Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi flytter fra Amsterdam til Trondheim, friområder, trening, og


RTMZ
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal flytte med hunden min, Moose (norsk elghund grå), fra Amsterdam til Trondheim i januar. Jeg har funnet et fint sted å bo ved Dragvoll, men lurer på noen ting.

1. Hunden min på nesten 6md er vant til å gå løs. Som regel kommer han innen 5-10 sek når jeg roper han (unntatt når han har funnet en karkas av ett eller annet dyr). Han er veldig underdanig og sosial, og kan lese andre hunder ganske bra. Jeg har aldri opplevd noen problemer med andre hunder når han har gått løs (han har blitt angrepet mens han gikk i bånd ved to anledninger da han var 8 uker gammel). Jeg synes det er viktig for hunden å gå løs . Ellers kan man jo heller ikke øve innkalling... Nå er det båndtvangen mellom 1. april og 20. august, og jeg lurer på hvor jeg kan gå med hunden min løs. Jeg har lest at trondheim kommune har tenkt å opprette et friområde på dragvoll, men har ingen aning om dette har blitt gjort.

(Moose går pent i bånd, og vi har brukt en langline på 5m. Har også en flexi på 8m, men han er ikke særlig glad i den da han kjenner at han må trekke litt og han har jo nettopp lært å i trekke i bånd).

2. Moose har bestått valpekurs med kommondoer som sitt, ligg, flat, opp, ned, her, se, nei. Nå ønsker jeg å ta det et steg videre, men er usikker hva som tilbys i Dragvoll og omgivelsen (har ikke bil).

3. Er det noen som bor på stokkanhaugen/moholt/dragvoll osv som kunne tenkt å gå sammen med hund på etter middag eller kvelden?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Dragvoll bor du jo rett ved marka, så der har du jo et stort friområde tilgjengelig utenfor båndtvangen. Men i enkelte områder er det likevel lurt å ha ham i bånd pga mye folk. Båndtvangen i Trondheim kommune varer forøvrig til 1.oktober i områder hvor det går sau, men er usikker på om det er det i Estenstadmarka (som er din nærmeste nabo). Ellers tror jeg det er en del som benytter parkeringen til NTNU Dragvoll til lydighetstrening enkelte dager. Det var i alle fall det før, men jeg skal ikke garantere noe. Sportshunder har hatt noe kurs på Brundalen, og det er jo ikke så langt unna. Du kan spørre dem på fb-siden deres om de skal ha flere :)

Ellers er det pr i dag kun to friområder i Trondheim, et på Lade og et på Saupstad. Det på Lade ligger rett ved busstopp i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ved Dragvoll bor du jo rett ved marka, så der har du jo et stort friområde tilgjengelig utenfor båndtvangen. Men i enkelte områder er det likevel lurt å ha ham i bånd pga mye folk. Båndtvangen i Trondheim kommune varer forøvrig til 1.oktober i områder hvor det går sau, men er usikker på om det er det i Estenstadmarka (som er din nærmeste nabo). Ellers tror jeg det er en del som benytter parkeringen til NTNU Dragvoll til lydighetstrening enkelte dager. Det var i alle fall det før, men jeg skal ikke garantere noe. Sportshunder har hatt noe kurs på Brundalen, og det er jo ikke så langt unna. Du kan spørre dem på fb-siden deres om de skal ha flere :)

Ellers er det pr i dag kun to friområder i Trondheim, et på Lade og et på Saupstad. Det på Lade ligger rett ved busstopp i alle fall.

Nidaros brukshundklubb har i perioder hatt lydighetstreninger på Dragvoll (akkurat nå er det andre steder i byen, se nettsider eller facebook-sider for mer info). Men disse lydighetstreningene er ikke egna til frislipp. Det er treninger. Har man derimot lyst til å trene hund og skravle med likesinnende er man hjertelig velkommen, så for punkt to på lista eger disse treningene seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friområdet på lade ligger også rett ved busstopp :)

Det går ikke sau i Estenstadmarka, men det er tidvis mye folk endel plasser der, så du må bok belage deg på endel i bånd. Mye syklister om sommeren og skiløpere om vinteren, men, du lærer fort hvor det er kjekt å gå om du vil unngå folk :)

Det foregår både kurs og treninger på Dragvoll og Charlottenlund like ved, men dette er da trening, ikke leketreff :)

Ellers er det bare å øvste lykke til :) Har bodd to år på Stokkanhaugen med hund, og stortrivdes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Christine bor da i området og blir sikkert med på tur. :D Jeg har brukt marka der oppe mye og syns det er kjempefin skog å gå tur i! Lohove like ved Dragvoll er et fint utgangspunkt for skiturer. :) Stokkbekken renner fra Dragvoll og ned til Charlottenlund. Bekken ligger i en frodig liten dal med fin tursti hvor det er trivelig å gå tur. Og på vinterstid er det mange jorder der oppe som er fine å lufte hund på (men vent til jordene er frosne og/eller snødekte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med dragvoll er at det er nærme marka, og selv om det er en relativt populær plass med mye folk så trenger man ikke å gå langt ut av hovedstiene før man får gå mer eller mindre i fred :) Det er ikke sau akkurat i området der på sommeren, men det er mye rådyr, hjort og elg så båndtvangen bør overholdes når viltet har smått.. Vet ikke hva som er av planer der oppe, men det er en inngjerdet hundepark på lade man kan bruke hele året som er lett tilgjengelig med buss :) Det er vell ingen hundeskole i nærheten, men det er jo en del som ikke har egne lokaler som arrangerer kurs rundt om kring på forskjellige plasser så det dukker opp ting rundt om kring, også i det området, ellers så har som nevnt nidaros bhk treninger for medlemmer på dragvoll innimellom og melder man seg inn i klubben så er jo det en fin plass å bli kjent med folk som vil trene så kan man jo også avtales å møtes utenom fastsatte treninger, der man vil :) Nidaros har også bane og treninger et stykke utenom byen, men det kan jo hende at det er noen som kjører forbi nært deg som du kan slå deg sammen med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg stoppet en jogger oppi der en gang og fortalte at det var en elg rundt svingen, han jogget bare videre mens han ropte at han ofte treffer på elg der!

Opplevde det samme. Hadde akkurat satt meg i bilen og kjørt fra p-plassen og rundt svingen, da tre elg hoppe foran bilen. Og en fjerde var på åkeren nedenfor. Rundt neste sving stoppa jeg en gjeng utenlandkse studenter og forklarte på engelsk at der var 4 elg og at man burde være litt forsiktig.

De gikk videre, syntes tydelig dette var spennende...

Jadda.... (en venn av meg ble angrepet av elg og lå lenge på sykehus pga skadene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to hundeparker i Trondheim, den nærmeste til deg er den på Lade. Men jeg vet ikke om jeg bil anbefale å dra dit, for det er så mange snåle folk der med ustabile bikkjer.

Det er supert å gå i Strindamarka/Estenstadmarka som du bor rett atmed, Jonsvatnet er også i nærheten og ikke så verst!

Vi skal ha valp snart og trenger snille hundekompiser, vi blir gjerne med på turer etter hvert når valpis blir stor nok til å orke lenger enn ti min tur! :) Bor ikke akkurat der, men på østsida av byen og ikke lenger enn en liten biltur unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for alle svarene! Så vidt jeg kunne sjekke blir det ikke kurs i nærheten av Dragvoll før ihvertfall etter juni. Kan sjekke om det fortsatt er noen som trener med hundene sine på parkeringsplassen ved Dragvoll når jeg kjem.

Foreldrene hans var utstillings/selskapshunder i noen generasjoner og har ikke blitt brukt til jakt. Han er veldig stille og rolig. Bjeffer sjeldent, bare når han leker med andre hunder. Når han ikke stoler på noe(n) så knurrer han litt.

Blir nok spennende å møte elg. Moose var redd for kyr og hest, og etter litt sosialisering gikk det greit, så lenge dem ikke kommer for nære for da varsler han og hvis de ikke hører til så kjem han med halen mellom beina til meg.

Godt å vite at det er mye villt der, også for min sikkerhet! Har bodd på Byåsen før og vært på tur i Estenstadmarka, men aldri sett elg eller annet villt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ikke møtt elg i Estenstadmarka siden jeg var ung nok bare flaks ser jeg utfra tråden her! Ellers går jeg ut tidlig på tur i helger så,frøkena får løs da vi benytter ladestien ofte. Samme om skal i marka. Slutter tidlig på jobb da starter så tidlig så lite folk se da også :) Det er masse fine tur områder her så dere vil nok trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ikke møtt elg i Estenstadmarka siden jeg var ung nok bare flaks ser jeg utfra tråden her! Ellers går jeg ut tidlig på tur i helger så,frøkena får løs da vi benytter ladestien ofte. Samme om skal i marka. Slutter tidlig på jobb da starter så tidlig så lite folk se da også :) Det er masse fine tur områder her så dere vil nok trives :)

Husk at det er helårs båndtvang på Ladestien da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hm ikke møtt elg i Estenstadmarka siden jeg var ung nok bare flaks ser jeg utfra tråden her! Ellers går jeg ut tidlig på tur i helger så,frøkena får løs da vi benytter ladestien ofte. Samme om skal i marka. Slutter tidlig på jobb da starter så tidlig så lite folk se da også :) Det er masse fine tur områder her så dere vil nok trives :)

Det kommer nok mye an på når på døgnet og hvor du går (og hvor oppmerksom man er på sånt). Jeg går mest i bymarka da, men jeg ser både elg og rådyr ukentlig (jeg så tre rådyr på fredag og en elg 3-4 meter fra ene hunden min på onsdag - takk for god innkalling...). Men jeg møter dem, spesielt elg, veldig ofte på samme sted til omtrent samme tid på døgnet :)

Å tro en elghund ikke skal være interessert i å jage elg (og evt annet vilt) når den blir voksen er kanskje å være litt vel optimistisk, men det er jo ingen grunn til å ikke ønske at den skal kunne gå løs på egnede plasser og få trent mye innkalling med den :) Det var vel strengt tatt det ts spurte etter. Egnede plasser å ha den løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at det er mest sannsynlig at hunden min endrer atferd i puberteten, han blir nok sikkerer på seg selv, men tror også at det er mye som kan korrigeres med god trening og repetisjon!

Hadde tenkt å gå en liten tur kl 7 på morgenen, litt lengre tur i 3 tida, og kveldstur kl 10.

Ser at Nidaros Brukshundklubb har nettopp startet kurs, så får håpe de også starter med nytt kurs i januar :-)

Har noen av dere erfaring med Strinda Dyreklinikk? Har ikke bil, og den er nærmest Stokkanhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Liquorice

Jeg vet jo at det er mest sannsynlig at hunden min endrer atferd i puberteten, han blir nok sikkerer på seg selv, men tror også at det er mye som kan korrigeres med god trening og repetisjon!

Hadde tenkt å gå en liten tur kl 7 på morgenen, litt lengre tur i 3 tida, og kveldstur kl 10.

Ser at Nidaros Brukshundklubb har nettopp startet kurs, så får håpe de også starter med nytt kurs i januar :-)

Har noen av dere erfaring med Strinda Dyreklinikk? Har ikke bil, og den er nærmest Stokkanhaugen.

Vi bruker Strinda Smådyrklinikk, og er veldig fornøyde så langt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfaring med Strinda Dyreklinikk? Har ikke bil, og den er nærmest Stokkanhaugen.

Ja, brukte de når vi var i samme situasjon (bodde samme plass, uten bil). Helt ok til vaksiner etc, men foretrekker andre veterinærkontor. Har hørt om litt for mange kjipe hendelser derfra, og i tillegg ble hunden min feildiagnostisert derfra. Ingen big deal, men kjedelig nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at det er mest sannsynlig at hunden min endrer atferd i puberteten, han blir nok sikkerer på seg selv, men tror også at det er mye som kan korrigeres med god trening og repetisjon!

Hadde tenkt å gå en liten tur kl 7 på morgenen, litt lengre tur i 3 tida, og kveldstur kl 10.

Ser at Nidaros Brukshundklubb har nettopp startet kurs, så får håpe de også starter med nytt kurs i januar :-)

Har noen av dere erfaring med Strinda Dyreklinikk? Har ikke bil, og den er nærmest Stokkanhaugen.

Du skal ha skikkelig flaks om du klarer å trene av jakten på en Elghund, det er en grunn til at de aller fleste har sine NEG i bånd ;)

De har vel sikkert hatt de løse på et punkt de og opplevd at de stikker av, gidder ikke å lete etter en hund på jakt i flere timer.

Til og med "gamlekara" som jeg jaktet "i alle år" har elghundene sine i bånd ;)

Jeg syntes det er helt greit at man prøver seg frem og har en liten valp løs, men du MÅ også være bevist på hvilken rase du har og etterhvert ikke bare slippe den løs bare fordi den skal få være løs, på et punkt så kan den nok ikke gå så mye løs i skogen, dessverre.

Det er ikke bra for ville dyr å bli jaget av hunder på jakt, det er stressende og bør unngås så godt som mulig.

Selv har jeg mye tilknytninger til Amerikanske Akitaer, disse kan ofte gå løse til de er ca 1år (+-) og etter dette må de gå i bånd, de fleste går med dem i langline, da har de god frihet.

Slipper man en akita løs og den får viffen av et vilt dyr så kan det fort bli stygt og det er eierne som er ansvarlig for at dette ikke skjer.

Dette ble litt OT, men jeg er litt sensitiv når det gjelder jakt hunder som blir sluppet løs og som kan stresse dyrene unødvendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha skikkelig flaks om du klarer å trene av jakten på en Elghund, det er en grunn til at de aller fleste har sine NEG i bånd ;)

De har vel sikkert hatt de løse på et punkt de og opplevd at de stikker av, gidder ikke å lete etter en hund på jakt i flere timer.

Til og med "gamlekara" som jeg jaktet "i alle år" har elghundene sine i bånd ;)

Jeg syntes det er helt greit at man prøver seg frem og har en liten valp løs, men du MÅ også være bevist på hvilken rase du har og etterhvert ikke bare slippe den løs bare fordi den skal få være løs, på et punkt så kan den nok ikke gå så mye løs i skogen, dessverre.

Det er ikke bra for ville dyr å bli jaget av hunder på jakt, det er stressende og bør unngås så godt som mulig.

Selv har jeg mye tilknytninger til Amerikanske Akitaer, disse kan ofte gå løse til de er ca 1år (+-) og etter dette må de gå i bånd, de fleste går med dem i langline, da har de god frihet.

Slipper man en akita løs og den får viffen av et vilt dyr så kan det fort bli stygt og det er eierne som er ansvarlig for at dette ikke skjer.

Dette ble litt OT, men jeg er litt sensitiv når det gjelder jakt hunder som blir sluppet løs og som kan stresse dyrene unødvendig ;)

Veldig godt poeng og jeg er helt enig. Men, jeg tror det kan være en forskjell på jaktinnstinktet hos en elghund etter norske jaktlinjer, og en elghund fra utlandet som kun har blitt avlet på showresultater i generasjoner. Det betyr ikke at man er garantert noe eller kan føle seg trygg på noe selvsagt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...