Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbere ned hund- negativt?


Ane
 Share

Recommended Posts

Nå har jo jeg schnauzer, og de nappes. Årsaken til at vi napper er at de ikke lenger brukes til sin opprinnelige jobb, hvor pelsen ble naturlig slitt/dratt av når de ormet seg rundt inni små åpninger, kratt osv.

Hvorfor ikke klippe den? Fordi pelsen mister sin værbestandighet. Smulemor har en superpels og hun fungerer fint både i varme og kulde. Freya har en elendig pels, så henne klipper jeg. Men selv om pelsen var dårlig i utgangspunktet så var den mer værbestandig enn nå hvor hun er helt avhengig av å bli kledd på om det regner, snør eller er kaldt.

Det har stort sett alltid en forklaring på hvorfor pelsstellhunder klippes eller nappes på den måten de gjør. Dette kan ikke sammenlignes med å f eks klippe ned en chow chow :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare for å ha det på det rene, jeg bruker furminator mye på begge mine. Barbering var ikke for å slippe arbeid, men fordi jeg trodde det kunne bli bedre for henne. Men til slutt blir det jo bare ren g

Spør meg spør meg, jeg vet det jeg jeg vet det.... Fordi det er ufattelig mer praktisk med Lhasa nedklippet/barbert enn frisyren med pelskåpe som skal subbe helt nedi bakken. 34 cm høy og med pels

Double-coated closed breeds have noticeably longer guard hairs, which lay down over the undercoat, like a blanket. While the outer, or guard hairs get wet, the undercoat works to keep the dogs skin dr

Mini her har ikke underull og har en fjærlett, hvit pels som røyter. Hun er ikke varm å ta på om hun er i sola. Dessuten har hun store oppoverører som det er naturlig å tenke at "lufter ut" litt. Gamlemor har kullsort og tykk pels, også uten underull. Men hun har "hår" siden hun er vannhund. Minien må ligge inne på dager som dette og blir utrolig fort varm. Chess ligger gjerne i sola og er glodvarm å ta på, men klarer seg fint. Begge er slappe på de varmeste dagene. Nå er Chess kort i pelsen av praktiske årsaker, men hun har stort sett hatt raseklipp om sommeren med lang pels foran. Merker ingen forskjell på varmetåleransen, men hun har blitt solbrent hvis pelsen er veldig kort. Derfor unngår jeg å barbere henne helt kort og beholder lengde som varmeisolerer.

Poenget er at den man skulle tro ikke ville bli så fort varm, den med lett og luftig pels, blir fort varm, mens den sorte med masse hår klarer seg mye bedre. Jeg er overbevist om at pelsen isolerer mot varme, hvilket også er en viktig hensikt med å bevare pelsen på vannhundene som stammer fra varme strøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor barbere pudler i ansiktet? Er det ikke bare å kjøpe en hund som allerede er korthåret i ansiktet?

Hadde det finnes korthåra eller nakne pudler, så hadde jeg kjøpt det, uten tvil. Jeg er ikke så glad i pelsstell. Men alle pudler har pels som vokser hele tiden, så jeg får ikke fått en korthåra eller naken puddel. Jeg kan ikke komme på noen rase som er så lik puddel, men uten den pelsen, at det er reelt for meg å bytte den ut, men jeg er åpen for forslag om du kjenner til noen raser som er lik puddelen i gemytt og størrelse.

Det fødes CC og CCPP i de samme kullene. Da må man strengt tatt ikke velge den langhårede varianten om man ikke ønsker en hund med lang pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fødes CC og CCPP i de samme kullene. Da må man strengt tatt ikke velge den langhårede varianten om man ikke ønsker en hund med lang pels?

Ser poenget ditt, men det er jo ikke sånn at en naken CC ikke trenger stell. Man har også tannproblematikken som henger på nakengenet. Så tannproblematikk, sammen med hudstell, barbering av fjes og stell rundt potene, fjerning av hårrester andre steder, osv. Altså ikke sikkert det blir så mye mindre stell med en CC likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men det er jo ikke sånn at en naken CC ikke trenger stell. Man har også tannproblematikken som henger på nakengenet. Så tannproblematikk, sammen med hudstell, barbering av fjes og stell rundt potene, fjerning av hårrester andre steder, osv. Altså ikke sikkert det blir så mye mindre stell med en CC likevel.

Jeg veit at de nakne krever stell, men da slipper man flokepels som drar med seg drit inn i huset. Barbering av ansikt og potestell er likt på disse to variantene, er det ikke? Da kan man vel neppe bruke de som argument mot hverandre?

Jeg vil tro at å barbere en hund kanskje en gang i uka og smøre den daglig, er mindre stell enn hva en PP med et aktivt hundeliv trenger - det er i hvert fall mindre stell enn hva en puddel trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at de nakne krever stell, men da slipper man flokepels som drar med seg drit inn i huset. Barbering av ansikt og potestell er likt på disse to variantene, er det ikke? Da kan man vel neppe bruke de som argument mot hverandre?

Jeg vil tro at å barbere en hund kanskje en gang i uka og smøre den daglig, er mindre stell enn hva en PP med et aktivt hundeliv trenger - det er i hvert fall mindre stell enn hva en puddel trenger.

Om man ønsker en hund fri for tannproblemer, som ikke trenger solkrem, og har en pels som varmer litt mer på vinteren da?

Poenget mitt var ikke å bruke barbering av ansikt og poter som argumentasjon, det var kun ment som en indikasjon på at man ikke slipper unna pelsstell på en CC. Det jeg prøvde å få frem var at barberingen, sammen med de andre fatorene som skiller CC fra PP, kan gjøre at det ikke er den varianten man ønsker. For meg er det helt legitimt.

Akkurat som at jeg syns det er helt legitimt å holde en puddel kortklipt, eller holde en yorkie i valpeklipp, dersom man ønsker det. Så lenge hunden er velstelt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker en hund fri for tannproblemer, som ikke trenger solkrem, og har en pels som varmer litt mer på vinteren da?

Poenget mitt var ikke å bruke barbering av ansikt og poter som argumentasjon, det var kun ment som en indikasjon på at man ikke slipper unna pelsstell på en CC. Det jeg prøvde å få frem var at barberingen, sammen med de andre fatorene som skiller CC fra PP, kan gjøre at det ikke er den varianten man ønsker. For meg er det helt legitimt.

Akkurat som at jeg syns det er helt legitimt å holde en puddel kortklipt, eller holde en yorkie i valpeklipp, dersom man ønsker det. Så lenge hunden er velstelt.

En pels som varmer litt mer om vinteren? Det kan ikke være rare greiene den pelsen klarer å holde på av varme?

Man slipper ikke unna pelsstell uansett på en pelsstell-rase, selv om du holder en CCPP, en puddel eller en yorkie kortklippet, for du er faktisk nødt til å klippe ned, og du er nødt til å børste pelsen mens den vokser ut, og du må fortsatt barbere ansiktet og potene (CCPP og puddel). Det er vel strengt tatt ikke det som diskuteres her? Det er nedbarbering av raser som ikke har pels som vokser hele livet, der hundene ikke blir nedgrodd av at man ikke klipper de - jeg mener, terven her kommer aldri til å se sånn ut som på det venstre bildet:

Imprenews-poodle-with-hair-so-overgrown.

Samme hvor lite jeg børster henne, det gjør puddelen, det ville PP'en gjort og det ville en yorkie gjort.

Julnil skreiv: Hvorfor barbere pudler i ansiktet? Er det ikke bare å kjøpe en hund som allerede er korthåret i ansiktet?

Hvorpå jeg svarte at det er ikke kommer noen korthårsvariant av puddel - hadde det det, så skulle jeg hatt en. Hadde puddelen kommet med en nakenvariant, så skulle jeg hatt en. Men det fødes ikke pudler som får korthår eller ingen hår, så for meg er ikke det noe alternativ - det er det for Julnil.

Tråden handler om barbering av raser som ikke er pels-hunder (og aussie er ikke det, samme hvor mye de blåser og formklipper de før utstilling), som har pels som skal tåle vær og vind, og hvorvidt det hjelper på varmen eller ikke. Jeg tør påstå at for en puddel eller en CCPP så har det fint lite å si hvor lang pelsen er, for pelsen deres er ikke avlet for å tåle vær og vind (lenger, for man vel si på puddel, de skulle jo opprinnelig tåle å være i vann).

Vi har diskutert opp til flere ganger hvorfor folk kjøper seg pelsstell-raser når de ikke gidder pelsstellet på dem, vi gjør ikke det i denne tråden, jeg svarte på Julnils spørsmål om hvorfor man ikke bare kjøpte seg en korthåra puddel som ikke trengte å barberes i ansiktet. Det er et ganske enkelt svar på det - de finnes ikke. Da må jeg jo barbere henne da, sånn at hun får sett og spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pels som varmer litt mer om vinteren? Det kan ikke være rare greiene den pelsen klarer å holde på av varme?

Ærlig talt, dette er kverulering.

Du vet like godt som meg at julnil skrev det hun skrev for å illustrere et poeng om hvorfor man kjøper en pelsrase, men likevel velger å klippe den ned. Som du selv skriver, fordi rasen man ønsker ikke finnes i annet hårlag (evt finnes i hårlag med egenskaper man ikke ønsker ref CC).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dette er kverulering.

Du vet like godt som meg at julnil skrev det hun skrev for å illustrere et poeng om hvorfor man kjøper en pelsrase, men likevel velger å klippe den ned. Som du selv skriver, fordi rasen man ønsker ikke finnes i annet hårlag (evt finnes i hårlag med egenskaper man ikke ønsker ref CC).

Poenget var dårlig. Rasen finnes i et annet hårlag. Hun så ikke hvorfor det var noen forskjell på å klippe ned en CCPP og å barbere en puddel i ansiktet. Forskjellen er at puddelen ikke kommer i et annet hårlag. Men ja jøss, det er meg som kverulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godt pelsede hunder,i hovedsak svarte er de også.... I værste varmen midt på dagen drar jeg de ikke med på asfaltturer,tur i skogen tåler de godt. De aller fleste av oss kan vel unngå tur når varmen er som værst midt på dagen?

Klippe eller barbere dem ned er helt uaktuelt de trenger ikke det så lenge jeg tar bittelitt hensyn.

Nå mener jeg å huske at ts hadde lyst til å barbere bare for moro skyld i utgangspunktet.... Noe jeg helt seriøst synes er tøys og tull!! Arrester meg hvis jeg tar feil,da beklager jeg så mye.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var dårlig. Rasen finnes i et annet hårlag. Hun så ikke hvorfor det var noen forskjell på å klippe ned en CCPP og å barbere en puddel i ansiktet. Forskjellen er at puddelen ikke kommer i et annet hårlag. Men ja jøss, det er meg som kverulerer. 

Tror du misforstår poenget mitt.

Noe sa: hvorfor ikke bare kjøpe en korthåret rase isteden for å klippe ned en langhåret rase. Det ble med andre ord ment at det var tull å kjøpe raser med lang pels om man likevel klipper.

Mitt svar var at årsaken til klipping er uvesentlig, om det er av praktiske årsaker eller tradisjon.

Derfor vred jeg påstanden om til pudler, for å illustrere hvor tåpelig den er: skulle man sagt til alle som klipper pudler og barberer de i ansiktet, at de heller bør kjøpe en hunderase som orginalt ser ut som sluttresultatet ved klipp? Nei, man gjør ikke det, for argumentet holder ikke vann.

Easy-peasy :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var dårlig. Rasen finnes i et annet hårlag. Hun så ikke hvorfor det var noen forskjell på å klippe ned en CCPP og å barbere en puddel i ansiktet. Forskjellen er at puddelen ikke kommer i et annet hårlag. Men ja jøss, det er meg som kverulerer.

Og jeg gav deg flere grunner til at naken kanskje ikke er et ønsket alternativ. Les innlegg som helhet, fremfor å lete etter ting du kan kverulere på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg å huske at ts hadde lyst til å barbere bare for moro skyld i utgangspunktet.... Noe jeg helt seriøst synes er tøys og tull! Arrester meg hvis jeg tar feil,da beklager jeg så mye.

Absolutt ikke. Hadde jeg villet gjort det for motor skyld så hadde eg vel bare gjort det uten å lage en tråd om hvor jeg spør om erfaringer ol.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sonen må være det største norske krangleforumet på nettet. Mye prøver å leses å verste mening, og man stiller spørsmål der man skjuler seg bak nysgjerrighet, men agendaen er tydelig. Trist at det skal være slik her inne.

Ane: om du ønsker å barbere/klippe ned hunden din, uansett årsak, så gjør du det.

Ingen skade vil skje. Men vær obs på om du barberer ned i rompeområdet, så vil det stikke en del i 2-4 uker til det får vokst ut litt igjen. Det er hovedårsaken til at jeg heller klipper slik at pelsen blir en fingertykkelse lang istedenfor å barbere helt ned.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Hadde jeg villet gjort det for motor skyld så hadde eg vel bare gjort det uten å lage en tråd om hvor jeg spør om erfaringer ol.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Veldig glad for at jeg har misforstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor vred jeg påstanden om til pudler, for å illustrere hvor tåpelig den er: skulle man sagt til alle som klipper pudler og barberer de i ansiktet, at de heller bør kjøpe en hunderase som orginalt ser ut som sluttresultatet ved klipp? Nei, man gjør ikke det, for argumentet holder ikke vann.

Og da spør jeg deg igjen - hvilke raser er som korthåra pudler? For seriøst, finnes det et alternativ som ikke krever like mye pelsstell, så vil jeg ha en. Det er ikke "kverulering", hvis du skal bruke en rase der pelsen vokser hele tiden, som blir gjengrodd om du ikke barberer og klipper den (ref bildet jeg la ut), som et eksempel på at man ikke må velge en pelsstellrase fordi det finnes alternativer, så bør du komme med alternativer når du blir spurt om det.

Det var du som dro barbering av pudler inn i diskusjonen, enda den ikke handler om hunder med sånn type pels. Det er Elisabeth00 som fortsetter å krangle på mitt argument om at det ikke er noe korthåra alternativ til puddel. Dere burde holde dere gode for å kalle mine motargumenter for "kverulering", bare fordi dere ikke klarer å hoste opp et reelt alternativ - for det var poenget mitt, det finnes ikke noen korthåra puddel. Hvor mye mer tydelig må jeg gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en input kan jeg meddele at hos oss fungerer det å fjerne underull! Lupin har gått fra sove, hvile, beveges minst mulig hund til hurra meg rundt hund! Vi har fjernet rundt en halv ikea pose med pels og bikkja ser naken ut, men vi har kun blåst og børstet ut underull :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. velge langhåret variant av rasen når det finnes flere hårlag og man ikke ønsker pelsstell så mener jeg:

1) (Generelt uavhengig av om det finnes en korthårsvariant) Dette må være opp til hver og en. Å rette pekefingre mot folk som klipper/barber hunder som i utgangspunktet ikke skal klippes/barberes blir for dumt. Greit nok at de fleste hunder ikke trenger å klippes eller med fordel kan stelles i henhold til rasestandarden, men til syvende og sist må det være hver enkelt eiers avgjørelse. Rasene (de aller, aller fleste) er i utgangspunktet "skapt" av oss og for oss (enten det er til arbeid, jakt eller kos) men standardene er ikke lovfestet. De fleste synes puddel er mer funksjonell uten ponponger og løvemake, eller springer spaniel med mindre pels på ører og labber. Så hvorfor skulle det ikke være like naturlig å klippe ned lhasa apsoen uten at andreskal riste misbilligende på hodet.

2) Det er vanskelig nok å velge rett individ om man ikke skal begrense seg til rett hårvariant også (bare for å slippe å stå til ansvar overfor "rasepolitiet" (ja, dette minner litt om diskusjoner på ulike mammaforum, hvor mammapolitiet har laget et eget sett med moralske og etiske retningslinjer og drar med seg lynsjemobben når noen innrømmer at de bryter dem)

3) Selv om det finnes to pelsvarianter for en rase, eller raser som bare (på papiret) skilles av pelslengden/-typen, så er det vel ikke helt uvanlig at det finnes variasjoner mellom pelsvariantene. Se foreksempel på langhåret vs korthåret collie. Disse skal være like, men i praksis er de ganske ulike mentalt. Jeg har veldig lyst på langhåret collie, men vil ikke ha all pelsen. Da blir det helt feil å få seg korthåret collie istedet. Nå er jeg for lat til å ta klipping/barbering, (Og faktisk så vet jeg ikke om jeg hadde turt å utsette meg for collieentusiasters vrede ved å tynne/klippe en langhåret collie heller ;-), så det er uansett uaktuelt med en klippet/barbert langhåret collie, men for noen kan jo dette være en aktuell problemstilling, noe jeg synes må være opp til den enkelt.

4) Pels er tydeligvis vanskelig .. den varmer forskjellig, har ulike funksjoner, oppfører seg forskjellig og hunder og eiere takler hhv værtyper og pelsstell forskjellig. Da er det vanskelig å gi helt generelle råd eller ha meninger om hva som er best for den enkelte hunden og eieren. I denne tråden spenner argumentene for og imot fra hundens velferd til eiers velferd (eller latskap) til argumenter av mer moralsk art (det er helligbrøde å ødelegge utseendet, og en salig blanding av disse. Jeg tror at forutsetningene for en forståelig diskusjon er at man skiller mellom disse og er bevisst på de i diskusjonen.

5) Hvorfor fenger denne diskusjonen så veldig? Hvorfor lar folk seg hisse opp til de grader av en diskusjon rundt det å klippe/barbere hunden? Jeg synes DET er interessant.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund sliter også veldig i varmen. Hun er veldig flink til å kjøle seg ned når hun har vann og skygge tilgjengelig, men jeg merket veldig stor forskjell etter å ha brukt furminatoren på henne noen ganger og fått vekk masse, masse underull. :) Hun er ikke lenger like påvirket av varmen, og har mye bedre utholdenhet nå enn når hun var fullpelset. Poenget mitt er - jeg ville heller satset på å fjerne underull enn å barbere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spør jeg deg igjen - hvilke raser er som korthåra pudler? For seriøst, finnes det et alternativ som ikke krever like mye pelsstell, så vil jeg ha en. Det er ikke "kverulering", hvis du skal bruke en rase der pelsen vokser hele tiden, som blir gjengrodd om du ikke barberer og klipper den (ref bildet jeg la ut), som et eksempel på at man ikke må velge en pelsstellrase fordi det finnes alternativer, så bør du komme med alternativer når du blir spurt om det. 

 

Det var du som dro barbering av pudler inn i diskusjonen, enda den ikke handler om hunder med sånn type pels. Det er Elisabeth00 som fortsetter å krangle på mitt argument om at det ikke er noe korthåra alternativ til puddel. Dere burde holde dere gode for å kalle mine motargumenter for "kverulering", bare fordi dere ikke klarer å hoste opp et reelt alternativ - for det var poenget mitt, det finnes ikke noen korthåra puddel. Hvor mye mer tydelig må jeg gjøre det? 

Henviser til mitt forrige innlegg, og konkluderer med at du ikke vil forstå hva jeg skriver. Har ingen flere måter å forklare dette på, men om noen andre kommer på en god, informativ og pedagogisk måte, så er de velkommen til å forsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det på det rene, jeg bruker furminator mye på begge mine. Barbering var ikke for å slippe arbeid, men fordi jeg trodde det kunne bli bedre for henne. Men til slutt blir det jo bare ren gjettning.

Jeg bestemte meg onsdag forrige uke om å barbere ned Nora. Har ikke skrevet noe her om det siden, pga. mye negative kommentarer rundt dette. Tror tråden glei litt ut :P

Men både jeg og ikke minst Nora er så langt utrolig fornøyde. Bikkja har nesten stoppa å pese! På tur er hun varm, men i hundegården som hun pesa som en Gud i før, har hun ikke tungen ut i lengre. Vi har samme sol og varme. Merker stor forskjell på henne :)

Postet bilde

Nora før barbering

Postet bilde

Klippa først av manken med saks. Den var tykk!!

Postet bilde

Nedbarbert av meg. Tror jeg må ta meg et kurs neste gang. Hahahah Men Nora er superhappy og logrer hele tiden. Og blitt enda mindre, om mulig :P

Postet bilde

Vår erfaring i snart en uke er i allefall bra. Har bare hatt sol og varme hittil.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...