Gå til innhold
Hundesonen.no

Tolkien - filmer og bøker


Tabris
 Share

Recommended Posts

Siden det er interesse for dette temaet her, ser jeg, så tenkte jeg å starte en egen tråd om emnet.

Jeg for min del er STORFAN av Peter Jackson-filmene. Når det kommer til ren underholdningsfilm, så står LotR-trilogien for meg som det ypperste som noen gang er laget. Jeg har sett filmene (extended version, selvsagt) utallige ganger, har sett flere av kommentarsporene flere ganger, har sett ALT av bakommateriale, spilt spillene, spiller online-spillet osv osv.

Faktisk så kjøpte jeg meg min aller første spillkonsoll, PlayStation 2, utelukkende pga Two Towers-spillet som da kom ut.

Jeg har lest bøkene (boken), men må med skam å melde si at jeg begynte å lese dem pga filmene. Husker enda at jeg ønsket meg dem til jul slik at jeg kunne lese ut Fellowship før jeg så filmen i romjula. Min eldstre bror kjøpte dem til meg, men han kjøpte feil og ga meg en (fantastisk!) utgave av Silmarillion. Så jeg måtte kjøpe Fellowship selv bare en dag før premieren. Leste Council of Elrond på toalettet ti minutter før filmen begynte. :D

Hobbit-filmene er også geniale, jeg er SÅ glad for at det ble PJ som regisserte dem likevel! De når ikke helt opp til LotR for meg, men komboen Middle Earth, LotR-referanser/nostalgi, Martin Freeman og Benedict Cumberbatch er mer enn nok til at jeg storkoser meg. :sleep:

So - hva synes dere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Forresten, noe av det tøffeste jeg har opplevd er midnattspremieren av Atter en Konge på Colosseum i 2003, helt overraskende kom Viggo Mortensen inn, snakker litt alle som er der. Også synger han denn

Elskepå! Pappa las Hobbiten for meg (for alle i familien egentlig, stor samling ved sengetid), då eg var sånn ca 5-6 år trur eg? Før skulealder i alle fall. Og så las eg Ringenes herre første gon

Jeg synes det er kult med dyr som har navn fra Tolkien, men syntes det ble litt feil da vår forrige husvert kalte sin berner for Legolas.

Jeg er ikke så engasjert at jeg har sett alle filmene mange ganger, men har vel sett alle to/tre ganger i alle fall. Jeg liker faktisk Hobbiten bedre enn Ringenes herre, hovedsaklig på grunn av Martin Freeman som Bilbo - definitivt min favorittkarakter! Liker han så mye at valpen i huset her endte opp med å hete Bilbo. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også storfan av alt Tolkien, bøker og filmer. For meg er det helt magisk. Jeg synes ingenting annet er like bra. Harry Potter, hunger games, o.l. er underholdende, men kommer ikke nær Tolkien for meg, det er liksom i en helt annen liga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er stor fan av Tolkiens bøker. Spesielt ringenes herre selvfølgelig (men jeg har en katt som heter Eru og en som heter Tulkas - dagens gåte, hvilken bok?). Ringenes herre filmene er veldig bra, og det var stor stas da de kom ut, men de når ikke helt opp til den mangfoldige verdenen som finnes i bøkene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bøkene er mange ganger bedre. Jeg liker filmene også, men bøkene er og blir best! :) Det samme gjelder Hobbiten. Tror den eneste filmserien jeg syns er bedre enn bøkene er Narnia. Hovedsaklig fordi jeg syns Lewis skriver på en litt barnslig måte (Det er jo heller ikke så rart i og med at Narnia var ment som barnebøker). Men det ble OT, sorry :P

Silmarillon har jeg ikke lest, har hørt flere som hadde litt trøbbel med å følge handlingen og at den er skrevet på en litt annen måte. Noen som kan bekrefte/avbekrefte? :)

Ellers lo jeg litt av denne, og jeg vet mange syns filmene er dødsens kjedelige på grunn av all transporten :P

meme-lotr.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silmarillon har jeg ikke lest, har hørt flere som hadde litt trøbbel med å følge handlingen og at den er skrevet på en litt annen måte. Noen som kan bekrefte/avbekrefte? :)

Det er noen år siden jeg leste Silmarillion, men jeg synes da det var veldig mange navn å forholde seg til :P Går lett i surr hvem som er hvem etter hvert, og den er ikke like lett å lese som lotr og hobbiten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Silmarillon har jeg ikke lest, har hørt flere som hadde litt trøbbel med å følge handlingen og at den er skrevet på en litt annen måte. Noen som kan bekrefte/avbekrefte? :)

Bekreftes :P Silmarilion er ikke en bra og spennende bok sånn som ringenes herre. Det er en bok for spesielt interesserte. Jeg syns den var arti fordi jeg er fasinert av hvordan han har bygd en hel verden med forhistorie, men selv om silmarilion egentlig foregår før ringenes herre, så er det definitivt ikke sånn at man bør lese den først :lol: Mye navn, men man trenger jo ikke å huske alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å... Ja, elsker Tolkien! Lord of the Rings er virkelig den beste boka jeg har lest. Helt magisk, og utrolig godt skrevet.

Jeg likte LotR-filmene også, men lot være å se den siste fordi jeg følte at de påvirket mitt indre bilde av folk og handling for mye... Sær, jeg vet ;)

Hobbiten-filmen (den første) likte jeg derimot ikke så godt, jeg syntes den ble altfor dyster og action-preget i forhold til min opplevelse av boka.

Nå ble jeg jammen inspirert til å finne fram Silmarillion, som har stått halvlest og støvet i bokhylla i mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg leste Silmarillion, men jeg synes da det var veldig mange navn å forholde seg til :P Går lett i surr hvem som er hvem etter hvert, og den er ikke like lett å lese som lotr og hobbiten. :)

Bekreftes :P Silmarilion er ikke en bra og spennende bok sånn som ringenes herre. Det er en bok for spesielt interesserte. Jeg syns den var arti fordi jeg er fasinert av hvordan han har bygd en hel verden med forhistorie, men selv om silmarilion egentlig foregår før ringenes herre, så er det definitivt ikke sånn at man bør lese den først :lol: Mye navn, men man trenger jo ikke å huske alle :)

Okei, da går jeg med andre ord ikke glipp av noen stor leseopplevelse om jeg dropper den :P At Tolkien er et geni bekreftet han jo uansett i hobbiten og LOTR :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt omvendt. Jeg synes LotR-bøkene er ganske kjedelige. Jeg har lest dem, og jeg har selvsagt ingen som helst problemer med å se hvor enestående de er, og hvilket geni og hvlken forestillingsevne Tolkien hadde. Han har jo lagt grunnlaget for en hel genre med fantasibøker/spill/filmer i etterkant. Men jeg synes personlig at han skrev veldig tørt og kjedelig, han var nok en bedre akademiker enn forteller. :P

Men for de som storkoser seg med bøkene så forstår jeg godt at de ser på bøkene som bedre, jeg synes f.eks Harry Potter-filmene ikke viser mer enn en brøkdel av det som gjør bøkene så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av Tolkiens bøker. Spesielt ringenes herre selvfølgelig (men jeg har en katt som heter Eru og en som heter Tulkas - dagens gåte, hvilken bok?). Ringenes herre filmene er veldig bra, og det var stor stas da de kom ut, men de når ikke helt opp til den mangfoldige verdenen som finnes i bøkene :ahappy:

Signeres :)

Jeg leste Hobbiten når jeg var 10-12 år, Ringenes Herre kort tid før første filmen (så da var jeg vel 13 år). Jeg liker filmseriene godt, spesielt Ringenes Herre, men bøkene hans vil for alltid ha en veldig spesiell plass i hjertet mitt. Ringenes Herre leser jeg om igjen med jevne mellomrom (senest i sommer), og jeg gråter på de samme plassene, får frysninger de samme plassene og flirer på de samme plassene, fortsatt. Flaut å innrømme har jeg ikke lest Hobbiten på endel år, har den bare i den fancye store illustrerte praktutgaven som er hos mine foreldre på østlandet, den er veldig fin, men tung å lese i. Må få kjøpt meg i pocket en gang :)

Ringenes Herre-bøkene mine ble kjøpt på en bruktbutikk i Newcastle for mange år siden, og jeg elsker de, er fra 80-tallet.

Ellers har jeg lest Silmarillion, Unfinished Tales og flere andre av "sidebøkene". Også Rundtomrask! Å elsk :heart: Silmarillionboka mi er tilogmed signert av Ted Nasmith :D

Jeg tilbrakte tilogmed to somre på "Tolkienleir", og vet ikke om det er andre her enn meg som som får gode minner når jeg sier A Long Expected Party på Langøyene :teehe::heart: Isåfall hei :wave:

Samme forholdet har jeg til Harry Potter - filmene bra - bøkene er noe helt helt helt spesielt :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt omvendt. Jeg synes LotR-bøkene er ganske kjedelige. Jeg har lest dem, og jeg har selvsagt ingen som helst problemer med å se hvor enestående de er, og hvilket geni og hvlken forestillingsevne Tolkien hadde. Han har jo lagt grunnlaget for en hel genre med fantasibøker/spill/filmer i etterkant. Men jeg synes personlig at han skrev veldig tørt og kjedelig, han var nok en bedre akademiker enn forteller. :P

Men for de som storkoser seg med bøkene så forstår jeg godt at de ser på bøkene som bedre, jeg synes f.eks Harry Potter-filmene ikke viser mer enn en brøkdel av det som gjør bøkene så bra.

Jeg er litt som deg :) Jeg har lest bøkene og syntes de var ok, selv om jeg ikke var stor fan av å måtte vente en halv bok før jeg fikk vite hvordan det gikk med Frodo ;) Men de ble for tørre til en andre gjennomlesning. Men filmene har jeg sett mange ganger, og jeg elsker universet han har skapt! Dessuten var han en veldig viktig forløper til mange av mine favorittbøker, og fortjener all respekt. :)

Hobbiten leste jeg på barneskolen en gang og likte den godt da, men det er aaaalt for lenge siden til at jeg husker de store detaljene nå som filmene er her. Så for meg er det helt greit at de har utvidet fortellinga. Hobbiten 1 er den beste av filmene så langt, synes jeg! Veldig spennende, og varm på en måte LoTR ikke var. Mye action, selvsagt, men en helt annen humor og varme, føler jeg. LoTR var mye mer... episk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbiten leste jeg på barneskolen en gang og likte den godt da, men det er aaaalt for lenge siden til at jeg husker de store detaljene nå som filmene er her. Så for meg er det helt greit at de har utvidet fortellinga. Hobbiten 1 er den beste av filmene så langt, synes jeg! Veldig spennende, og varm på en måte LoTR ikke var. Mye action, selvsagt, men en helt annen humor og varme, føler jeg. LoTR var mye mer... episk.

Enig med deg, jeg ser også filmene slik. Hobbiten er mer varm og morsom, mens LotR var mer episk. Forståelig, og bra valg, siden Hobbiten er en barneobk.

Jeg har lest Hobbiten to ganger de siste årene, og synes den var ganske underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, noe av det tøffeste jeg har opplevd er midnattspremieren av Atter en Konge på Colosseum i 2003, helt overraskende kom Viggo Mortensen inn, snakker litt alle som er der. Også synger han denne

(tror jeg fant rett). 16 år gamle Aslan eksploderte i fangirlness :teehe:
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elskepå!

Pappa las Hobbiten for meg (for alle i familien egentlig, stor samling ved sengetid), då eg var sånn ca 5-6 år trur eg? Før skulealder i alle fall. Og så las eg Ringenes herre første gong då eg var sånn ca ti, og har lese den/dei fleire gongar seinare på engelsk. Har sjølvsagt og lese utanombøkene, og samlar på alt eg finn av Tolkien. :ahappy:

Elskar filmane. Alle saman! (Inklusive den rare tegnefilmen!) Dei er heilt feil, sjølvsagt, samanlikna med bøkene, men alikavel så riktige. Gler meg villt til å sjå siste!

Har forskjellige variantar av Hobbiten og LOTR dataspel, brettspel og kortspel, og eit særs sjarmerande trekk ved Herr Plutte før me vart i lag, var at han hadde ein delux limited edition DVDsamling av alle filmane. (Der me no manglar den eine pga teite Elkjøp! :Hyttemedneve: )

Har omtrent same forhold til Narnia, Momo og Den uendelige historien. Fiiiiiine!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elskepå!

Pappa las Hobbiten for meg (for alle i familien egentlig, stor samling ved sengetid), då eg var sånn ca 5-6 år trur eg? Før skulealder i alle fall. Og så las eg Ringenes herre første gong då eg var sånn ca ti, og har lese den/dei fleire gongar seinare på engelsk. Har sjølvsagt og lese utanombøkene, og samlar på alt eg finn av Tolkien. :ahappy:

Elskar filmane. Alle saman! (Inklusive den rare tegnefilmen!) Dei er heilt feil, sjølvsagt, samanlikna med bøkene, men alikavel så riktige. Gler meg villt til å sjå siste!

Har forskjellige variantar av Hobbiten og LOTR dataspel, brettspel og kortspel, og eit særs sjarmerande trekk ved Herr Plutte før me vart i lag, var at han hadde ein delux limited edition DVDsamling av alle filmane. (Der me no manglar den eine pga teite Elkjøp! :Hyttemedneve: )

Har omtrent same forhold til Narnia, Momo og Den uendelige historien. Fiiiiiine!

Tegnefilmen! Ja! Fabelaktig den :D

Og enig, det er dønn feil i forhold til bøkene, men det blir liksom rett fordet. Det er to helt separate ting rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, noe av det tøffeste jeg har opplevd er midnattspremieren av Atter en Konge på Colosseum i 2003, helt overraskende kom Viggo Mortensen inn, snakker litt alle som er der. Også synger han denne

(tror jeg fant rett). 16 år gamle Aslan eksploderte i fangirlness :teehe:

Ååh. :wub:

Misunne! Det var så snodig å høre Viggo Mortensen snakke dansk første gang. (Bare sett ham på tv, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel kalles fan av Tolkiens verden. Alt skal selvsagt leses på engelsk, uhørt å lese bøkene på norsk :P

Aner ikke hvor mange ganger jeg har lest LotR, Hobbiten har jeg vel lest 3-4 ganger, Silmarillion 3 ganger (fikk med meg mye mer andre gang jeg leste den) og en del andre bøker 1-2 ganger (som Unfinshed tales og de første bøkene av The history of middle earth). Jeg har fortsatt ikke fått lest "the children of Hùrin" så hvis jeg får tid skal det gjøres i jula :D

LotR filmene er bra, ganske tro mot bøkene i konsept og miljø. Jeg liker de veldig godt.

Hobbiten filmen, tjah. Underholdende og morsomme nok men er så langt fra bøkene til tider at det nesten kunne vært hvem som helst film.

Jeg liker også Roverandom forøvrig, selv om den ikke har noe som helst med Tolkiens verden å gjøre sånn sett. En søt liten barnehistorie.

Jeg er stor fan av Tolkiens bøker. Spesielt ringenes herre selvfølgelig (men jeg har en katt som heter Eru og en som heter Tulkas - dagens gåte, hvilken bok?). Ringenes herre filmene er veldig bra, og det var stor stas da de kom ut, men de når ikke helt opp til den mangfoldige verdenen som finnes i bøkene :ahappy:

Silmarillion nevner i alle fall de begge.

Selv har jeg hatt Utumno, Urulóki og Goldberry (kattunger som ble solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bøkene er dørgende kjedelige, kom meg aldri igjennom. Men filmene elsker jeg, og jeg er og glad at det også er Peter Jackson som regisserer Hobbiten-filmene. Da blir det samme stemning osv. Det kan aldri bli like magisk som Ringenes Herre-filmene, men nesten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle filmene er jo alltid best. :P Det ble laget tegnefilmer av bla. Hobbiten på 70-tallet tror jeg det var. Fortsatt kult.

Har ikke fått lest Silmarillion enda, men LotR både på norsk og engelsk, og leste Hobbiten igjen nå for en stund siden. Orker dessverre ikke å se så mye på film, jeg har hatt en drøm om en LotR-maraton ganske lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt superfangirl, jeg gikk rundt noen uker i 7klasse og insisterte på å bli kalt "Celebwen" (mitt eget komponerte alvenavn).

MEN- hvis jeg skal prøve å holde meg litt objektiv og være litt kritisk så synes jeg Tolkien har altfor få og kjipe kvinner. Eowyn er flott i filmene men i boka framstår ho mer for meg som en emo og suicidal jente, for meg blir det for endimansjonalt. Sånn sett blir boka for meg mye preget av sin tid. Det skal Peter Jackson ha props for å forsøke å fikse litt på i filmene. Endimensjonale roller synes jeg forsåvidt hele serien sliter med sagastilen hans tror jeg er mye av grunnen for dette. Det blir som i kongesagaene hvor folk har en egenskap og en tanke i hodet om gangen.

Det beste med Tolkien synes jeg er verdensbyggingen hans, historien, slektene og ikke minst språket. Derfor synes jeg faktsik Silmarillion er den beste boka hans for den typen historier synes jeg passer stilen hans best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...