Gå til innhold
Hundesonen.no

CRUFTS 2015 - alt mulig


Teserere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 492
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg gremmes over å se slik behandling av hunder, virkelig gremmes . Jeg kan ikke forstå hvorfor det er nødvendig, for nei - pelsen BLIR ikke ødelagt av at hunden blir løftet skikkelig, det er bare tøy

Burde nesten blitt fratatt 1.plassen for å ha brutt reglene.

Posted Images

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en veterinær har kommentert på artikkelen om irsksetteren som døde:

"Beware! This is very sad if true, and my thoughts and sympathy are with the owners of this dog, but... this article is 100% speculation. If this did occur when the 'post mortem' said it did, there is absolutely no chance there would be any remains of 'cubes of meat' left in the stomach for the pathologist to find. It only takes the stomach about 4 hours to digest a meal. Also, in one sentence, they say they know there were 2 or 3 different poisons used, but in the very next sentence they say they are still waiting for the toxicology report. The chances of it being a poisoning is tiny compared to the hundreds of other possible causes of death, especially in a dog in a heightened stress situation - travel, mixing with hundreds of other dogs, being in an environment with a higher than normal risk of disease etc.

The comments on this article are all knee jerk reactions to a sensationalist headline with absolutely no proof at this time. Even if it was poisoning, it is extremely difficult to prove. As a veterinary surgeon myself, I know the toxicology / post mortem results will take days to weeks to come back with any answers."

Må si meg enig der. Ville vært forsiktig med å synse inntil man vet noe mer.

Jeg tenkte det samme da jeg leste om det - det kan da ikke være mulig å få oduksjonsreslutater så kjapt?

De skal ikke være monstre heller. Standarden for malamute sier:

Mankehøyde:

Hannhunder: 63,5 cm

Tisper: 58,5 cm

Vekt:

Hannhunder: 39 kg

Tisper: 34 kg

(mange er endel lettere enn dette og)

*konkluderer med at Willy er en perfekt malamute med sine 63-64 cm og 39-40 kg :lol: *

Jeg er forresten enig i at jeg synes den malamuten var litt mye allerede til å være såpass ung. Det var ikke noe som "traff" meg ved ham egentlig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke være monstre heller. Standarden for malamute sier:

Mankehøyde:

Hannhunder: 63,5 cm

Tisper: 58,5 cm

Vekt:

Hannhunder: 39 kg

Tisper: 34 kg

(mange er endel lettere enn dette og)

At folk vil ha store malamuter er ikke noe nytt, ihvertfall ikke blandt showlinjene.

For å vise bilde av noen av hundene som ble brukt for å få frem FCI rasen vi har i dag:

evaSeeley_zpsxhv9e4vu.jpg

Disse er noe annet enn vi ofte ser i flere utstillingsringer rundt om i verden (selv om det absolutt er mye flott også!).

EDIT:

Et annet bilde av BOB malamute

11029528_10153170921194878_3912156429810

Han er diger! Og veldig karftig.

Ikke noe pent muttehode om jeg skal si min mening ...

og om vi skal snakke om polarhunder før og nå- polarhunder var opprinnelig avlet etter funksjon. IKKE etter utseende alene. DET er hovedproblemet med showavl, at en avler på hunder en ikke har peiling på hvordan vil fungere i selen, fordi de ikke testes i selen. Og noen ganger vinner hunder med trekk som er direkte lite funksjonelle for en arbeidende hund. Moderate showhunder, som testes i selen, blir noe annet, når det er sagt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke være monstre heller. Standarden for malamute sier:

Mankehøyde:

Hannhunder: 63,5 cm

Tisper: 58,5 cm

Vekt:

Hannhunder: 39 kg

Tisper: 34 kg

(mange er endel lettere enn dette og)

At folk vil ha store malamuter er ikke noe nytt, ihvertfall ikke blandt showlinjene.

For å vise bilde av noen av hundene som ble brukt for å få frem FCI rasen vi har i dag:

evaSeeley_zpsxhv9e4vu.jpg

Disse er noe annet enn vi ofte ser i flere utstillingsringer rundt om i verden (selv om det absolutt er mye flott også!).

EDIT:

Et annet bilde av BOB malamute

<fjernet bilde>

Han er diger! Og veldig karftig.

Joda, men standarden sier også: "Type, proporsjoner, bevegelser eller andre funksjonelle fordeler er viktigere enn størrelse. Når hunder av lik type, proporsjoner og bevegelser sammenliknes, skal den hund som er mest tilnærmet den ønskede trekkhundstørrelse foretrekkes."

og det eneste som står under "feil" angående størrelse er for høy vekt.

Jeg sier jo hele tiden at han er grenseland han her. Men jeg synes allikevel ikke han er så mye at han ikke lengre ser ut som en rasetypisk malamute. Men nå aner jo ikke jeg hvordan de andre malamutene på Crufts faktisk så ut.

Den absolutt verste malamuten jeg har sett så jeg en gang som skriver, og den var i alle fall ikke for stor. Dog var det ikke størrelsen som var problemet, men beinlengden.

Så føler jeg at det hele blir litt feil at jeg sitter her og forsvarer denne store og kraftige malamuten, for det er jo absolutt ikke slike hunder innen de polare rasene jeg selv foretrekker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snøfrost

Vel, jeg ser ikke de store likhetene. Store dyr kan være imponerende, men det er dessverre mange raser som har blitt ødelagt i jakten på mye vil ha mer. På disse bildene ser man overhodet ikke likheter

Her; http://www.dancingwolfkennels.com/uploads/1/3/0/3/13037173/6857452_orig.jpg?329

Og

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/77/a1/51/77a151d4740ff875cf85f3a30bf8ba6b.jpg

Jeg synes det er nesten like trist å se showutgavene av polarhundene som det er å se enkelte retrievere, og jeg har aldri hyllet de som har ekstremavlet bruksegenskapene heller.

Fikk ikke med meg at posten din var til meg, da notifications jo ikke fungerer på mitt brukernavn...

Ikke føler jeg dette snakker til meg heller, for jeg har da gjentatte ganger her inne gjort det klart at jeg ønsker moderate hunder, at jeg mener mange hunders standarder blir tolket "for mye" i en eller annen retning. Seinest her om dagen skrev jeg angående min egen rase at jeg ikke liker "labradorhuskies" (showhunder med for dyp brystkasse, for korte bein og generelt for kraftige - de ligner faktisk litt på en labrador i polarpels, unntatt hode). Samt at jeg leiter både vidt og bredt etter hunder som faktisk har bevist noe i selen og samtidig fungerer i showringen, DET er sørgelig vanskelig å finne. Og en del av de som er og finne utgår ofte av andre årsaker...

Hva blandingsspannet skal illustrere vet jeg dog ikke, de kjørte jo med alt av hummer og kanari under gullrushet i Alaska, de fleste av disse hundene har ikke noe med opphavet til de polare rasene å gjøre. Kunne det trekke så ble det brukt. Stjålet eller kjøpt fra lengre sør hvis det var stort nok og så ut som det kunne trekke. Hvor gode de faktisk var, var helt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men standarden sier også: "Type, proporsjoner, bevegelser eller andre funksjonelle fordeler er viktigere enn størrelse. Når hunder av lik type, proporsjoner og bevegelser sammenliknes, skal den hund som er mest tilnærmet den ønskede trekkhundstørrelse foretrekkes."

og det eneste som står under "feil" angående størrelse er for høy vekt.

Jeg sier jo hele tiden at han er grenseland han her. Men jeg synes allikevel ikke han er så mye at han ikke lengre ser ut som en rasetypisk malamute. Men nå aner jo ikke jeg hvordan de andre malamutene på Crufts faktisk så ut.

Den absolutt verste malamuten jeg har sett så jeg en gang som skriver, og den var i alle fall ikke for stor. Dog var det ikke størrelsen som var problemet, men beinlengden.

Så føler jeg at det hele blir litt feil at jeg sitter her og forsvarer denne store og kraftige malamuten, for det er jo absolutt ikke slike hunder innen de polare rasene jeg selv foretrekker :lol:

Ja, det er sant. Størrelse skal ikke gå over funksjon. Men det var dette med fuksjon da. En godt bygd malamute kan gjerne være litt større eller mindre enn standarden, men når man bruker den delen av rasebeskrivelsen til å fremelske store bamser som ikke kommer til å gjøre det bra i bruk (høyst sannsynlig er de for store og tunge), så blir det helt feil. Da blir ikke funksjon satt foran størrelse likevel.

Men jeg skal ikke gå så mye inn på individet som vant. Det har jeg alt for lite kunnskap til, men jeg er ikke imponert over den veldig kraftige beinstammen og store størrelsen.

Rare mutter finner man i alle "leire". Har sett endel rart jeg og :P Men heldigvis er det fremdeles vanlig at samme hund har NTCH og NUCH i tittelen sin her i landet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Fikk ikke med meg at posten din var til meg, da notifications jo ikke fungerer på mitt brukernavn...

Ikke føler jeg dette snakker til meg heller, for jeg har da gjentatte ganger her inne gjort det klart at jeg ønsker moderate hunder, at jeg mener mange hunders standarder blir tolket "for mye" i en eller annen retning. Seinest her om dagen skrev jeg angående min egen rase at jeg ikke liker "labradorhuskies" (showhunder med for dyp brystkasse, for korte bein og generelt for kraftige - de ligner faktisk litt på en labrador i polarpels, unntatt hode). Samt at jeg leiter både vidt og bredt etter hunder som faktisk har bevist noe i selen og samtidig fungerer i showringen, DET er sørgelig vanskelig å finne. Og en del av de som er og finne utgår ofte av andre årsaker...

Hva blandingsspannet skal illustrere vet jeg dog ikke, de kjørte jo med alt av hummer og kanari under gullrushet i Alaska, de fleste av disse hundene har ikke noe med opphavet til de polare rasene å gjøre. Kunne det trekke så ble det brukt. Stjålet eller kjøpt fra lengre sør hvis det var stort nok og så ut som det kunne trekke. Hvor gode de faktisk var, var helt irrelevant.

Jeg kritiserer ikke deg, jeg snakket om malamuten. Jeg synes den så forferdelig ut, og det er ikke store forskjellen å se en mastiff løpe sammenlignet med når den løp (jeg har mastiff selv). Nå er han en blanding, og mye lettere enn sin raseslekt, men hvordan skal en hund som det der klare å løpe 200 km? Jeg tror knapt den klarer 20.

Når det kommer til SB så ble vel de dratt opp i artiklene til PETA som en av rasene som også har blitt ekstremavlet for show - og problemet er pelsen. Men den enorme pelsen de har ville de ikke overlevd en eneste dag i Sibir. Er det noe sannhet i dette?

Jeg synes det er et problem når man kun baserer avlen sin på disse kravene som står i standarden. Nummer en skal være helse, og nummer en skal også være gemytt og mentalitet. Så brukshensyn. Om en hund har en normal brystkasse for sitt bruk så er det mer enn bra nok, men det blir dessverre sjeldent bra nok om man avler for show. Det ER ekstreme hunder som vinner, stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kritiserer ikke deg, jeg snakket om malamuten. Jeg synes den så forferdelig ut, og det er ikke store forskjellen å se en mastiff løpe sammenlignet med når den løp (jeg har mastiff selv). Nå er han en blanding, og mye lettere enn sin raseslekt, men hvordan skal en hund som det der klare å løpe 200 km? Jeg tror knapt den klarer 20.

Når det kommer til SB så ble vel de dratt opp i artiklene til PETA som en av rasene som også har blitt ekstremavlet for show - og problemet er pelsen. Men den enorme pelsen de har ville de ikke overlevd en eneste dag i Sibir. Er det noe sannhet i dette?

Jeg synes det er et problem når man kun baserer avlen sin på disse kravene som står i standarden. Nummer en skal være helse, og nummer en skal også være gemytt og mentalitet. Så brukshensyn. Om en hund har en normal brystkasse for sitt bruk så er det mer enn bra nok, men det blir dessverre sjeldent bra nok om man avler for show. Det ER ekstreme hunder som vinner, stort sett.

PETA er en DÅRLIG kilde til fakta, de finner opp så mye piss at jeg blir helt matt. Nå har jeg fulgt mest med på hva de har gjort, og står for, i USA gjennom bekjente som bor der. Men den organisasjonen har null kredibilitet hos meg.

Så til pelsen på SH, nei den er ikke så ille. Overhodet ikke. En heller tung show avlet SH trakk, sammen med en del bruksavlede, til Nordpolen. Denne hunden hadde en pels som klabbet noe. Den var treg, men trakk relativt bra. Mange show Siberians (men ikke nok) blir brukt til trekk, er ute i snø, vind og vær i mange timer hver vinter. Pelsen er ikke et hinder. Noen som har begge varianter av rasen kan rapportere at pelsen til de showavlede de har er mer varmeisolerende enn til de bruksavlede (de fryser ikke like lett når temperaturene blir -20C eller lavere og de står stille). Det er etterhvert en del som har gått løpet Polardistans, stort sett 160, men noen få har også gått 300. Da blir jo hundene testet i til dels dårlig vær. Ingen har hatt problemer med at hundene har vært kalde eller pelsen har klabbet (de får derimot kritikk av bruksfolket for å være altfor trege, men det er flere faktorer som gjør at farten ikke er høyere, ikke utelukkende hvilken stamtavle de har).

Utstillingshunder får noe kritikk for å ha for åpen pels, noe de stregt tatt ikke har (åpen pels = ikke tett nok), men pelsen på enkelte showhunder er blåst opp så den står rett ut. Den vil legge seg om man ikke showgroomer hunden i de aller fleste tilfellene.

Mine egne har ulike pelser. En har en veldig tjukk, og myk, pels. Jeg synes denne blir litt FOR myk for idealet og jeg kan se at en slik pels kanskje kan klabbe noe om den blir lengre enn tispa mi sin er (da er den også for lang riktignok). De andre har noe hardere dekkhår (men fortsatt en myk pels, som rasen skal ha) og pelsen ligger mer, også når den er blåst for utstilling. Jeg har aldri hatt en eneste snøklump i mine hunders pels.

Hunder i Sibir trenger en "enorm" pels, en tjukk, god, tett pels av en viss lengde.

Dette er moderne chukchi hunder, kjørt av Mikhail Telpin

TelpinMikhail-7475.jpg

Doggy-800x533.jpg

dic1.jpg

Disse hunden har løpt Iditarod, Yukon Quest og er født og oppvokst på tundraen i Chokota, akkurat som Mikhail selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(klippet)

Rare mutter finner man i alle "leire". Har sett endel rart jeg og :P Men heldigvis er det fremdeles vanlig at samme hund har NTCH og NUCH i tittelen sin her i landet :)

Og det er bra! I min rase er det ikke slik.

legger dog til: det finnes heldigvis noen individer som gjør det greit både i sele og på utstilling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos haleløftingen så er vel skotter opprinnelig hihunder og disse ble jo opprinnelig dradd etter halen ut av hiet som andre terriere med samme formål? Hvis det stemmer så ser jeg ikke problemet med å gjøre det annet enn at det ser brutalt ut.

Det var dog flatten som utmerket seg for meg. Synes skotten hadde lite utstråling i forhold.

Ser ikke spesielt bra ut, og Crufts har regler for dette.

Her er deres kommentar om saken:

We want to address the posts we have had regarding the handling of last nights Scottish Terrier, Knopa. It was made clear to the handler at the show that it is not acceptable to pick a dog up in this way, and despite repeated requests not to do so, she went ahead. The handler is from the USA where it is customary to pick up terriers in this way, but it has no place at Crufts and this is put in writing to all handlers before the show.

11043069_10152730947314677_1803658766157

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke spesielt bra ut, og Crufts har regler for dette.

Her er deres kommentar om saken:

We want to address the posts we have had regarding the handling of last nights Scottish Terrier, Knopa. It was made clear to the handler at the show that it is not acceptable to pick a dog up in this way, and despite repeated requests not to do so, she went ahead. The handler is from the USA where it is customary to pick up terriers in this way, but it has no place at Crufts and this is put in writing to all handlers before the show.

11043069_10152730947314677_1803658766157

:shocked::shocked:

Jeg skjønner virkelig at folk blir i mot utstilling om det er dette de ser! Det er virkelig forferdelig behandling..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke spesielt bra ut, og Crufts har regler for dette.

Her er deres kommentar om saken:

We want to address the posts we have had regarding the handling of last nights Scottish Terrier, Knopa. It was made clear to the handler at the show that it is not acceptable to pick a dog up in this way, and despite repeated requests not to do so, she went ahead. The handler is from the USA where it is customary to pick up terriers in this way, but it has no place at Crufts and this is put in writing to all handlers before the show.

:shocked::shocked:

Jeg skjønner virkelig at folk blir i mot utstilling om det er dette de ser! Det er virkelig forferdelig behandling..

Bra Crufts instruerer om at det ikke er greit. Nå har jeg ikke terrier, men jeg lurer virkelig på hvor mye som går "tapt" ved at man tar hunden mellom forbeina og mellom bakbeina, eller løfter den med en hånd under brystet?

Såååå skjør kan vel ikke den pelsen være? Malteseren klarte seg jo fin fint ved å bli løfta på annet vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Crufts instruerer om at det ikke er greit. Nå har jeg ikke terrier, men jeg lurer virkelig på hvor mye som går "tapt" ved at man tar hunden mellom forbeina og mellom bakbeina, eller løfter den med en hånd under brystet?

Såååå skjør kan vel ikke den pelsen være? Malteseren klarte seg jo fin fint ved å bli løfta på annet vis...

På DS løfter noen handlere under halsen slik som på bildet, og det er ikke ubehagelig da man får bredt feste. Vi løfter ikke etter halen da, da hadde det blitt månelyst tror jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke spesielt bra ut, og Crufts har regler for dette.

Her er deres kommentar om saken:

We want to address the posts we have had regarding the handling of last nights Scottish Terrier, Knopa. It was made clear to the handler at the show that it is not acceptable to pick a dog up in this way, and despite repeated requests not to do so, she went ahead. The handler is from the USA where it is customary to pick up terriers in this way, but it has no place at Crufts and this is put in writing to all handlers before the show.

11043069_10152730947314677_1803658766157

Burde nesten blitt fratatt 1.plassen for å ha brutt reglene.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DS løfter noen handlere under halsen slik som på bildet, og det er ikke ubehagelig da man får bredt feste. Vi løfter ikke etter halen da, da hadde det blitt månelyst tror jeg :lol:

Vet at under halsen er greit nok. Og det er jo heller ikke det som det reagerers på her.

Personlig hadde jeg nok valgt varianten med hånda under brystkassa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg er glad flere reagerer! Jeg følte meg forbanna når jeg så det, men når ingen andre her inne reagerte på det tenkte jeg at det bare er jeg som er "ekstremist" og at det er normalt i utstillingsmiljøet å drive på sånn (hvilket økte mitt hat mot utstillingsmiljøet :lol: )

// 100% ærlighet end //

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at under halsen er greit nok. Og det er jo heller ikke det som det reagerers på her.

Personlig hadde jeg nok valgt varianten med hånda under brystkassa ;)

Jeg løfter mine under brystkassa opp på bordet, men kan løfte under halsen for å få plassert beina når de skal stå om de ikke automatisk stiller seg bra selv.

Men så lenge hunden er rolig i løftesituasjonen (noe som trenes på) er det hverken farlig, vondt eller ubehagelig for hunden å bli løftet på den måten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DS løfter noen handlere under halsen slik som på bildet, og det er ikke ubehagelig da man får bredt feste. Vi løfter ikke etter halen da, da hadde det blitt månelyst tror jeg :lol:

Men den løftes jo ikke noe bredt. Det er enkelt å se på skjermbildet at hunden løftes med to fingre under haka, og en lillefinger på "halsen". De løftes jo rett i det området hvor det har blitt debattert at det er vondt for hunder / ømfintlig område. Cesar Millan utnytter jo dette ved å legge strupehalsbånd på akkurat samme område og trekke til så hundene gisper etter luft.

Det står jo stort sett overalt at hunder har sensitive halsområder, især i "knekken" fra kjeve til hals. Det er absurd å høre utstillingsmiljøet fornekte det på en slik måte?! :no: Hvordan vet man at det ikke er ubehagelig for hunden? Det er en ekstremt presset situasjon med hundeglam, lys, enormt lydnivå, stress og i det hele tatt. At man ikke går inn i en "surrender" posisjon hvor man ikke sier i fra om ubehag er slettes ikke utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...