Gå til innhold
Hundesonen.no

Frost - starten som belgereier.


Belgerdama
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde en super helg i Kr sand. Vakre gutten min tok det helt ut og ble beste hann med storcert (som vi virkelig trengte), cacib og ble BIM Så stolt av vakringen min❤️

kroppsgjetere jobber nærmere sauen ja, men også på avstand. Der feks BC går inn og biter bruker en kroppsgjeter nesa eller kroppen. Er mulig jeg forklarer veldig dårlig altså så bær over med meg.

Posted Images

De bruker også trykket som BC, men de jobber mye nærmere sauen.

Noen kroppsgjeter har også EYE. Har sett både belgere og Kelpier med EYE.

Dette stemmer vell ikke? Trykket som BCen har gjør den i stand til å jobbe på avstand fra sauen. 'Dårligere' hunder som mangler dette, altså trykket bak eye, jobber nærme sauen og gjerne svinser mye for å få flytta på dem, slik enhver kroppsgjeter. Man finner kroppsgjetere blant BC også, men disse rangeres ikke som gode hunder da de ikke er like effektiv i arbeid.

WK er en av rasene som delvis bruker eye i arbeid, dermed kan man finne deler av dette i AK også. Kelpiene er brukt mye på linje med BC ifht hent, samling osv, i tillegg til den karakteristiske nærarbeidsmetoden sheep backing.

Hva var oppgavene hans rundt sanking? Syntes det er interessant å høre at noen får sine kroppsgjeterraser til å arbeide, spesielt om linjene ikke er kjent for gode gjeteegenskaper! Mange sliter bare med å klare og tenne hundene nok til å vise interesse av sauen, det gjelder alt fra pumi, collie, aussie til belger, schäfer, schapendoes osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kroppsgjetere jobber nærmere sauen ja, men også på avstand.

Der feks BC går inn og biter bruker en kroppsgjeter nesa eller kroppen.

Er mulig jeg forklarer veldig dårlig altså så bær over med meg.

Belgere som gjetere er drivere. Fra gammelt av drev de store flokker ut på beitet. Og de lavstående bøndene kunne ha over 24 t ut til beitemarkene.

Da var det belgeren sin jobb og drive flokken, holde de samlet og sist men ikke minst vokte dem for andre to og firbeinte. Derfor er det vokt i belgeren.

En belger er laget for å kunne drive i opptil et døgn eller mer, men sef ligger det ikke sånn "styrke" der lengre.

Det er varierende syn på kroppsgjetere som fungerende gjeterhunder i forhold til BC.

En av de store forskjellene jeg har sett i løpet av året er at BC i 95% av tilfellene er løs i kjeften og hvis de kommer for nære går de inn og biter.

En BC er laget for lange hent og avstandsgjeting hvis jeg da ikke tar helt feil.

En kroppsgjeter skal IKKE bite, men bruke kroppen i trange pass eller rom.

De kan som BC gå på lange hent, men egner seg mer på kortere avstander.

Så kommer da det som gir utfordringer.

På fjellet er det ikke bare vidåpne sletter, men mye skog og kratt.

Og lange avstander.

Her er det ikke alle BC som greier jobben 100% fordi de forsvinner litt i skogen og mange går for vidt. Dog er det flere som trenes i slike terreng og lærer seg å lese terrenget.

En kroppsgjeter leser terrenget samtidig som den alltid har et øye på flokken.

De spretter kjapt imellom trær og inn i kratt for å hente ut sau. Her kommer fordelen med å ha en hund som kan gå nære.

Det som også er med kroppsgjetere er at man kan sende de ut for å finne sau. Så en del av jobben "ser" man ikke. De jobber selvstendig.

Frost sin oppgave på sankingen var det samme som de tre BC'ene og den ene schappendoesen som var med.

Vi gikk, lyttet etter sau og når vi fant så sendte jeg han ut for å stoppe hvis de sprang.

Så drev vi dem ned og inn i kveet.

På veien ned må han ha kontroll på sauen og gå opp å stoppe hvis det er nødvendig.

Det som også er med belgeren er at det skal gå rolig for seg, men de skal ha fart når det trengs.

På fjellet har kroppsgjetere også mye mer trykk og må regulere seg etter sauen.

Går de for nære vil sauen kunne stikke, men dette skjønner de fort.

Så de bruker et helt annet trykk der en feks inne i fjøset.

Jeg og Frost fikk totalt ned 40 + sau fra hele fjellet. De er veldig spredd så man finner stort sett ikke større grupper, men heller flere små.

Bortsett fra sankingen brukte jeg han for å samle 110 lam fra et gedigent jorde og inn i fjøset for å sortere til slakt. Her ble jobben mer som en BC. Man sender ut, legger han for så å drive rolig mot fjøset.

Vi trenet en del før dette sef. Og eksamen, hvis du kan kalle det det var å få en flokk med sau rundt åtte mål gjennom skog, kratt, rundt myr, over bekker og tilslutt opp til rasteplassen.

Her fikk jeg virkelig sett hvor mye Frost tenker og jobber selvstendig samtidig som han går på kommando.

Han leste hele tiden av ledersøya og gikk ut for å stoppe når han så henne prøvde å stikke.

Det var et naturlig drag mot resten av gjengen som var i folla så her fikk man ikke noe gratis.

Så hadde vi en stopp ved bekken i skogen så de fikk drikke. Der lå han rolig og ventet.

Værste delen var på slutten da vi kom til åpen slette mot folla hvor draget ble veldig stort.

Da må man kunne ha en hund som går ut og opp hvis ikke mister man dem.

Så i skogen jobbet han nærme på ca 5 m mens på slette måtte han utvide til ca 30+ meter for å beholde trykket fra siden og opp.

Utfordringer er det så klart i rasene som ikke er så reinavlet som BC. Og jeg skjønner den. Det er på langtnær så mange kroppsgjetere som fungerer. Det er et faktum, men jeg ser verdien av å bruke en belger og ønsker selv og avle inn gjetingen igjen. Og ikke bare fordi den ligger der fra gammelt av, men fordi den bidrar med mye annet positivt for rasen. Den gir mer stabile hunder, mindre nærvøsitet og gode arbeidsegenskaper.

Så kan man tenke at det da vil bli som på BC. At man ikke bør tenne de hvis de ikke skal få jobbe.

Det er der de skiller seg litt ut for en kroppsgjeter skal kunne gå inn, gjøre jobben og leve livet videre i ro og mak frem til neste gang de trenges.

De skal bare jobbe når de er på jobb.

Kan runde av med en veldig flott historie om schappendoesen som var med på gjetingen.

Et lam hadde kommet fra flokken og beveget seg ut på en stein ved vannet. Der sto den og trykket og de ville ikke sende BC fordi den kunne hoppe i vannet.

Der gikk schappendoesen ut ovenfor lammet og svømte ut og inn foran den. Der holdt den lammet til ei kom og hentet det og på den måten forhindret det i å hoppe i vannet.

Jeg er veldig åpen for å diskutere gjeting og raser så lenge folk er litt åpne i tankene sine.

Deg jeg blir lei meg for er jo den motstanden og det negative blikket man får når man sier man bruker belgeren sin i praktisk arbeid.

Og mye av det skjønner jeg for det gjøres ikke så mye i Norge. Og mye er uvitenhet pluss at man ikke har mulighet til å trene hunden sin da ingen vil ta en imot.

Så pr dags dato er det veldig få kroppsgjetere som i det hele tatt får brukt seg til det de er ment, men det er på vei opp. Bøndene i Vågå er en utrolig gjeng som er åpne og ble veldig imponert og stolte over Frost og schappendoesen som var med og virket.

Men vi er ikke ferdige. Frost er1 1/2 år og ung enda. Og vi harr ikke sau her så vi må gå på kurs en time unna for å trene, men det er verdt det når jeg ser hvor mye han elsket å gjete i fjellet.

I fremtidenvil jeg ha et småbruk med noen sau for å prege valpene fra de er små. De som vokser opp med sau har mye bedre grunnlag enn de som starter i voksen alder.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Arti å lese om hvordan dere jobber :)

Hva var oppgavene hans rundt sanking? Syntes det er interessant å høre at noen får sine kroppsgjeterraser til å arbeide, spesielt om linjene ikke er kjent for gode gjeteegenskaper! Mange sliter bare med å klare og tenne hundene nok til å vise interesse av sauen, det gjelder alt fra pumi, collie, aussie til belger, schäfer, schapendoes osv :)

Å få belgere til å vise interesse for sau er overhode ikke noe problem. Hvor du har det i fra vet jeg ikke. Det som derimot kan være ett problem er at veldig, veldig mange vil slå over i jakt om sauen begynner å løpe. Det er ett relativt stort problem :P Det er ganske variabelt hvor mye gjeting som ligger i dem og veldig mange har mye jakt. Disse egenskapene ligger selvfølgelig nær hverandre, men på mange belgere i dag blir det mer jaging enn gjeting. Jeg ser det ligger gjeting i begge mine. Spesielt eldstemann (han har noe som likner fryktelig på eye også om vi går mot sau uten å ha han under kommando), han kunne man kanskje fått til noe med om man hadde starta tidlig, men han har også fryktelig lett for å slå over i jakt om noe løper vekk fra han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti å lese om hvordan dere jobber :)

Å få belgere til å vise interesse for sau er overhode ikke noe problem. Hvor du har det i fra vet jeg ikke. Det som derimot kan være ett problem er at veldig, veldig mange vil slå over i jakt om sauen begynner å løpe. Det er ett relativt stort problem :P Det er ganske variabelt hvor mye gjeting som ligger i dem og veldig mange har mye jakt. Disse egenskapene ligger selvfølgelig nær hverandre, men på mange belgere i dag blir det mer jaging enn gjeting. Jeg ser det ligger gjeting i begge mine. Spesielt eldstemann (han har noe som likner fryktelig på eye også om vi går mot sau uten å ha han under kommando), han kunne man kanskje fått til noe med om man hadde starta tidlig, men han har også fryktelig lett for å slå over i jakt om noe løper vekk fra han...

Jeg har det fra å ha vært på trening med mye kroppsgjetere, deriblant flere belgere. Research, YouTube, gjeterhundfolk i alle leire osvosv.

Interesse og tenning i den forstand at de er opptatt av å gjete på dem - gjøre riktig, flytte og samarbeide, ikke bjeffe, jage, spise bæsj, snuffe i gresset, tisse osv. I den forstand at de ikke kan tennes til å jobbe.

Til @Belgerdamas svar over som jeg ikke får multisitert på tlf:

Det er morsomt å høre om kroppsgjetere som faktisk fungerer til arbeid, sa spesielt noe annet enn kelpie og aussie! Så håper du ikke ser det unødig at vi spammer tråden med gjetespørsmål :lol:

Folk er ikke alltid så forutinntatt negativ, men de vet at antallet gode gjeterhunder blant slike raser er skuffende ifht hva de har og ser dermed ikke vitsen. De som holder kurs ønsker kanskje ikke å bruke tid på noen som 'bare vil teste om hunden som 200år tilbake hadde gjeteregenskaper fortsatt har de', for se er det mange av ifht de som faktisk vil lære og gjøre noe. Deriblant er det mange som ikke ønsker å holde kurs utenfor raseklubben sin, NSG, som burde være forståelig. Finner man seg hyggelige gjeterhundfolk så tar de fleste deg inn uansett, men der er langt mellom dem også gitt...

En god BC skal ikke bite, selv i pressa situasjoner. De skal holde trykket til sauen gir etter, er de ikke sterke nok kan de finne på å bite eller buse, men det er ikke greit og heller ikke normalen. Mange lærer hundene sine til å gå på sauen, noen for å bygge selvtillit, andre som verktøy. Etikken bak det kan settes store spørsmålstegn rundt, for min del er ikke det det minste ansvarlig. Jeg valgte å starte trening i dette med min hund, da han var en som buste (men aldri bet!) seg ut av trange situasjoner, men han har ikke trykket som trengs per idag da han er uerfart og lite sterk. De er ikke bare laget for lange hent og arbeid under avstand, tvert imot er de designet som en allround hund som kan brukes til alt av daglig stell, også midt i et stappfult kve (uten biting).

Nå vaser jeg avgårde her fordi jeg ikke kan se innlegget ditt, men mer gjeting vil vi gjerne høre om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har det fra å ha vært på trening med mye kroppsgjetere, deriblant flere belgere. Research, YouTube, gjeterhundfolk i alle leire osvosv.

Interesse og tenning i den forstand at de er opptatt av å gjete på dem - gjøre riktig, flytte og samarbeide, ikke bjeffe, jage, spise bæsj, snuffe i gresset, tisse osv. I den forstand at de ikke kan tennes til å jobbe.

Til @Belgerdamas svar over som jeg ikke får multisitert på tlf:

Det er morsomt å høre om kroppsgjetere som faktisk fungerer til arbeid, sa spesielt noe annet enn kelpie og aussie! Så håper du ikke ser det unødig at vi spammer tråden med gjetespørsmål :lol:

Folk er ikke alltid så forutinntatt negativ, men de vet at antallet gode gjeterhunder blant slike raser er skuffende ifht hva de har og ser dermed ikke vitsen. De som holder kurs ønsker kanskje ikke å bruke tid på noen som 'bare vil teste om hunden som 200år tilbake hadde gjeteregenskaper fortsatt har de', for se er det mange av ifht de som faktisk vil lære og gjøre noe. Deriblant er det mange som ikke ønsker å holde kurs utenfor raseklubben sin, NSG, som burde være forståelig. Finner man seg hyggelige gjeterhundfolk så tar de fleste deg inn uansett, men der er langt mellom dem også gitt...

En god BC skal ikke bite, selv i pressa situasjoner. De skal holde trykket til sauen gir etter, er de ikke sterke nok kan de finne på å bite eller buse, men det er ikke greit og heller ikke normalen. Mange lærer hundene sine til å gå på sauen, noen for å bygge selvtillit, andre som verktøy. Etikken bak det kan settes store spørsmålstegn rundt, for min del er ikke det det minste ansvarlig. Jeg valgte å starte trening i dette med min hund, da han var en som buste (men aldri bet!) seg ut av trange situasjoner, men han har ikke trykket som trengs per idag da han er uerfart og lite sterk. De er ikke bare laget for lange hent og arbeid under avstand, tvert imot er de designet som en allround hund som kan brukes til alt av daglig stell, også midt i et stappfult kve (uten biting).

Nå vaser jeg avgårde her fordi jeg ikke kan se innlegget ditt, men mer gjeting vil vi gjerne høre om! :)

Du skrev at de ikke tenner nok til å vise interesse av sauen. Det gjør de definitivt. Sannheten er vel egentlig at vi vet fint lite om hva som bor i andre gjeterraser enn bc, ettersom det er veldig å som prøver, og de som prøver sjelden gjør mer enn ett helgekurs uten å ha peiling på hva de driver med. Jeg vil ikke det selv jeg. Å tenne dem på sau, både om de har gode gjeteregenskaper og om de er mest interessert i å jage sauen, vil bare skaffe meg flere utfordringer i hverdagen om jeg ikke skal fortsette å trene dem.

Sorry for kupping av tråd :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at de ikke tenner nok til å vise interesse av sauen. Det gjør de definitivt. Sannheten er vel egentlig at vi vet fint lite om hva som bor i andre gjeterraser enn bc, ettersom det er veldig å som prøver, og de som prøver sjelden gjør mer enn ett helgekurs uten å ha peiling på hva de driver med.

Jeg prøvde å forklare hva jeg legger i tenning og interesse, for det ser ut som vi har forskjellig oppfattelse av hva det er. Interesse er ikke å jage eller se på sauen, det er interesse for å flytte dem riktig, og faktisk ikke bry seg med andre ting når vi er på jobb. Det sagt, så har jeg har sett flere kroppsgjetere (og BCs) som ikke enser sauen engang, selv om du flytter på dem for dem for å få opp interesse. Mye kan starte i jakt, men har den egenskaper så vil dette forandres etterhvert som hunden lærer hva å jobbe er :)

Kroppsgjetere blir brukt verden over, bare se til Australia og USA til og med Sverige, de er i hopetall. Kartlegging av egenskaper gjøres veldig godt i disse landene, men hvor representabelt disse er for våre hunder vet vi jo ikke pga nevnte årsaker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner helt klart hva du mener May Sofie og det er en stor utfordring å finne de med gjeteregenskaper. Så jeg tar gjerne diskusjonen for jeg tror at med slike ting følger mye læring om rasene og forståelse.

Når Frost var liten (startet han 10 uker gammel) så var det noe bæsjspising og den fulgte han opp til han var ca året.

Dette var ikke i mangel på interesse for sauen, men gjerne når han hadde flyttet dem og jobbet en stund. Da måtte han tømme hodet og gjorde det ved å feks spise bæsj. Dette avtok etter 1 års alderen da hjernen orket mer og interessen økte betraktelig.

Det eneste de faktisk gjør er å tisse og bæsje på lange strekk. Og det har alltid vært sånn. Rett og slett fordi de skal kunne jobbe lenge. Men de skal alltid ha kontroll på sauen.

Når han var valp var det ikke lengre økter enn 3-5 min og jeg skal prøve å få lagt ut filmen fra når han var 10 uker for oppi all sauen så var han faktisk ute å hentet inn ei søye som gikk ut av flokken.

Gjeting er utrolig mentalt slitsomt for hunder og spesielt da hunder som ikke har drevet så mye med annen mental trening før.

Og det er som du sier, det som starter i jakt kan ende i noe veldig bra. Men man må fortelle hunden hva man ønsker. Og der ligger det som regel mye mer jobb i med kroppsgjetere enn med BC feks.

Rett og slett fordi BC er reinavlet gjeterhund mens hos belgeren feks så må man koble den ledningen som har ligget ubrukt. Hehe.

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Fordommene vil nok ligge der en stund til og det merksnodige jeg opplevde når jeg fikk Frost var at det lå utrolig mye hos belgerfolkene.

Skaff deg en BC for belgeren kan jo ikke slikt.

Og der, etter min mening, kommer oppdretterene inn. Mange avler kun utstilling og man kan ende opp med tomme hunder som bare går pene venstresvinger.

Det er ikke mitt ønske for rasen. De er brukshunder så jeg personlig ønsker å ivareta egenskapene dems og de kommer fra gjetingen for 200 år siden.

Når det er sagt er jeg også meget bekymret for avlen av BC og bruksområdene der. BC er jo foretrukket i AG og LP og jeg syntes det er en voksende trend å avle de tynnere i beinstammen og det virker som de ønsker å "dele" rasen.

Gjeterhunder og LP/AG hunder.

Det er utrolig trist.

Så har du de som mener at gjeting på BC har blitt et tvangsbeteende. De gjeter på alt fordi de må.

Det er også noe jeg ikke syntes er bra.

Altså ekstremavl på gjeterhund.

En hund som konstant gjeter og aldri faller i ro.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt oppdatering fra oss.

Nytt år og etter jula starter vi nå opp med runderings og LP trening så vi forhåpentligvis kan starte i kl D til høsten med Frost og i kl 1 lp med Frost og Cina.

Cina er mamman til Frost som også bor her nå.

Var på Sølenstua og runderte i sommer og blir det samme i år. Elsker terreng og naturen der oppe.

Utrolig flott sted å lære inn og terpe på.

Legger ved litt bilder av gutten

post-13319-0-53300800-1420937162_thumb.j

post-13319-0-99231900-1420937047_thumb.j

post-13319-0-80125500-1420937096_thumb.j

post-13319-0-58582600-1420937125_thumb.j

post-13319-0-48054100-1420937400_thumb.j

post-13319-0-07412100-1420937374_thumb.j

post-13319-0-10557900-1420937332_thumb.j

post-13319-0-81236700-1420937433_thumb.j

post-13319-0-77693000-1420937285.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...