Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilferie på nordvestlandet - tips!


Mirai
 Share

Recommended Posts

Vi skal på bilferie i år, på nordvestlandet. Har forsåvidt ikke vært der før (har vært i Bergen for mange mange år siden, men!), så vi trenger tips! Kommer til å kjøre opp til Kristiansund og så nedover langs kysten (Atlanterhavsveien muligens). Har virkelig IKKE snøring på hva vi skal gjøre eller se etter :P . Kysten regner jeg på en måte at vi klarer å se mens vi er der... Vi kjører ned til Bergen og så tilbake til østlandet.

Så ja, vestlendinger og andre med gode tips og erfaringer - hjelp :D

Om det så er en fin stavkirke, et billig sted å overnatte, en lokal kunstner eller lignende så pøs på. Vi skal ha med telt for å spare litt på overnattingskostnader.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesund, Flåm, Hardanger, Ulvik, Undredal (Undredal stavkirke), Borgund stavkirke, Urnes stavkirke, Hopperstad stavkirke, (Nå høres jeg ut som en skikkelig stavkirkeentusiast her. :teehe: ), norsk fjellmuseum i Lom, Jostedalsbreen/Briksdalsbreen, treskjerartunet i Myrkdalen, Havråtunet.

Vel, det kommer jo an på hva dere interesserer dere for og hvor dere legger turen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG syns det er hyggelig å se stavkirker (trenger ikke å gå inn i alle akkurat da :P ) og litt lokalhistorie. Uten at hele ferien trenger å bestå av det, hehe. Vi kan også gjerne ta en liten gåtur her og der om det er noen fine turer som ikke tar mer enn 3-4 timer :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere er interessert i sånt så ligger Ivar Aasen Tunet mellom Volda og Ørsta. Ca 1 - 1,5 time fra Ålesund. http://www.aasentunet.no/iaa/no/aasen-tunet/

Atlanterhavsparken ligger i/rett utenfor Ålesund om det er av interesse.
http://www.atlanterhavsparken.no/
Jostedalsbreen/Briksdalsbreen er en fin plass og stoppe. Den er ikke så stor/synlig fra veien lenger, men man ser da litt.
http://www.jostedalsbre.no/
(Denne linken funker du må bare "refreshe" siden. :P )
Geiranger: http://www.geiranger.no/ Å ta båten innover fjorden er vanvittig fint om dere er heldige med været!



Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ålesund anbefaler jeg trappene opp til fjellstua, med is på fjellstua som premie :ahappy: Fine stier på toppen, gå opp til "rundskue" (merket løype, ikke lang) - der ser dere til alle himmlretninger rundt Ålesund, med fjorder og fjell. Anbefales.

Atlanterhavsparken er verdt et besøk. Borgund museum på Nørve i Ålesund er et bra museum, ofte med innlagte aktiviteter for besøkende. Hund med inn tror jeg går greit. Båttur til Runde fra Ålesund. Kjøretur til Giske utenfor Ålesund - Norges flateste øy :P
Valldalen - verdens beste jordbær og utgangspunkt for kjempefin fjelltur (Parker ved Sakkariasdammen) i Tafjorfjellene (merkede løyper, men egner seg ikke for barn under 10 år, og kan være vanskelig for hunder - bratte skrenter..)
Geiranger er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sel et sted? Google maps ga meg bare en kommune! Ligger det nærme veien? Kjører forbi opp til NKK Trondheim nemlig :)

Sel er 10-15 minutter nord for Otta. Det er alternativ avkjøring/veg til Vågå der for de som kommer nordfra og skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først er så langt nord som ksu, kan du likså godt kjøre å ta ferga fra seivika til tømmervåg, da kommer du på tustna , før du tar ferga fra sandvika til edøya. Da kommer du på smøla ,der ville jeg ligget over i fyrtårnet (har ikke vært i fyrtårnet selv, men de sier det skal være bra),ville og ha tatt og lånt en kajakk (er kajakkutleie der) og padlet i skjærgården.

Fra ksu ,tar det inkludert fergene ca 1,5 time kjøre:)

Smøla er naboøya vår,og er absolutt verdt ett besøk. Er dog en typisk turistattraksjon, så kan være fullt mange plasser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...