Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av våpen


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg godt i gang med jegerprøven og har da selvfølgelig begynt å se på våpen på "ordentlig".

Jeg skal kjøpe en hagle til bruk på fugl (rype og skogsfugl) og lurer da på hva som er et godt kjøp for en nybegynner.

Budsjett er på ca 10.000 da jeg har bestemt meg for å starte lavt og heller oppgradere om det dukker opp noe talent.

I tillegg har jeg interesse for storvilt, og selvfølgelig rifleskyting. Det kommer ikke til å bli storviltjakt på meg med det første, men jeg vurderer å skaffe meg en rifle til å påbegynne skytetreningen. Men spørsmålet er da først og fremst hva slags rifle man kjøper seg til et slikt bruk? Jeg vet jo ikke hva jeg kommer til å jakte på, men ser for meg hjort, storvilt og evt. reinsdyr.

Noen som har noen tips å komme med til et så vagt bruksområde?

Tar gjerne imot andre relevante tips også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta turer rundt til de foretningene som har børsemaker. Husker ikke hvor stor du er men, da jeg skulle kjøpe hagle måtte jeg krangle med dem. Blandt anent fordi jeg ikke er så storfingra så jeg måtte ha et pistolgrep som gjorde at jeg rakk fram til alt utenom å skifte grep. OG når en korter kolba mye så forandres tyngdepunktet på våpenet

Det har kommet flere nye etter at jeg handlet så jeg anbefaler ingen ting annet enn å ringe og høre når den flinkeste/børsemakeren er der så du får rett våpen i forhold til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hagle så er det viktigere med en hagle som passer deg enn hva slags merke det er, hovedhagla mi er en Franchi o/u 20 kaliber. Typisk damehagle, men vekta er viktig for meg siden jeg går mye i løpet av en jaktdag med både vilt, proviant og hund og er ikke spesielt stor og sterk. Rifletips skal jeg overlate til noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta turer rundt til de foretningene som har børsemaker. Husker ikke hvor stor du er men, da jeg skulle kjøpe hagle måtte jeg krangle med dem. Blandt anent fordi jeg ikke er så storfingra så jeg måtte ha et pistolgrep som gjorde at jeg rakk fram til alt utenom å skifte grep. OG når en korter kolba mye så forandres tyngdepunktet på våpenet

Det har kommet flere nye etter at jeg handlet så jeg anbefaler ingen ting annet enn å ringe og høre når den flinkeste/børsemakeren er der så du får rett våpen i forhold til deg

Angående hagle så er det viktigere med en hagle som passer deg enn hva slags merke det er, hovedhagla mi er en Franchi o/u 20 kaliber. Typisk damehagle, men vekta er viktig for meg siden jeg går mye i løpet av en jaktdag med både vilt, proviant og hund og er ikke spesielt stor og sterk. Rifletips skal jeg overlate til noen andre :)

Jeg vet at det viktigste er passform, men trenger litt hjelp til å vite hvilke haglemerker man kan se på i den prisklassen og evt. hvilke merker det kan være greit å holde seg unna. Evt. erfaring med selve merket sånn i forhold til holdbarhet, komfort og balanse.

Etter gode råd tror jeg at turen går til Intersport i Bogstadveien ettersom de tilsynelatende har god erfaring og er flinke til å finne passende hagle. Men alltid interessant å få litt kunnskap i forkant.

Eks. Beretta vil man ikke finne i min prisklasse, og uansett hvor godt hagla passer så kommer jeg ikke til å ha råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Balanse har med hvor mye du må kappe på kolba blandt anent. Så jeg ville valgt en du kapper minst på. Det er lenge siden jeg kjøpte så det har komemt mer og jeg ahr ikke fulgt med. Men kanskje du skal prøve kammeret.no forum som går mer på jakt og våpen og se lit hva dem sier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanse har med hvor mye du må kappe på kolba blandt anent. Så jeg ville valgt en du kapper minst på. Det er lenge siden jeg kjøpte så det har komemt mer og jeg ahr ikke fulgt med. Men kanskje du skal prøve kammeret.no forum som går mer på jakt og våpen og se lit hva dem sier der.

Jeg har vært og lest litt inne på kammeret.no og mye god informasjon. Grunnet til at jeg spurte her er at jeg tror det er flest kvinnelige jegere her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har vært og lest litt inne på kammeret.no og mye god informasjon. Grunnet til at jeg spurte her er at jeg tror det er flest kvinnelige jegere her :P

Ja men det som er viktig er faktisk høyden din og om du er smålemma så kommer våpen som passer til det og det er alt fra kvinnelige jegere til børsemakere der etter hva jeg husker. Og dem som så klart ikke har peil i det heletatt så jeg vilel hørt med dem. Vekt på våpenet? Kaliber ? Er jo noe du skal tenke på. Rekyl også hvis du skal skyte mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det som er viktig er faktisk høyden din og om du er smålemma så kommer våpen som passer til det og det er alt fra kvinnelige jegere til børsemakere der etter hva jeg husker. Og dem som så klart ikke har peil i det heletatt så jeg vilel hørt med dem. Vekt på våpenet? Kaliber ? Er jo noe du skal tenke på. Rekyl også hvis du skal skyte mye

Vekt på våpen tenker jeg +-3kg og kaliber blir 12/70. Men det blir nok en tur til børsemaker om ikke altfor lenge :)

En av grunnene til at jeg også tenker å kjøpe en billigere hagle i første om gang er jo fordi jeg trenger erfaring på hva som er viktig for meg, og hva som er mindre viktig. Slik at jeg kan ta hensyn til det om jeg en gang i fremtiden oppgraderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vekt på våpen tenker jeg +-3kg og kaliber blir 12/70. Men det blir nok en tur til børsemaker om ikke altfor lenge :)

En av grunnene til at jeg også tenker å kjøpe en billigere hagle i første om gang er jo fordi jeg trenger erfaring på hva som er viktig for meg, og hva som er mindre viktig. Slik at jeg kan ta hensyn til det om jeg en gang i fremtiden oppgraderer.

ja og er det en god børsemaker så finner han våpenet som passer best. Er han dårlig skal han bare selge. men ring først og hør om når børsemakeren er inne så du får best mulig hjelp. har 20 kaliber selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og er det en god børsemaker så finner han våpenet som passer best. Er han dårlig skal han bare selge. men ring først og hør om når børsemakeren er inne så du får best mulig hjelp. har 20 kaliber selv

Grunnen til at jeg går for 12 er fordi det er det samme som resten av familien, så da er det lettere i forhold til kjøp av ammunisjon og slikt. For det blir nok både jakting sammen og skytetrening sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Grunnen til at jeg går for 12 er fordi det er det samme som resten av familien, så da er det lettere i forhold til kjøp av ammunisjon og slikt. For det blir nok både jakting sammen og skytetrening sammen :)

Og før i tiden var det mindre rekyl på 12, enn 20. Men før itiden var 20 mye lettere enn 12.Og siden du skal jakte over hund for det meste så tror jeg at utslaget blir lite. Støkkjegere går jo med våpenet i handa hele dagen. Prisen på 12 kaliber var mye snilelre enn 20 før itiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ganske mye til 10 000 nå. Komfort er iallefall veldig viktig for meg, når man er ute hele dager blir det et pes om våpenet er bly(!)tungt. Jeg er litt jålete av meg og hadde gjerne sett denne rundt armen min, men det er veldig mange gode modeller til rundt 5-6000. Plukk ut 2-3 egenskaper som er viktige for deg og velg deretter. Konkurransen er hard, og det er mange med god kompetanse, så jeg ville forhørt meg flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ganske mye til 10 000 nå. Komfort er iallefall veldig viktig for meg, når man er ute hele dager blir det et pes om våpenet er bly(!)tungt. Jeg er litt jålete av meg og hadde gjerne sett denne rundt armen min, men det er veldig mange gode modeller til rundt 5-6000. Plukk ut 2-3 egenskaper som er viktige for deg og velg deretter. Konkurransen er hard, og det er mange med god kompetanse, så jeg ville forhørt meg flere steder.

Jeg er også litt jålete av meg, men akkurat det kravet er fjernet for denne gang :P

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med @jaktlykke :)

En gang i tida ønska jeg meg cal. 16, det er så pent på midten mellom 20 og 12.

Viktig at børsa passer. Støtter flink børsemaker, det skal ikke være nødvendig å krangle for å få noe som passer deg. Ta deg også en tur på en damekveld på skytebanen og test ulike våpen. De forskjellige jeger og fisk har ofte flere som en kan prøve.

I Arendal er Jakt og Friluft flinke med våpen, de har avdeling i Asker også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ihvertfall undersøkt litt merker og virker som det er en god ide å holde seg unna Silma ihvertfall, noe min far og jeg mistenkte. Mens Lanber er en sterkere kandidat, men får først prøve å se. Der har jeg også mulighet til å låne min søster sin.

Blir jo skyting på lørdag med kurset, så da får jeg nok testet litt der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagle jakter jeg ikke med men rifle derimot!

De fleste riflene passer oss jenter med mindre du er veldig petit? Selv er jeg 171 cm og har hatt Remington, Sabatti og Tikka T3 av merker. Kolbene kan enkelt kappes og forhøyes dersom det er nødvendig.

Kalibervalg - der er det mye å velge i men jeg ville gått for et av de tre vanligste; 6,5x55, .308 eller 30-06. Med disse kan du jakte "alt" (kanskje ikke bøffel da ;) )

Jeg bruker 30-06 til jakt og er storfornøyd med det kaliberet. Noen synes det sparker en del men da er lyddemper en fin ting :) På praktisk jakt der du avleverer ett skudd så betyr ikke den rekylen noe for meg i alle fall. Annet er det om du skal ligge på banen og skyte masse; da blir du lettere sliten i skulderen.

Jeg konkurrerer i jaktfelt og da bruker jeg kaliber 6,5x55 og det passer meg ypperlig.

Smak og behag; gå på en skytebane og spør om du kan få prøve ulike kaliber for å se hva du kan trives med.

Vekt er også noe å ta hensyn til - Tikka T3 som jeg har i kaliber 30-06 veier 2.8 kg og med en lyddemper og kikkert på så er vi oppe i litt over 3 kg. Passe tungt når man skal gå bratt terreng en hel dag :)

Er du linksskytter så er det litt mer tricky å få tak i rifle i grei prisklasse.

Å kjøpe brukt eller ny spiller mindre rolle; jeg kjøpte jaktrifla min brukt for nesten 20 år siden og den ble nettopp pensjonert etter lang og tro tjeneste :)

Å kjøpe en pakkeløsning med rifle og kikkert kan være en grei start - rundt 9-10000 kommer det på da. I starten av jaktkarrieren trenger du ikke verdens beste optikk (riflekikkerter er DYRE), men etter hvert får du større behov for kvalitet.

Legg penger i en bra kikkert og mindre i selve rifla er rådet mitt.

Jeg har Remington i 30-06, Sabatti mod. 90 i 6,5x55 og Tikka T3 lite i 30-06. Alle er i linksutgave. Kikkertene er Smith & Bender, Meopta og Zeiss i ulike prisklasser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for knalltips ang. rifle @jaktlykke

Da blir det nok å være med på en skytekveld til vår/sommer og prøve meg frem på litt forskjellige :)

Også kommer det et dumt spørsmål, hva er en linkskytter? Venstrehendt om jeg forstår det rett etter litt googling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det store spørsmålet og jeg har googler meg ihjel. Jeg er høyrehendt men med venstre dominant øye. Uansett hva jeg prøver på så klarer jeg ikke å sikte med høyre øye uten å lukke venstre, og selv da er det vanskelig å holde det lukket.

Da er jo spørsmålet, skal man går for links og lære seg mekanikken i det siden jeg uansett ikke har skutt mange gangene (2stk) eller om jeg skal finne en måte å bruke øynene på?

Tanken min er selvfølgelig å prøve meg fram med skyting fra venstre skulder for å se hvor naturlig eller unaturlig det er. Men tar gjerne imot noen synspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 12 kaliber (anbefaler det, mye lettere med ammo) så ikke la deg overtale til noe annet.

Jeg har en Brescia Lux Lady som jeg er veldig fornøyd med. Hatt den i 6 år og den kostet rundt 10.000 den gangen. Er tilpasset meg (bygd opp) i ettertid for ikke så dyre summen.

Synes den er pen i tillegg til oppfyller andre krav.

Rifle har jeg ikke peil på.

Når det gjelder links ville jeg hørt med instruktørene på skytebanen. De pleier å være flinke til å se sånt og kan hjelpe deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha begge øynene åpne når du skyter :)

Jeg mistenker at jeg har høyredominant øye men har ikke tenkt å lære meg å skyte høyrehendt av den grunn. Jeg er VELDIG venstrehendt :)

Prøv deg fram!

Jeg kan ikke ha begge øynene oppe om jeg ikke har briller, men så har jeg et fucka dybdesyn da, jeg går inn i dørkarmer og lyktestolper som en ekte champ..

Jeg er venstrehendt, men høyre øye dominerer ( jeg ser knapt på venstre..:P), jeg skyter derfor "høyrehendt", det er litt klønete når jeg skal lade og slikt, men man lærer seg teknikker :lol: Jeg står også på snowboard og padler høyrehend/bentt, så det er ingen automatikk det.

Jeg har halvauto og er sånn passe fornøyd med den (browning gold). Det fine med halvauto er at man slipper ekstremt mye av rekylen, for meg med skulderskade er det topp. Jeg hadde (og savner VELDIG) Sabattien jeg hadde tidligere, det var en O/U 12cal. Den sparka som en jævel da, og jeg hadde store blåmerker i flere dager etter bare en serie på skytebanen.

Men som de andre har nevnt, det aller viktigste er at den passer til deg. Prøv i butikken, få hjelp av kyndige og eventuelt kjøp brukt etterpå. Jeg fikk min gold til 4000 kr. Den er riktignok 15 ! år gammel men går som ei klokke i all slags vær. Sabattien kostet 7000 ny. Du får mye greit til 10k altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir absolutt prøving ja, og tenkte å prøve links littegrann for å se hvordan det føles for meg. Jeg tror nemlig det vil være lettere å trene motorikken enn synet, men litt vanskelig å si uten å ha prøvd.

Jeg har snakket med en butikk og der fikk jeg tilbud på 16500,- for Beretta Silver Pigeon, det er inkludert full tilpasning og skyting med instruktør for å forsikre at den passer. Det vil jeg si er et veldig greit tilbud, men kommer til å dra andre steder og sjekke og og prøve litt annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har brukt mye forskjellig, og fikk til jul en Lanber 12 kaliber med 66 cm løp. Har skutt mye med denne før, og er superfornøyd. Samboer sin hagle blir altfor tung og voldsom for meg. Min gir mer rekyl ettersom den er så lett, men det er ikke et problem på praktisk jakt. På skytebanen kan jeg derimot kjenne det godt i skulderen etterpå :P Anbefaler at du drar i forretninger som selger våpen og tester hvordan de er å sikte med, holde og lade. Men nå ser det jo ut til at du har funnet en som passer for deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...