Gå til innhold
Hundesonen.no

Emma er syk..


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

Lørdag begynte Emma å skrangle, først ville hun ikke ha mat også kastet hun opp hvitt slim. Neste dag ble hun bedre, spiste et par små måltider osv. På mandag begynte hun å hangle igjen, slapp og kastet opp en gang igjen etter å ha gått uten mat lenge. Neste dag ville hun enda ikke ha mat, og når hun gikk på do så kom det blod i avføringen.. Slik er det enda. Idag var vi hos veterinær, og de kjente og klemte overalt på henne, tok tempen, sjekket om hun var uttørket og ga oss zoolac-sprøyte og skånefor.. Samt en sprøyte til å tvinge det i munnen på henne med, siden hun ikke spiser eller drikker frivillig. 800kr for 10-15min..

I hele dag etter dyrlegen har hun bare ligget å slappet av, med mindre vi har gått inn/ut av leiligheten, da er hun oppe å følger med.. Og hun kommer for å prøve å få bli med på tur som alltid.. Men hun er liksom ikke seg selv i det hele tatt, og jeg er så redd det skal være noe mer enn bare dårlig mage som gjør henne veldig sliten.

Idag har hun spist pittelitt skånefor, som jeg blandet med vann til det var flytende nok til å få inni en liten sprøyte.. (veldig flytende mao)

og hun har bæsjet en klatt med blod-slim i gangen. Hun har jo såvidt spist på lenge, så det kommer jo ikke ut noe, liksom.. Annet enn blod-slim. Det er mest rødt blod, men det mørke "tørre" slimet minner litt om koagulert blod.. Og det sa jeg til vet. imorges, men det var altså værre nå ikveld enn det var da vi var hos vet. De sa det ikke var rart det var blod der iogmed at hun har vært så dårlig i magen (diare), men liksom.. Jeg har sett Emma bli sår i rumpa før og dette virker til å være av et annet kaliber.. Ikke har hun blitt så slapp og medtatt før heller om hun har blitt dårlig i magen.

Satt oppe i hele natt fordi jeg ikke turte legge meg i frykt for at noe mer skulle skje.. :/ Hva gjør man? Jeg skal iallefall tilbake dit kl 09 pronto imorgen (når de åpner), og kreve grundigere undersøkelser.. For noe skurrer, er jeg redd.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, be om røntgen av mage og tarm, helst med kontrastvæske for å se om det er fremmedlegeme som sitter fast. Koagulert blod fra tarmen er ikke så kos, men ofte så bæsjer de blodig slim av skikkelig diare. Fikk en forklaring på hvorfor en gang, og det er i og for seg ikke farlig, men det må sjekkes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun var ikke dehydrert. Men de sjekket bare hud/munn, vet ikke om det er tiltrekkelig på en så liten hund? (2,5kg)

Nå skal det sies at jeg er veldig hønemor av meg.. Men jeg er alikevel ikke en sånn som løper til vet for alt. Jeg ser ting an, for jeg kjenner jo hundene mine.. Men nå har jeg sett det an, og magefølelsen er ikke god. Den ble bedre etter veterinærturen, men nå har jeg noia igjen..

Sent fra min A0001 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god bedring, krysser fingrene for at det er noe hun kan bli frisk av. jeg trodde i høst at jeg måtte avlive en av mine (den eldste). Våknet en morgen til slapp (og da mener jeg slapp) hund , og mørkt blod utover hele stua. Det var da diare, men nesten uten annet enn mørkt blod. Grein mine modige tårer, og dro til veterinær så fort de åpnet. Regnet med avliving, men så var det bare en magetarminfeksjon fra h..... Hunden ble lagt på drypp en dag, fikk antibiotika i 10 dager og er nå frisk. Håper det er noe lignende med din.

Hvis du ikke får i hunden væske, e.i den ikke drikker selv, ring veterinærvakta, forklar symptomene og spør om du skal "tvangsdrikke den". i såfall kan du bruke en imsdalflaske med sportscap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke feber heller forresten. Vi lurte på om hun kan ha spist en løk-bit eller noe annet hunder ikke tåler.. Men hadde det blitt så alvorlig av det? Kunne vel vørt fremmedlegeme og, hun bruker å tygge pinner etc hun kommer over ute.

Håper bare det går bra til imorgen. Jeg mater/vanner henne hver 2. time eller oftere, men det er snakk om veldig veldig små mengder.

Sent fra min A0001 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt vann med littegrann salt, avkjølt og tilsatt litt honning skal være det beste å få i hunder som er dehydrert, tenker det er lurt å gi til liten hund med mye dårlig mage sånn til i morgen.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde alle tre her en magevirus etter tur. Først ble Fibi kjempesyk med oppkast, slimoppkast og blodig sprutdiare. Hun fikk samme behandling som din hund, bortsett fra at jeg fastet henne og tvang bare i henne vann. Hun kom seg etter noen dager. Så var det Scilos sin tur (og da dro jeg ikke til dyrlegen, men kjørte samme behandling) og til slutt Tinka. Da var de andre friske, så jeg gikk tur med Tinka i sekken, fordi hun var for slapp til å gå (hun syntes ikke det, men jeg var streng), men jeg turte ikke la henne være alene. De var veldig syke alle sammen, men ble aldeles friske igjen etter noen dager. Det varte bare i flere uker, fordi de avløste hverandre. Får håpe det bare er en virus hos dere også :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden våknet jeg også til at frøkena her kastet opp hvit skum. Dårlig i magen hele dagen. Fin form ellers da. Samme dagen etter. Det var da et fredag. Hun er for det meste løs å matvrak så det holder!

Er jo flik til slippe men,får nok i seg en del uten jeg ser det.Jeg tenkte det var pga noe hun hadde spist men,at kom til gå over av seg selv. På lørdag derimot sa hun nei takk til mat da forsto jeg straks det var alvor! Blod i avføringen så da ringte jeg straks vetrinærvakta.

Jeg skulle prøve hyppige måltider med fisk og canicur. Ingen bedring og på søndag var hun skikkelig slapp så jeg ringte vetrinærvakta gjenn.vi fikk time. Ingen feber men,mage tarm katar pga noe hadde spist ja. Fikk antibiotika å nå magen,nøytralisterede for 6 dager. Tok sin tid men,ble helt bra et par dager etter var ferdig med medisinen.

God bedring til Emma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at flere har "gode" (ikke død, liksom) erfaringer med lignende symptomer. Isted fikk hun en sprøyte med mat og slikket i seg halve frivillig pluss at hun slikket i seg litt fra skåla og :) Men det kom mer blod-gørr på gulvet rett før.. Sukk. Det kan ikke bli morgen fort nok nå.. Blir å holde meg våken og følge med så jeg kan ringe vet om det utarter seg noe mer. Takk alle:) Sent fra min A0001 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i seng i 4-tiden inatt og våknet nå til en sulten Emma :) Men hun spiste ikke så mye.. Men hun hadde lyst på iallefall :) Hun er sliten, noe slapp, men virker piggere enn igår. Ser det an et par timer til det kommer ut noe etter det hun spiste. Har ikke kommet noe mer blod inatt iallefall ^^

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma er definitivt på bedringens vei :) Etter å ha spist imorges så kom formen seg betraktelig, og nå ikveld spiste hun en hel skål.. Og hun ruller rundt på rygg på gulvteppene og lager god-lydene sine som alltid :wub:

Huff, hun har aldri vært sånn syk-syk før.. :icon_redface: Værste jeg har vært med på. Så for meg det aller værste lenge :bye:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...