Gå til innhold
Hundesonen.no

Telttur på fjellet


Recommended Posts

Planlegger en fjelltur med min bror og Yang(BC), og har det meste klart, men:

Hva må man ha med av utstyr til hunden? Bortsett fra mat, turskål og flaske, sele, kobbel/langline og flåttfjerner(skal bruke dråper/halsbånd som forebyggende)?

Vi har jo med vanlig førstehjelpsutstyr for mennesker, men er det noe ekstra for hunder som trengs? Og er det veldig lurt å bruke potesokker, eller holder det med jevnlig påføring av potesalve?

Vi har ikke helt bestemt oss for rute enda, men vi starter på formiddagen, og vil bo i telt en eller to netter, og komme frem litt utpå ettermiddagen. Yang kommer til å sove inne i teltet, siden han uansett sover i armene til en av oss til vanlig :P

Han er 10 måneder nå, og har vendt ham til å bære en tom kløv, men det er vel ikke forsvarlig å la ham bære noe utstyr enda? (Bare så jeg ikke blir halshogd: Kløven i seg selv veier nesten ingenting :) ) Tenker da på hans egen turskål i tøy, bæsjeposer og flåttfjerneren.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elastisk bandasje er kanskje greit å ha med, sånn i tilfelle?

Det har vi i førstehjelpsskrinet :) Og sånn stiv bandasje som støtter, jeg er nemlig utrolig flink til å vikle anklene:p

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så "bra". Nå er jeg dårlig på mygg og hund-forholdet. Bryr hunden seg om myggstikk?  :huh:

Aldri sett noen av de tidligere hundene brydd seg om mygg/knott... Kanskje det går å blande myggspray i vann og spraye på hunden? Synes det høres litt sært ut men :P Men tar ikke flåttfjerneting og holder andre insekter unna også da?

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har med potesokker, men bruker det ikke om det ikke blir skader eller såre poter. Men mine har gode labber og er vant til relativt lange turer. Bruker ikke potesalve heller normalt sett, men om din trenger det, så bruk både det og sokker :)

Ja, han er litt for ung for å bære kløv med vekt ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med potesokker, men bruker det ikke om det ikke blir skader eller såre poter. Men mine har gode labber og er vant til relativt lange turer. Bruker ikke potesalve heller normalt sett, men om din trenger det, så bruk både det og sokker :)

Ja, han er litt for ung for å bære kløv med vekt ja :)

Da dropper vi kløven! ^^, Den blir jo uansjett i veien for selen når jeg faktisk tenker meg om... Han har gode poter i grunnen, så da tar jeg bare med sokker sånn i tilfelle. Har hatt noen dagsturer i likt terreng før uten å merke noen forskjell på de. Det er sokkene i cordura som funker best til slikt underlag ja?

Googla og sjekka. De reagerer visst forskjellig og det kommer an på pelsen. De kan bli stukket i fjeset da men.

En friluftsfyr spraya bikkjene med myggspray i nakken to ganger om dagen!

Verdt å prøve! :P

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen har vel sprayet hunden sin litt når han har gått i myggland, men da er det virkelig ille, det svermer med mygg. Tror ikke det er så ille på fjellet nå, helt enda.

Det er ikke noe mer utstyr jeg pleier å ha med, så vidt jeg kan huske.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i myggland (bokstavlig talt), men hundene bryr seg minimalt om det. Ridgebacken vi hadde var plaget og ble smurt med myggmiddel, men gjeterhunden, huskyene og fuglehundene rundt om bryr seg ikke.

Ta med en selvheftende bandasje og et par potesokker ekstra. Du trenger nok ikke å smøre potene heller, så fremt dere ikke kun skal gå i høyfjell hvor det kun er steinur.. Det kan bli hardt på poter. Ha på en god sele, og ta med en isboks eller noe som matskål. De i tøy egner seg dårlig og blir ekkel etter hvert. De tørker tregt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieveren jeg hadde måtte sprayes godt inn med myggmiddel da jeg gikk i Femundsmarka. Hun takla dårlig all myggen, noe som faktisk amputerte turen vår. Malamutene bryr seg ikke. De har god pels som bla er beskyttende mot insekter.

Jeg ville ha tatt ned middel og smurt inn bikkja ved behov. En hund som blir plaga har det ikke så bra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å la en 10 mnd gammel hund bære en kløv med bæsjeposer og en skål. Det er jo ingen vekt. Det er god mental trening for hunden, og den vil nok sikkert syns det er litt stas ( har unghundene mine syns). Mer vekt enn det ville jeg ha droppa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse, nå 11 mnd går med kløv en eller to dager i uka på tur. Med veldig lite vekt selvsakt. Men han må da konsentrere seg og syns det er kjempestas!
Han skal få bære litt i sommer (sensommer) når vi skal på fjellet (maten sin). Men han er i veldig god form.

Ellers ville jeg som andre tatt med potesokker, men ikke tatt de på dersom de ikke trengs :) Og en sak til å feste hunden i, i bakken dersom det ikke er trær der dere skal. Veldig kjekt å ha med seg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvor dere skal, men jeg ville ihvertfall tatt med potesokker i cordura. Har sett nok hunder som ikke vil gå fordi potene har blitt såre.

Ellers har vi funnet ut at myggmiddel er nødvendig, og at vår trenger solkrem. Vi gikk 4 dager i rondane med pelsen på 7 måneder i fjor, og vi hadde med et regndekken til han som en "skalljakke" om det skulle bli veldig utrivelig vær. Det ble haggel og skikkelig ekkel vind og da var han overlykkelig over å få på seg noe som holdt vinden ute. Vår er korthåret uten underull, men det kan jo være noe å vurdere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å la en 10 mnd gammel hund bære en kløv med bæsjeposer og en skål. Det er jo ingen vekt. Det er god mental trening for hunden, og den vil nok sikkert syns det er litt stas ( har unghundene mine syns). Mer vekt enn det ville jeg ha droppa.

Kom på nå at han kommer til å ha fylt 11 mnd før vi drar, de blir store så fort! :o Han er i veldig fin form da, veide kløven med poser, skål, flåttfjerneren og noen godbiter oppi. Den veier likevel bare litt over kiloen, og Yang nærmer seg 21 kilo nå.. Men etter litt tenking så ser jeg for meg at det vil bli mye enklere for min del å ha småtteriet hans i sekken min, enn å styre på med kløven?

Ymse, nå 11 mnd går med kløv en eller to dager i uka på tur. Med veldig lite vekt selvsakt. Men han må da konsentrere seg og syns det er kjempestas! 

Han skal få bære litt i sommer (sensommer) når vi skal på fjellet (maten sin). Men han er i veldig god form. 

Ellers ville jeg som andre tatt med potesokker, men ikke tatt de på dersom de ikke trengs :) Og en sak til å feste hunden i, i bakken dersom det ikke er trær der dere skal. Veldig kjekt å ha med seg! 

Sånn bakkespiral du mener på? :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på nå at han kommer til å ha fylt 11 mnd før vi drar, de blir store så fort! :o Han er i veldig fin form da, veide kløven med poser, skål, flåttfjerneren og noen godbiter oppi. Den veier likevel bare litt over kiloen, og Yang nærmer seg 21 kilo nå.. Men etter litt tenking så ser jeg for meg at det vil bli mye enklere for min del å ha småtteriet hans i sekken min, enn å styre på med kløven?

Sånn bakkespiral du mener på? :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Ja:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ymse, nå 11 mnd går med kløv en eller to dager i uka på tur. Med veldig lite vekt selvsakt. Men han må da konsentrere seg og syns det er kjempestas!

Han skal få bære litt i sommer (sensommer) når vi skal på fjellet (maten sin). Men han er i veldig god form.

Ellers ville jeg som andre tatt med potesokker, men ikke tatt de på dersom de ikke trengs :) Og en sak til å feste hunden i, i bakken dersom det ikke er trær der dere skal. Veldig kjekt å ha med seg!

Konsentrere seg? Skjønenr jeg ingen ting av sier Niri men liekr det veldig godt alikevell :)

Hm hva jeg har hatt med

Mat, en vann/matskål, kløv, langt band til å hekte på sekken, ekstra liggeunderlag(30 kg flat som skal ligge oppå mitt underlag når jeg sov tja det ble hans underlag og j ble våt. Noe førstehjelpsutstyr som passer til menneske og hund, samme med midler mot mygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på nå at han kommer til å ha fylt 11 mnd før vi drar, de blir store så fort! :o Han er i veldig fin form da, veide kløven med poser, skål, flåttfjerneren og noen godbiter oppi. Den veier likevel bare litt over kiloen, og Yang nærmer seg 21 kilo nå.. Men etter litt tenking så ser jeg for meg at det vil bli mye enklere for min del å ha småtteriet hans i sekken min, enn å styre på med kløven?

Sånn bakkespiral du mener på? :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Jeg ville tatt med kløv og latt Yang bære jeg :) Litt styr blir det, men jeg syns det er veldig lite i forhold til den erfaringen hunden din får :)

Ang. jordskrue så ville jeg ha droppa det. Som Marjan sier er sekken grei å bruke i pauser ol. Spiralen er ofta vanskelig å få godt ned i bakken på fjellet, og jeg syns egentlig ikke den er så effektiv. Binder mine malamuter i sekken under pause. De kan lett dra den med seg, men jeg er jo tilstede og følger med. Sekken fungerer som en mental sperre på hundene. De tror de sitter fast :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ville tatt med kløv og latt Yang bære jeg :) Litt styr blir det, men jeg syns det er veldig lite i forhold til den erfaringen hunden din får :) 

 

Ang. jordskrue så ville jeg ha droppa det. Som Marjan sier er sekken grei å bruke i pauser ol. Spiralen er ofta vanskelig å få godt ned i bakken på fjellet, og jeg syns egentlig ikke den er så effektiv. Binder mine malamuter i sekken under pause. De kan lett dra den med seg, men jeg er jo tilstede og følger med. Sekken fungerer som en mental sperre på hundene. De tror de sitter fast :P 

Det lengste han noen gang har gått bort fra meg er ca 50 meter, så tror ikke han reiser så langt om han ser noe spennende :P Det er vel mye stein like under mosen osv kanskje? Men da fikser jeg en ekstra krok på langlina og hekter den på sekken da ^^,

Mine har dratt avgårde med sekken men en stein har faktisk gjort god nytte. HA med litt lengere line en et vanlig leieband

Tar med langline og kobbel med elastisk del :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...