Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din absolutte tapasfavoritt?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Skal på tapaslag på lørdag! Jeg vet ikke helt hva jeg vil ha med, så trenger konkrete forslag på nøyaktig hva jeg kan ta med. Dvs gjerne konkrete oppskrifter. :)

Det de andre foreløpig har sagt de skal ha med (og som jeg dermed ikke trenger å ta med) er:

Kyllingklubber

Bakte småtomater

Brød

Aioli

Tortilla de patatas

Dadler og bacon

Skinke og melon

Om jeg ikke finner på noe glupt blir det fetaost og oliven, men det er litt kjedelig å bare ta med to glass og ikke noe hjemmelaget på fest. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettvindt og godt: kjøttboller med fetaost i tomatsaus med chili og hvitløk.

Enda mer lettvindt: marinerte scampi som du stikker på tannpikere med en bit melon eller mango.

Og så kan du gjøre noe så superlett som å steke skiver av ananas med litt krydder.

Asparges med en skive bacon eller skinke er jo også en grei ting.

Koke egg, dele i to, ta ut plommen, bland plommene med litt majones, gressløk etc. Fyll i halvdelen og legg en reke på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks. diverse spekemat (choritzo, pata negra (dyyyrt, så kanskje ikke noe man kjøper med på et stort lag), salchichon), god ost (feks godt lagret manchego), hummus/pita brød). Enkelt/ lite å tilberede OG godt! Og godt brød, og en smaskig god olivenolje/balsamico.

Edit: Cherrytomater delt i to (eller helst bare ta av et lite "lokk"), ta ut innmaten og putt en røre av fetaost og creme fraise inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er kjempegodt er å ta hele chili, dele de i to på langs og fjerne frøene og det hvite inni. Så fyller man de halve chiliene med kremost(med urter eller hvitløk), snurer en baconskive rundt hver halve chili og steker de i ovnen til baconet er sprøtt. Man kan bruke en tannpirker i hver ende for å holde baconet på plass til det er stekt.

Veldig lurt å sjekke styrken på chilien før man lager en hel haug. Synes det er så varierende sterkhet(? :P ) på chili, og er de for sterke så blir de uspiselige for de fleste.. Men er de lite til middels sterke så er det veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at vi blir 20 stk, og jeg har lyst til å lage noe som alle i alle fall kan få en smak av. :) Pluss at jeg skal frakte det fra Ås til Oslo, så det må tåle en tog- og t-banetur. Greit med noe som ikke trenger å være rykende varmt eller som jeg må bruke mye tid på å dandere der og da (litt går greit, men ikke noe som må skrelles og stekes og pyntes skikkelig på når jeg kommer dit liksom).

Takk for tips og keep them coming! :D Gjerne linker til oppskrifter om dere har det, jeg syns det er så mye lettere å bli inspirert av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er kjempegodt er å ta hele chili, dele de i to på langs og fjerne frøene og det hvite inni. Så fyller man de halve chiliene med kremost(med urter eller hvitløk), snurer en baconskive rundt hver halve chili og steker de i ovnen til baconet er sprøtt. Man kan bruke en tannpirker i hver ende for å holde baconet på plass til det er stekt.

Veldig lurt å sjekke styrken på chilien før man lager en hel haug. Synes det er så varierende sterkhet(? :P ) på chili, og er de for sterke så blir de uspiselige for de fleste.. Men er de lite til middels sterke så er det veldig godt :)

Jeg bare signerer andre, jeg, men dette fikk vi i salatbaren i gamlejobben. Helt vanvittig godt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsvant hele innlegget mitt.

Kort fortalt. Lefse/tortilla med rødløk, smørost (synes aioli også er godt som erstatter, men det kan fort bli for mye hvitløksmak) og så varierer jeg hvilken salat og spekeskinke (evt. røklaks) jeg har i.

Jeg liker også veldig godt hvitløk og chilimarinert scampi. Selve varmebehandlingen av scampien tar ikke mange minuttene, så du kan lage et brett og varme det når du kommer frem. Jeg liker å ha de på et grillspyd med sitronbiter mellom. Bruker teriyakispydene man får kjøpt i de fleste matbutikker. Kjempegodt og utrolig enkelt å lage. (Bare husk å ta ut poop-shooten på scampien! :lol: )

Salat med reker, mango og chili er en vinner her. Blander sammen reker, mango og chili først. Jeg har som regel agurk, vårløk/rødløk og avokado.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...