Gå til innhold
Hundesonen.no

hjelp til bakpartskontroll og trening av vendinger


Siljesen
 Share

Recommended Posts

Jeg har begynt å trene bakpartkontroll med kassemetoden med min hund. Han klarer nå å flytte bakbena mot høyre når jeg hjelper med hånden. Han skjønner ingenting når jeg prøver å få ham til å gå mot venstre med bakbena. Jeg klarer ikke å overføre kassemetoden til når han står på bakken, da setter han seg bare ned. Har noen tips til hvordan jeg kommer videre? Han skjønner heller ikke noe om jeg tar bort hånden.

Blir veldig glad om noen har tips eller linker med artikler, videsnutter o.l. å tipse om :)

Jeg er og usikker på hvordan jeg skal begynne å trene på vendinger. Har fått tips om at det er lurt å beherske bakpartskontroll og vendinger før jeg begynner noe særlig med fri ved fot. Vi er som dere sikker skjønner helt i startgropa på treningen. Alle kursene i høst her i byen er fulle, så jeg prøver å trene litt selv frem til neste kurs som begynner til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat hatt kassen (dvs utgangsstilling da, men kassen som et verktøy) i vår forrige trenalong-utfordring:

http://hundesonen.no/forum/topic/75565-ukas-utfordring-uke-34-35-sikk-sakk-og-utgangsstilling/ Der ble det diskutert flere problemstillinger rundt kassetrening. Også oppdaget jeg nettopp av Canis 1/14 og 4/14 (tror jeg) går nøye igjennom kassemetoden og bakpartskontroll (artikkelen er skrevet av Mary Wright). Kanskje du kan plukke opp noen ideer der.

Min beskjedne erfaring med kassemetoden er fra forrige hund og valpen jeg har nå. Med forrige hund holdt jeg på lenge med kassemetoden, og slet veldig med å avvenne han fra kassen. Da gikk han rundt begge veier, kom i utgangsstilling (fra kassen og fra avstand), stillingsendringer, satte seg, la seg osv med beina på kassen. Som sagt ble det litt vanskelig å fjerne kassen, og jeg lurte på om jeg hadde holdt på for lenge med den. Men egentlig måtte jeg holde på så lenge for å få flyt, men kunne kanskje tatt en og annen økt uten kassen slik at det var like selvfølgelig å komme i utgangsstilling med og uten kassen?

Med valpen har det vært litt mer utfordrende å få henne til å fryse forlabbene på kassa samtidig som hun beveger bakbeina, men det eneste jeg kan gjøre er å belønne hver minste ørlille bevegelse/initiativ mens forlabbene er på kassa. Og det har funket bra, selv om vi ikke er der at hun spinner rundt ennå.

Når det gjelder å ta bort kassen så er det ikke noe hastverk for deg der du er nå, men det skader ikke å veksle mellom ulike "plattformer" for å generalisere den. En rute med maskeringstape er også en mulighet. Og når du fjerner plattformen helt så kan du gjøre det etter først å hatt flere gode repetisjoner med bra flyt. Da er det lettere at hunden "bare gjør det" uten å tenke på om kassa er der eller ikke.

Håper dette hjalp litt :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stresset med å fjerne kassen, når hunden ikke beveger seg selvstendig. Jeg ville også prøvd å la være å bruke hånden til hjelp.Om du skal bruke noe hjelp så ville jeg heller tatt et lite steg bort fra hunden, og klikke når den (forhåpentligvis) beveger seg etter, eller rører på bakparten i det hele tatt. Det er da en forutsetning at hunden er stabil med forpotene på kassen i utgangspunktet.

Ha tålmodighet og vent ut hunden, er mitt hovedtips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...