Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen promper mye


bippo
 Share

Recommended Posts

Hei! Bare lurte på om dette er normalt. Bobby har begynt å prompe veldig mye den siste måneden ca, og jeg syns det er litt merkelig, for han har aldri prompet nok til at vi har lagt merke til det før. Han får Eukanuba Puppy Large breed, har en tendens til å være litt dårlig i magen (men ikke på en stund nå, yay!), får generelt bare vanlig mat, noen grønnsaksbiter her og der (bare ting han tåler), og treningsgodbiter. Er det vanlig med mye promping, eller bør jeg kanskje prøve å gi han en annen type fôr over en liten periode?

Og når jeg først skriver her, han har litt rar gugge som kommer ut av tissen hans ganske ofte, er det tegn på infeksjon av noe slag? Han vasker seg veldig mye nedentil, og jeg lurer på om det kanskje også gir han dårlig ånde (den har vært veldig sur i det siste, men det kan jo være pga tannfelling og sår i munnen, hva vet vel jeg).

Jeg er egentlig mest vant til tisper, så alt som kommer med hannhund er fremdeles litt ukjent for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper har gjerne litt mer ustabil fordøyelse og deriblant mer luft enn voksne, men foret kan jo absolutt ha noe med saken å gjøre så det skader ikke å forsøke et annet for.

Han har sikkert forhudskatarr, etter å ha lest mange diskusjoner her inne har jeg ikke noe godt svar på hva man egentlig bør gjøre, men du kan jo søke opp det å se om du finner noe av nytte. Vond lukt i munnen kan komme av så mangt, og noen hunder har bare generelt dårlig ånde, men kan være greit å følge med litt så du vet at det ikke ligger noen innfeksjoner el bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg skal ta han med til vet snart uansett, bare for å sjekke at alle tennene har falt ut som de skal og sånne ting, så jeg kan vel egentlig bare samle opp spørsmålene til da. Bobby har ikke pleid å ha dårlig ånde, det er derfor jeg lurer litt, men det er sikkert ingenting. Takk for svar dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe promper noe helt vilt på tørrfor med mye karbohydrater og korn i (f. eks Hills). Får hun Orijen eller råforing, så er det null promping. :) Anbefaler å bytte til et kornfritt tørrfor og se om det kan hjelpe.

Forhudskatarr er helt vanlig hos intakte hannhunder, og sjelden så alvorlig at veterinæren trenger å blandes inn. Det jeg pleier å gjøre er å kjøpe fysiologisk saltvann på apoteket, og en plastsprøyte (uten sprøytespiss), og skylle forhuden med saltvann et par ganger. Da får man fjernet endel "gøgg", og hvis man gjentar det i noen dager så blir det som regel ganske bra. :) Det går også an å kjøpe egne forhudsrenser på dyrebutikken, men de er svindyre, og jeg synes at fysiologisk saltvann fungerer like bra.

Den vonde lukta i munnen kommer nesten garantert fra tannfellinga, så det hadde jeg ikke bekymret meg for, forutsatt at du har sjekket munnen og sett at det ikke er noen fremmedlegemer i munnen (sjekk også under tunga). Hvis han har mye belegg på tennene, så kan du vurdere å børste tennene hans.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. forhudsktarr har hunden min slitt med den siden han var ca på alder med din og sliter fortsatt med det i en alder av 2,5 år.

Jeg fikk alle mulige råd og alle foralte meg at de andre rådene var feil :P "Vask med vann", "vask med forhudsrens", "du må ikke finne på å vaske, bare la det være!" "kastrering er det eneste som hjelper" "bare tørk det vekk" osv osv. Jeg ble aldri klok og har likegodt prøvd hele lista! haha. Det eneste som hjalp her i gården var kjemisk kastrering, da ble det helt vekk. Det sagt så mener jeg ikke at du trenger å kastrere for å få det vekk på din hund altså :P Hør med vetrinæren hva han/hun sier siden du uansett skal dit snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hunden min prompet veldig mye som valp, etter en stund byttet jeg fór og da ble det brått et mye bedre innemiljø... :P

Forhudskatarr er ikke uvanelig på unge hannhunder, her skyldes de med forhudsrens ved behov. Alle tre hannenen jeg har hatt i hus har blitt helt fin igjen av det :)

http://optima-ph.no/index.jsp?pid=5932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye gode råd, tusen takk :) Jeg bestilte dessverre en 12 kg sekk med fôr på onsdag, som jeg regner med kommer i morgen, så jeg får nesten vente med bytting til han har spist opp det :P

Jeg skal la det gå litt tid og se om det slutter å komme gugge ut av forhuden hans, har ikke sett like mye i det siste så det kan hende det har begynt å gå over. Godt å vite at han ikke trenger antibiotika eller noe sånt hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye gode råd, tusen takk :) Jeg bestilte dessverre en 12 kg sekk med fôr på onsdag, som jeg regner med kommer i morgen, så jeg får nesten vente med bytting til han har spist opp det :P

Jeg skal la det gå litt tid og se om det slutter å komme gugge ut av forhuden hans, har ikke sett like mye i det siste så det kan hende det har begynt å gå over. Godt å vite at han ikke trenger antibiotika eller noe sånt hvertfall :)

send sekken i retur? Eller går det veldig raskt å spise opp 12kg for hunden din... er ikke noe gøy å gå rundt med luft i magen i månedsvis, verken for hunden eller din sin del :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...