Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi?


Recommended Posts

Hei!

Hunden min har siden hun var ganske liten hatt stadig tilbakevendende øreproblemer.

Mener det var sopp hun fikk i øret. I perioder synes jeg også hun gnafser vel mye på labbene sine, men hun har ingen sår eller noe i dem. Muligens er hun litt rød. Hun kan noen ganger se litt rød ut på magen også helt bak ved tissen...

Jeg føler vi har holdt det i sjakk en god periode (etter sist gang hun fullførte en ørebehandling/kur hos dyrlegen) men jeg ser jo at den ene øret hennes ikke er helt bra.

Har pleid å rense nå og da med Optima PH og nylig har jeg begynt å spraye labbene også med OptimaPH samt smøre dem + magen med Weleda zinksalve. Dette ser jeg ingen effekt av ennå men har ikke gjort det så lenge.

Hovedbekymringen er øret, og at hun klør. For to dager siden fikk hun også et slags våteksem-lignende utslett på øretuppen. Jeg renser det og smører med zinksalve.

Har hele tiden vært litt redd for allergi og nå ser jeg at jeg må til bunns i det. Kanskje er det det varme været som gjør at det blir verre nå?

Hun er i fin form ellers. Men hun klør.

Tenkte at jeg må vel utelukke forallergi før de tar prøver for andre ting, eller hvordan er det? Jeg vil gjerne høre deres erfaringer om alt dette. Tenkte at jeg kanskje burde bytte til V&H kylling kanskje, og bruke det som eneste for i første omgang kanskje? Nå får hun den med laks og forskjellig. Jeg vil jo helst ha henne på V&H og ikke et av dyrlegen sine dyre allergifor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten samme historie med min hund / valp på 10 mnd og han gikk først på V&H nr 25 (med laks) og så fikk han kylling, men han er allergisk mot både svin (som er i nr. 25) og kylling , så å bytte fra nr 25 til 100% kylling hadde ingen effekt hos oss.
Jeg ville også helst ha han på V&H, men ettersom han kun kan spise ting uten mais, kylling og svin så er det bare Storfevom fra V&H som er igjen, og den er ikke fullfôr. Betaler litt over 600 kr for Specific spesialfôr hos dyrlegen (ikke veldig dyrt), og tenkte å prøve med både det og storfevom når de 6-8 ukene av "fôrelimineringen" er ferdig.

Han har forresten blitt mye bedre etter fôrendring, og klør veldig lite (klør pga pollenallergi), men dette er også under kontroll ettersom vi har servietter vi vasker labbene hans med innimellom, renser ørene hans, tørker pollen av pelsen og dusjer han litt oftere enn før.

Jeg ville sjekket med dyrlege. Allergitest er ikke 100% sikkert når hunden er ung, men det gir i hvertfall en pekepin på hva det kan være allergisk mot dersom det er allergi.
Om du vil gjøre det selv, fôreliminering, må du ta deg god tid til å prøve forskjellige fôr. 6-8 uker. Husk at (faktisk og dessverre) mange hunder reagerer på kylling.

Kjøp deg også en ørerens og rens ørene - ørene til hunder er ikke noe å tulle med. De kan bli døve dersom infeksjoner o.l ikke blir behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hunden min har siden hun var ganske liten hatt stadig tilbakevendende øreproblemer.

Mener det var sopp hun fikk i øret. I perioder synes jeg også hun gnafser vel mye på labbene sine, men hun har ingen sår eller noe i dem. Muligens er hun litt rød. Hun kan noen ganger se litt rød ut på magen også helt bak ved tissen...

Jeg føler vi har holdt det i sjakk en god periode (etter sist gang hun fullførte en ørebehandling/kur hos dyrlegen) men jeg ser jo at den ene øret hennes ikke er helt bra.

Har pleid å rense nå og da med Optima PH og nylig har jeg begynt å spraye labbene også med OptimaPH samt smøre dem + magen med Weleda zinksalve. Dette ser jeg ingen effekt av ennå men har ikke gjort det så lenge.

Hovedbekymringen er øret, og at hun klør. For to dager siden fikk hun også et slags våteksem-lignende utslett på øretuppen. Jeg renser det og smører med zinksalve.

Har hele tiden vært litt redd for allergi og nå ser jeg at jeg må til bunns i det. Kanskje er det det varme været som gjør at det blir verre nå?

Hun er i fin form ellers. Men hun klør.

Tenkte at jeg må vel utelukke forallergi før de tar prøver for andre ting, eller hvordan er det? Jeg vil gjerne høre deres erfaringer om alt dette. Tenkte at jeg kanskje burde bytte til V&H kylling kanskje, og bruke det som eneste for i første omgang kanskje? Nå får hun den med laks og forskjellig. Jeg vil jo helst ha henne på V&H og ikke et av dyrlegen sine dyre allergifor...

Hvordan er det med pollenspredning hos dere for tida?

Trenger ikke nødvendigvis å være det, men min frøken reagerer på samme måte på noen typer pollen (og på bl.a lagermidd, derfor går hun også på V&H med laks)

Det som hjelper best her er rett og slett å dusje henne ofte, kombinert med Optima PH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renser ørene ofte og dusjer henne med Optima PH.

Vi får høre med dyrlegen. Takk for rådene ang for og pollen. Kan godt hende det er pollen hun reagerer på da, føles som det kan være mye pollen i luften nå da våren endelig har kommet til tromsø og jeg ser trærne har sånne gule store "gåseunger".

Hva tror dere om sårene rundt øretuppen?

Det er på samme øre som hun klør i. Jeg tenker at det kan ha kommet bare fordi hun klør, eller at allergi gjør det, men jeg har også tenkt at hva om det er reveskabb eller midd eller noe :o

Skal til dyrlegen selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til dyrlegen idag, til mitt hell hadde de kampanje på gratis pelssjekk men det hjelper ikke så mye. Pelsen er jo fin. Men jeg ser at hun er også rød på huden ved albuene. Føler meg sikker på at hun har sopp og tenker allergi mot pollen/midd.. Støv? Håper ikke det er støv i og med at vi bor i et gammelt hus med teppegulv.

Fikk ikke vite noe idag ettersom hun slår seg vrang med en gang hun tror dyrlegen skal være slem... Hun er redd for labbene etter kloskaden (og sopp der??) og redd før ørene etter alle betennelsene. Så i morgen tidlig har vi ny time, da skal hun få noe å sove på så vi kan ta en grundig sjekk!! Blodprøve, hudavskrapinger, kikke i ørene. Blir veldig spennende å få svar på blodprøvene. Håper vi kan finne ut av dette!! Jeg synes så synd på henne som må gjennom alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle spørre om... Hvilket for anbefaler dere å sette henne på i første omgang? For å finne ut hva hun tåler/ikke tåler. Hun får nå v&h nr 33 tror jeg det var, den med laks, kylling, storfevom og noe mer. Har brukt kylling i en periode før. Da hun var valp frem til 1 år fikk hun v&h valpefor og noe pro pet. Hun har også fått orijen med laks en periode. Hun har hatt øreproblemer stort sett hele tiden men alltid fått alle mulige godbiter så vanskelig å si noe før hun er på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renser ørene ofte og dusjer henne med Optima PH.

Vi får høre med dyrlegen. Takk for rådene ang for og pollen. Kan godt hende det er pollen hun reagerer på da, føles som det kan være mye pollen i luften nå da våren endelig har kommet til tromsø og jeg ser trærne har sånne gule store "gåseunger".

Hva tror dere om sårene rundt øretuppen?

Det er på samme øre som hun klør i. Jeg tenker at det kan ha kommet bare fordi hun klør, eller at allergi gjør det, men jeg har også tenkt at hva om det er reveskabb eller midd eller noe :o

Skal til dyrlegen selvfølgelig.

Å, bor dere i Tromsø? Det gjør vi også, og jeg ser på min hund at hun har begynt å reagere nå. Hun får også sår på/rundt ørene hvis hun klør seg mye, men det trenger selvfølgelig ikke å være derfor din hund har det. Veterinær er sikkert smart uansett, ja. :)

Jeg har dessverre ikke noen fôranbefalinger å komme med, siden min fungerer bra på nr.25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen.

Hun tok prøver av labbene og lysken. Det var litt sopp der, men ikke mye, ikke mye nok til at dyrlegen ville behandle det.

Vi snakket om å heller forebygge. Snakket om disse serviettene mot sopp som er nevnt over her, men dyrlegen ville ikke bruke de på henne, da det var såpass lite sopp der.

Det ene øret er helt fint.

Det andre øret er fullt av sopp og ganske ille.

Dyrlegen var overrasket over at symptomene ikke var verre. Hun har nok blitt så vant med å være plaget i øret stakkars. Håper vi kan få henne og holde henne frisk nå. Kanskje vil hun funke enda bedre treningsmessig også da.

Hun fikk en sprøyte kortison og ørerens med kortison.

Skal vaske henne med medisinsk shampo og spraye balsamspray. DermAlley Oatmeal heter de.

Sist men ikke minst begynner vi på allergidiett.

Nå i første omgang ble det Hills Z/D ultra allergen-free. De hadde heldigvis våtfor også, så jeg har noe å bestikke henne med for å få til ørerensen. Tar gjerne i mot tips til å lage godbiter av det også.

Jeg er litt småskeptisk til foret må jeg innrømme, etter å ha foret kun på rått. Det første på innholdsfortegnelsen er korn.

Men slik jeg forstår det er proteinene i dette foret spaltet på en slik måte at hunder med forallergi tåler det. Så vi begynner her. Venter på blodprøvene som kan gi svar på "innendørsallergier". Tenker at jeg fryser tørrforet mens jeg venter på prøven i tilfelle hun ikke tåler lagermidd. Så hvis hun blir symptomfri etter to måner på kun dette foret kan vi begynne å ta inn og prøve et og et protein. Det blir et styr men vi skal klare det. Blir spennende å få svar på blodprøven også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...