Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av momenter/delmomenter (tips)


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Fri ved foten/lineføring:

Hvordan starter dere å lære hunden å gå på venstre side? Jeg vil gjerne høre flere mulige måter å gjøre det, men fortell gjerne om fordeler og ulemper med "din" metode.

:)

Jeg lokker hunden på plass. Så går jeg små steg og ser om han følger på. Med en gang han føler på får han skryt og belønning. Så øker vi etterhvert, løser ut med kulere leker, etc.

Her er minien her i hus ved rundt et halvt år, akkurat begynt innlæring av fvf. Når han seiler ut blir han bare hentet inn igjen på plass før han får lov til å gå. Litt rotete og han spretter rundt omkring, men vi velger å jobbe med fokus og at han følger først også tar vi pirk og sånn etterhvert.

Han blir lokket inn i posisjon her og selv om det ikke ser sånn ut fordi hjelpen nesten er borte. Jeg ser ingen store ulemper ved å trene sånn egentlig, jeg hjelper han der han trenger hjelp og han er jo glad og arbeidssom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Snorken - Så bra! Lykke til videre! Og jeg mener også at man kan trene med valper. Man BØR trene med valper, det er jo da de er lettest å trene ting inn på, supermottagelige. Man må bare ta med i

Jeg er helt enig i dette! Og det sier seg selv at jeg kan ønske og forvente treningsiver akkurat på den måten jeg vil ha det så mye jeg vil, men det kommer ikke til å hjelpe meg noe. Derimot hjelper d

Ja, denne metoden glemte jeg! Jeg begynte og trene inn fvf før jeg hadde kommet ordentlig i gang med klikkertrening, så jeg visste ikke om denne metoden. Men kan absolutt anbefale den.

Fri ved foten/lineføring:

Hvordan starter dere å lære hunden å gå på venstre side? Jeg vil gjerne høre flere mulige måter å gjøre det, men fortell gjerne om fordeler og ulemper med "din" metode.

:)

Jeg fanget atferden og belønnet hver gang han var på min venstre side (noe som gjorde at oftere og oftere var der). Startet med noen få skritt og belønnet masse for det, og det tok overraskende kort tid før han forsto konseptet. Så var det og ta det videre og småpirke litt derfra.

Denne videoen er et halvt år gammel nå, som du ser var det fortsatt litt og ta tak i. Her ville jeg strekke strikken litt for og se om han ble med meg en hel "runde". :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri ved foten/lineføring:

Hvordan starter dere å lære hunden å gå på venstre side? Jeg vil gjerne høre flere mulige måter å gjøre det, men fortell gjerne om fordeler og ulemper med "din" metode.

:)

Her har jeg en plan om å jobbe opp utholdenhet og konsentrasjon først, ved å gå bakover, og belønne hunden for å følge etter med blikket festet på meg. posisjonen er jeg ikke så bekymret for - den kommer etterhvert som jeg endrer min posisjon fra å gå bakover til å gå framover). Jeg har stor tro på variabel forsterkning i denne øvelsen, for å få opp fart og intensitet :)

vi får se hvordan det går da - vi har så vidt startet, men foreløpig synes jeg det er veldig ålreit, og hunden digger det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en plan om å jobbe opp utholdenhet og konsentrasjon først, ved å gå bakover, og belønne hunden for å følge etter med blikket festet på meg. posisjonen er jeg ikke så bekymret for - den kommer etterhvert som jeg endrer min posisjon fra å gå bakover til å gå framover). Jeg har stor tro på variabel forsterkning i denne øvelsen, for å få opp fart og intensitet :)

Ja, denne metoden glemte jeg! Jeg begynte og trene inn fvf før jeg hadde kommet ordentlig i gang med klikkertrening, så jeg visste ikke om denne metoden. Men kan absolutt anbefale den. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Fri ved foten/lineføring:

Hvordan starter dere å lære hunden å gå på venstre side? Jeg vil gjerne høre flere mulige måter å gjøre det, men fortell gjerne om fordeler og ulemper med "din" metode.

:)

Jeg lokker. Og jeg fokuserer mer på riktig posisjon og "modus" enn på å dra dem himmelhøyt opp. Lokker med godbit forran hunden i rett posisjon, men godbiten er ikke inni munnen på hunden. Jeg ser en del som lokker som lar hunden gnage på godbiten hele veien. Da tror jeg ikke de tenker på så veldig mye på hva de gjør. Godbiten skal vise hvor de skal være, ikke gjøre dem blinde :P Hjelpen må selvfølgelig tas bort gradvis.

Jeg trener innsitt og fvf parallelt, men ikke i samme øvelse i starten (innsitten lokkes forøvrig også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en plan om å jobbe opp utholdenhet og konsentrasjon først, ved å gå bakover, og belønne hunden for å følge etter med blikket festet på meg. posisjonen er jeg ikke så bekymret for - den kommer etterhvert som jeg endrer min posisjon fra å gå bakover til å gå framover). Jeg har stor tro på variabel forsterkning i denne øvelsen, for å få opp fart og intensitet :)

vi får se hvordan det går da - vi har så vidt startet, men foreløpig synes jeg det er veldig ålreit, og hunden digger det :)

Denne er jeg godt kjent med og liker godt å bruke selv. Den eneste ulempen er at den sliter litt på tålmodigheten, for man får jo veldig lyst til å snu og gå rett vei ;) Da jeg brukte den så var jeg heller ikke opptatt av posisjon mens jeg gikk bakover - det er som du sier at rett posisjon kommer når man snur og går rett vei. Hvordan måler du utholdenhet? Hvor mange skritt eller lang tid er målet før du begynner å gå rett vei?

Jeg har forsøkt å være nøye på posisjon (hodet på høyde med mitt kne) og belønningsposisjon, men tror jeg gjør som deg og gi blanke i posisjonen. Jeg har jo god erfaring med det og må innrømme at jeg mistrives med belønning i posisjon .. det blir lokking (som jo er målet å unngå med denne metoden). Fordelen med metoden er at deløvelsen "hunder følger etter mens jeg går bakover" ikke etterlater seg noe hjelp som skal fjernes når jeg omsider kan snu meg og gå rett vei. Man slipper også å forsterke "feil" posisjoner etter at man begynner å gå rett vei, fordi hunden går mer eller mindre riktig fra man snur og forover.

Jeg fanget atferden og belønnet hver gang han var på min venstre side (noe som gjorde at oftere og oftere var der). Startet med noen få skritt og belønnet masse for det, og det tok overraskende kort tid før han forsto konseptet. Så var det og ta det videre og småpirke litt derfra.

Denne videoen er et halvt år gammel nå, som du ser var det fortsatt litt og ta tak i. Her ville jeg strekke strikken litt for og se om han ble med meg en hel "runde". :)

Dette funket kjempebra på collien min. Han gikk så pent og det tok ikke lange tiden før han oppsøkte siden min for å få godbit. Ulempen er at man må belønne endel "feil" posisjoner på vei til målet.

Jeg lokker hunden på plass. Så går jeg små steg og ser om han følger på. Med en gang han føler på får han skryt og belønning. Så øker vi etterhvert, løser ut med kulere leker, etc.

Her er minien her i hus ved rundt et halvt år, akkurat begynt innlæring av fvf. Når han seiler ut blir han bare hentet inn igjen på plass før han får lov til å gå. Litt rotete og han spretter rundt omkring, men vi velger å jobbe med fokus og at han følger først også tar vi pirk og sånn etterhvert.

Han blir lokket inn i posisjon her og selv om det ikke ser sånn ut fordi hjelpen nesten er borte. Jeg ser ingen store ulemper ved å trene sånn egentlig, jeg hjelper han der han trenger hjelp og han er jo glad og arbeidssom.

For en herlig hund. Skikkelig søt og ivrig :wub: Når vet du at du kan fjerne hjelpen? Og hvordan fjerner du den? Har du godbitene/leken i lommen etter at du har fjernet hjelpen?

Jeg lokker. Og jeg fokuserer mer på riktig posisjon og "modus" enn på å dra dem himmelhøyt opp. Lokker med godbit forran hunden i rett posisjon, men godbiten er ikke inni munnen på hunden. Jeg ser en del som lokker som lar hunden gnage på godbiten hele veien. Da tror jeg ikke de tenker på så veldig mye på hva de gjør. Godbiten skal vise hvor de skal være, ikke gjøre dem blinde :P Hjelpen må selvfølgelig tas bort gradvis.

Jeg trener innsitt og fvf parallelt, men ikke i samme øvelse i starten (innsitten lokkes forøvrig også).

De to hører jo på en måte sammen, og kanskje spesielt hvis man vil ha hunden i rett posisjon fra første stund. Jeg er helt enig i at (det virker som) det er mest lærerikt å ikke la hunden gnage på godbiten hele veien, ja! :D Hva mener du med å ta bort hjelpen gradvis, egentlig? En kort strekke uten, så en med, osv? Eller gradvis mer skjult? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus Ja, jeg tenkte du muligens var kjent med den framgangsmåten :)

Utholdenhet er for meg å kunne gå "lengre og lengre" strekker med like høy/jevn intensitet hos hunden - om du skjønner? :)

Jeg synes det er veldig ålreit å få øvelsen ned på delomenter (utholdenhet, attitude, posisjon feks) og trene de separat før jeg til slutt kjeder hele sullamitten.

Helt enig ifht posisjon. Nå skal jeg ikke bli for eplekjekk heller, fordi jeg har ikke trent så alt for mye på det enda, så foreløpig kan man vel si at jeg skriver ut i fra et teoretisk ståsted :P I tillegg veit jeg hvor frustrerende det er når hunden går skeivt eller fusker ved foten. Men for meg gjelder det å være god på belønningsplassering og at hunden har god bakpartskontroll - eventuelt også trene inntil vegger og kantsteiner fra første stund, så man unngår å belønne i feil posisjon.

jeg kjenner veldig på at jeg ikke tør å bruke lokking for mye - for det er så innmari vanskelig å vite når man skal begynne å fjerne hjelpen. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Denne er jeg godt kjent med og liker godt å bruke selv. Den eneste ulempen er at den sliter litt på tålmodigheten, for man får jo veldig lyst til å snu og gå rett vei ;) Da jeg brukte den så var jeg heller ikke opptatt av posisjon mens jeg gikk bakover - det er som du sier at rett posisjon kommer når man snur og går rett vei. Hvordan måler du utholdenhet? Hvor mange skritt eller lang tid er målet før du begynner å gå rett vei?

Jeg har forsøkt å være nøye på posisjon (hodet på høyde med mitt kne) og belønningsposisjon, men tror jeg gjør som deg og gi blanke i posisjonen. Jeg har jo god erfaring med det og må innrømme at jeg mistrives med belønning i posisjon .. det blir lokking (som jo er målet å unngå med denne metoden). Fordelen med metoden er at deløvelsen "hunder følger etter mens jeg går bakover" ikke etterlater seg noe hjelp som skal fjernes når jeg omsider kan snu meg og gå rett vei. Man slipper også å forsterke "feil" posisjoner etter at man begynner å gå rett vei, fordi hunden går mer eller mindre riktig fra man snur og forover.

Dette funket kjempebra på collien min. Han gikk så pent og det tok ikke lange tiden før han oppsøkte siden min for å få godbit. Ulempen er at man må belønne endel "feil" posisjoner på vei til målet.

For en herlig hund. Skikkelig søt og ivrig :wub: Når vet du at du kan fjerne hjelpen? Og hvordan fjerner du den? Har du godbitene/leken i lommen etter at du har fjernet hjelpen?

De to hører jo på en måte sammen, og kanskje spesielt hvis man vil ha hunden i rett posisjon fra første stund. Jeg er helt enig i at (det virker som) det er mest lærerikt å ikke la hunden gnage på godbiten hele veien, ja! :D Hva mener du med å ta bort hjelpen gradvis, egentlig? En kort strekke uten, så en med, osv? Eller gradvis mer skjult? :icon_redface:

Nei, jeg starter med delvis synlig godbit inni hånda som hunden følger etter, så har jeg hånda i samme posisjon uten godbit (og godbiten kommer fra lomma eller bytter fra høyre til venstre hånd bak ryggen når jeg skal belønne). Hunden følger fortsatt hånda, selv om godbiten ikke er der. Og så tar jeg hånda gradvis i mer og mer naturlig posisjon og dermed også mindre og mindre hjelpende for hunden. Til slutt går jeg normalt med hånda.

Edit: Siden du bor i Trondheim kan du jo bli med på en trening en gang, så kan jeg vise hva jeg mener. Merker at det ble litt vanskelig å beskrive kort og greit skriftlig.

Edit2: Nei, det var visst Snorken som bodde i Trondheim :P

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig hund. Skikkelig søt og ivrig :wub: Når vet du at du kan fjerne hjelpen? Og hvordan fjerner du den? Har du godbitene/leken i lommen etter at du har fjernet hjelpen?

Takk :ahappy: Søt og ivrig er beskrivende :lol: Jeg vet ikke når jeg fjerner hjelpen. Jeg bare prøver å fjerne den gradvis i det jeg tror han takler mindre hjelp, så tidlig som mulig. Klarte han det ikke uten hjelp, ja, så hjelper jeg en liten stund til da. Han glemmer ikke alt av å mislykkes en gang. :) Han lykkes jo omtrent alle gangene ellers nettopp pga hjelpen :) Vi prøver og feiler og blir til slutt enige. Dette er nok kanskje hans 2 eller 3. dag med kort LP-økt, og allerede er jo den hjelpende hånden på innsitten nesten borte.

Fjerner hjelpen gradvis ved å gjøre feks håndbevegelsene mindre og mindre.

Med en gang han forstå at hånda er en fin ting å følge (i begynnelsen med godbit) så fjerner jeg godbiten og henter den opp fra lomma hver gang, eventuelt løser ut med ball eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig oppgitt. Nå har hun vært aktiv hele formiddagen, og helt i hundre (bokstavelig talt gnagde på veggen) så jeg tenkte jeg skulle ta en pause fra jobben for å gi henne en økt. Og så kom den forbanna katta. Rett i gjetermodus og har ikke tid til å spise den hersens svinedeigen som jeg laget til godbiter av.

Ok, det var gjeting, så ikke så rart, men utrolig irriterende... Men hun er uinteressert ellers også. Selv om alle sier jeg skal ta det med ro og at hun er bare valpen så har jeg ikke vært borti valper som ikke liker å trene med godbiter på stuegulvet?!? Og jeg er enig i at det er viktig å trene alle steder, men det er såpass vanskelig å komme seg unna huset at jeg er nødt til å gjøre en del trening inne/hjemme. Får bare håpe det er en fase, og bruke tiden til lekeutvikling mens jeg venter.

Forresten: hun er utrolig ivrig mens jeg lager mat og under måltidene, så det spørs om det er der det skal skje fremover :P

Jaja.. en liten utblåsning fra meg. Blir spennende å følge fremgangen på hurtig dekk, @Snorken .

Har god erfaring med korte treningsøkter i forbindelse med måltider ned tidligere hunder :)

Og ellers så høres det ut som kelpien din har "våknet", Harly var omtrent på samme alder. Blir morro en stund fremover da isåfall :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...