Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker en middels/liten hund


Happyface
 Share

Recommended Posts

Selv om det er ca. 2år til jeg tenker å skaffe meg en hund (vil gjøre meg ferdig med studier), så har jeg startet å sett på forskjellige raser og oppdrettere. Jeg vil være 100% forberedt og fornøyd med valg av rase og oppdretter. Derfor trenger jeg litt innspill og tips til valg av rase :)

Jeg har tidligere hatt en Cairn Terrier, og dette er en rase jeg liker veldig godt om man ser bort i fra pelsstellet. Så en hund med liknende gemytt kan være noe :)

Det er meg (24år) og samboeren min (30år) som er ute etter ett nytt familiemedlem :D Når hunden kommer bor vi i ett hus tett ilag med sjøen og med store marker rundt. Vi bor også i en bygd med helt utrolige fjell og flotte turområder rett utenfor døren :D

Hunden vil først å fremst være min og jeg kommer til å stå for trening, utstilling og liknende, menst samboeren blir mer en turvenn og kosebamse :P


Ting jeg/vi ser etter i en hund:

- Liten eller middels i størrelse

- Familie vennlig (barn i alle aldre)

- Aktiv men ikkje alt for aktiv :P

- God helse
- Lojal og kosegris

- Sosial både med andre hunder og mennesker

- Kort eller langhåret. Har ikke problemer med mye børsting av pels, men vil helst unngå mye napping, klipping eller barbering.

Hunden skal brukes til:

- Familie-hund

- Utstilling
- Muligens blodspor. (Dette er mest på hobbybasis)

- Turkamerat

- Hverdags lydighet

- Har sett litt på agility, men er mer usikker på om jeg klarer det enn om hunden jeg velger klarer det :P

Rasene jeg har sett mest på og vurderer er:

Fransk bulldog - Her er det helsen jeg er mest skeptisk til... Noen som har erfaringer med denne rasen? Kan de ha en aktiv hverdag med turer og kanskje blodsportrening? Erfaringer å dele om rasen?

Shetland sheepdog - Er det mye pelsstell på denne rasen? Børsting klarer jeg, men er det mye som må klippes eller barberes? Hvordan er desse på foreksempel blodspor? Erfaringer å dele om rasen?

Pomeranian - Dette er en hund samboeren har forelsket seg i.. jeg personlig synst den er litt for liten. Kan den være med på lange turer og trening av blodspor? Har også hørt at helsen ikke alltid er den beste,.. stemmer dette? Erfaringer med rasen?

Disse tre rasene er de vi har sett mest på, men vi har også vært innom andre, så er åpen for innspill :D

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei faktisk ikke.. Skal ta å se litt på den altså! Veldig fine er de jo! :D

Hvordan er aktivitetsnivået til denne rasen? Er ute etter en aktiv hund, men jeg vil ikke ta på meg for mye. :)

Middels til aktiv. Er litt individuelle forskjeller men den er ikke en border collie :) Tåler fint rolige dager såvel som fjellturer! Med på alt som skjer og har en fantastisk nese! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det lyser Shetland Sheepdog av innlegget ditt :aww::ahappy:

Ting jeg/vi ser etter i en hund:

- Liten eller middels i størrelse - check! Hannhunder 37 cm, tisper 35 cm, begge +/- 2,5 cm for å være innenfor standarden.

- Familie vennlig (barn i alle aldre) - check! Dette har veldig mye å gjøre med arv og miljø, altså; kjøp valp fra en god kombinasjon som består av trygge, stødige hunder, og vær flink med sosialisering. Med en god, rasetypisk sheltie bør dette ikke være noe problem. Men det skal sies at sheltier som regel ikke er oversosiale og automatisk elsker alt og alle, de er og skal for så vidt være reserverte (men såklart ikke nervøse)

- Aktiv men ikkje alt for aktiv :P - check! Altså, om du mener at den KAN være med på alt uten å kreve alt, så ja! Og nei, de blir ikke gærne av en innedag eller to (min hadde nok ikke blitt gæern av en hel uke eller to heller, snakk om dovendyr), noe som er veldig greit hvis man blir syk eller noe :)

- God helse - Ja, det vil jeg si. Igjen; vær nøye med hvor du kjøper hund fra. Vær sikker på at kombinasjonen er blitt øyelyst uten anmerkning, gjerne velg fra en oppdretter som sjekker HD. Noen oppdrettere vil fortelle deg at de ikke røngter fordi HD ikke er et problem med rasen, men jeg har hørt om flere sheltier med HD nå den siste tiden, så alltids greit å være på den sikre siden.
- Lojal og kosegris - check, check, check! Aldri hatt mer kosegris av en hund enn mi sheltietispe, og lojal som søren var hun også. Hun elsket menneksene hun bodde med og holdt seg alltid i nærheten.

- Sosial både med andre hunder og mennesker - tjaa.. hunder, check. Mennesker.. ville kanskje ikke sagt sosial. Som sagt, de skal ikke være nervøse men de er som regel heller ikke av de som skal kosemose på folk de ikke kjenner. Og for min del så syns jeg faktisk det kan være en fordel :)

- Kort eller langhåret. Har ikke problemer med mye børsting av pels, men vil helst unngå mye napping, klipping eller barbering.

Hunden skal brukes til:

- Familie-hund

- Utstilling
- Muligens blodspor. (Dette er mest på hobbybasis)

- Turkamerat

- Hverdags lydighet

- Har sett litt på agility, men er mer usikker på om jeg klarer det enn om hunden jeg velger klarer det :P

Sheltien kan brukes til alt du nevnte over :)

Shetland sheepdog - Er det mye pelsstell på denne rasen? Børsting klarer jeg, men er det mye som må klippes eller barberes? Hvordan er desse på foreksempel blodspor? Erfaringer å dele om rasen?

Det kommer litt ann på hva du legger i "mye". Jeg børstet gjennom min kanskje en gang i uka og hadde såvidt trengt det. Hun hadde veldig god pels. Det er særlig bak ørene og på beina det tover seg, altså i den veldig lange pelsen. Men så kan du ende opp med et individ med dårligere eller veldig mye pels, og som dermed trenger oftere børsting osv. Men jeg syns ikke det er mye :)

Hvordan de er på blodspor kan jeg egentlig ikke fortelle deg så mye om, men mi syns det var gøy med godbitspor osv og syns ellers det var spennende med dufter som fantes etter dyr osv, så jeg tror hun hadde klart seg godt på blodspor om vi hadde prøvd. Sheltier tar generelt ting rimelig kjapt så tror absolutt det kan gå fint, dette med å gå spor er det jo få(ingen?) hunder som ikke liker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte Portugisisk podengo når jeg leste innlegget ditt, men så har jeg rasen på hjernen om dagen... verdt å sjekke ut hvertfall. Kommer i flere ulike størrelser også.

Fransk bulldogg vil jeg ikke anbefale til noen, jeg møtte en god del når jeg bodde i Oslo, og alle hadde noen problemer med rygg/hofte/bein/pust/allergi som begrenset livet deres en god del. Trist, for de var kjempesøte i væremåte, men det hjelper ikke når helsa svikter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som alle hunder kan brukes til blodspor :)

Av de du nevner tror jeg sheltie vil passe deg bra. Pomeranian kan bli litt lite, men du kan jo kikke på de større versjonene? Mittelspitz for eksempel? Fransk bulldog hadde jeg styrt unna ene og alene på grunn av helse.

Utifra startinnlegget ditt er det veldig mange raser som vil passe hos dere da, så du har mange muligheter :)

Ser at en nevner whippet, og tja, de kan nok passe også. Frisk rase som går overens med mennesker og dyr. Enkle sjeler, men trenger å få løpe løs et par ganger i uka. Om du tenker du vil satse i agility ville jeg heller valgt sheltie, men på hobbybasis er de fine. Blodspor/viltspor er den hundesporten det er vanligst å bruke dem til (utenom lure coursing og utstilling). Kanskje større enn du hadde tenkt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er sheltien jeg lener meg mest mot akkurat nå:) har snakket litt med folk å lest litt å tror ikke pelsstellet blir noe problem :)

Men vil gjerne "se meg litt rundt" før jeg bestemmer meg :)

Hvordan er helsen på sheltien? AD? HD?

Veldig dumt at fransk bulldog er så plaget med helsa! Høflige flotte hunder om man ser bort i fra det! Men ej vil ikke ta sjansen tror jeg.. Har hatt hund med helseproblemer før å det er ikke noe gøy.

Ser noen nevner dansk svensk gårdshund her... Det er en rase jeg ikke kan noe om, og har heller aldri møtt en. Noen som kan fortelle meg litt om den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er sheltien jeg lener meg mest mot akkurat nå :) har snakket litt med folk å lest litt å tror ikke pelsstellet blir noe problem :)

Men vil gjerne "se meg litt rundt" før jeg bestemmer meg :)

Hvordan er helsen på sheltien? AD? HD?

Veldig dumt at fransk bulldog er så plaget med helsa! Høflige flotte hunder om man ser bort i fra det! Men ej vil ikke ta sjansen tror jeg.. Har hatt hund med helseproblemer før å det er ikke noe gøy.

Ser noen nevner dansk svensk gårdshund her... Det er en rase jeg ikke kan noe om, og har heller aldri møtt en. Noen som kan fortelle meg litt om den? :)

Angående helse hos sheltie:

Det finnes endel øyesykdommer derfor er øyelysing er et krav før man avler - også valpene blir øyelyst før levering. Eller, det er hvertfall vanlig, er litt usikker på om det er et krav :) Det er ikke så kjempemange oppdrettere som røngter, men det er noen, og det finnes sheltier med HD så det er absolutt lurt å gå for en kombinasjon hvor hundene har kjent HD-status, når man har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sporlegger på en blodsporkonkurranse i helgen, å der falt jeg pladask for en engelsk springer spaniel. Dette er en rase jeg har vurdert før, men litt usikker på aktivitetsnivået til desse? Noen som kan fortelle mej litt om rasen? Den vil bli brukt til blodspor, turkompis og familiehund. Turene vil variere fra hverdagsturer til lengre fjellturer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Liten eller middels i størrelse

- Familie vennlig (barn i alle aldre)

- Aktiv men ikkje alt for aktiv :P

- God helse

- Lojal og kosegris

- Sosial både med andre hunder og mennesker

- Kort eller langhåret. Har ikke problemer med mye børsting av pels, men vil helst unngå mye napping, klipping eller barbering.

ESS passer fint til de tingene du vil bruke hunden til :) Glade, trivelige hunder. De trenger å få bruke kropp og hode litt, men er ikke noe ekstreme på aktivitetssiden.Vet ikke hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen?

Det er en del pelsstell med de da, i hvert fall om du vil stille ut. Både napping, klipping og barbering ;) Ang helse er det vel en del hudproblemer og allergi på rasen, nøyaktig hvor utbredt det er, vet jeg ikke, men noe å være obs på i hvert fall.

Edit for å nevne har spanielklubben har fine, informative hjemmesider - spaniels.org :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert australsk terrier? Hakket mindre enn cairn, mykere/glattere pels og et mer "yndig" utseende, men minst like barsk og allsidig. Passer alle kravene dine godt, men jeg ville vært obs på god hundesosialisering fra starten av, da de kan bli litt skarpe. Den er kjent for å elske barn! Den første aussieterrieren vår ble aldri nappet, den forrige ble nappet to ganger i året - det kostet 600,- hos en oppdretter. Min absolutte favorittrase, pga størrelse, gemytt, helse (vær obs på patella og øyne - ikke så veldig utbredt, men det er tilstede i rasen) og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritter nå : engelsk springer spaniel og sheltie :)

Skal sette mej skikkelig inn i desse to rasene framover :)

Med tanke på blodspor heller jeg mest mot ESS, men er litt usikker på aktivitetsnivået i hjemmet. Vil ikke ha en hund som er hyper og ødelegger inne i huset :P

Kan noen fortelle meg om desse to rasene i hverdagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritter nå : engelsk springer spaniel og sheltie :)

Skal sette mej skikkelig inn i desse to rasene framover :)

Med tanke på blodspor heller jeg mest mot ESS, men er litt usikker på aktivitetsnivået i hjemmet. Vil ikke ha en hund som er hyper og ødelegger inne i huset :P

Kan noen fortelle meg om desse to rasene i hverdagen? :)

Vi passer av og til @Evelzz sin springer tispe.

Når hun er på besøk hos oss så får hun samme mengde aktivitet som våre egne hunder. Ettersom jeg jobber turnus betyr det alt fra ca 1 til 3 t tur, fjelltur, sykling, kløving, svømming og skitur, alt etter vær og årstid :)

Hun er også med på lp, ag og sportreninger, 2-3 til 5-6 ganger pr uke. Jeg oppfatter det som at hun elsker å "være med", men er ikke kritisk til selve aktiviteten, alt er gøy! :)

En sosial, stødig og utadvendt hund som sklir fint inn i flokken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig dag for oss vil se slik ut:

-lufting før jobb

- blir alene i 7,5 - 8 timer når vi er på jobb

- lufting etter jobb før middag

- tur på 2-3 timer etter middag

- blodspor trening eller lek hjemme i sjøen og på markene.

- en luftetur før kvelden :)

Helgene blir vi nok enda mer aktive med blodsportrening og lengre turer. Pluss to dager i uka er det felles hundetrenong/sosialisering her i bygda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ESS ville vært superfornøyd med det livet du skisserer her, men også med mindre :) Det er flott om hunden kan gå mye i skogen, og det er fint å ha dem løse, de har kort radius. Han er villebass ute, men inne er han ekstremt rolig og grei.

ESS er kjent for å være fine familiehunder, omgjengelige og glade :) Tror det ville passet fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...