Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunder omnivore eller carnivore? -splittet fra "Fordommer.."


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Edit: ble kanskje litt feil å kalle det en fordom på råfôrerne? Det stemmer vel..?

Nei. Hunder er primært kjøttetere/åtseletere. I naturen spiser hundedyr også noe bær og gress, men korn og lignende (som er hovedingrediens i de fleste tørrfor) er ikke en del av menyen. De er altså i hovedsak tilpasset en kjøttbasert diett.

De har en kort fordøyelseskanal (tilpasset kjøtt), men mulig på grunn av konkurranse i flokken har de også lært seg å nyttiggjøre seg av andre ting. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei. Hunder er primært kjøttetere/åtseletere. I naturen spiser hundedyr også noe bær og gress, men korn og lignende (som er hovedingrediens i de fleste tørrfor) er ikke en del av menyen. De er altså i

Hunder er omnivore, ikke carnivore. Derav er de altetere og ikke kjøttetere :-)

Hvorfor er det så mange som ikke virker å rett og slett tåle at hunder er altetende isteden for kjøtteter? Hva gjør det om hunden kan ha benefits fra en grønnsak og litt bær i tillegg til kjøtt?

@Tabris

Noe liknende har skjedd meg. Møtte løs Ambull med ung kar av utenlandsk opprinnelse med skikkelig swagstil på slep bakom, og tenkte at dette ikke kom til å gå bra. Men så snart at hunden var snill som et lam, litt for "Labradorgladsnill" egentlig. :P

Nei. Hunder er primært kjøttetere/åtseletere. I naturen spiser hundedyr også noe bær og gress, men korn og lignende (som er hovedingrediens i de fleste tørrfor) er ikke en del av menyen. De er altså i hovedsak tilpasset en kjøttbasert diett.

De har en kort fordøyelseskanal (tilpasset kjøtt), men mulig på grunn av konkurranse i flokken har de også lært seg å nyttiggjøre seg av andre ting. :)

Liker, men tviler på at de egentlig beiter gress altså, svært lite isåfall, og er også noe min hund bare gjør når han har dårlig mage. :)

Og bær under 5% og også bare i sesongen for blåbær og om det er mangel på byttedyr, ifølge grundige studier av ulv, så utgjør ikke akkurat noen stor del av kosten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker, men tviler på at de egentlig beiter gress altså, svært lite isåfall, og er også noe min hund bare gjør når han har dårlig mage. :)

Og bær under 5% og også bare i sesongen for blåbær og om det er mangel på byttedyr, ifølge grundige studier av ulv, så utgjør ikke akkurat noen stor del av kosten. :)

Litt OT: Jeg merker stor forskjell på kvalme-gress og snadder-gress. Er hun kvalm kan hun spise hva som helst grønt - potteplanter, mose, etc - mens hun minst 4-5 ganger ila. en tur stopper for å gomle i seg særdeles deilige gresstuer. Det er tydelig en gresstype som smaker bedre enn andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt OT men mine spiser gress daglig :-) De bokstaveligtalt beiter! Det gjorde vår gamlehund også, og flere hunder jeg kjenner. min yngste går rundt og spiser bær i skogen når det er bærsesong.

Jeg har også møtt en dalmatiner som gjorde det, men det er også den eneste. Syntes det var veldig merkelig, det var ikke et strå her og der liksom. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt OT men mine spiser gress daglig :-) De bokstaveligtalt beiter! Det gjorde vår gamlehund også, og flere hunder jeg kjenner. min yngste går rundt og spiser bær i skogen når det er bærsesong.

Min beiter også. Hele tiden! Han tror han er ei ku..eller okse strengt tatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt OT men mine spiser gress daglig :-) De bokstaveligtalt beiter! Det gjorde vår gamlehund også, og flere hunder jeg kjenner. min yngste går rundt og spiser bær i skogen når det er bærsesong.

Min hund spiser mengder med gress, både frisk og tørt + gjerne det som står i vann (jeg ser på det nesten som råttent). Dette gjør hun på hver eneste tur vi har, så har nok ikke noe med kvalme å gjøre. Hun spiser også enorme mengder bær når det er sesong for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt OT men mine spiser gress daglig :-) De bokstaveligtalt beiter! Det gjorde vår gamlehund også, og flere hunder jeg kjenner. min yngste går rundt og spiser bær i skogen når det er bærsesong.

Det gjør mine også, men jeg tror poenget til @ var at de ikke spiser gress for næringens del. Det kommer jo ut igjen rimelig helt, den ene eller andre veien. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hunder er primært kjøttetere/åtseletere. I naturen spiser hundedyr også noe bær og gress, men korn og lignende (som er hovedingrediens i de fleste tørrfor) er ikke en del av menyen. De er altså i hovedsak tilpasset en kjøttbasert diett.

De har en kort fordøyelseskanal (tilpasset kjøtt), men mulig på grunn av konkurranse i flokken har de også lært seg å nyttiggjøre seg av andre ting. :)

Nei, det stemmer ikke. Hunder er altetere.

Definisjonen på en kjøtteter er at den MÅ ha kjøtt for å overleve, fordi det innholder essensielle aminosyrer dyret trenger. Hunden har ingen essensielle aminosyrer som kun finnes i kjøtt, og er derfor en alteter. Ei bikkja kan faktisk leve som vegetarianer uten å dø.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. Hunder er altetere.

Definisjonen på en kjøtteter er at den MÅ ha kjøtt for å overleve, fordi det innholder essensielle aminosyrer dyret trenger. Hunden har ingen essensielle aminosyrer som kun finnes i kjøtt, og er derfor en alteter. Ei bikkja kan faktisk leve som vegetarianer uten å dø.

Hunder er omnivore, ikke carnivore. Derav er de altetere og ikke kjøttetere :-)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wikipedia:

A carnivore meaning 'meat eater' is an organism that derives its energy and nutrient requirements from a diet consisting mainly or exclusively of animal tissue, whether through predation or scavenging. Animals that depend solely on animal flesh for their nutrient requirements are considered obligate carnivores while those that also consume non-animal food are considered facultative carnivores. Omnivores also consume both animal and non-animal food, and apart from the more general definition, there is no clearly defined ratio of plant to animal material that would distinguish a facultative carnivore from an omnivore.

En katt er en obligate carnivore. Den må ha kjøtt for å overleve. En hund er litt vanskeligere å putte i en bås, men (facultative) carnivore og omnivore kan nok begge ansees som godkjente begrep for å omtale en hund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. Hunder er altetere.

Definisjonen på en kjøtteter er at den MÅ ha kjøtt for å overleve, fordi det innholder essensielle aminosyrer dyret trenger. Hunden har ingen essensielle aminosyrer som kun finnes i kjøtt, og er derfor en alteter. Ei bikkja kan faktisk leve som vegetarianer uten å dø.

Det er ingenting feil med det jeg skriver.

Hundedyr kan defineres som både omnivore eller carnivore - alt ettersom hvilken definisjon man bruker. Definisjonen sier ikke noe om ratio på kjøtt/ikke kjøtt, så det er mye mer hensiktsmessig å se på hva hundedyr faktisk spiser i naturen, og da er det tydelig å se at de primært er kjøttetere/åtseletere.

Jeg unngikk derfor med vilje å bruke definisjonene, men skrev heller at hundedyr primært er kjøttetere/åtseletere - dette stemmer, og er ingenting å diskutere.

Du kan søke deg på hundedyr, så finner du masse info som underbygger det jeg sier. Styr unna tørrforprodusenters egen info.

Hunder er omnivore, ikke carnivore. Derav er de altetere og ikke kjøttetere :-)

Hundedyr er både omnivore og carnivore alt ettersom hvilken definisjon man bruker.

Men uavhengig av definisjonen, så består et hundedyrs naturlige kosthold hovedsakelig av kjøtt.

En katt er en obligate carnivore. Den må ha kjøtt for å overleve. En hund er litt vanskeligere å putte i en bås, men (facultative) carnivore og omnivore kan nok begge ansees som godkjente begrep for å omtale en hund. :)

Jepp, derfor er det mer hensiktsmessig å se på hva hundedyr faktisk spiser i naturen - fremfor å putte dem i omnivore/carnivore bås :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting feil med det jeg skriver.Hundedyr kan defineres som både omnivore eller carnivore - alt ettersom hvilken definisjon man bruker. Definisjonen sier ikke noe om ratio på kjøtt/ikke kjøtt, så det er mye mer hensiktsmessig å se på hva hundedyr faktisk spiser i naturen, og da er det tydelig å se at de primært er kjøttetere/åtseletere.Jeg unngikk derfor med vilje å bruke definisjonene, men skrev heller at hundedyr primært er kjøttetere/åtseletere - dette stemmer, og er ingenting å diskutere. Du kan søke deg på hundedyr, så finner du masse info som underbygger det jeg sier. Styr unna tørrforprodusenters egen info. Hundedyr er både omnivore og carnivore alt ettersom hvilken definisjon man bruker.Men uavhengig av definisjonen, så består et hundedyrs naturlige kosthold hovedsakelig av kjøtt. Jepp, derfor er det mer hensiktsmessig å se på hva hundedyr faktisk spiser i naturen - fremfor å putte dem i omnivore/carnivore bås :)

Nesten halvparten (sånn liiiten overdrivelse) av postene her i tråden er folk som skriver at hundene deres spiser gress av andre grunner enn for at de er kvalme. Mine spiser gress om våren, ikke om høsten, smaker sikkert bedre med ferskt gress. Synes omnivore er meget passende jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten halvparten (sånn liiiten overdrivelse) av postene her i tråden er folk som skriver at hundene deres spiser gress av andre grunner enn for at de er kvalme. Mine spiser gress om våren, ikke om høsten, smaker sikkert bedre med ferskt gress. Synes omnivore er meget passende jeg.

Fordi en del hunder spiser litt gress? Hunden min hadde vært glad om han fikk leve på potetskrell og pottejord, han, det betyr ikke at han har noe behov for det næringsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten halvparten (sånn liiiten overdrivelse) av postene her i tråden er folk som skriver at hundene deres spiser gress av andre grunner enn for at de er kvalme. Mine spiser gress om våren, ikke om høsten, smaker sikkert bedre med ferskt gress. Synes omnivore er meget passende jeg.

Hvorfor siterer du meg på dette?

Hadde du lest hva jeg har skrevet, så hadde du fått med deg at jeg aldri har plassert dem i noen karegori. Jeg skriver at hundedyrs kosthold primært består av kjøtt, men at de også spiser andre ting som bær og gress. Andelen "ikke-kjøtt" er likevel veldig liten i forhold til mengden kjøtt, ergo er de primært kjøttetere.

Som flere har nevnt passer hundedyr inn i begge kategorier, alt ettersom hvilken oppdeling man bruker. Oppdelingen vi lærte på barneskolen er en veldig forenkling, og sier lite om hvordan kostholdsbildet til det aktuelle dyret i realiteten ser ut.

For min del må man plassere hundedyr i den kategorien man måtte ønske (igjen, jeg har fra starten ikke plassert dem i noen kategori). Men uavhengig om man velger å kalle dem omnivore eller carnivore, så forandrer det ikke det faktum at et hundedyrs naturlige kosthold primært består av kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er omnivore, ikke carnivore. Derav er de altetere og ikke kjøttetere :-)

Riktig! :)

Det er ingenting feil med det jeg skriver.Hundedyr kan defineres som både omnivore eller carnivore - alt ettersom hvilken definisjon man bruker. Definisjonen sier ikke noe om ratio på kjøtt/ikke kjøtt, så det er mye mer hensiktsmessig å se på hva hundedyr faktisk spiser i naturen, og da er det tydelig å se at de primært er kjøttetere/åtseletere.Jeg unngikk derfor med vilje å bruke definisjonene, men skrev heller at hundedyr primært er kjøttetere/åtseletere - dette stemmer, og er ingenting å diskutere. Du kan søke deg på hundedyr, så finner du masse info som underbygger det jeg sier. Styr unna tørrforprodusenters egen info. Hundedyr er både omnivore og carnivore alt ettersom hvilken definisjon man bruker.Men uavhengig av definisjonen, så består et hundedyrs naturlige kosthold hovedsakelig av kjøtt. Jepp, derfor er det mer hensiktsmessig å se på hva hundedyr faktisk spiser i naturen - fremfor å putte dem i omnivore/carnivore bås :)

Jo, definisjonen sier at en kjøtteter må ha kjøtt for å få i seg essensielle aminosyrer. En alteter kan gjerne spise mye kjøtt, men det inneholder ikke essensielle aminosyrer for alteteren. Den får i seg det den trenger på plantekost. Derfor blir det feil å si at hunder er kjøttetere, da den faktisk ikke må ha kjøtt.

Tørrfôrprodusenter har jeg vel ikke nevnt et ord om. Min kilde er blant annet Ulla Britt Bøe, som er førsteamanuensis ved Høgskolen i andre Trøndelag, hvor jeg går 3. Året på en bachelor i husdyrfag, velferd og produksjon. Bøe har blant annet en doktorgrad i husdyrernæring. Vil si det er en ganske god kilde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfôrprodusenter har jeg vel ikke nevnt et ord om. Min kilde er blant annet Ulla Britt Bøe, som er førsteamanuensis ved Høgskolen i andre Trøndelag, hvor jeg går 3. Året på en bachelor i husdyrfag, velferd og produksjon. Bøe har blant annet en doktorgrad i husdyrernæring. Vil si det er en ganske god kilde.

Har du en link eller noe så vi kan lese hva hun har skrevet om dette emnet? Og få hvite hvordan hun kom frem til at hunder ikke trenger kjøtt, men lever like? fint på plantekost.

Hadde vært spennende å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Monikawt det er forskjellige definisjoner. Still, poenget mitt var at hundedyrs naturlige kosthold hovedakelig består av kjøtt - og det kan ikke diskuteres på noen som helst måte. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du henger deg så ****** opp i definisjonene, når det faktisk er totalt uvesentlig.

Tydelig at hundefolk har ekstremt vanskelig med å lese det som blir skrevet.

Gidder ikke mer av dette. Som allerede nevnt, definer sånn som du vil - det er urelevant for hva hundedyr faktisk spiser i naturen. Som nevnt flerfoldige ganger primært er kjøtt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Monikawt det er forskjellige definisjoner. Still, poenget mitt var at hundedyrs naturlige kosthold hovedakelig består av kjøtt - og det kan ikke diskuteres på noen som helst måte. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du henger deg så ****** opp i definisjonene, når det faktisk er totalt uvesentlig.

Tydelig at hundefolk har ekstremt vanskelig med å lese det som blir skrevet.

Gidder ikke mer av dette. Som allerede nevnt, definer sånn som du vil - det er urelevant for hva hundedyr faktisk spiser i naturen. Som nevnt flerfoldige ganger primært er kjøtt.

Jeg har aldri sagt noe om at de ikke hovedsakelig spiser kjøtt. Jeg synes bare det blir feil å kalle en hund for kjøtteter, når den faktisk ikke er avhengig av det.

Ferdig med diskusjonen. Vi får være enige om å være uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link eller noe så vi kan lese hva hun har skrevet om dette emnet? Og få hvite hvordan hun kom frem til at hunder ikke trenger kjøtt, men lever like? fint på plantekost.

Hadde vært spennende å lese.

Det lurer jeg også veldig på, @Monikawt

Alle studier tyder på at hunden har fordøyelsessystemet til en kjøtteter og ikke klarer å utnytte seg godt av plantekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også veldig på, @Monikawt

Alle studier tyder på at hunden har fordøyelsessystemet til en kjøtteter og ikke klarer å utnytte seg godt av plantekost.

Oi, den så jeg ikke!

Hm, jeg har bare forelesninger hun har laget. Kan ikke komme på noe annet nå iallefall, men jeg kan se over litteraturlista senere :)

Uansett, det er mange hunder som lever som vegetarianere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapelig artikkel om hunders evne til å fordøye stivelse.(Erik Axelsson m.m. i Nature).

Populærvitenskapelig artikkel om forskningen i washington post.

Hunder er, mer enn kjøtt/plante-etere, oportunister :)

Du linker ikke til selve den svenske studien?

For den har overhodet ikke konkludert med at hunder utnytter stivelse godt, litt bedre enn ulver som omtrent ikke kan utnytte seg av det overhodet, men fortsatt dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som ikke virker å rett og slett tåle at hunder er altetende isteden for kjøtteter? Hva gjør det om hunden kan ha benefits fra en grønnsak og litt bær i tillegg til kjøtt?

Fordi det ikke stemmer, enkelt og greit, hunder har ikke i nærheten av fordøyelsessystemet til andre altetende dyr, deres fordøyelsessystem er konstruert kjøtteter. Så selvom det er forskjell på hundedyr og kattedyr f.eks, er det overhodet ikke slik at hunden har samme evne som f.eks vi har til å nyttiggjøre seg av plantekost.

Selv de som fôrer BARF og mener at hunder må/bør ha litt grønnsaker i kosten, overkoker og så moser dette fordi de vet at ellers nyttiggjør ikke hundene seg av det, eller i ekstremt liten grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du linker ikke til selve den svenske studien?

For den har overhodet ikke konkludert med at hunder utnytter stivelse godt, litt bedre enn ulver som omtrent ikke kan utnytte seg av det overhodet, men fortsatt dårlig.

Jeg påstår ikke at de er i stand til å fordøye stivelse kjempegodt, men at deres evne til å nyttegjøre seg av ett større spekter næringskilder var ett evlusjonerært fortrinn og forbundet med framveksten av hunden som vi kjenner den i dag.

Jeg syns det er interesant at en av de genetiske variasjonene mellom hund og ulv går på akkurat denne evnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...