Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva blir de strengere på i de høyere klassene?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Monti har opprykket til klasse 3 nå og vi har lovet å være med på en konkurranse snart. Jeg tenker vi like gjerne kan starte i klasse 3 selv om ikke alt sitter 100%, så ser vi hvordan vi ligger an.

Men siden dette er den første hunden min og vi har jobbet leeeenge med klasse 1 og 2 så har jeg aldri fulgt spesielt nøye med på klasse 3 og elite. Så, hva slår de hardere ned på der? Jeg har forstått at de vil ha minimalt med oppmuntring til hunden mellom øvelsene, men hva betyr det egentlig? Monti går fot mellom øvelsene, men jeg bruker litt skryt som et "ess" hvis han faller litt energimessig utover i konkurransen.

Er det andre ting de er strengere på/som gjøres annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir generelt strengere på alt, dvs at skjeve holdter, ploging, treghet, ulydigheter, dobbeltkommandoer, temposkifter, apportopptak, osv blir slått hardere ned på. I eliten bør du helst ha en relativt rolig belønning, og det er en lang liste med ting som kan føre til gult eller rødt kort. I reglementet står det spesifikt hvor mye trekk du får for ditt og datt i de ulike klassene.

Du kan gå fot mellom øvelsene, bare pass på at du ikke faller i fellen "trening i ringen". :)

Lykke til i klasse 3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir generelt strengere på alt, dvs at skjeve holdter, ploging, treghet, ulydigheter, dobbeltkommandoer, temposkifter, apportopptak, osv blir slått hardere ned på. I eliten bør du helst ha en relativt rolig belønning, og det er en lang liste med ting som kan føre til gult eller rødt kort. I reglementet står det spesifikt hvor mye trekk du får for ditt og datt i de ulike klassene.

Du kan gå fot mellom øvelsene, bare pass på at du ikke faller i fellen "trening i ringen". :)

Lykke til i klasse 3!

Tusen takk :) Et spørsmål, hva vil trening i ringen si da? Altså, han går jo bare fot mellom øvelsene uten noe mer styr. Når en øvelse er ferdig får han et vennlig ord om at han var flink (da er han jo allerede i utgangsstilling siden det er der øvelsene avsluttes), også går vi fot til neste øvelse. Er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Et spørsmål, hva vil trening i ringen si da? Altså, han går jo bare fot mellom øvelsene uten noe mer styr. Når en øvelse er ferdig får han et vennlig ord om at han var flink (da er han jo allerede i utgangsstilling siden det er der øvelsene avsluttes), også går vi fot til neste øvelse. Er det ok?

Det er selvsagt ok og teller bare positivt for helhetsinntrykket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elite skal du ikke holde i hundens halsbånd i det hele tatt og det blir slått hardt ned på om du er streng, feks dytter ned hunden om den hopper på deg osv. De sier også i fra hvis de synes belønningene tar helt av, men man kan være ganske så vilter likevel. Så den biten ville jeg ikke tenkt på før det evt blir en sak :)

Det trekkes mer på feil. Man pleier å si at i kl1 og kl2 starter man på 10er og trekker av poeng for feil, mens i kl3 og elite får man poeng for hva som er bra. Altså får man ikke nødvendigvis 10er for feilfritt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ok og teller bare positivt for helhetsinntrykket. :)

Men hva blir ansett som trening i ringen, da?

I elite skal du ikke holde i hundens halsbånd i det hele tatt og det blir slått hardt ned på om du er streng, feks dytter ned hunden om den hopper på deg osv. De sier også i fra hvis de synes belønningene tar helt av, men man kan være ganske så vilter likevel. Så den biten ville jeg ikke tenkt på før det evt blir en sak :)

Det trekkes mer på feil. Man pleier å si at i kl1 og kl2 starter man på 10er og trekker av poeng for feil, mens i kl3 og elite får man poeng for hva som er bra. Altså får man ikke nødvendigvis 10er for feilfritt.

Så for å få det inn med tskje, om Monti feks tenker han skal lette på benet for å tisse på en kjegle og jeg sier strengt nei så vil dette bli slått hardere ned på i de øverste klassene? Er dette fordi det forventes at jeg har såpass god kontroll/fokusert hund at sånt ikke skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva blir ansett som trening i ringen, da?

Så for å få det inn med tskje, om Monti feks tenker han skal lette på benet for å tisse på en kjegle og jeg sier strengt nei så vil dette bli slått hardere ned på i de øverste klassene? Er dette fordi det forventes at jeg har såpass god kontroll/fokusert hund at sånt ikke skjer?

Du, det er ingen fast regel på sånt og det er stor forskjell på hvor strenge de er i et VM ift på en vanlig LP-konkurranse. Men om hunden tisser i ringen i elite får man rødt kort i tillegg til at de kanskje må bygge om banen, så da er det selvfølgelig mye bedre å stoppe hunden fra å gjøre noe galt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Et spørsmål, hva vil trening i ringen si da? Altså, han går jo bare fot mellom øvelsene uten noe mer styr. Når en øvelse er ferdig får han et vennlig ord om at han var flink (da er han jo allerede i utgangsstilling siden det er der øvelsene avsluttes), også går vi fot til neste øvelse. Er det ok?

Trening i ringen vil si at du f. eks gjør momenter mellom øvelsene. For noen dommere kan det være å kommandere hunden i sitt eller dekk, mens andre dommere ikke bryr seg så mye. At han går fot mellom øvelsene gir et godt inntrykk, så det kan du fint gjøre.

Hvis hunden vurderer å tisse i ringen så er det bedre å korrigere det enn å la det skje, for du får null i helhet dersom det skjer mellom øvelsene (i klasse 1, 2 og 3) og får rødt kort i eliten (dvs at du må forlate ringen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...