Gå til innhold
Hundesonen.no

Ting du skulle ønske at andre visste om jobben din


Mirai
 Share

Recommended Posts

Haha. Yrket mitt er i alle fall veldig ukjent for mange. Jeg er utdannet landskapsarkitekt forøvrig. - Nei, jeg er ikke gartner. - Nei, jeg jobber ikke med hager og sånt. - Jo, jeg er også arkitekt, men jeg tegner alt annet enn bygninger. Det er ikke en tittel jeg selv har funnet opp. - Nei, jeg har ikke en spesielt brennende interesse for å fikse eller designe hagen din, i alle fall ikke gratis. I jobben min... Haha. Mange meninger om den. Jobber i jernbaneverket forøvrig. - Nei, det er ikke min feil at toget er forsinket, og det er heller ikke meg du kan klage til om det er det. - Jeg kan ikke masse om tog. - Alle på min arbeidsplass er IKKE sta, late, vanskelige og trassige. Ingen forsøker å lage livet surt for deg med vilje :P Folk har ofte mange meninger om en arbeidsgiver. Tar det hverken personlig eller lar det gå inn på meg, men fniser litt av folks tilsynelatende sterke meninger om ting de tror at de kan. Det er egentlig aller mest hyggelige kommentarer å få på både yrke og jobb, men selve utdannelsen min er det mange som ikke vet hva innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lærer. Det er ikke mange som vet hvor mye vi går rundt og tenker på hver enkelt elev.

DU vet at vi introverte HATER folk som skal ringe opp når vi har henvendt oss på e-post, sant? . Man blir ikke flinkere til å ta en telefon bare fordi man skal utfordre seg selv . Det er ikke sånn det

...dette gikk jeg og tenkte på mens jeg jobbet nattevakt i går på døgnåpen bensinstasjon . Kommer sikkert på mer etterhver. Her er noen ting fra mitt perspektiv som selger på Shell/7-Eleven: -

Det er en samtaleåpner/icebreaker. Jeg spør ikke fordi jeg ikke skjønner at du jobber der når du står der og gjør butikkting i butikkuniformen din, men jeg trenger oppmerksomheten din for at jeg skal kunne spørre om hjelp.

Godt svart.

Jeg spør alltid sånn jeg. :icon_redface: Og jeg er en veldig hyggelig og oppegående kunde selv om jeg spør så teit (tydeligvis) spørsmål innledningsvis. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte elever eller folk gjennom NAV til utplassering i butikken der jeg jobber. De går ofte rundt og rydder i butikken/bærer varer og hjelper til med andre ting. De blir ganske lettet når kunden spør "Jobber du her?" så de kan si Nei og sende kunden til en av oss andre istedet for å måtte avbryte kunden midt i problemet de forteller om for å hente en av oss andre. Så jeg har ingenting imot "Jobber du her?"-spørsmålet og spør det ofte selv i butikker nettopp fordi det kan være andre hjelpere tilstede i butikken som faktisk ikke JOBBER-jobber der og derfor ikke kan svare på spørsmål fra kunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

DET er ikke uvanlig i stat og kommune skulle jeg tro...

Vedr mitt yrke så har jeg bare en ting å si:

-nei, det er ikke som i amerikanske serier…. :teehe:

. :nesevis:

Don't kill the illusion :(

Er det ikke sånn at alle legene er superhotte og man har se.x. i alle ledige rom hele tiden?

(ble skikkelig overbevist om at det var sånn det var når jeg så det skulle begynne enda en ny serie - the Nightshift - *sukk* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don't kill the illusion :(

Er det ikke sånn at alle legene er superhotte og man har se.x. i alle ledige rom hele tiden?

sef!! Derfor vi får så mange barn sjø!! :innocent:

(vi har tre mannlige :D:D sykepleiere på huset, med for øvrig ca 200 kvinnelige ansatte -derav 3 kvinnelige leger... :drool: . )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jobben min som sykepleier i hjemmesykepleien, men noen ganger skulle jeg ønske at folk kunne forstå:

- Nei,at det ikke er jeg som bestemmer hvilke medisiner folk skal ha, det gjør legen. Så jeg kan ikke bare gi deg en Sobril ;)
- nei, jeg kan heller ikke bare kjøre folk/være med til legen, til byen eller andre steder bare fordi det er vanskelig å spørre pårørende.
- Du kan ikke regne med at vi kommer til nøyaktig samme tidspunkt hver dag, vi jobber med mennesker og ting skjer/situasjoner oppstår. Neste gang kan det være deg som trenger ekstra hjelp.

-vær så snill å ikke trykk på alarmen fordi du klør på ryggen, eller ønsker et glass til med vann, det forsinker oss ytterligere og kan være grunnen til at vi kommer forsinket til deg neste gang.
- som pårørende er det supert at man ringer i ukedagene for å kommunisere med oss om ikke-akutte saker. I helgene er vi færre på flere pasienter og har dessverre ikke så god tid til å oppdatere deg på hvordan det går med mor/far. Hva med heller å besøke pasienten selv?
- vi gjør så godt vi kan, og det er hyggelig også for oss å bli møtt med et smil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for en morsom tråd! Jeg likte også panini og kanelbolle historien :lol:

Å gud så mye jeg har fra flyplassen som sikkerhetskontrollør!

- Nei, det er ikke jeg som lager reglene, jeg syns mange av reglene er minst like teite som du syns. Jeg er bare den kjipe som må se til at de følges.

- Det er ikke morsomt at du drar en spøk om at du har med deg en bombe. I verstefall kan jeg ihverksette tiltak om jeg tror trusselen din er reel og da er det ikke like morsomt for deg.

- Jeg syns heller ikke det er noe kjekt å ta på deg, og ja jeg må gjøre det om du skal reise med fly uansett om du er 3 år eller 90 år gammel. Hvis du sier nei til at jeg tar en kontroll på deg så får du faktisk ikke lov til å fly.

- Hva hadde du syntes om menn på din alder stønnet av at din dattet måtte ta en kontroll på de? Det er ganske ekkelt eller hva?

- Nei, jeg kan faktisk ikke alt om hva som skjer i innsjekk, eller i tollen, eller på Narvesen eller i Tax Free butikken. Jeg jobber i sikkerhetskontrollen, thats it. Jeg kan henvise deg til noen som kan om det, men jeg har ikke alle svarene selv.

Jeg har sikkert mer å komme med senere :aww: Men etter en uke med ferie har jeg sikkert fortrengt en del :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mye bedre og bare si hei du jeg trenger litt hjelp, og vi er der for å hjelpe så vi er opmerksomme selvom vi jobber uten at man må bruke åpenbare spørsmål som icebreaker:) for når kunde 50 i løpet av dagen stiller det samme åpenlyse spørsmålet er vi litt lei av å svare på det, det blir liksom så teit. Frister av og til å si nei :aww: I know, bagateller, men hører man det samme ofte nok blir man litt lei :P

Jeg spør ofte om folk er på jobb uten tydelig uniform, og det er det sykt mange steder som mangler. Hender folk har på seg er lite skilt som det ikke er lett å se på avstand. Så det får butikkfolkene tåle frem til alle kler seg like synlig som Kiwi-folkene, der er jeg ikke i tvil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg syns heller ikke det er noe kjekt å ta på deg, og ja jeg må gjøre det om du skal reise med fly uansett om du er 3 år eller 90 år gammel. Hvis du sier nei til at jeg tar en kontroll på deg så får du faktisk ikke lov til å fly.

Tja, hvis det er en mann som nekter å bli kontrollert av deg har han jo rett til en mannlig kontrollør da :)

Jeg har alltid lurt på om dere har påbud om å ha hansker på, eller om det er valgfritt. For jeg synes skikkelig synd på de som skal ta meg på sokkene og under armene de gangene jeg har vært veldig svett, varm og ******. Uten hansker. Jeg hadde ikke takla å gjøre det dag ut og dag inn D:

Forøvrig lurer jeg også på hva som er vitsen med at man skal ta ut flytende væske og ha i en plastikkpose og legge den utenfor veska si, for de siste 3 årene har jeg reist med en deodorant og en fuktighetskrem på 50ml hver som jeg aldri har i pose og alltid ligger i veska mi. Ingen har tatt veska ut til ekstra sjekk, kun de få gangene jeg glemmer at jeg har ei vannflaske fra transitter… :P Tettheten på krem og deodorant må være såpass at det ikke vises på røntgen har jeg alltid tenkt, ifht vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis det er en mann som nekter å bli kontrollert av deg har han jo rett til en mannlig kontrollør da :)

Jeg har alltid lurt på om dere har påbud om å ha hansker på, eller om det er valgfritt. For jeg synes skikkelig synd på de som skal ta meg på sokkene og under armene de gangene jeg har vært veldig svett, varm og ******. Uten hansker. Jeg hadde ikke takla å gjøre det dag ut og dag inn D:

Forøvrig lurer jeg også på hva som er vitsen med at man skal ta ut flytende væske og ha i en plastikkpose og legge den utenfor veska si, for de siste 3 årene har jeg reist med en deodorant og en fuktighetskrem på 50ml hver som jeg aldri har i pose og alltid ligger i veska mi. Ingen har tatt veska ut til ekstra sjekk, kun de få gangene jeg glemmer at jeg har ei vannflaske fra transitter :P Tettheten på krem og deodorant må være såpass at det ikke vises på røntgen har jeg alltid tenkt, ifht vann.

Ja, helt klart til førstenevnte. Men jeg gadd ikke å skrive det her og nå. Jeg informerer alltid om det hvis de spør "Hva om jeg sier nei?".

Vi kan velge selv. Noen føler de kjenner bedre uten hansker og dermed velger å ikke bruke. Jeg bruker for det er ganske ekkelt å ta på såpass mange mennesker i løpet av en dag, og som du sier. Under armhulen og under foten. Ikke få passasjerer som er svette.

Vitsen er at alt flytende, egentlig uansett størrelse, skal legges synlig på utsiden av din bagasje. Men jeg har hørt såpass mange ganger: "Det gikk greit på Gardemoen/Gatwick/et eller annet sted" at jeg gjetter de har mindre fokus på flytende som man kan se er under 100 mililiter. Det er jo ikke en reel fare egentlig. Det er mulig de har mer fokus på ting som faktisk er farlig. Men jeg vet faktisk ikke, dette er bare ren gjetting fra min side. En krem og en flaske vann er som oftest like lett å se bortsett fra at størrelsen på en flaske vann er ofte større enn en krem. Deodorant kan være noe mindre enkel å se, men de fleste skal klare å se det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmehjelpa:

Vitsen din om at "kan du ikke komme og vaske litt hos meg også da" når jeg forteller hva jeg gjør er akkurat like morsom som "Det sto ikke en prislapp på denne, så da er den vel gratis"-vitsen. AKKURAT. LIKE. MORSOM. :|

Ja, jeg tar stolthet i å gjøre en nøye jobb selv om jeg "bare" vasker hos noen. Det finnes kanskje andre hjemmehjelpere som slurver, men vi gjør ikke alle det.

Ja, jeg synes jeg har gjort en viktig jobb når jeg er ferdig om dagen. ALLE blir glade når vi kommer, alle takker for hjelpa, og alle forteller hvor trivelig de synes det er med litt hjelp. Jeg jobber i hjemmesykepleien også, og det at man i tillegg kan småprate med brukeren mens man vasker og rydder gjør meg veldig glad. Det er fint å ha tid til folk. :wub:

Hjemmesykepleien:

Ja, så klart blir vi glade i brukerne våre. Jeg skjønner ikke hvorfor flere spør meg om dette? :huh:

Ja, jobben min består i stor grad av stell, og nei, jeg synes ikke det er ekkelt.

Ja, vi har ofte mye å gjøre, men vi springer likevel ikke bare inn og ut uten å utveksle ett ord. Man får tid til mye småprat under stell, trening, matsmøring, osv. Og har vi en rolig dag setter vi oss mer enn gjerne ned for å prate litt ekstra hos folk. :)


Ja, jeg liker jobben min. Det er uten tvil en av de mest givende jobbene jeg har hatt hittil, og jeg er vanvittig glad for at jeg hoppet i det. :wub:


Bokhandel

Nei, jeg vet ikke hvilken bok du mener når du sier "Den der boka som er så populær nå", men jeg blir frista til å selge deg det største makkverket jeg kan finne når du insisterer på at jeg må vite det.

Jeg skjønner at du vil jeg skal anbefale deg bøker, men når du ikke klarer å gi meg noen andre parametere enn "jeg liker sånne der romaner, du vet" så blir jeg pittelitt frustrert - iallefall når alt jeg spør om blir møtt av "njaaaaaaa, jeg vet ikke helt."

Jeg gjør mitt beste for å finne bøker som passer ut i fra beskrivelsen du gir meg av de du skal kjøpe gaver til. Som oftest veit jeg ikke hva slags bagasje de har i lasta eller hva slags kinks de har, så det er sjeldent jeg anbefaler fifty shades of abuse and misrepresentation of bdsm, iallefall til dattra di på fjorten. :ermm:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, som sykepleier.

-stort sett så kan man ikke noe for at man blir innlagt. Så nei, du "hefter ikke bort tiden min" fordi jeg skal ta målinger av deg når du kommer inn kl 05 på natten, eller fordi du trenger følge til toalettet. Vi er der for å hjelpe!

- nei, du vekker oss ikke når du ringer på fordi du trenger hjelp om natten, vi er på vakt og dermed våkne uansett.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, som sykepleier.

-stort sett så kan man ikke noe for at man blir innlagt. Så nei, du "hefter ikke bort tiden min" fordi jeg skal ta målinger av deg når du kommer inn kl 05 på natten, eller fordi du trenger følge til toalettet. Vi er der for å hjelpe!

- nei, du vekker oss ikke når du ringer på fordi du trenger hjelp om natten, vi er på vakt og dermed våkne uansett.

Åh det var en ny og veldig hyggelig "vridning" på tråden :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhandel

Nei, jeg vet ikke hvilken bok du mener når du sier "Den der boka som er så populær nå", men jeg blir frista til å selge deg det største makkverket jeg kan finne når du insisterer på at jeg må vite det.

Jeg skjønner at du vil jeg skal anbefale deg bøker, men når du ikke klarer å gi meg noen andre parametere enn "jeg liker sånne der romaner, du vet" så blir jeg pittelitt frustrert - iallefall når alt jeg spør om blir møtt av "njaaaaaaa, jeg vet ikke helt."

Jeg gjør mitt beste for å finne bøker som passer ut i fra beskrivelsen du gir meg av de du skal kjøpe gaver til. Som oftest veit jeg ikke hva slags bagasje de har i lasta eller hva slags kinks de har, så det er sjeldent jeg anbefaler fifty shades of abuse and misrepresentation of bdsm, iallefall til dattra di på fjorten. :ermm:

Amen. :D

Generelt er spørsmål av typen "Den blå boka som låg på det bordet for to år sidan" og litt vanskelige, men me brukar å finne ut av det. Og så er eg litt lei av alle som skal absolutt ha meg til å vere einig med dei i at "bok X er kjeeeempebra", men eg har innsett at eg ikkje likar klisseromanar og prøver stadig vekk å vri meg unna og skryte av bøkene på anna vis. Eg lyg berre nesten. :icon_redface:

Sånn generelt frå butikk, så er det ikkje spesielt kult med kundar som stuper inn medan eg skrur ned gitteret med fem cm klaring medan dei jublar "RAKK DET!", men det er nesten enda mindre kult med dei som aldri vaskar seg.

Favorittkundane mine er dei søte gamle damene. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen. :D

Generelt er spørsmål av typen "Den blå boka som låg på det bordet for to år sidan" og litt vanskelige, men me brukar å finne ut av det. Og så er eg litt lei av alle som skal absolutt ha meg til å vere einig med dei i at "bok X er kjeeeempebra", men eg har innsett at eg ikkje likar klisseromanar og prøver stadig vekk å vri meg unna og skryte av bøkene på anna vis. Eg lyg berre nesten. :icon_redface:

Sånn generelt frå butikk, så er det ikkje spesielt kult med kundar som stuper inn medan eg skrur ned gitteret med fem cm klaring medan dei jublar "RAKK DET!", men det er nesten enda mindre kult med dei som aldri vaskar seg.

Favorittkundane mine er dei søte gamle damene. :wub:

Jeg ELSKER de søte gamle damene. Kanskje ikke så rart at jeg nå jobber innafor hjemmesykepleien? :D

Egentlig liker jeg disse "jeg så en gang en bok som var sånn og sånn"-oppdragene. Føler meg som en detektiv der jeg står og leiter, og det er skikkelig morro når man finner ut av det! Så lenge kunden har NOE mer å si enn "jeg skal ha den derre som er så populer, du må jo vite hva jeg snakker om, du jobber jo i en BOKHANDEL", så trivdes jeg veldig godt.

Det FINESTE i hele verden er når foreldre kommer innom og bare "hei, jeg skal kjøpe noen bøker til barnet/ungdommen min, kan du hjelpe meg å finne noe?". Fine, engasjerte foreldrene. Og så juletida! Jeg ELSKER å jobbe der i juletida! Blir å savne det i år altså.

Åh, nå savner jeg gamlebutikken min altså.... :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jobber på Micky D's.

- Når vi er to på jobb og det kommer 40 mennesker inn samtidig (buss) uten å ha ringt først kan vi ikke ha maten klar etter 2 minutter. Sånn er det bare.

- .. og er dere 40 mennesker og vi er to på jobb hvor det går i store menyer hvor vi begge står og jobber for å få ut mat så svetta siler så kan vi dessverre ikke prioritere å rengjøre bordene deres akkurat nå. Ja, jeg vet det kommer til å se ****** ut etterhvert, men da får dere velge: Få mat så fort som mulig, eller vente i 20 minutter på at vi skal fikse opp lobbyen i tipp-topp stand og så få mat.

- Når is- og milkshakemaskinen låser seg på heat mode (rengjøring) så får vi ikke låst den opp. Hadde vi kunnet låst den opp tar det uansett tid å få ned temperaturen fra 80 grader til mellom 1-3 grader. Så nei, da har vi ikke is eller milkshake, vi har ikke kontroll på når den går i heat mode.

- Du skal ha 4 frapper/smoothier og synes det tar lang tid? Beklager det altså, men maskinen, etter hver frappe/smoothie, rengjøres automatisk. Det tar vel ca 2 minutter per frappe/smoothie om man skal ha flere enn 1.

- Kjære sjef. Vi er ikke roboter. Om det har vært mye å gjøre, på det punktet at alle løper rundt som hodeløse kyllinger så er det vanskelig å få fiksa opp søppelrommet. Sånn er det bare.

- Jeg jobber meg fantastiske mennesker jeg ikke ville byttet mot noen andre :heart: Med disse menneskene føles det ikke som en drittjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksting av film/serier:

  • Nei, jeg blir ikke invitert på filmpremierer.
  • Nei, jeg kan ikke dele de nye filmene med deg selv om jeg kanskje har dem på PC-en.
  • Jeg har faktisk taushetsplikt, og kan ikke fortelle hvilke prosjekter jeg jobber med akkurat nå.
  • Korte tidsfrister og dårlige lønnsbetingelser gjør at kvaliteten ikke alltid blir så bra. Tid og penger styrer dessverre bransjen, og det ble betydelig verre etter finanskrisen.
  • Bruken av oversettelsesprogrammer er vanlig fra leverandørens side. Det gir rare oversettelser. Kombinert med enda kortere tidsfrister og lavere betaling, gir det enda dårligere kvalitet.
  • På tross av tidspress stortives jeg med arbeidet, og jeg prøver stadig å gjøre mitt for å forbedre kvaliteten på tekstingen.

Økonomiansvarlig i en middels stor bedrift:

  • Nei, jeg husker ikke alle tall fra tidligere budsjett og regnskap. Jeg må faktisk hente frem regnskapet for 2007 for å svare på det du spurte om.
  • Nei, jeg er ikke en sekretær og får ikke betalt for å ta imot beskjeder over telefonen og siden løpe fabrikken rundt for å videreformidle at konen din har hentet ungene i barnhagen, men at du må handle middag.
  • Det er heller ikke greit at din kone kommer inn på kontoret mitt og kjefter fordi jeg ikke fant deg på fabrikken da hun ringte.
  • Jeg har en rekke strenge tidsfrister å forholde meg til, og en haug rapporter og statistikker som skal være klar innen utgangen av dagen. Da blir jeg litt kort når den 10. personen kommer innom for å slå av en prat :gaah:
  • Dersom du stempler inn sent hver morgen og ut tidlig hver ettermiddag, så blir det trukket fra lønnen din. Du får ikke betalt for 165 timer i måneden dersom du bare var stempet inn i 163 timer.
  • Jeg får heller ikke gjort noe med at du har pådratt deg automatisk lønnstrekk fra namsmannen.
  • Budsjettet er til for å følge. Din avdeling kan ikke gjøre store innkjøp som ikke er budsjettert uten å ta det opp med ledelsen.

Produksjonsrenholder:

  • Når jeg skal vaske noen 1000 kvadratmeter vinduer utvendig og du venter med å inspisere dem til jeg er ferdig med alle, er det faktisk naturlig at noen av de første vinduene jeg vasket har blitt flekkete. Jeg får for eksempel ikke forhindret at fugler flyr i dem eller at regnet lager merker.
  • Du ber meg vaske noen rør 15 meter over bakken? Da må du faktisk skaffe meg en lift. Jeg har ikke vinger.
  • Det fungerer dårlig når du ber meg vaske et område og samtidig har bedt malere om å male veggene og gulvleggerne om å legge nytt gulv. Store mengder vann er ikke kompatibelt med hverken gulvlegging eller maling.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Ozzy, men legger til et par ting i dyrebutikk.

- Det er faktisk veldig irriterende når du står klint oppi akvarieglasset for å sjekke at jeg klarer å fange akkurat den fisken du skal ha.

- Nei, vi er ikke en barnehage og syntes faktisk ikke det er greit at du lar barna være her mens du går og handler.

- Nei, du kan faktisk ikke inn og leke med kaninene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER de søte gamle damene. Kanskje ikke så rart at jeg nå jobber innafor hjemmesykepleien? :D

Egentlig liker jeg disse "jeg så en gang en bok som var sånn og sånn"-oppdragene. Føler meg som en detektiv der jeg står og leiter, og det er skikkelig morro når man finner ut av det! Så lenge kunden har NOE mer å si enn "jeg skal ha den derre som er så populer, du må jo vite hva jeg snakker om, du jobber jo i en BOKHANDEL", så trivdes jeg veldig godt.

Det FINESTE i hele verden er når foreldre kommer innom og bare "hei, jeg skal kjøpe noen bøker til barnet/ungdommen min, kan du hjelpe meg å finne noe?". Fine, engasjerte foreldrene. Og så juletida! Jeg ELSKER å jobbe der i juletida! Blir å savne det i år altså.

Åh, nå savner jeg gamlebutikken min altså... :wub:

Ja, det er i grunn ganske gøy med dei meir utfordrande spørsmåla om bøker, veldig kjekt å finne att ei gamal bok nokon har lese då dei var små og slikt. :D Og så veit alltid folk veldig mykje meir enn dei påstår! Dei spør etter ei bok, kan ikkje fortelle meg noko meir enn X, men om eg fiskar litt så veit dei egentlig Y og Z og. :P

Teksting av film/serier:

  • Nei, jeg blir ikke invitert på filmpremierer.
  • Nei, jeg kan ikke dele de nye filmene med deg selv om jeg kanskje har dem på PC-en.
  • Jeg har faktisk taushetsplikt, og kan ikke fortelle hvilke prosjekter jeg jobber med akkurat nå.
  • Korte tidsfrister og dårlige lønnsbetingelser gjør at kvaliteten ikke alltid blir så bra. Tid og penger styrer dessverre bransjen, og det ble betydelig verre etter finanskrisen.
  • Bruken av oversettelsesprogrammer er vanlig fra leverandørens side. Det gir rare oversettelser. Kombinert med enda kortere tidsfrister og lavere betaling, gir det enda dårligere kvalitet.
  • På tross av tidspress stortives jeg med arbeidet, og jeg prøver stadig å gjøre mitt for å forbedre kvaliteten på tekstingen.

Eg ville bli oversetjar i min ungdom, men bøker då. :D Eit spørsmål berre, overset de frå tekst eller må de sitje og forsøke å forstå kva folk seier? Det er jo sjukt mykje mumling ute og går, spesielt i norske produksjonar, då skjønar eg ofte ikkje ein drit utan teksting. Engelsk er stort sett betre, men eg høyrer visst på ein litt svimete måte, i følge hørselslege. :P

Fotobutikk:

- Nei, eg vil helst ikkje at du skal vise meg alle bildene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville bli oversetjar i min ungdom, men bøker då. :D Eit spørsmål berre, overset de frå tekst eller må de sitje og forsøke å forstå kva folk seier? Det er jo sjukt mykje mumling ute og går, spesielt i norske produksjonar, då skjønar eg ofte ikkje ein drit utan teksting. Engelsk er stort sett betre, men eg høyrer visst på ein litt svimete måte, i følge hørselslege. :P

Vanligvis får vi engelsk undertekst, heldigvis. For det er ikke lett å skulle høre og tolke alt som blir sagt. Da er det mye verre å skulle oversette norske programmer til engelsk. Å forstå fulle folk som snakker på trøndersk er ikke min sterkeste side :teehe:

Et par andre ting jeg glemte å skrive tidligere, som jeg flere har fortalt meg at de irritere seg over er at av og til formilder/sensurerer vi språkbruken i programmene. Dette blir av og til gjort på forespørsel fra leverandør.

I tillegg er det umulig å tekste og få med alt på grunn av krav til lesehastighet og linjelengde. Derfor forsvinner en del i de norske oversettelsene.

Edit: Det er forresten artig å få litt innsikt i andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske enkelte mennesker forstod at 1) jeg får ikke betalt for å stå i butikken etter stengetid, og 2) jeg har gjerne noe jeg må rekke etter jobb.

Eksempel: kl. 20 i dag (altså stengetid) trykket jeg på oppgjørsknappen på kassa idet en kunde kommer inn. Jeg er selvfølgelig hyggelig, og spør med en gang (vanligvis venter vi litt) om hun trenger hjelp til noe. Nei, hun skulle bare titte. Jeg gjør ferdig oppgjøret (for når det er startet på kassen kan jeg ikke stoppe det), og står deretter med nøkler og bankpose i hånda og forteller henne at nå er klokka blitt over åtte, så nå skal jeg stenge. Svaret jeg får er "åja, da skal jeg bare betale denne" og tar med seg en t-skjorte til 99 kroner mot kassen. Jeg holder opp bankposen og forteller hyggelig at jeg har tatt oppgjøret, for klokka åtte stenger vi, men jeg kan henge den av til henne også kan hun komme inn igjen i morgen. Hun var kjapp ut derfra da uten å krangle, heldigvis. Men seriøst, HVOR vanskelig er det å forholde seg til åpningstider...

Og en ting til: nei, det er ikke greit at du går BAK kassen i klesbutikken min. Det er off-limits for kunder, så du får gå den ekstra meteren for å komme deg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...