Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge varer valpebitingen?


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Har en valp på 11-12 uker som tygger på ALT, konstant. Har prøvd å gi henne mange leker til å tygge på, også noen me godbiter slik at de skal bli ekstra interessante, men det kjekkeste er å tygge på lister og dørkarmer.. De siste dagene har det også vært vanskeligere å få henne til å gå på do ute fordi det er mye kjekkere å tygge på alt hun ser ute..

Hvor lenge varer denne bitingen? Begynner å bli frustrert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig! Alt ifra 3 mnd til 1 års alderen. Min valp var veldig bitete, men hun sluttet mye med det fra hun var 6 mnd.

Sørg for å ha nok tyggeleker tilgjengelig og bein, og så må man rydde masse. Unngå at hunden får tak i ting å bite på.

Trøst deg med at det er helt normalt, og det vil gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Har en valp på 11-12 uker som tygger på ALT, konstant. Har prøvd å gi henne mange leker til å tygge på, også noen me godbiter slik at de skal bli ekstra interessante, men det kjekkeste er å tygge på lister og dørkarmer.. De siste dagene har det også vært vanskeligere å få henne til å gå på do ute fordi det er mye kjekkere å tygge på alt hun ser ute..

Hvor lenge varer denne bitingen? Begynner å bli frustrert :P

Det kommer an på rasen, noen er vesentlig mer oralfikserte enn andre.

En valp på 11-12 uker er jo helt fersk, bitingen kan vare en god stund lengre enn det. Har du lest bøker om valpehold og valpetiden før du kjøpte deg hund?

Retrievere og andre kan finne på å gnage på ting og tang til de er godt over året, til og med kanskje 18 mnd, men bitehemming (som du lærer valpen) gjør sitt til at de ikke biter hardt og heller går på lekene sine.

Hvilken rase er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske normalt ut :) Tyggingen er både en valpegreie, en tannfellingsgreie og en mer generell hundegreie. Hunder liker å tygge på ting. Hun lærer nok etter hvert hva som er lov å tygge på og hva som ikke er det, men jeg ville nok ikke ventet de helt store endringene før etter tannfellingen er over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kommer an på rasen, noen er vesentlig mer oralfikserte enn andre. 

 

En valp på 11-12 uker er jo helt fersk, bitingen kan vare en god stund lengre enn det. Har du lest bøker om valpehold og valpetiden før du kjøpte deg hund? 

 

Retrievere og andre kan finne på å gnage på ting og tang til de er godt over året, til og med kanskje 18 mnd, men bitehemming (som du lærer valpen) gjør sitt til at de ikke biter hardt og heller går på lekene sine. 

 

Hvilken rase er det snakk om? 

Ja jeg har lest flere bøker, men all kunnskapen ser ut til å bare "forsvinne" når jeg står oppi det selv :P

Det er en shetland sheepdog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på rasen, noen er vesentlig mer oralfikserte enn andre.

En valp på 11-12 uker er jo helt fersk, bitingen kan vare en god stund lengre enn det. Har du lest bøker om valpehold og valpetiden før du kjøpte deg hund?

Retrievere og andre kan finne på å gnage på ting og tang til de er godt over året, til og med kanskje 18 mnd, men bitehemming (som du lærer valpen) gjør sitt til at de ikke biter hardt og heller går på lekene sine.

Hvilken rase er det snakk om?

:| ikke si sånn da!! :shocked: sitter her med en 10 uker labbis og holder på å dævve av all bitinga :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

:| ikke si sånn da! :shocked: sitter her med en 10 uker labbis og holder på å dævve av all bitinga :icon_cry:

Hehe. Man burde få med en boks med tålmodighet når man skal få valp ;-)

Det beste tipset jeg kan gi er å fylle gulvet med kosebamser, tyggeben og div leker som er interessant for valpen. Når valper biter på møbler, mennesker og alt annet den ikke skal røre kommer et rungende NEI og så videreleder man til lekene/beina og roser masse når valpen holder på med dem.

Å ha valp er ingen spøk, dessverre. Kanskje like greit, ellers hadde vi fort endt på 7 hunder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Man burde få med en boks med tålmodighet når man skal få valp ;-)

Det beste tipset jeg kan gi er å fylle gulvet med kosebamser, tyggeben og div leker som er interessant for valpen. Når valper biter på møbler, mennesker og alt annet den ikke skal røre kommer et rungende NEI og så videreleder man til lekene/beina og roser masse når valpen holder på med dem.

Å ha valp er ingen spøk, dessverre. Kanskje like greit, ellers hadde vi fort endt på 7 hunder her.

hehe ;) Ja - altså, tålmodigheten min er stor og jeg vet jo at dette kommer til å gå over på et tidspunkt.

Jeg prøver å ikke gå inn å bestikke med leke da. fort gjort at valpen lærer «aha - for å få oppmerksomhet og leke må jeg gnage litt på teppet» - men jeg synes det er vanskelig :P

lærer inn stoppkommando nå, og det ser ut til å virke ypperlig. Og når han først får lekene så pleier det å gå greit!

krysser ingrene for at han gir seg tidligere enn du legger opp til i alle fall! ett år med biting…nei takk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

hehe ;) Ja - altså, tålmodigheten min er stor og jeg vet jo at dette kommer til å gå over på et tidspunkt.

Jeg prøver å ikke gå inn å bestikke med leke da. fort gjort at valpen lærer «aha - for å få oppmerksomhet og leke må jeg gnage litt på teppet» - men jeg synes det er vanskelig :P

lærer inn stoppkommando nå, og det ser ut til å virke ypperlig. Og når han først får lekene så pleier det å gå greit!

krysser ingrene for at han gir seg tidligere enn du legger opp til i alle fall! ett år med biting…nei takk. :P

Hehe. Vi mistet begge forsetene til bilen da den ene hunden var godt over året, så man skal aldri si aldri ;-)

De gir seg rimelig fort med å bite hardt på mennesker og ulovligheter de vet er off-limits, men når katta er borte danser musa på bordet osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ;) Ja - altså, tålmodigheten min er stor og jeg vet jo at dette kommer til å gå over på et tidspunkt.

Jeg prøver å ikke gå inn å bestikke med leke da. fort gjort at valpen lærer «aha - for å få oppmerksomhet og leke må jeg gnage litt på teppet» - men jeg synes det er vanskelig :P

Blir ikke bestikkelser og valpen er neppe så skærp at den tenker sånn. Det har ihvertfall gått bra i alle år med mine valper. :)

Bytt ut det som den ikke får lov til å bite i med noe som den får lov til å bite i. Venn den til å bite i noe lovlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garp tygde til han var 6 mnd. Jeg holdt på å bli sprø. Kun på meg selvfølgelig, resten rørte han ikke. Men nå tror jeg han har hørt rykter om lillesøster, for han har plutselig gått tilbake til barndommen.. Jaggu ødela han ikke sitt første møblement I en alder av snart 7 år... Gees. Jeg tror jeg vet hva som ligger bak da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vi er ganske heldige ;)

Vår valp er snart 4mnd og har enda ikke biti på noe innendørs... hun prøvde seg EN gang på dørstokken.. men med et klart og tydelig NEI, ble det med den ene gangen..

Nå tar hun er tyggeben, lekene sine, eller finner seg en kvist, utendørs^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest irKaroline

Monty var heldigvis flink å holde bitingen til lekene. Men noen ganger kunne han finne enkelte møbler eller lignende som han smake på, disse sprayet vi en bitterspray eller hva det nå var på, som vi kjøpte på dyrebutikken, funket som bare det! :)

Ute vet jeg ikke, prøv å lede henne bort fra de tingene som er spennende å tygge på? Vi hadde også problemer med at han fort fikk over interesse for noe annet enn å gå på do, etterhvert måtte vi bare ta han inn igjen i noen minutter før vi tok han ut igjen, i et forsøk på å lære han at han ikke fikk være lengre ute bare han ventet med å gjøre fra seg, noe jeg leste at andre hadde opplevd at deres hunder hadde funnet ut :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monty var heldigvis flink å holde bitingen til lekene. Men noen ganger kunne han finne enkelte møbler eller lignende som han smake på, disse sprayet vi en bitterspray eller hva det nå var på, som vi kjøpte på dyrebutikken, funket som bare det! :)

 

Ute vet jeg ikke, prøv å lede henne bort fra de tingene som er spennende å tygge på? Vi hadde også problemer med at han fort fikk over interesse for noe annet enn å gå på do, etterhvert måtte vi bare ta han inn igjen i noen minutter før vi tok han ut igjen, i et forsøk på å lære han at han ikke fikk være lengre ute bare han ventet med å gjøre fra seg, noe jeg leste at andre hadde opplevd at deres hunder hadde funnet ut :)

 

Lykke til :)

Det siste her har vi også problem med, da hun heller venter til å komme inn før hun tisser. Jeg kan også ta henne inn litt, og deretter ut, men likevel oppleve at hun igjen venter til hun er kommet inn.. Noen tips for at hun ikke skal vende seg til at det er inne hun skal gjøre fra seg og ikke ute?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke redigert og kom borti send for tidlig, men vi har/har hatt litt av det samme problemet.

Heldigvis vil ikke whippeten være unødig ute i regn og kjipt/kaldt vær så da er hun rask med å gjøre sin business. Men etterhvert kom sommern hit og når det er sol og herlig er det så mye gøy å bite på, lukte på og jage. Så du må være tålmodig og vente til hun syntes verden er uinteressant.

Her funket det også å gå rundt huset, for da kom hun etter og ble etterhvert trengende til å lette på trykket.

Min har begynt å skjønne tegninga at slikt skal skje ute, så hun går ofte av seg selv til døra. Og jeg har alltid løfta hun ut om uhellet skulle skje inne, uansett om hun ble avbrutt eller fikk gjøre seg ferdig..

Biting er vel det største problemet jeg har med hun :P Hun biter HARDT på meg, uansett hvor mange ganger jeg sier nei, eller holder om munnen hennes til hun blir rolig og ikke biter når jeg slipper taket. Møbler ol er det nok å si nei når hun prøver seg.

Med det sagt, er vi ikke heldige som har så søte valper? :D:wub:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell på biting og gnaging. Valpebitingen har jeg aldri slitt med utover 6 mnds alder, men det varierer jo fra hund til hund og rase til rase. Mulig det er tilfeldig, men jeg har opplevd at et "enebarn" slutter raskere enn der man har to unge hunder sammen.

Gnaging, derimot! Min lille valp ble sååå flink til å bare spise på lekene sine. Ingen inventar ble rørt på mange måneder. Så kom tenåringspøbelen frem, og nå, 10 mnd gammel, så er eddiksprayen tatt frem igjen. Det er jo et par steder som er flotte gnageplasser, og da fungerer det med et rolig nei så lenge jeg er til stede, men skal jeg gå ut og inn fra veradaen, f.eks. så må det sprayer litt eddikvann på favorittplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...