Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan valpen få bein/knokler etter reinsdyrjakta?


HangingTree
 Share

Recommended Posts

Heisann! :)

Vi har en hel haug med rå knokler og bein nå etter reinsdyrjakten, og jeg lurer på om jeg kan gi noe av dette til valpen (unghunden?) som straks er 27 uker nå?

Har jo da knokler og hule ben med marg(?) inne i.. Er noe av dette greit?

Mener jeg har hørt at man ikke skal koke ben, men at man kan ha dem et par sekunder i kokende vann for å drepe bakterier, stemmer dette? Eller hvordan burde jeg tilberede dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffor kan dei ikkje få vektbærande bein?

vektbærende bein er veldig harde og har lett for å splintre til skarpe biter :-) Jeg har gitt mine både hjortefot og rådyrfot, leggbeinet legger de igjen... Eldstemann kan tygge istykker leggbeinet og da blir det skarpe splinter av det. Disse splintene spiser han ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vektbærende bein er veldig harde og har lett for å splintre til skarpe biter :-) Jeg har gitt mine både hjortefot og rådyrfot, leggbeinet legger de igjen... Eldstemann kan tygge istykker leggbeinet og da blir det skarpe splinter av det. Disse splintene spiser han ikke :-)

Ah, ok, då forstår eg. :)

Supert, tusen takk for hjelp! :) Men hva nøyaktig er et vektbærende bein?

Sitat frå Råforing.no:

Man bør dog være forsiktige med såkalte vektbærende bein fra store dyr. Altså de beina dyret har stått på og som har måttet tåle stort trykk. Svin, kylling, lam m.fl. slaktes unge og dette blir ikke et problem, men bein fra storfe eller godt voksen elg bør man være forsiktig med. Man kan gjerne la dem få store kjøttstykker med disse beina i, men når kjøttet er gnagd vekk bør man ta bort beinet. Dette anbefales fordi så harde bein kan slite på tennene eller til og med gi hakk i tennene om du har et dyr som tygger med stor kraft.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal tygge og spise bein, ikke bli liggende å skrape på dem. Får ikke hunden relativt enkelt i seg beinet (tygger det til grus), er det for hardt for akkurat den hunden, og det går fort utover tenner og emalje. Vektbærende bein fra store dyr er for harde uansett størrelse på hunden.

Du finner lett ut av hvilke bein du ellers kan gi hunden din ved å rett og slett prøve deg frem og se.

Frys det i 2 uker før det gis for å være sikker på at alt av parasitter er tatt, og aldri gi varmebehandlede bein.

Vektbærende bein = Beina som bærer vekten rett og slett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...