Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen gir ikke beskjed, tisser inne


Minhund
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Jeg har en 4,5 måneder gammel valp som ikke gir beskjed når hun skal tisse. Hvordan skal jeg få henne til å gi beskjed når hun skal tisse og bæsje?

Hunden gir helt garantert beskjed, du må lære deg å lese hunden din. Ikke alle hunder vil gå til døren og bjeffe når de vil ut. Ta henne ut med en gang hun våkner (lurt å la henne sove i bur om du absolutt ikke ønsker uhell) etter hvile, med en gang etter lek og med en gang etter mat (dvs nesten hele tiden). Legg aviser langs hele gangen og ta bort noen fra innerst til ytterst etterhvert som valpen gjør fra seg der.

Se etter tegn; slikking av munn, gjesping, nitidig stirring, begynner å bevege seg rundt i ring. Alt dette er også kommunikasjon.

Jeg har to hunder som har fulgt samme opplegg, den ene setter seg ved døren og venter, den andre kommer bort til sofaen og ser utrolig dumt på oss og kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som gir tydelig beskjed når de vil ut. Luft henne ofte, så slipper du forhåpentligvis unna de fleste uhell.

Ja, få henne skikkelig husrein først, og så vil du oppdage at hun blir litt fortvilet og begynner å si fra når hun må ut, om enn med bittesmå signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte litt tid på å lese når vår valp måtte på do da beskjeden kunne tydes som kos og. Han kommer bort i sofaen med frempotene oppi fanget og legger hodet på fanget vårt, da må han på do. Trodde først det bare var kos hhan var ute etter, så først etter en mnd's tid skjønte vi at det var ut han måtte (:

Han lager ingen lyd ellernoe, med mindre det er krise og akkuratt for sent til å ta han ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlemor her på 12,5år har aldri gitt beskjed om at hun må ut, så her må jeg enten telle timer eller lese hun for å se om hun må på do, hun tisser ikke inne da, men tenkte bare å ta dette med så man kan se at en gammel hund heller ikke gir beskjed.

Man kommer seg veldig fort inn i en rutine og man blir kjent med hunden sin og vet hvor lang tid det tar før hunden må på do igjen.

Feks, idag gikk vi tur i et område med hestebæsj og det måtte Chicka forsyne seg grådig med + hun drakk endel på turen siden det var varmt ute, så da vet jeg at vi må litt tidligere ut enn vanlig siden hun har både spist og drukket mer en normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er også 4,5mnd og er ikke husren. Hun gir imidlertid tegn på at hun må tisse - men man må være veldig observant og RASK for å oppfatte dette og unngå uhell. Hun går mot ytterdøren og går litt i ring, og da er det kjapt ut. Hun står ikke og holder seg for å si det slik, for henne er det enda samme sak om hun tisser ute eller inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min varsler ikke om at han må på do på noen annen måte enn at han ikke faller til ro inne, klarer ikke legge seg og slappe av- da er det krise.. Han er 3 år. Det er forsåvidt sjeldent at han må "varsle" på denne måten, selv om han er voksen så får han flere små luftinger om dagen. Ellers så er jo valpen din ung, dette er det du som må følge med på. Hun trenger ut ganske ofte enda. Gjerne hver gang hun våkner, etter dere har lekt inne osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her er det mer "noen ganger ser jeg det, andre ganger har jeg ikke sjans". Vi følger vanlig regime, ut på do etter søvn, mat, lek - etter mat kan jeg egentlig bare droppe, da må den ikke på do - den bajser bare to ganger i døgnet, tidlig om morgenen og sånn litt før tre på ettermiddagen, stort sett. Tissing derimot, der er den lekk - som alle andre valper.
Dog er hun ganske flink på dagtid, da blir hun tatt ut et par ganger før lunsj og et par ganger etter lunsj før vi går hjem, og med ett par tre unntak så har det gått veldig bra. Hjemme derimot - der er det værre.

Sånn bortsett fra når hun har sovet så er det ikke mulig å se hva hun har tenkt til. Det er ingen tegn til at hun må tisse i hvertfall, raser rundt og leker og leker - midt i en løpebye så hiver hun seg ned og tisser før hun fortsetter *ler* - thank god for splash matte, det er heldigvis den som får gjennomgå - godt jeg har to - de vaskes hele tiden.
Denne bor i bur om natten, og det må være noe med de gruppe ni hundene - for denne har ingen problemer med å tisse ned soveplassen (om det er buret, hundesenga eller futonstolen) og sove der etterpå. Kjipt nok så har hun utviklet en noe uheldig strategi "våkne, tisse, vekke meg". Jeg antar at det vil rette seg etterhvert, men vi vasker valpetepper hver dag for å si det sånn.

I natt har hun vært tørr, men da ble hun luftet UTEN at hun egentlig var våken - klokken 0300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder varsler aldri. Min på 12 mnd er 95% stueren, men hun er som et lite barn. Hun gjør ingen tegn før det virkelig presser på, både når det gjelder stort og smått, og med mindre jeg er kjemperask da så blir det uhell.

Det tok meg også litt tid før jeg skjønte hva det var hun holdt på med. Hun går nemlig ikke til døren, hun går til veggseksjonen og stirrer opp på den. Jeg ignorerte dette et par ganger fordi jeg trodde hun maste om å få noe hun så oppi hyllene, og da ble det tissing på gulvet. Etter andre uhellet slo det meg at hun faktisk prøvde å fortelle at hun måtte ut. Forstå det den som kan!

Jeg har bare hatt en hund som har sagt i fra med lyd, og det varte bare i noen uker. Nå har hun sluttet helt med å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Uten unntak så har jeg luftet valper ca hvert 20-30 min de første to ukene, nattelufting har vært litt variabelt, men som regel har det holdt med siste tur rundt midnatt, en i 3-4 tiden og en tidlig på morgenen, etter en uke har de sovet natten igjennom alle som en. Etter det har det vel vært lufting en gang i timen i våken tilstand. Så fort jeg har sett at det var party på gang (dvs våken) har jeg løftet valpen ut og ventet til den har gjort fra seg. Det er litt arbeid, men det har vært få uhell og de har blitt stuerene før 5 mnds alder. Akkurat den biten savner jeg ikke så voldsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusing på gulvet er også et tegn

Det er sånn jeg også ser at jeg er i ferd med å tabbe meg ut med Nicki. Snusing på selve gulvet. Kan rekke å avbryte uhellet og få henne ut. Det er heller ikke alltid så lett å skille den snusingen fra rastløs snusing etter spiselig rusk og rask på gulvet.

Nicki har også begynt å luske ut til gangen, og når jeg titter inn for å se om hun bare roter med sko eller om hun er i ferd med å gjøre fra seg eller noe (heldigvis ikke skjedd på lenge nå), så er hun på veg tilbake og setter seg stille ned foran meg og stirrer på meg uten noe mer med det. Mistenker at hun signaliserer at hun vil ha luftetur på den måten, men det er også en del "resultatløs" lufting når jeg går ut på de "signalene" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en 4,5 måneder gammel valp som ikke gir beskjed når hun skal tisse. Hvordan skal jeg få henne til å gi beskjed når hun skal tisse og bæsje?

Som flere sier her så gir valpen garantert beskjed på en eller annen måte. Noen bjeffer ved døra, sitter og venter ved døra og sender signaler med blikk, noen blir veldig urolige og går rundt konstant og noen snuser i ring.

Så prøv å se etter hva din valp gjør rett før det tisser. Da kommer du nok til å få kontroll ganske fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...