Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære en sta Husky å dekke ?


Lissi123
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver å lære ene husky tispa mi å dekke. Jeg har prøvd å ta en godbit ned mot marken, enten så sitter hun å ser dumt på meg eller så sitter hun bamse :P. Altså hun gjør alt annet enn å legge seg ned. Så hvordan går jeg frem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun håndtarget? Hvis ikke er det jo veldig lett å lære inn. Jeg fant ut at det fungerte supert på valpen min. Prøvde både å shape inn og lokke med godbit, men ble en "sidelengs" dekk :P når jeg begynte å legge håndflaten på bakken som en target smalt han plutselig ned i en veldig bra dekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å holde en godbit slik at hunden må "snike" seg under kneet ditt for å få tak i godbiten? Altså at du sitter på rumpa med ene benet noe hevet, og at hunden gradvis må senke kroppen lengre og lengre ned (fordi beinet ditt "tvinger" den til det), for å få godbiten. Om du forstod denne noe knotete forklaringen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på bånd, så hun ikke kan gå sin vei. Sett deg ned eller stå oppreist og vent. Til slutt legger nok hunden seg; da belønner du! Tar nok lang tid i starten, men vil nok gå fortere etter hvert. Altså bare vent hunden ut. Evt belønn hunden i hverdagen når den legger seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tipse om det laikamor sa - vent til hunden legger seg av seg selv, også belønner du det. Gjentatte ganger. Til slutt vil hunden koble at det er dekk som gir belønning.

Hunder lærer ulike ting i ulike tempo, og gjør kun det som lønner seg og det som de forstår. Det har sånn sett sjelden noe med og være sta og gjøre, dvs at de trasser. Så lenge man får hunden til og mene at det lønner seg og gjøre det vi vil den skal gjøre, så vil den som regel gjøre det. Utfordringen er jo og finne det som gjør at akkurat din hund synes det lønner seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det også litt viktig å huske på at en faktisk belønner de som skjer før ønska atferd, så den der utventinga er ikke alltid like smart om bikkja virkelig er seig. :D Jeg venta en gang i 10 min på at Aiko skulle legge seg ned. :rolleyes: Da hun omsider la seg, så var det jo ikke i sammenheng med det jeg ønska av henne overhodet, og førte heller ikke til noe forståelse for øvelsen, så jeg måtte bare bruke en kombo av lokkeluring og shaping for å komme noe sted, altså.

Jeg satte meg ned foran henne med beina strakt ut til hver side og godbiter inni hånda liggende på bakken foran skrittet. Den hånda var det skikkelig spennende å følge med på, og på mye kortere tid enn om jeg skulle stått foran med skjult belønning, la hun seg ned for å komme nærmere. Da klikka jeg, og vi kunne fortsette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og presisere - med og vente så mener jeg ikke og stå og se forventningsfullt på bikkja til den legger seg. Da kan man vente lenge om hunden ikke forstår hva som ventes av en. :P

Jeg tenker mer at man går rundt og gjør sitt men følger med hunden i øyekroken, og når den tilfeldigvis legger seg ned så er man der med belønning med èn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille dachs var nekta også å legge seg ned når vi skulle trene dekk. Trengte jo ikke det for å få tak i godisen.... :ahappy: Jeg la et pledd på gulvet og lot hun stå på det når vi trena, og vips så la hun seg ned med en gang. Vet ikke om det bare var tilfeldig men det funka nesten umiddelbart. Så trente vi noen ganger med pleddet og så la hun seg også uten pledd under :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...