Gå til innhold
Hundesonen.no

Passering - hunder


Amig0
 Share

Recommended Posts

Valpen min har blitt 16 måneder nå, og passering er det store problemet.
Han stopper opp når han ser en annen hund, går videre, stopper opp, og så blir han veldig ivrig og prøver virkelig hardt for å komme bort til den andre hunden.
Jeg prøver og bare gå videre, men det nytter ikke. Prøver å få kontakt, men det nytter heller ikke.
Noen tips til hvordan jeg kan trene oss opp til passering av andre hunder, uten at jeg må bruke full makt for å holde igjen min?

Jeg må begynne helt fra starten igjen, er jeg sikker på, men hvordan? Leser stadig saker om passering av andre hunder, men blir ikke noe klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du ikke får til å bare gå videre fordi han er for sterk så kan du jo vurdere å bruke grime en liten stund for å få bedre kontroll på situasjonen slik at du best mulig kan håndtere den :) Viss ikke så er det en mulighet å gi hunden mer avstand slik at du får til å gå forbi/greier å få kontakt, gå over gaten, ut i grøften eller kanskje til og med gå ut av syne om du ikke har plass til å passere fint slik at han ikke får mulighet til å oppføre seg feil å lage en vane ut av det.. Enda en ting du kan gjøre, enten i seg selv eller i kombinasjon med noe av det andre, er å stoppe opp, gjerne gå litt ut i kanten så du har god plass og be hunden om å sitte/ligge/stå mens du kan stå å lokke med en godbit, feks. Også etterhvert overføre gradvis til å ta passeringen nærmere og nærmere også i bevegelse når fokus er der det skal være. Med en så ung hund så ville hovedfokuset mitt vært å unngå så mye som mulig situasjoner hvor han gjør det du ikke vil, spiller ingen rolle om det er under en komando (sitt og bli), at du går lengre unna eller unngår situasjonen helt. Fordi det verste er om han får masse erfaring med det og det utvikler seg til et problem. Ingen erfaring er bedre enn dårlig erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gjort ca som @Malamuten beskriver her for å bryte en kjip vane min hund begynte å lage seg. Han la seg pladask ned kvar gang han såg en hund, fordi han som kvalp lærte at då kom folk/hunder bort og han fikk hilse. For å bryte den vanen trente vi når vi hadde god nok avstand, viss ikkje blei det å unngå situasjonen ved å gå en anna vei, krysse gata, ut i grøft. Fungerte veldig bra og no kan vi passere andre hunder på samme smale fortau sånn nogenlunde ok. Går framover, men eg må alltid ha med gode godbiter på tur sånn at han får god belønning for å oppføre seg ønskelig :) Deilig å sleppe å stå med en hund som er klistra til asfalten og be folk gå forbi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...