Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulike hårlag på collie


simira
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Opprinnelig var det jo ingen forskjell på collie lang og kort i rasestandarden bortsett fra pelslengden, og slik burde det jo egentlig forblitt. Veldig generelt kan man sikkert si at korthåren er noe

Det er jo også forskjell på hva en faktisk har og hva en skulle hatt. Hvis det ikke er ment å være andre forskjeller enn pels, vil jo krysskombinasjoner kunne gi langhåren mer av den ump'en som korthå

Korthårscollien min med pelsavvik. (nedrøyta og fæl, men han vil uansett aldri få like mye pels som en langhårscollie skal ha, han er mer.... gammeldags i pelslengden) Han er verdens søteste og va

Når det gjelder collierasene:

Dette er jo dessverre bare enda et eksempel på den sneversynte tanken om raserenhet. Da stambøkene ble innført og man begynte med linjeavl(les:innavl) så var man ikke klar over hvilke konsekvenser innavl kunne få. Nå vet man bedre. Det er for meg derfor uforståelig at det ikke skal kunne registrere en langhår født i korthårskull som det den er, en langhårscollie. Den ser ut som en langhåret collie, det er en langhåret collie, så den registreres som en, eh, korthåret collie med lang pels? Jeg ser heller ikke hvorfor man ikke skal kunne krysse mellom slike raser som dette (og burde man kalle det ulike raser? Kanskje heller varianter av samme rase?).

Så må jeg bare be om forlatelse for å dra inn mine egne raser: to nært beslektede raser med samme opphav. På 1800-tallet bestod irsksetteren av helrøde hunder, røde hunder med mye hvitt og hvite hunder med mye rødt. Noen fant ut at de likte helrøde hunder best og kun disse fikk stilles på utstilling. De røde og hvite hundene ble værende som jakthunder og forsvant etter hvert nesten helt. Etter krigen ble den røde og hvite varianten etter iherdig innsats reddet, blant annet med innkrysning fra den røde irsksetteren (de blandet inn jakthunder med hvite avtegn, de hadde ikke fokusert like mye på den helrøde fargen hos de rene jakthundene). På 70-tallet ble den godkjent som egen rase. Nå har de på nytt godkjent innblanding av irsksettere for å motvirke innavl og for å opprettholde god helse på rasen. Flere kull har blitt født i ulike land.

Jeg lurer meg på om den røde og hvite hadde blitt godkjent som egen rase i dag, eller om den hadde blitt godkjent som en variant av irsk setter istedenfor? For min del så kunne de godt ha hatt dem som varianter av samme rase. De er såpass like at jeg synes at man har mer å tape enn å vinne på å ha dem adskilt i avl. Men jeg synes absolutt at den røde og hvite fortjener sin plass på lik linje med den irske.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer meg på om den røde og hvite hadde blitt godkjent som egen rase i dag, eller om den hadde blitt godkjent som en variant av irsk setter istedenfor? For min del så kunne de godt ha hatt dem som varianter av samme rase. De er såpass like at jeg synes at man har mer å tape enn å vinne på å ha dem adskilt i avl. Men jeg synes absolutt at den røde og hvite fortjener sin plass på lik linje med den irske.

I "min" tid er det flere raser hvor en farge har gått fra å være diskvalifiserende til tillatt - uten at jeg klarer å komme på et eneste konkret eksempel akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke unikt for collies.

Ja, en tervueren født i Groenendael-kull registreres som tervueren, men det er ikke lov å krysse de to fargene uten disp.

Derimot er det - så vidt jeg forstår - ingen restriksjoner mot å parre terv født i gronnis-kull ( eller omvendt) videre med andre terver.

Men et gronnis/tervueren - uhell ville desverre fått store problemer med å bli registrert i Nkk det også.

Det har noe med masken til terven å gjøre etc visstnok, men jeg forstår det fortsatt ikke helt altså...

Det ER samme rase, bare 2 farger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med masken til terven å gjøre etc visstnok, men jeg forstår det fortsatt ikke helt altså...

Det ER samme rase, bare 2 farger.

Til motsetning er collie delt i to raser med hvert sitt FCI nummer.

Men klarer Sverige burde vi klare det, men jeg vet ikke om det er en endring man kan få til de nærmeste årene. Evt mulig at RAS prosjektet kan være med å hjelpe til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til motsetning er collie delt i to raser med hvert sitt FCI nummer.

Men klarer Sverige burde vi klare det, men jeg vet ikke om det er en endring man kan få til de nærmeste årene. Evt mulig at RAS prosjektet kan være med å hjelpe til.

Det er jo belgerne også. Selv om de blir registrert som det de plopper ut som..

Heldigvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo belgerne også. Selv om de blir registrert som det de plopper ut som..

Heldigvis :P

Det er vel ikke helt riktig vel. Ifølge NKK sine rasestandarder har de en felles rasestandard i FCI med nummer 015.

Mens collie korthår og langhår har hver sin rasestandard med FCI nummer 296 og 156.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke unikt for collies.

Ja, en tervueren født i Groenendael-kull registreres som tervueren, men det er ikke lov å krysse de to fargene uten disp.

Derimot er det - så vidt jeg forstår - ingen restriksjoner mot å parre terv født i gronnis-kull ( eller omvendt) videre med andre terver.

Men et gronnis/tervueren - uhell ville desverre fått store problemer med å bli registrert i Nkk det også.

Det har noe med masken til terven å gjøre etc visstnok, men jeg forstår det fortsatt ikke helt altså...

Det ER samme rase, bare 2 farger.

Mener det er noen regler som sier at gronnis etter kryssparring (f eks min egen hannhund) kun kan brukes mot gronnis før det kan krysses ut igjen. Men etter det eg har sett blir det ikke fulgt opp. Og det er vel ett kull nå etter gronnis/terv som ikke blir registrert siden det var ett uhell, og ikke planlagt.

Og det med masken, flere oppdrettere sier at masken kan bli dårlig/lite pigmentert på terv etter groen x groen-parring. Det er ett kull født i år der valpen fikk dårlig maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er noen regler som sier at gronnis etter kryssparring (f eks min egen hannhund) kun kan brukes mot gronnis før det kan krysses ut igjen. Men etter det eg har sett blir det ikke fulgt opp. Og det er vel ett kull nå etter gronnis/terv som ikke blir registrert siden det var ett uhell, og ikke planlagt.

Og det med masken, flere oppdrettere sier at masken kan bli dårlig/lite pigmentert på terv etter groen x groen-parring. Det er ett kull født i år der valpen fikk dårlig maske.

Men jeg skjønner ikke at det argumenteres med det all den tid terv født i gronniskull fint kan brukes i avl ? Det er i hvertfall slik jeg har forstått det. Det burde jo være enda "verre" for maskens fremtid.

Nå synes jo jeg at god genpool og helse er viktigere enn maske forsåvidt, så det er mye jeg ikke helt klarer å forholde meg til i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke at det argumenteres med det all den tid terv født i gronniskull fint kan brukes i avl ? Det er i hvertfall slik jeg har forstått det. Det burde jo være enda "verre" for maskens fremtid.

Nå synes jo jeg at god genpool og helse er viktigere enn maske forsåvidt, så det er mye jeg ikke helt klarer å forholde meg til i avl.

Skulle tro det, men nå har eg ikke satt meg så veldig inn i hvorfor det er "farlig" med dårlig maske på terv. Kan være det bare er en utstillingsgreie, at hundene ikke vil få mer enn VG evnt excellent. Har ikke hørt noen annen grunn i vert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med masken, flere oppdrettere sier at masken kan bli dårlig/lite pigmentert på terv etter groen x groen-parring. Det er ett kull født i år der valpen fikk dårlig maske.

Det kommer dårlige masker på tervxterv parringer også. Forsjellen ligger heller i om man vet foreldrene har dårlig maske eller ikke når man avler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men dette jobbes det med i NKK, og det kommer ganske snart muligheten til å registrere det :)

Har du mer informasjon om det?

I januar eller så var det en høring blant samarbeidende klubber om hva slags prioriteringer en ønsket for deres IT-strategi, hvor jeg skrev vår klubbs høringssvar i samarbeid med avlsrådet, og jeg fikk nettopp spørsmål fra AR om vi vet noe mer om hvilke konklusjoner som ble trukket etter høringsrunden - for vi ønsket oss veldig dette, i og med at levealder er et satsningsområde i vårt avlsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så mange engasjerte sjeler her, ikke bare når det gjelder collie, men tydeligvis flere andre raser, er det ikke mulig å starte noe som kanskje kan forandre på ting når det gjelder dette? :) Om vi er så engasjerte, så er det sikkert flere i hundemiljøet utenfor sonen som er det også. Jeg syns f.eks raser hvor det ofte forekommer farger eller tegninger som er diskvalifiserende på utstilling, burde man innse at dette kanskje burde bli en tillat farge i og med at den dukker opp såpass ofte. Ellers er jeg også enig i at raser som er såpass like som collie lang og korthåret burde bli registrert som det de er, og ikke utifra hva foreldrene er. I tillegg ville jeg vært åpen for at slike raser skulle kunne blandes på kryss og tvers. Et større genpol hadde nok ikke skadet noen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man parrer to med lik hårlag, kan man få kull med ulike hårlag? Og hvordan registreres de? Blir de korte reg som langhåret selv om de er korte?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis man parrer to korthår kan man få både kort og lang, slik som i Tetris sitt kull der Koios til @Taz er langhåret f.eks. og da dessverre registrert som korthåret med pelsavvik. Han kan selvfølgelig stilles, men må han stille som korthår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollien min med pelsavvik.

(nedrøyta og fæl, men han vil uansett aldri få like mye pels som en langhårscollie skal ha, han er mer.... gammeldags i pelslengden)
Han er verdens søteste og vakreste collie i mine øyne da. :P
Koios_2_MG_2539.jpg

Koios_4_MG_2635.jpg

Og her er stamtavla hans.

20141210_173344.jpg

Endret av Taz
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mer informasjon om det?

I januar eller så var det en høring blant samarbeidende klubber om hva slags prioriteringer en ønsket for deres IT-strategi, hvor jeg skrev vår klubbs høringssvar i samarbeid med avlsrådet, og jeg fikk nettopp spørsmål fra AR om vi vet noe mer om hvilke konklusjoner som ble trukket etter høringsrunden - for vi ønsket oss veldig dette, i og med at levealder er et satsningsområde i vårt avlsarbeid.

Dessverre, Astrid Indrebø nevnte det på oppdretterseminaret forrige måned, og sa at de håper å få systemet opp snart.

Korthårscollien min med pelsavvik.

(nedrøyta og fæl, men han vil uansett aldri få like mye pels som en langhårscollie skal ha, han er mer.... gammeldags i pelslengden)

Han er verdens søteste og vakreste collie i mine øyne da. :P

Koios_2_MG_2539.jpg

Koios_4_MG_2635.jpg

Og her er stamtavla hans.

Det må vel være en av de fineste colliene jeg har sett :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollien min med pelsavvik.

(nedrøyta og fæl, men han vil uansett aldri få like mye pels som en langhårscollie skal ha, han er mer.... gammeldags i pelslengden)

Han er verdens søteste og vakreste collie i mine øyne da. :P

Koios_2_MG_2539.jpg

:wub: En collie etter min smak. Akkurat passe med pels :)

Litt rart at han ikke kan registreres som langhår. På belgeren blir de registrert som den pelsvarianten de er. Om det f.eks. dukker opp en tervueren i et groenendaelkull, blir den registrert som terv. De eneste restreksjoner som blir registrert er at den ikke kan krysspares (tror jeg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...