Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av diegivende tispe


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

Mye :P

Egentlig mer eller mindre det samme som rett før fødsel de første 2-3 ukene. Uke 4-5 øker det drastisk og samtidig begynner valpene spise mer og mer. Uke 6-7 har jeg gått ned på mat igjen.

Jeg kjenner egentlig på tispen som jeg alltid gjør og hører (og veier) på valpene om hun gir de nok næring.

Fri tilgang har ikke vært aktuelt her i huset, da hadde tispen dauet av overspising..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke gi ubegrenset mat, da ville de spist seg i hjel. Men jeg gir ca 2 til 3 ganger mer mat enn normalt. Jeg fordeler det på 3-4 måltider om dag.

Edit: Valpenes første leveuke øker jeg ikke så mye. Da synes jeg tispene lett får for mye melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "alltid" fått høre at tommelfingerregelen er fri tilgang, men det må gjelde andre raser enn min...

Jeg mener at X'en fikk en halv gang så mye sist, fordelt på fire måltider (jeg gir vanligvis to) - men hun hadde bare tre valper, og trengte ikke så mye i tillegg. Valpene var fleskepølser lell, og hun ble aldri mager og utsuttet.

Jeg var forberedt på minst å doble fôrmengden, (hadde handlet inn en del mat på forhånd, for ikke å måtte fly i zoobutikken med en gang etter fødsel) men det var aldri nødvendig da.

Om jeg ikke husker feil, fikk hun normalt med mat fram til fødsel, ikke noe tillegg, siden tre valper og redusert aktivitetsnivå gikk opp i opp.

Som Astrid Indrebø sa på oppdretterskolen, så fôrer en etter behov og tispas hold. Noen tilleggsfôrer raust fra første løpetidsdag, og da er det jaggu ikke rart at tispa legger på seg 20 kilo før fødsel heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har ikke gitt noe annet enn vanlig mat, til vanlig rutiner - aldri hatt tynne tisper heller.
Jeg forer etter hold, ikke etter hva bøkene sier - og så lenge tispa er i form, ikke taper for mye vekt, valpene er fornøyde så gjør jeg ingen endringer. Mat to ganger for dagen, og etter hvert får tispen også spise rester etter valpene - dog er det sjelden det blir mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smula har jo vært sjuk og er fremdeles veldig tynn. Valpene har imidlertid ikke lidd noen nød, de har tatt det de trenger uansett om mamman har spist, fastet (selvvalgt) eller spydd. Nå som hun er frisk igjen kan jeg ikke gi fri tilgang, da spiser hun for mye i den forstand at det blir for hardt til magen og hun har hatt litt tendens til rennamage i slutten av forrige uke og i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er noget spent på hvordan dette vil arte seg på frøken luft, jakt og kjærlighet, altså. :P Helst ville jeg gitt henne fri tilgang nå (altså til vanlig), men med ei kastrert storesøster som er veldig flink til å vaske skåla, så blir det vanskelig. :teehe:

Hun er riktignok vant med å fôres ganske hardt på høst og vinter pga aktivitetsnivå, og det går stort sett bra, så da går det jo an å håpe at valper som dier går for det samme, om det kommer noen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt fri tilgang, men kommer ikke til å gjøre det neste gang. Første gangen gikk det fint, men andre gangen var hun så tjukk da valpene flyttet at en nesten ikke så hvor naken hun var. :lol: Må legge til at jeg byttet fôr i mellomtiden og at høyere næringsinnhold og smakelighet muligens er noe av grunnen til at jeg måtte slutte med fri fôring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bytta over til kvalpefor nå. Mi er 5 uker på veg og bærer stort kull. Er første gangen for oss begge, men tviler på det vik funke for Oss med fri tilgang. Da sprekker hun! Tenkte egentlig å doble mot to siste ukene eg. Håper det vert riktig..

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Eg bytta over til kvalpefor nå. Mi er 5 uker på veg og bærer stort kull. Er første gangen for oss begge, men tviler på det vik funke for Oss med fri tilgang. Da sprekker hun! Tenkte egentlig å doble mot to siste ukene eg. Håper det vert riktig..

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Men er hun tynn?

Det er ingen grunn til å øse på med ekstra mat om hunden er i bra hold og god form. Selv med stort kull.

Man forer etter hold pp hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir valpefôr til mine drektige tisper fra ca. 3 uker. De får fri tilgang, dette er de vant til fra før. Jeg synes det er helt klart at en drektig tispe trenger mer mat og næring, de skal jo ha næring til alle de små.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kunnet gi fri tilgang, jeg har et ekte matvrak i hus så hun spiser mens det er tilgjengelig og blir dårlig i magen. Men i det siste har hun fått 6-700g v&h og det er for mye. Nå har jeg kjøpt v&h valpefor og frysetørket storfevom til henne, så får jeg redusere litt på mengden slik at hun blir bedre i magen men får i seg mer fett.

Valpene får nå også mye mer vanlig mat, så satser på at de to faktorene tilsammen gir henne litt mer kjøtt på beina og mer energi. Hun er bare skinn og bein stakkar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har ei tispe med 1 uke gamle valper nå. Hun har gått på Appetitt hundefòr i et par år nå kanskje.. Hun har egentlig ganske sensetiv mage til tider, så vom fungerer veldig dårlig på henne. :/ Det blir for hardt virker det som. Derfor bruker jeg Appetitt High Energy på henne, og har fortsatt med det hele drektigheten fordi jeg vet det er "safe". Med fare for å kuppe tråden, så har jeg allikevel et spørsmål:

Er det noen som har noen mening om at det er noe jeg IKKE burde fortsette med utover, mens valpene vokser til? Altså Appetitt High Energy? Er det et helfòr som gir henne all næring under valping slik merket selv påstår? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...