Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen spiser ikke


Tempus
 Share

Recommended Posts

Vi har hatt valpen vår siden lørdag. Vi fikk vite av oppdretter at han er veldig glad i mat, men det gjelder absolutt ikke her.

Når vi setter frem maten så ser han på oss og på skåla og tør ikke å nærme seg den. Om vi går bort til skåla så sniker han seg bort, tar med seg en bit og legger seg et par meter borte for å spise den.

Dersom vi sitter ved skåla så hender det han spiser litt. Dersom vi går i et annet rom sånn at han kan spise aleine så følger han etter. Mat- og vannskål står på kjøkkenet.

Da han skulle ha middag i går så var det ei som passa han et par timer og da spiste han opp nesten alt!

Er han redd oss eller..?

Godbiter og alt han får av hånda vår sluker han forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Såden han tør å snike seg bort til skålen når dere siter der og ta en bite så kan dere jo fortsette med det til han blir vandt til at skålen ikke er farlig og at dere ikke tar fra han maten. Så kan det være skålen han syntes er skummel eller noe annet i nærheten av der skålen står

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med lijenta, at det virker nesten som han er redd for skålen. Det kan også være at han syns det er ekkelt at dere diller så mye med at han skal spise, at han tror det er noe å være redd for. Siden han spiste når han ble passet av noen andre så kan det hende at dere gjør for mye ut av det. Ingen friske valper eller voksne hunder sulter i hjel foran en matskål.

Jeg ville latt valpen få ro og fred rundt matskåla og la maten stå fremme en stund hvis dere gir han faste måltider. Men ikke la det stå for lenge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen deres er ganske ny i hjemmet deres og trenger sikkert bare litt tid til å få tryggheten til å spise. Jeg hadde gitt han ro og trygghet og sittet ved siden av ham når han skulle spise hvis det er som skal til. Litt håndmating skader heller ikke og i min erfaring er det en fin måte å lære hunden å ta mat/godbiter pent og forsiktig fra hendene. Jeg tviler på at dere kommer til å måtte sitte ved siden av eller håndmate hunden resten av livet, men valpen deres er fersk og trenger vel kanskje litt ekstra omsorg akkurat nå. :)

Jeg har både matet og sittet ved siden av begge hundene mine for å få de til å spise i perioder, men det har alltid gått over igjen. Jeg tenker at det viktigste er at valpen spiser og ikke går på tomgang, den trenger mye energi for å vokse og da koster det meg fint lite å gi den det den trenger der å da. :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig at valper ikke har så stor matlyst de første dagene i nytt hjem. Ingen av mine to viste særlig appetitt i førsten heller. Tok seg opp etter noen få dager (3-4 dager kanskje). Etter en uke spiste de som hester :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri orket å gjøre noe særlig ut av det når min yngste hund ikke har hatt lyst på mat. Min erfaring er at jo mer dill (håndmating, putte pølsebiter/kjøttbiter etc i skålen), jo verre blir det å få de til å spise den vanlige maten senere. Sier ikke at alle er sånn, men sånn har det vært her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå prøvd å bytte både skål og plass og sette ned skålen uten å lage noe styr av det. Han spiser fortsatt veldig lite. Han får rundt 25 gram tre ganger daglig og han spiser knapt halvparten av dette. På posen står det at han skal ha over 100g daglig utifra en forventet voksenvekt på 6kg, så han får jo i seg alt for lite.

Nå har det snart gått ei uke, så jeg liker absolutt ikke at han får i seg så lite mat!

Er det å skyte seg selv i foten å blande bittelitt leverpostei i vannet som jeg bløter tørrforet i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå prøvd å bytte både skål og plass og sette ned skålen uten å lage noe styr av det. Han spiser fortsatt veldig lite. Han får rundt 25 gram tre ganger daglig og han spiser knapt halvparten av dette. På posen står det at han skal ha over 100g daglig utifra en forventet voksenvekt på 6kg, så han får jo i seg alt for lite.

Nå har det snart gått ei uke, så jeg liker absolutt ikke at han får i seg så lite mat!

Er det å skyte seg selv i foten å blande bittelitt leverpostei i vannet som jeg bløter tørrforet i?

Hva med våtför? Det fins veldig mange gode kjøttbasserte för på markede. Det er bedre at du heller legger til eller bytter til ett kvalitetesför enn å gi leverpostei med masse salt og brød som er lite næring, men mye vomfyll.

De fleste dyrebutikker selger Vom og hundemat, eller mush. Begge produktene selger også poser med "kjøttboller" som gjør det lett å ta opp og posjonere til små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Oså må du huske på å kjenen på valpen om han er tykk elelr tynn. HA i huet hadde vi ei som ikekspiste mer enn halvparten av hva anbefalt dose var.Da måtte vi sjekek holdet på valpen opp gjennom og hun var aldri for tynn. Retledningen på posen kan også bli villedning. Så kjenn etter om valpen er i rett hold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen planer om å bytte til v&h. Dette er han jo ikke vant til i det hele tatt. Og det er ikke snakk om å gi han brød med leverpostei, kun så vidt litt leverpostei oppi det oppbløtte tørrforet.

Personlig er jeg uenig med deg i at det du beskriver er en bedre løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oså må du huske på å kjenen på valpen om han er tykk elelr tynn. HA i huet hadde vi ei som ikekspiste mer enn halvparten av hva anbefalt dose var.Da måtte vi sjekek holdet på valpen opp gjennom og hun var aldri for tynn. Retledningen på posen kan også bli villedning. Så kjenn etter om valpen er i rett hold

Nå aner jo egentlig ikke jeg hvordan valpen skal kjennes ut, men jeg syns han kjennes litt tynn ut..

Personlig er jeg uenig med deg i at det du beskriver er en bedre løsning.

Det er nok, som du sier, ikke en bedre løsning. Men v&h selges ikke rett i nærheten av her vi bor, og vi har kun et kombiskap med svært liten frysedel så vi har rett og slett ikke mulighet til å lagre foret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vi har ingen planer om å bytte til v&h. Dette er han jo ikke vant til i det hele tatt. Og det er ikke snakk om å gi han brød med leverpostei, kun så vidt litt leverpostei oppi det oppbløtte tørrforet.

Skal du gi leverpostei som er tilsatt salter og diverse annet for holbarheten i forhold til 100 gram mat. ja da blir det så lite til hvert måltid at det ikke blir målbart. Jeg ville helelr gjort som @JeanettH har anbefalt angående for. Det er i hvertfall et for jeg har sett hunder ahr bygd god kropp på. Men som alt anent så er det noe som ikke passer for alel men vilel tro det passer bedre for valpen enn leverpostei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå aner jo egentlig ikke jeg hvordan valpen skal kjennes ut, men jeg syns han kjennes litt tynn ut..

Det er nok, som du sier, ikke en bedre løsning. Men v&h selges ikke rett i nærheten av her vi bor, og vi har kun et kombiskap med svært liten frysedel så vi har rett og slett ikke mulighet til å lagre foret.

Du kan godt kjenne ribbeina men ikke de dype hullene mellom ribbeina. Men siden du er såpass usikker så stikk innom hos vetrinæren og spør om hjelp. Da skal de veie og kjenne på valpen din og avgjøre om den trenger mer/kraftigere mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gi leverpostei som er tilsatt salter og diverse annet for holbarheten i forhold til 100 gram mat. ja da blir det så lite til hvert måltid at det ikke blir målbart. Jeg ville helelr gjort som @JeanettH har anbefalt angående for. Det er i hvertfall et for jeg har sett hunder ahr bygd god kropp på. Men som alt anent så er det noe som ikke passer for alel men vilel tro det passer bedre for valpen enn leverpostei

Som jeg har skrevet så har vi ikke mulighet for å lagre den type for.

Han elsket jo maten da han var hos oppdretter og var først til matfatet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

tja. komemr ann på hvor du bor og viljen. en kan kjøpe ned til 500 grams pølser tine dem og putte i en boks i kjøleskapet i 5 dager. Formengden er ca 4% av valpes kroppsvekt.

Men så lenge du ikke vil elelr bor på en plass så det ikke er hensiktsmessig så må en tenke andelrledes. Skal du putte noe oppi for å gjøre det intressant så er ikke ferdigmat ala posteier det lureste fordi dem er tilsatt mye sukker, salt og lignende ting. Tja du liker kanskje ikke det heller men skule jeg puttet i noe så måtte det inneholde proteiner og eller fett. Tja hvis du har fryser plass nok så kan du kjøpe en kg pose med koteleter og ta opp en tin den skjær den i små biter og bland godt med tørrforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en melding nå av hun som passer valpen at han hadde spist all maten hjemme hos hu, så det er bare hos oss han ikke spiser. Et eller annet må vi altså gjøre galt, men da veit vi iallefall at han liker maten og kommer ikke til å blande ut med noe annet.

Det er ikke noe god følelse når valpen vår vil spise hos andre men ikke hjemme altså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde forresten akkurat samme problemet med Emmy. Vi byttet til V&H, men har byttet tilbake til tørrfor igjen nå. V&H er upraktisk på ferie, lukter æsj, lukter helt gyselig hvis du glemmer en boks bakerst i kjøleskapet, og Emmy likte det ikke noe særlig heller. Og når man først har en hund som ikke liker å spise av skåla, er V&H skikkelig ekkelt å håndmate.

Vi leker inn maten fortsatt, og synes det er en fin stund for både oss og Emmy. Favoritten er å leke lillebror i midten med tennisball, og hver gang hun fanger ballen får hun en neve tørrfor. I starten spiste hun for å få i gang ballen igjen, nå spiser hun fordi hun liker maten. Men hun rører fortsatt ikke matskåla, selv ikke når hun er kjempesulten. Vi setter frem dagsrasjonen hennes hver morgen for å gi henne muligheten til å spise selv, og når hun blir sulten står hun og bjeffer ved skåla og titter på oss. :teehe:

Vi koser oss med leken, og tenker at det er en foringsmetode vi kan kose oss med resten av livet hennes. Leke gjør vi jo uansett. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun brukte skåla hans. Vi kan godt leke for å få han til å spise, men det er ikke noe vi har lyst til å venne han til. Og så er det jo veldig rart at han spiser når andre gir han men ikke når vi gir han. Så egentlig så har han jo ikke noe problem med hverken maten eller skåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har nå gått fire uker og valpen er fortsatt ikke det minste interessert i maten!

Er det på tide å prøve en annen type for eller..? Vi bruker RC nå.

Det er nå et døgn siden han har spist. Ville ikke ha middag eller kvelds i går, og ikke frokost i dag. Vi har prøvd ALT! Bytte skål, legge det på gulvet, gå ut av rommet, sette oss ved kjøkkenbordet, lukke døra til kjøkkenet der han er (så klart ikke alt på samme tid men med noen dagers mellomrom). Når vi er sammen med han så fotfølger han oss. Han snuser på maten, rygger og setter seg ved beina våres. Går vi to skritt følger han etter. Går vi ut av rommet sitter han ved døra og venter på at vi kommer tilbake. Sitter vi ved kjøkkenbordet legger han seg under stolen eller bordet med matskåla en meter unna.

Han kunne virkelig ikke vært mindre interessert i maten altså..

Folk sier at hunder ikke sulter seg selv, men jeg veit neimen ikke jeg altså! Jeg vil ikke si 40 gram mat om dagen er nok når han skal ha 120, spesielt ikke når han er en liten hund som vokser fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...