Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om Chodsky Pes/ Bohemian Shepherd?


Lail
 Share

Recommended Posts

Det finnes flere tråder på forumet om rasen, her finner du et søk fra Simira. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt en 5-6 stykker, men de virker ikke spesielt reserverte. De kommer ikke nødvendigvis stormende fram med en gang de ser et menneske, men er mer uinteressert en redd og skeptisk. Utrolig herlige hunder, men er litt forskjellig driv på dem syns jeg. Ene som trene i klubben har to og de er to helt forskjellige individer. Ene er kjempelett å motivere og alltid klar for å jobbe og har masse fart osv, den andre er mer rolig, men samtidig interessert i å jobbe har bare ikke samme driv og fart som den andre. Ellers er det en innmari herlig rase sånnsom jeg opplever den, men en må være nøye med sosialisering fra en får valpen hjem og også være nøye med hvor en kjøper fra. Begynner å bli en del i Norge etterhvert og veit de har lagd en raseklubb om en vil finne ut mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt en 5-6 stykker, men de virker ikke spesielt reserverte. De kommer ikke nødvendigvis stormende fram med en gang de ser et menneske, men er mer uinteressert en redd og skeptisk. Utrolig herlige hunder, men er litt forskjellig driv på dem syns jeg. Ene som trene i klubben har to og de er to helt forskjellige individer. Ene er kjempelett å motivere og alltid klar for å jobbe og har masse fart osv, den andre er mer rolig, men samtidig interessert i å jobbe har bare ikke samme driv og fart som den andre. Ellers er det en innmari herlig rase sånnsom jeg opplever den, men en må være nøye med sosialisering fra en får valpen hjem og også være nøye med hvor en kjøper fra. Begynner å bli en del i Norge etterhvert og veit de har lagd en raseklubb om en vil finne ut mer :)

Har snakket med raseklubben, tenkte bare jeg skulle høre litt med dere på sonen :ahappy: Vet mange har kjøpt seg valp fra Nederland, har ikke satt meg så veldig inn i oppdrettere der i fra, satser egentlig på et norsk kull sommeren 2015.. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var skriver på LP stevne, og da var det noen Chodsky Pes som deltok. De virket som veldig trenbare, lettlærte og gode LP hunder. Synes de virket lovende!

Men de jeg har sett på ustilling har vært med ymse..

Tror rasen er såpass fersk enda at man må være litt mer selektiv på hvor man kjøper..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en her som hadde valp (som han sendte tilbake fordi den bjeffa for mye), men herregud for en herlig, liten skapning. Men igjen, hvilken valp er det som ikke er det?

Sendte han den tilbake? Det står jo i rasebeskrivelsen at de kan ha en del lyd i seg... Ser for meg at det skal gå ann å prøve å trene vekk til en viss grad. Men uansett.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte han den tilbake? Det står jo i rasebeskrivelsen at de kan ha en del lyd i seg... Ser for meg at det skal gå ann å prøve å trene vekk til en viss grad. Men uansett.. :huh:

De tenkte sikkert å trene det bort. Jeg tror ikke jeg har hørt om en eneste bjefferase der det ikke er en oppdretter eller aktiv hundeeier som sier at det går helt fint an å kontrollere og trene bort...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenkte sikkert å trene det bort. Jeg tror ikke jeg har hørt om en eneste bjefferase der det ikke er en oppdretter eller aktiv hundeeier som sier at det går helt fint an å kontrollere og trene bort...

Puli :aww:

På rasesiden står det klart og tydelig at den kan dempes, men aldri trenes helt bort.

Merkelig nok bjeffer Nico svært lite i forhold til mange andre hunder som er av raser hvor bjeffing sjelden blir nevnt :P

Jeg har bare møtt chodsky pes rundt utstillingsringen jeg da, men jeg ble litt skuffet over hvor nervøse de virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli :aww:

På rasesiden står det klart og tydelig at den kan dempes, men aldri trenes helt bort.

Merkelig nok bjeffer Nico svært lite i forhold til mange andre hunder som er av raser hvor bjeffing sjelden blir nevnt :P

Jeg har bare møtt chodsky pes rundt utstillingsringen jeg da, men jeg ble litt skuffet over hvor nervøse de virker.

Jeg er helt sikker på at det finnes en puli-eier et sted som kommer til å insistere på at det ikke er noe problem å trene bort. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt på noen her i Polen og det er som flere sier.. Enten, eller. Har opplevd at tispene er mer kontaktsøkende og hannene mer voktende/nervøse. Har ikke møtt så mange at jeg vil si at det er mer enn tilfeldigheter, men kanskje noen andre har lignende erfaringer?

Herlige hunder når hode er på rett plass! Veldig lettlærte ser det ut som.

Den ene tispa jeg har møtt bor med fire unger i leilighet og fungerer veldig godt som familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...