Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykkelfeste


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei!

Noen som har forslag til et bra sykkelfeste til hund? Vår hund nærmer seg 12 måneder og vi vil etterhvert begynne å sykle med han :-)

Mener du feste til å ha han løpende foran sykkelen? Isåfall har Troll denne varianten

http://www.troll-hundefor.no/mobile.aspx?pageid=32939&plid=22796&catId=18198&Product=45417&a=content1

Selv har jeg mine hunder festet i baggen trekkbelte når vi sykler. Det har hurtigutløser sånn at jeg raskt kan koble de fra om uhellet skulle være ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Haar brukt mye springer Minus med den er at du må sitte og sykle og hvis du har en hund som trekekr mye kan den bøye stanga såpass t hodet komemr på framsia av dekket og hunden tverrer rett forran sykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar strikkbånd rundt stanga opp til styret jeg :) så trekker hundene forran.

Husk å ikke sykle noe særlig på asfalt, passe på varmen, sjekke at potene ikke blir såre og begynne rolig :) En sele godt tilpasset som er egnet for trekk bør h*n og ha :) Sykling med hund er veldig kjekt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de som anbefaler Troll sin stang. Fordelen med å ha hunden løpende foran kontra springer er at man har bedre oversikt noe som ga meg bedre kontroll på hunden min.

Magebelte er sikkert supert for de som får til det, hos meg endte båndet flere ganger under forhjulet samt at båndet ble liggende over styret og hånda mi slik at jeg hele tiden måtte flytte på det for å unngå ufrivillig brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at den fra troll IKKE er til å feste hunden i. Man fester strikktauet i stanga på sykkelen som går opp til styret. Den fra Troll er bare noe man leder tauet bort fra hjulet med :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten stang kan man skade både hund og en selv. Et par sekunder uten fult fokus er nok. Det gikk bra i over et år, så smalt det. Verken feste direkte i sykkelen uten stang eller bruke magebelte er å anbefale. Isåfall må man følge med hele tiden og ha fult fokus på hundene. I mitt tilfelle holdt det bare at hunden endret litt tempo, fra galopp til saktere galopp uten at jeg bremsa tilsvarende med det samme. Et sekund eller to med forsinkelser, og hunden ble dratt inn i hjulet og jeg stupte ut i skogen. En stang hadde hindret alt. Brukt det siden for å si det sånn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten stang kan man skade både hund og en selv. Et par sekunder uten fult fokus er nok. Det gikk bra i over et år, så smalt det. Verken feste direkte i sykkelen uten stang eller bruke magebelte er å anbefale. Isåfall må man følge med hele tiden og ha fult fokus på hundene. I mitt tilfelle holdt det bare at hunden endret litt tempo, fra galopp til saktere galopp uten at jeg bremsa tilsvarende med det samme. Et sekund eller to med forsinkelser, og hunden ble dratt inn i hjulet og jeg stupte ut i skogen. En stang hadde hindret alt. Brukt det siden for å si det sånn.

Sier ikke at det ikke er noe man trenger, men det er IKKE et sykkelfeste :) Som TS spør om. Man fester ikke strikken i den stanga ville jeg bare poengtere.

Har man hund som trekker konstant så går det fint uten er min erfaring :) Men man må jo følge med hele tiden! Har man hund som ikke trekker i det hele tatt så ville jeg brukt springer :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hund som trekker konstant så går det fint uten er min erfaring :) Men man må jo følge med hele tiden! Har man hund som ikke trekker i det hele tatt så ville jeg brukt springer :)

Jeg har dårlig erfaring med springer med hund som ikke trekker. Med stang og hunden festet i sykkelen har jeg lært han en fram kommando slik at han alltid løper foran, da har jeg mye mer kontroll i fall han skulle finne på å stoppe for å tisse/bæsje eller annet.

I springer har man ikke veldig mye oversikt, og jeg har hatt et par stygge hendelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med springer med hund som ikke trekker. Med stang og hunden festet i sykkelen har jeg lært han en fram kommando slik at han alltid løper foran, da har jeg mye mer kontroll i fall han skulle finne på å stoppe for å tisse/bæsje eller annet.

I springer har man ikke veldig mye oversikt, og jeg har hatt et par stygge hendelser der.

Men svært mange hunder lomper bare med. Og du får ikke alle til å løpe forran. Det er veldig vanskelig om hunden ikke liker fart/trekking å lære den å løpe med stram line. Lomper hunden kan man ikke ha den festet i front :) Sykling med hund er det jo risiko med uansett. Man må være årvåken og følge med hele tiden :) Jeg ville i allefall valgt springer for "lompehund". Eventuelt ikke syklet :P Lompehund i front hadde jeg ikke kommet langt med :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det ikke er noe man trenger, men det er IKKE et sykkelfeste :) Som TS spør om. Man fester ikke strikken i den stanga ville jeg bare poengtere.

Har man hund som trekker konstant så går det fint uten er min erfaring :) Men man må jo følge med hele tiden! Har man hund som ikke trekker i det hele tatt så ville jeg brukt springer :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var ikke en kommentar til det :) men lede båndet over sykkelhjulet er genialt!

Det hjelper ikke om den konstant trekker om det skjer tempoforandringer og man ikke rekker bremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt springer og kommer til å fortsette med det i fremtiden. 2x20kg hund i springeren gjorde ingen forskjell fra hun på 12kg jeg vanligvis brukte den til. Min får ikke trekke før han får beskjed om det, har man mye hund som gjerne vil trekke kan det være litt uvandt og skjeivt de første gangene.

Så er det hvor man har mulighet til å sykle i tillegg. Der vi bodde for inntil 2uker siden hadde vi kun en mye brukt tursti med godt underlag, da hadde jeg slett ikke mulighet til å ha hunden fremfor meg med hensyn til andre turgåere, med springer derimot kunne jeg fint bare legge meg inntil siden uten å måtte gjøre noe videre. Må har vi gode heste-/turstier som ikke er overflodd av folk, men jeg tør ikke ha surredyret fremfor inntil jeg er helt 101% sikker på at han ikke kunne finne på å bråstoppe for å gjøre fra seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en kommentar til det :) men lede båndet over sykkelhjulet er genialt!

Det hjelper ikke om den konstant trekker om det skjer tempoforandringer og man ikke rekker bremse.

Da får du følge bedre med hundene dine :D Haha, Neida, men klarer meg fint uten :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt springer og kommer til å fortsette med det i fremtiden. 2x20kg hund i springeren gjorde ingen forskjell fra hun på 12kg jeg vanligvis brukte den til. Min får ikke trekke før han får beskjed om det, har man mye hund som gjerne vil trekke kan det være litt uvandt og skjeivt de første gangene.

Så er det hvor man har mulighet til å sykle i tillegg. Der vi bodde for inntil 2uker siden hadde vi kun en mye brukt tursti med godt underlag, da hadde jeg slett ikke mulighet til å ha hunden fremfor meg med hensyn til andre turgåere, med springer derimot kunne jeg fint bare legge meg inntil siden uten å måtte gjøre noe videre. Må har vi gode heste-/turstier som ikke er overflodd av folk, men jeg tør ikke ha surredyret fremfor inntil jeg er helt 101% sikker på at han ikke kunne finne på å bråstoppe for å gjøre fra seg :lol:

Etter å ha byttet ut springen opplevde jeg mye bedre kontroll i forhold til bråstopp, siden du faktisk rekker å se hva som skal skje og evt. korrigere (tissing/skvetting er f.eks. ikke tillatt hos meg), eller bremse kontrollert ned.

Bare en tanke altså, jeg var veldig glad i springeren, helt til jeg turte å prøve å ha hund foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du følge bedre med hundene dine :D Haha, Neida, men klarer meg fint uten :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tro meg, det gjør jeg. Det er en grunn for at de fleste kjørere osv bruker stang da :P

Men godt det fungerer for deg :) Bare vær veldig forsiktig! Nok av ulykker med hund og sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, det gjør jeg. Det er en grunn for at de fleste kjørere osv bruker stang da :P

Men godt det fungerer for deg :) Bare vær veldig forsiktig! Nok av ulykker med hund og sykkel.

Du, fikk du med deg "Neida" eller? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, fikk du med deg "Neida" eller? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda, Joda.

Uansett, min anbefaling er springer eller stang. Hva man velger avhenger av smak og hva man ønsker :)

Om man vil sjanse og bare kjøre på er det da greit, men da må alt fokuset være på lina og bremsene hele tiden, trekkhund eller ei.

Sykling med hund er supergøy! Men det er absolutt risikosport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og blir ikke hunden lett utsatt for å bli kjørt på når den løper foran? Det kan jo skje at hunden får fert av noe løpetid-rester på bakken.

Nei, man ser jo om hunden finner løpetidsrester eller hva det måtte være og bremser.

@raksha vil si at det påvirker sykkelen lite (stanga er bare ganske myk og bøyes lett til siden) og sykkelen blir påvirket som om det bare var festet i styre- eller setestangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man ser jo om hunden finner løpetidsrester eller hva det måtte være og bremser.

@raksha vil si at det påvirker sykkelen lite (stanga er bare ganske myk og bøyes lett til siden) og sykkelen blir påvirket som om det bare var festet i styre- eller setestangen.

Aah den er bøyelig ja. Skulle gjerne prøvd en sånn, den er litt for dyr å kjøpe bare for å teste når jeg egentlig er veldig fornøyd med springer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Og husk sykkelhjelm når dere er ute og sykler med hund

Jeg ahr til nå prøvd bare med springer og levd godt med den i 20 år men ser denne hunden jeg ahr nå er det mye mer trekk vilje i og da blir springer dårlig til det. Kommer fortsatt til å bruke springeren for turer i rolig fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah den er bøyelig ja. Skulle gjerne prøvd en sånn, den er litt for dyr å kjøpe bare for å teste når jeg egentlig er veldig fornøyd med springer.

Det bør gå an å lage noe lignende selv altså, men latskapen tok meg og jeg ende derfor opp med å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah den er bøyelig ja. Skulle gjerne prøvd en sånn, den er litt for dyr å kjøpe bare for å teste når jeg egentlig er veldig fornøyd med springer.

De koster 4-500 kroner :) Har du hunder som løper forran sykkelen med noenlunde stram line om du binder strikktau i stanga til styret? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...