Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja, da ser det ut som det blir valper... hva nå? :/


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Er jo ingen oppdretter og 0 erfaring med drektige hunder og valper... Hva burde jeg gjøre for at valpene skal bli best mulig før dem skal videre til nye eiere? Hva burde jeg gjøre under fødselen? Burde hun få noe ekstra mat nå underveis?

Dette var jo ikke ønskelig i det hele tatt! Hun er 6 år gammel og har aldri hatt valper og skulle heller aldri ha valper på henne. Barna slapp henne ut for 4,5 uke siden, og da skulle det ha seg slik at en hannhund var løs og ja resten kan dere tenke dere selv :s

Puppene er begynt og vokse så regner med det blir valper..

Hvorfor jeg ikke fikk ordnet abortsprøyte lurer dere kanskje på? vell prøvde å få ordnet det, men vetrinær nektet gi henne før 4 uker etter parring pga alle bivirkninge. Det er dyrt og jeg har ikke rå akkurat sagt opp jobben min og jobber kun vikar, og med samboer mye bortreist, barn og ta vare på, pluss ny valp, så lot det rett og slett ikke seg gjøre å dra bort i 2 dager får å få fikset det. Ja mye unnskyldninger, men slik ble det..

men nå som ting er som det er vil jeg gjøre det beste av situasjonen.. så Hjelp?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ingen oppdretter og 0 erfaring med drektige hunder og valper... Hva burde jeg gjøre for at valpene skal bli best mulig før dem skal videre til nye eiere? Hva burde jeg gjøre under fødselen? Burde hun få noe ekstra mat nå underveis?

Dette var jo ikke ønskelig i det hele tatt! Hun er 6 år gammel og har aldri hatt valper og skulle heller aldri ha valper på henne. Barna slapp henne ut for 4,5 uke siden, og da skulle det ha seg slik at en hannhund var løs og ja resten kan dere tenke dere selv :s

Puppene er begynt og vokse så regner med det blir valper..

Hvorfor jeg ikke fikk ordnet abortsprøyte lurer dere kanskje på? vell prøvde å få ordnet det, men vetrinær nektet gi henne før 4 uker etter parring pga alle bivirkninge. Det er dyrt og jeg har ikke rå akkurat sagt opp jobben min og jobber kun vikar, og med samboer mye bortreist, barn og ta vare på, pluss ny valp, så lot det rett og slett ikke seg gjøre å dra bort i 2 dager får å få fikset det. Ja mye unnskyldninger, men slik ble det..

men nå som ting er som det er vil jeg gjøre det beste av situasjonen.. så Hjelp?? :)

Har du penger om dette går galt, og valpene må tas med keisersnitt? Ellers kan du risiskere at både mor og valper dør. Lån penger og fiks abortsprøyte.

Forøvrig trenger ikke det at puppene vokser være tegn på at hun er drektig, det kan fint være innbilt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett som at veterinær ikke ville ta abortsprøyte før det er gått fire uker, og nå er det gått fire og en halv uke?

Og du har ikke konstatert sikker drektighet, utover at hun har fått større pupper - som også kan være et tegn på innbilt?

Jeg ville tatt en tur til veterinær nå, i det minste for å finne ut sikkert om hun faktisk er drektig, så du slipper å forberede noe som kanskje ikke skjer. Mange tisper viser mange tegn på å være drektig, fordi de gjerne får forsterket innbilt svangerskap etter parring - vi er flere her inne som har opplevd det.

Å ha et valpekull koster penger - så om økonomi er et spørsmål, ville jeg vurdert svangerskapet.

Mitt forrige kull ble keisersnitt natt til lørdag, fordi tispa ikke fikk pressveer - det kostet over 20.000. Selv med forsikring, var det flere tusenlapper som forsvant fra lommeboka da.

Det er også mange andre utgifter, som ormekur av tispa og valpene, fôring av valpene, valpekasse og utstyr, ID-merking og vaksine av valpene, markedsføring av kullet for å få valpekjøpere, også videre.

Det er flere gode tråder her inne, hvor oppdrettere har beskrevet hva de gjør fra parring til levering, du kan lære mye av dem - også om alt som kan gå galt, så du er forberedt. Et valpekull krever tid fra oppdretter, så valpene blir godt sosialisert og forberedt på sine nye liv. Om du allerede nå har mye å gjøre med barn, jobb, hunder og fraværende samboer - har du da overskudd til åtte-ti uker med et valpekull?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at det blir å koste penger uansett hva jeg gjør. Og det er ikke bare å dra til en veterinær, jeg må ha barnevakt, plass og bo i to dager og penger. Ja skulle gjerne fått gitt henne denne sprøyta, og kanskje jeg må sjekke ut alle muligheter en gang til. Men jeg vet ikke, har som sagt ikke peiling uansett på noe av dette, derfor spør jeg hær. Skal ikke komme med noen teite unnskyldninger, vil bare det beste for henne, uansett hvordan jeg må gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men borte i to dager? Vært hakekt før på abortsprøyte her å. Ønsker deg lykke til med hva du enn velger og alt koster penger. Det gjelder bare å få det tl å koste minst mulig alså finne den løsningen som er billigst. KAnskje det er noen soniser som bor i nærheten av den veten du må bruke som kan huse deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

ja, for bor på ei øy, ingen veterinær, må reise til Hammerfest eller alta og det skal være 24 timer mellom hver sprøye, ul før og etter?? eller?

Stememr det skal taes to dager på rad. Meg som ikke tenkte så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen for abortsprøyte er ingenting i forhold til utgiftene ved et valpekull. Bare for å ha det sagt. Men det visste du sikkert.

Kanskje trenger du veterinær under fødselen- vips så flyr tusenlappene. Kanskje blir det for lite melk, og valpene må tilleggsfôres. Ikke billig (eller lite tidkrevende..) det heller. Og- så kan tispa få melkefeber, livmorbetennelse, jurbetennelse, en valp kan bli syk- veterinærtilsyn kan bli nødvendig- ikke billig!

Bare det å vaksinere og chipmerke valpene koster en del. og så skal de ha fôr. og tispa må ha ekstra fôr. og så skal de ha markkur. osv osv

nei, står det på pengene hadde jeg valgt å ta sprøyte hos veterinær. Ikke for å være gledesdreper altså. Vi hadde valpekull i sommer. Selv uten store komplikasjoner kom vel veterinærutgiftene på 7-8000.

MEN- hvis ikke anbefaler jeg å lese noen bøker om drektighet og fødsel :)

her er et sted å begynne http://www.hunden.no/serier.html?news.sid=60&temasider.tid=29

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for bor på ei øy, ingen veterinær, må reise til Hammerfest eller alta og det skal være 24 timer mellom hver sprøye, ul før og etter?? eller?

En bekjent av meg, i Finnmark, fikk tjuvparra tispa si i vår. Han tok seg heller ikke tiden det ville ta å komme seg til vetrinær (4 − 5 timers kjøring) for å ta abortsprøyte. Tispa fikk komplikasjoner under fødselen. Og overlevde ikke den tiden det tok å få henne til vetrinær (4 − 5 timers kjøring). Det er et element i dette du bør tenke på om du er redd for å miste tispa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jo de fleste fødsler bra da for å ha det sagt. Trenger ikke skremme vannet av deg. Men det koster en god del å ha et kull frem til valpene er 8 uker. I tillegg er det ekstremt arbeidsomt.

Jeg hadde kun fire valper i vår (mitt første kull) og selv om jeg trekker fra det keisersnittet kostet meg så fikk jeg meg flere aha-opplevelser mtp hva det kostet av kroner og timer.

Så tenk nøye over hva du vil gjøre. Og går du for valpefødsel så les og sett deg inn i det du kan sette deg inn i uten å ha erfaring på forhånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke lemne hunden hos veterinæren den natta i mellom sprøytene? Ev sjekke om det er en lege/sykepleier på øya som kan gi sprøyte nr 2 som du får hos vet/de henter ut på resept? Det finnes alltids en løsning, om du bare tenker litt utenfor normalen :)

Akkkurat dette med veterinærtilgang er en av grunnene til at jeg aldri kommer til å bo nordpå mere, de er for få og for langt unna, og med en rase utsatt for magedreining MÅ jeg ha vet innen 30 min om jeg skal ha en reell sjans til å redde bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til sprøyter er jo å kastrere henne (fjerne livmor med innhold) Da slipper du intervallen på 24 timer iaf. (og er 100%, i motsetning til sprøytene) Det koster selvsagt noen kroner, men om du ringer rundt til lokale dyrleger, kan det fort være overkommelig...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip situasjon :/ ring dyrlegen i morgen og hør hva mulighetene er. Ville definitivt gått for abortsprøyte, det er den enkleste løsningen. Som andre sier så kan det fort bli dyrt, det kan bli komplikasjoner, og tispa kan risikere å føde 10 valper du må finne hjem til... og hvis du bor i "gokk" blir det kanskje ikke så lett å få solgt dem, spesielt siden det er blandingshunder. Det blir fort dyrt, og ikke minst mye arbeid, når du sitter igjen med 5 valper på 4mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det?

Tispa mi parret seg, fikk aportsprøyte men den funka ikke opptimalt.
så fant ut at hun var drektig en uke før hun skulle føde.
Det er mye som går ant og lese seg opp på internett.
Men du burde uansett snakke med vetrinær, der får du mange gode råd
med tanke på at du må bytte for på tispe osv.

I mitt tilfelle ble d til slutt akkutt keisersnitt, valper som måtte avlives og en regning på 24.000 kr.
og da regner jeg ikke med utgiftene på ultralyd, røntgen, valpekasse osv..


Håper d årner seg for deg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...