høre at ligner mer på besteforeldre enn foreldre så der er det tydelig hvem sine gener som har kommet frem utseendemessig ;)

Gener er egentlig ganske morsomt sånn sett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tvillinger skipper jo ofte en generasjon? Hvorfor ?

Toeggede tvillinger er arvelig. Moren kan bære gen som gjør at hun frigjør flere egg, slik at sjansen for tvillinger øker. Dersom mannen i forholdet er bærer av genet har det likevel ikke noe å si for sjansen for tvillinger, det er moren som avgjør hvor mange egg som blir sluppet. Mannen kan derimot gi genet videre til sin datter, som igjen da har høyere sjanse for tvillinger. Dette har igjen ført til myten om at tvillinger kommer i annenhver generasjon.

Det er forøvrig ingen beviser for at tvillinger forekommer oftere i annenhver generasjon, men det er et godt eksempel på at noe som ofte blir observert plutselig blir en sannhet :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke helt bokstavelig, men det er mange som tror at det er en regel/sannhet at flere egenskaper kommer til syne i annenhver generasjon (altså utrykket hopper over en generasjon).

Du skrev:

Har hørt at ("barn flest" )barna ligner mest på besteforeldre i personlighet og utseende. At generasjonen hopper over en genarasjon men er ikke sikker på om dette stemmer eller ikke.

Og nei, dette stemmer ikke. Barn generelt ligner ikke mer på besteforeldre i utseende eller personlighet, men noen kan gjøre det. Det du skriver er en myte, på lik linje med at tvillinger forekommer i annenhver generasjon. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...