Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi - alternativ behandling


soelvd
 Share

Recommended Posts

Som noen av dere har fått med dere så er det gjort funn i lungene til Monti som tyder på allergi (vi får ikke svaret helt sikkert før om halvannen uke).

Alternativene våre ser egentlig sånn ut: immunterapi ("vaksine") og rimadyl eller lignende og kortison i perioder.

Samtidig har jeg fått et par tips om å prøve alternativt først. Jeg vurderer å prøve noen behandlinger hos en dame som holde rpå med pulsmåling, akupunktur, ++.

Er det noen av dere som har forsøkt noe alternativt (altså annet enn typisk dyrlegeforslag) med hell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er flere klinikker som tilbyr akupunktur som tillegg til behandling. Det jeg tenker om alternative behandlinger er at det kan sikkert være greit som et supplement, men at det ikke burde erstatte ordentlige medisin/behandling. Greit å sjekke litt opp om de folka også før du evt. prøver, jeg ville vært veldig skeptisk til å prøve akupunktur hos noen som f.eks kun har hatt et nettkurs ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er flere klinikker som tilbyr akupunktur som tillegg til behandling. Det jeg tenker om alternative behandlinger er at det kan sikkert være greit som et supplement, men at det ikke burde erstatte ordentlige medisin/behandling. Greit å sjekke litt opp om de folka også før du evt. prøver, jeg ville vært veldig skeptisk til å prøve akupunktur hos noen som f.eks kun har hatt et nettkurs ;)

Jeg er veldig komfotabel på at hun som har anbefalt meg denne damen vet at hun er flink til det hun holder på med :) Men hvis hunden virker omtrent helt fin under feks akupunktur, er det da grunn til medisinering i tillegg? Problemet er vel kanskje å vite om han er "helt fin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig komfotabel på at hun som har anbefalt meg denne damen vet at hun er flink til det hun holder på med :) Men hvis hunden virker omtrent helt fin under feks akupunktur, er det da grunn til medisinering i tillegg? Problemet er vel kanskje å vite om han er "helt fin".

Jeg bare antok at han ikke ble det :P Uff.

Men synes det er flott at dere endelig begynner å komme til en løsning. Jeg har selv en som peser mye, så ble litt småbekymra når jeg leste den andre tråden din, men er heldigvis ikke like stor grad som hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare antok at han ikke ble det :P Uff.

Men synes det er flott at dere endelig begynner å komme til en løsning. Jeg har selv en som peser mye, så ble litt småbekymra når jeg leste den andre tråden din, men er heldigvis ikke like stor grad som hos deg.

Haha :P Jeg er også skeptisk, men har en mor som sverger til at det fungerer. Og den dama kunne knapt tenke på hest uten å bli veldig allergisk, nå kan hun være med på stall-stell. Hun har ikke gjort noen andre forandringer enn akupunktur. Så, vel, verdt et forsøk.

Jeg er litt redd for medisineringen og sånn, og vil helst unngå det i det lengste, spesielt kortison. Og derfor tenker jeg at det er ok å se etter andre løsninger først.

Noen hunder peser vel litt mer enn andre uten at det er noe spesielt av den grunn :) Her har det jo vært mye mer pesing enn normalt, besviming, nesetetthet, +++ i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker de at han er allergisk mot? :)

Det er nærliggende å tenke at det er noe innendørs, i tillegg mener jeg bestemt at han ha vært verre etter en liten periode på tørfor nå. Så (lager)midd, støv, etc er vel hete kandidater. Og da er det jo mange grep vi kan gjøre her hjemme også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde akupunktur på Bodil, det fungerte utmerket på allergien og "depresjonen" i starten (fikk helt bort depresjonen, om det var pga akupunktur eller andre årsaker er uvisst) Effekten dabbet desverre av når det kom til allergien, og hun ble værre og værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg antar at det er tatt UL av hjerte og lunger for å utelukke at det er noe der?

Synes det er rart at han ikke får puste liksom, blir han tett så er vel midler som åpner opp bedre enn rimadyhl??

Om allergien slår ut på pust så burde han jo behandles for problemer med pusten og ikke smerter i ledd????

Synes konklusjonen er litt rar.

På hest med sånne symptomer så ga de i alle fall før ventipulmin - som åpner luftveiene. Men vet ikke om det er vanlig lenger.

Jeg rir jo en hest med allergi/astma - og han får noe som heter secreta pro forebyggende i maten hver dag, men har også blitt medisinert med annet i dårlige perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei som hadde alelrgi mot husstøvmidd, lagermidd, ederkopper og flått.

Prøvde akupunktur på henne og hun ble noe bedre etter en behandling.

Jeg ville sjekket naaf.no allergi forbundet sine sider angående husstøv alelrgi og plukekt opp det som lar seg gjenomføre der.

Så ville jeg sett på akupunktur og vanlig medisin. og sett hvilken fasit dere får ut. Den er ikke lik for hver enkel hund med støvallergi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er tatt UL av hjerte og lunger for å utelukke at det er noe der?

Synes det er rart at han ikke får puste liksom, blir han tett så er vel midler som åpner opp bedre enn rimadyhl??

Om allergien slår ut på pust så burde han jo behandles for problemer med pusten og ikke smerter i ledd????

Synes konklusjonen er litt rar.

På hest med sånne symptomer så ga de i alle fall før ventipulmin - som åpner luftveiene. Men vet ikke om det er vanlig lenger.

Jeg rir jo en hest med allergi/astma - og han får noe som heter secreta pro forebyggende i maten hver dag, men har også blitt medisinert med annet i dårlige perioder.

Du får ta alt jeg sier med en liten klype salt siden han sa VELDIG mye når vi var hos dyrlegen. Kanskje noe er misforstått eller at det finnes bedre alternativer enn rimadyl. Det jeg kan svare deg på er at akupunktur absolutt ikke brukes bare til smerter i ledd. For det første er det vel helst musklatur de holder på med (?) og for det andre er akupunktur ganske mye brukt i forhold til allergi på mennesker og dyr.

Han er sjekket med ultralyd tre ganger, siste gangen av kardiolog, EKG, røntgen, etc. Alt uten funn. Med CT nå har det blitt målt tetthet i lungene som tydelig er forhøyet enkelte steder i lungene (ut der hvor lungene er smalere eller noe sånt?) og det er sammenlignet tetthet forskjellige steder i lungene. Dyrlegen mistenkte på forhånd allergi pga hele sykdomsbildet (vært tett i nesen, rosa poter, +++), så når tetthet i lungene ble funnet som mistenkt ble det aldri diskutert noe annet, men vi får jo svarene på blodprøvene etterhvert for å se helt sikkert at det er allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt grep i hjemmet - fjernet så mye tekstil og annet som samler støv som mulig, som også gjør det enkelt å vaske/tørke støv og tørrmoppe (støvsuging er ikke lurt) jevnlig, og være ekstra nøye på plassene hunden oppholder seg - la hunden ligge på skinn-/kunstskinnseng som tørkes over jevnlig med ren klut eller våtserviett, vask annen tekstil (som går) på 60gr jevnlig eller legg i fryseren et døgns tid for så å riste det godt, og luft når dere har muligheten.

Gi hunden c-vitamin og omega-3 for å styrke immunforsvaret, andre kosstilskudd som anbefales evt. òg, bad (bruk gjerne Optima pH shampoo) jevnlig eller bare skyll hunden for å få vekk allergener.

Husk at all tørr og tørket mat (dersom det ikke er fryst umiddelbart etter behandling) inneholder lagermidd, og at den er der enda selvom det blir fryst, så er jo lurt å unngå helt å gi det om hunden reagerer.

Hvor ofte "jevnlig" som er nødvendig kommer jo an på hvor kraftig det er hunden reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta alt jeg sier med en liten klype salt siden han sa VELDIG mye når vi var hos dyrlegen. Kanskje noe er misforstått eller at det finnes bedre alternativer enn rimadyl. Det jeg kan svare deg på er at akupunktur absolutt ikke brukes bare til smerter i ledd. For det første er det vel helst musklatur de holder på med (?) og for det andre er akupunktur ganske mye brukt i forhold til allergi på mennesker og dyr.

Han er sjekket med ultralyd tre ganger, siste gangen av kardiolog, EKG, røntgen, etc. Alt uten funn. Med CT nå har det blitt målt tetthet i lungene som tydelig er forhøyet enkelte steder i lungene (ut der hvor lungene er smalere eller noe sånt?) og det er sammenlignet tetthet forskjellige steder i lungene. Dyrlegen mistenkte på forhånd allergi pga hele sykdomsbildet (vært tett i nesen, rosa poter, +++), så når tetthet i lungene ble funnet som mistenkt ble det aldri diskutert noe annet, men vi får jo svarene på blodprøvene etterhvert for å se helt sikkert at det er allergi.

Du mener den blodprøven som blir sendt til Dr.Baddaky?

Hvis det er det, så bør man være klar over at 10-15% av hunder som slår negativt ut på denne blodprøven fortsatt kan ha allergi.

Ulempen da er jo at hunden fortsatt har allergi, men man får ikke laget den vaksinen.

Jeg sitter i den båten nå, og eneste alternativet jeg har igjen er behandling med kortison i perioder. Man kan selvsagt prøve antihistaminer, men hunder generelt har lite effekt av det.

Så, det jeg egentlig ville si var jo at hvis blodprøven slår ut på null allergi, så kan han fortsatt være allergisk.

Hadde vel ikke så mye å hjelpe med ang alternativ behandling, da jeg ikke har prøvd det selv på hund.

God bedring til Monti. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ , tusen takk for mange gode tips :)

Du mener den blodprøven som blir sendt til Dr.Baddaky?
Hvis det er det, så bør man være klar over at 10-15% av hunder som slår negativt ut på denne blodprøven fortsatt kan ha allergi.
Ulempen da er jo at hunden fortsatt har allergi, men man får ikke laget den vaksinen.

Jeg sitter i den båten nå, og eneste alternativet jeg har igjen er behandling med kortison i perioder. Man kan selvsagt prøve antihistaminer, men hunder generelt har lite effekt av det.

Så, det jeg egentlig ville si var jo at hvis blodprøven slår ut på null allergi, så kan han fortsatt være allergisk.
Hadde vel ikke så mye å hjelpe med ang alternativ behandling, da jeg ikke har prøvd det selv på hund.

God bedring til Monti. :)

Hvor prøven sendes hen har jeg virkelig ingen peiling på, dessverre. Ja, jeg antar det er med mennesker, at noen ikke slår ut. Jeg antar dyrlegen tenker at om ingenting slår opp ut på allergitestene så må vi undersøke om det kan være andre alternativer. Og hvis ikke må vi jo forsøke å finne ut hva det er allikevel, altså av allergi, ved å eliminere.

Ang kortison så snakket jeg med vår faste dyrlege her. Han mente at det ofte ble brukt for mye kortison til sånt og at vi ved bittesmå doser kanskje kunne klare å gå på det uten noe særlig bivirkninger, evt for vår del gi det via inhalator (elns), da havner det rett i lungene i stede for i hele kroppen. Han hørtes uansett mer positiv ut enn jeg har følt meg de siste dagene :lol:

Det tar forøvrig litt tid før vi får svar på prøver og diverse, så vi har bestemt oss for å gi akupunktøren det hun sier hun vil ha av tid (ca 3 behandlinger), annenhver uke. Ikke er det spesielt dyrt heller, så da er det verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du får ta alt jeg sier med en liten klype salt siden han sa VELDIG mye når vi var hos dyrlegen. Kanskje noe er misforstått eller at det finnes bedre alternativer enn rimadyl. Det jeg kan svare deg på er at akupunktur absolutt ikke brukes bare til smerter i ledd. For det første er det vel helst musklatur de holder på med (?) og for det andre er akupunktur ganske mye brukt i forhold til allergi på mennesker og dyr. 

 

Han er sjekket med ultralyd tre ganger, siste gangen av kardiolog, EKG, røntgen, etc. Alt uten funn. Med CT nå har det blitt målt tetthet i lungene som tydelig er forhøyet enkelte steder i lungene (ut der hvor lungene er smalere eller noe sånt?) og det er sammenlignet tetthet forskjellige steder i lungene. Dyrlegen mistenkte på forhånd allergi pga hele sykdomsbildet (vært tett i nesen, rosa poter, +++), så når tetthet i lungene ble funnet som mistenkt ble det aldri diskutert noe annet, men vi får jo svarene på blodprøvene etterhvert for å se helt sikkert at det er allergi. 

Rimadyl er jo smertestillende , tror Bp stusser på hvorfor han skal få det og ikke noe som fungerer mer på luft veier..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimadyl er jo smertestillende , tror Bp stusser på hvorfor han skal få det og ikke noe som fungerer mer på luft veier.. �

Men rimadyl ervel også betennelsesdempende? Trodde det var derfor det var snakk om det til Monti. Tror jeg holder fast ved at man må ta det jeg sier med en liten klype salt, fikk mye infomasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...