Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullføre videregående skole, hvordan?


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her inne som sitter på kunnskap i forhold til hvilke rettigheter man har i forbindelse med utdanning på videregående skole?

For å presisere litt, uten at jeg ønsker å gå i dybden på dette her: Jeg har (ikke selvforskyldt) falt ut av skolen, og ønsker nå å fullføre skolegangen min. Har ikke ungdomsrett, og er for ung for rett på voksenopplæring.
Er villig til å gjøre hva som helst men prøver i det lengste å unngå privatskole pga kostnader. Det er dog et alternativ hvis alt annet håp er ute. Er det virkelig umulig å komme inn på påbygg på Østlandet?

Jeg har aldri vært i kontakt med NAV eller andre former for tilbud og tjenester i kommuner eller innen skolevesenet (?), så jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte. Kjempeåpen for tips om hvem jeg kan sende en mail, eller ta en telefon til!

Er det noen som har noen tanker, ideer, meninger, tips, triks, kjerringråd eller bare har lyst til å sende meg en klapp på skuldra? Send meg en PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mangler du?

Du kan alltid gå opp som privatist i de fagene du mangler, men da har du ansvar for egen læring, du vil ikke få noen undervisning.

Jeg har tatt vg 2 som privatist nå i vår, men det var yrkesfaglig, så nå som jeg skal gå påbygning til generell studiekompetanse er jeg klar på at jeg ikke klarer det som privatist, det blir for tungt faglig.

Jeg skal ta hele VG3 påbygning til generell studiekompetanse, (med to ekstrafag som privatist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt vg 2 som privatist nå i vår, men det var yrkesfaglig, så nå som jeg skal gå påbygning til generell studiekompetanse er jeg klar på at jeg ikke klarer det som privatist, det blir for tungt faglig.

Jeg skal ta hele VG3 påbygning til generell studiekompetanse, (med to ekstrafag som privatist).

Greia med voksenopplæring, sånn jeg har forstått det, er at hvert fag er avsluttende. Så man trenger bare å ta 6 fag (tror jeg det er), så i teorien så kan man ta studiekompetanse på et år. Vet ikke hvordan det blir med deg da som bare trenger å ta vg3 påbygg.

Men jeg tror jeg hadde tatt en telefon til dem i morgen å hørt med dem, kanskje så får du komme med til høsten selv om du ikke er gammel nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om du kan ta kontakt direkte med en skole? Kanskje den gamle skolen din, rådgiver eller noe. De burde ha ganske god koll på hvor du evt bør henvende deg videre, regner jeg med iallefall :) Det er jo noe med at man har 5 år eller noe på seg til å fullføre VGskole, er litt usikker på den regelen der og opplegget rundt det, om det er 5 år fra man "sluttet", eller om det er 5 år fra man startet i VG1. Men hvis du er innafor der har du vel rett til "gratis" skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med voksenopplæring, sånn jeg har forstått det, er at hvert fag er avsluttende. Så man trenger bare å ta 6 fag (tror jeg det er), så i teorien så kan man ta studiekompetanse på et år. Vet ikke hvordan det blir med deg da som bare trenger å ta vg3 påbygg.

Men jeg tror jeg hadde tatt en telefon til dem i morgen å hørt med dem, kanskje så får du komme med til høsten selv om du ikke er gammel nok :)

Det er vel heller det at de fleste går innunder 23/5 regelen? Da er det veldig mange fag man slipper å ta :)

Om du er over 26 så kan nav i enkelte tilfeller hjelpe deg med utdanning - sjekk det ut :)

Samboer tok hele VGS med 23/5 regelen på sonans privatist oslo. De var utrolig dyktige der, så selv om det var dyrt var det vel verdt det. Han fikk ikke plass på voksenopplæringen i Oslo - han var 24 da han søkte, og hadde bare et halvt års videregående skolegang før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ts for ung til voksenopplæring så er hun vel også for ung til 23/5 regelen. Og dermed avslørte jeg at jeg ikke husker hvor gammel du er @Jankaa, men - voksenopplæringa - hvertfall her i gokk - tar gjerne inn folk som ikke har rett på det om de har plass. Jeg har ikke ungdomsrett og siden jeg har fullført vgs så har jeg ikke kriteriene for å komme inn på voksenopplæring - men det mente de ikke skulle være noe problem så sant de hadde noen som fyllte kriteriene for voksenopplæring slik at de fikk starta opp.

Så mitt beste tips er å kontakte voksenopplæringa og høre med dem. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk begynne på voksenopplæring 23/5 regelen selv om jeg bare var 20 år. Jeg ringte til de som hadde med voksenopplæringen i mitt fylke og spurte og det var mulig pga. min helsesituasjon og at jeg ikke hadde fått tatt vgs i det hele tatt. Jeg kom inn, men de kunne ikke si med sikkerhet om jeg kom til å få skolegangen godkjent før jeg ble 25 år. De skulle prøve å gjøre det godkjent før hvis jeg ble ferdig før, men siden de ikke hadde vært i den situasjonen så var det litt papirer som måtte fikses og sånn. For meg var ikke det noe problem i det hele tatt, og jeg tror at de hadde fått skolegangen godkjent hvis jeg hadde fullført før (endte opp med å slutte pga. helsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på vgs etter endt skolegang fordi jeg ville endre kurs. Og jeg kom inn jeg, selvom jeg var for gammel til ungdomsretten, og for ung til voksenopplæring. Men det var en vurderingssak. Jeg ville tatt kontakt med skolen :)

Tror forresten jeg var i kontakt med fylkeskommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer inn e-posten jeg har sendt til flere instanser her, slik at dere kan se hva jeg har gjort/ikke gjort.

Hei.

MItt navn er Jank, og jeg er en 21 år gammel jente.

Jeg begynte på Sentrum videregående skole i Kongsvinger, i 2009. Der begynte jeg på det som da het helse og sosialfag.

I første semester av det skoleåret ble jeg flyttet, da jeg var under barnevernstjenesten. Det var snakk om en flytting med varighet på tre måneder, og oppfølging av skole ble jeg ikke tilbudt av barneverntjenesten de tre månedene jeg bodde borte.


Da jeg kom tilbake til Sentrum vgs, etter tre måneder borte, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kom til å klare å ta igjen de andre elevene faglig, og ble derfor anbefalt å ta enkeltfag, og fullføre VG1 på to år. Jeg valgte å gjøre dette.

2009-2010: Helse og Sosial, VG 1, på deltid - Sentrum VGS
2010-2011: Helse og Sosial, VG 1, på deltid - Sentrum VGS

Her gikk altså to av ungdomsrett-årene mine.

Da jeg var ferdig på VG1 i 2011 begynte jeg på VG 2 i skoleåret 2011-2012, på Helseservice. Dette gikk jeg på Solør VGS - avd Flisa.

Her gikk jeg til jeg i oktober i første semester var i en ulykke, som gjorde at jeg havnet på sykehus, og var inn og ut der i 14 dager. Konklusjonen var to hjerneblødninger, og en kraftig hjernerystelse, med påfølgende ettervirkninger.

Det samme skoleåret, til tross for nedsatt funksjonsevne fullførte jeg tre fag som privatist.

Etter det ble jeg syk. Jeg hadde ett år der jeg slet mye med senvirkninger av ulykken, og jeg var ikke frisk nok til å gå på skole dette året.

2013 var jeg igjen klar for skole, og jeg søkte VG 2 Barne og Ungdomsarbeider i Hedmark. Da jeg manglet ungdomsrett kom jeg ikke inn ved ordinært skoleopptak, og jeg valgte derfor å fullføre dette skoleåret via NKI, som nettstudent/privatist.

Nå har skoleåret 2013-2014 gått, og jeg har fullført 9 eksamener som privatist, og er ferdig med VG 2 Barne og ungdomsarbeider.
Jeg har til høsten søkt VG 3 Påbygning til generell studiekompetanse, ved alle skoler som tilbyr dette i Hedmark.

Parallelt med min humpete utdanningsvei har det skjedd mye på privatlivsfronten også.

I vår ble det slutt med min daværende samboer, som bodde på Åbogen i Hedmark fylke.
Jeg var dermed en god stund bostedsløs, og bodde forflyttningsvis hos venner, frem til jeg nå i juni fant en løsning på bostedsproblemet, og flyttet til Oslo.
Dette innebærer at søknaden min fra Hedmark ikke kan flyttes til Oslo, da jeg var for sent ute.

Jeg har på daværende tidspunkt begynt å innse at jeg har dårlige sjanser for å komme inn på videregående skole, og bestemmer meg derfor for å sende en e-post til samtlige skoler i fylkene Oslo, Akershus, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark. Jeg får, den 18.06.14 beskjed av Notodden Videregående skole at det ser ut til at det potensielt kan dukke opp en plass til meg hos dem i august, men at sannsynligheten er liten. Jeg får negativt svar av samtlige andre skoler i alle fylker.

Jeg prater videre med både Notodden vgs og Inntakskontoret i Telemark, som råder meg til å flytte til Telemark innen 20.06, for å forhåpentligvis få plass hos Notodden vgs.
Den 19.06 avtaler jeg leie av et rom hos ei venninne i Skien, som gir med adresse innen Telemark.

Den 21.06 får jeg kontrabeskjed av Notodden vgs. Det blir ikke ledig plass allikevel, men jeg er oppført på skolens lokale venteliste. Dette er den samme beskjeden jeg har fått av alle skoler hittil, at eneste alternativ er deres lokale venteliste, men at jeg havner nederst på listen, og det er svært sjeldent inntak fra den listen overhodet.

Jeg sitter nå med adresse i Telemark, hovedønske om inntak på skole i Buskerud , Oslo eller Hedmark og ingen anelse om hva jeg kan gjøre videre.

Spørsmålene jeg sitter igjen med er mange.
Hvordan kan jeg navigere meg videre i regelverkene, for å få fullført videregående utdanning i løpet av kommende skoleår?
Hvilke alternativer finnes?
Skal det virkelig være så vanskelig å fullføre videregående utdanning?

Jeg kan, om ønskelig, nåes på tlf *** ** ***.

Med vennlig hilsen
Jank

Det føles som om det ikke finnes andre løsninger enn å enten gå på privatskole, type Bjørknes eller Sonans, evt håpe på å at det blir en ledig skoleplass til meg på en eller annen skole etter skolestart. Alternativet da, hvis jeg ikke kommer inn på Bjørknes, er å ta det som privatist. Det vil si, lese hjemme. Det tror jeg blir for tøft..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette kan jeg for lite om til å komme med fornuftige innspill, men vil bare si at du er tøff som kjemper på og har kommet deg videre fra det som har skjedd med deg. :hug: Inntrykket jeg har av deg er som en positiv og livsglad jente og jeg ønsker deg lykke til!

Jeg skjønner godt at du vil unngå privatskoler og i hvert fall at det blir tungt å ta det som privatist. I verste fall så må du nok utsette det ett år. Kan det være en løsning å jobbe ett år, ta noen fag som privatist og så ta VG3 til neste år i det fylket du ønsker å bo? Så kan du kanskje få fritak for noen fag til neste år hvis du klarer de dette året, slik at du minker litt på trykket da?

Ellers så leste jeg tidligere i dag en artikkel om Los-prosjektet om oppfølging av ungdom med sammensatte problemer og det er flere bydeler i Oslo som har fått midler til å starte opp til høsten. Kanskje du kan bli et 'lett' prosjekt for de å starte med, du trenger jo ikke den store motivasjonsjobben, men kanskje litt praktisk tilrettelegging: http://www.bt.no/familie-og-oppvekst/Silje-motiverer-elever-med-90-prosent-fravar-3145902.html#.U6vkmNydBK9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner deg en skoleplass!

Hvis du skulle ende opp som privatist, ikke sitt hjemme, finn deg en fast plass på biblioteket, lag deg en timeplan, hiv ut noen "kontaktannonser" og etabler en kollokviegruppe med personer i samme situasjon (de finnes helt sikkert), og spør om hjelp når du har spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om redusert pris på steinerskolen iallefall, da økonomi ikke skal være noen hindring for at folk skal kunne velge skolen. (Det gjelder iallefall for noen, vet ikke om det er slik i Oslo. Er 25k per skoleår). Jeg er iallefall veldig fornøyd med mine 12 år der :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kjedelig sak, men utdanning er ett fylkeskommunalt ansvar som flere har nevnt. Å sette seg inn i alle rettigheter og lokale tilbud er ett studium i seg selv, jeg tror du gjør lurt i å fokusere på ett sted / fylke. Gresset er ikke alltid grønnere osv.

Fylkeskommunalt voksengymnas er ikke så ille dyrt som Sonans og slikt, du får også stipend / studielån til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg en tur hos Lill, passet Jaran. Jeg satte med ned med pc'en og fortsatte å sende e-poster rundt til de forskjellige ledere, ombud og rådgivere jeg kunne finne, helt til jeg ble avbrutt av telefonen som ringte. Elev og lærlingombudet i Telemark vile bare informere om at han hadde sett på saken, og at han skulle se hva han fikk til.

En time senere ringte han igjen, han hadde da vært i kontakt med inntakskontoret i Telemark, som på direkten utvidet ungdomsretten min, uten søknad.

Jeg er nå sikret skoleplass i 2014-2015 i Telemark. :huh::D:D:D:D

  • Like 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg en tur hos Lill, passet Jaran. Jeg satte med ned med pc'en og fortsatte å sende e-poster rundt til de forskjellige ledere, ombud og rådgivere jeg kunne finne, helt til jeg ble avbrutt av telefonen som ringte. Elev og lærlingombudet i Telemark vile bare informere om at han hadde sett på saken, og at han skulle se hva han fikk til.

En time senere ringte han igjen, han hadde da vært i kontakt med inntakskontoret i Telemark, som på direkten utvidet ungdomsretten min, uten søknad.

Jeg er nå sikret skoleplass i 2014-2015 i Telemark. :huh::D:D:D:D

Yey!! :bananas::bananas::jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...