Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser ikke maten sin


Queen B
 Share

Recommended Posts

Springer spaniel på 6 år, som tidligere har vært rimelig interessert i maten sin :) har mistet interessen. Almenntilstanden er helt fin, har selvsagt også sjekket tenner, tannkjøtt. Tar gjerne ei skive med leverpostei og en godbit når vi trener, men maten står urørt. Kan de plutselig gå lei av maten sin? Det har vært litt gjennomtrekk i huset i løpet av sommeren, noen har dratt på ferie, noen har vært igjen, andre har reist på ferie, men én i familien har alltid vært til stede. Han er veldig mild og forsiktig av seg, tenkte kanskje han var urolig/engstelig p.g.a. at folk dro på ferie, men nå har vi alle vært stabilt hjemme i noen uker uten at det har forandret noe. Det har forøvrig ikke vært noen andre forandringer i situasjonen her hjemme. Noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist løpetid? Noen hunder kan bli dårligere på å spise enten under løpetida eller et par mnd etterpå om de sår innbilt svangerskap. Ellers er det jo sommer, ser det står trondheim på profilen din, her oppe har det jo vært rimelig varmt, slikt kan også påvirke matlyst. Mer tur, mindre tur, stress, andre ting kan også påvirke. Så lenge allmenntilstanden er bra å man ikke merker noe endring i hunden på oppførsel e.l. så hadde ikke jeg bekymret meg, men sett an. Er du bekymret så tar du en tur til dyrlegen å tar en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist løpetid? Noen hunder kan bli dårligere på å spise enten under løpetida eller et par mnd etterpå om de sår innbilt svangerskap. Ellers er det jo sommer, ser det står trondheim på profilen din, her oppe har det jo vært rimelig varmt, slikt kan også påvirke matlyst. Mer tur, mindre tur, stress, andre ting kan også påvirke. Så lenge allmenntilstanden er bra å man ikke merker noe endring i hunden på oppførsel e.l. så hadde ikke jeg bekymret meg, men sett an. Er du bekymret så tar du en tur til dyrlegen å tar en sjekk.

Glemte å si at det er en hannhund :D men du har kanskje rett…det har vært mindre av våre faste markaturer i sommer, han har kanskje kjedet seg..? Har stor innhegning her oppi marka, men…, dette ordner seg nå når alt er i normalt gjenge igjen etter sommeren. Hadde almenntilstanden vært dårlig hadde jeg selvsagt dratt til vet med én gang, men han er helt fin :) Takk for svar, - ser det litt an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det er en hannhund :D men du har kanskje rett…det har vært mindre av våre faste markaturer i sommer, han har kanskje kjedet seg..? Har stor innhegning her oppi marka, men…, dette ordner seg nå når alt er i normalt gjenge igjen etter sommeren. Hadde almenntilstanden vært dårlig hadde jeg selvsagt dratt til vet med én gang, men han er helt fin :) Takk for svar, - ser det litt an :)

Mindre tur kan absolutt være medvirkende. Fysisk aktivitet øker jo energiforbruk og matlyst, og spesielt hunder som ikke sluker mat i utgangspunktet kan godt bli småspiste eller til og med slutte å spise i perioder med lite/mindre tur. Men da har de nok også mindre behov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre tur kan absolutt være medvirkende. Fysisk aktivitet øker jo energiforbruk og matlyst, og spesielt hunder som ikke sluker mat i utgangspunktet kan godt bli småspiste eller til og med slutte å spise i perioder med lite/mindre tur. Men da har de nok også mindre behov ;)

Høres logisk ut. Han er et par kilo for mye, så jeg får se på det som en selvvalgt slankekur :) , - så lenge formen er upåklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...