Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha hund på Langhus


Tuttifrutti89
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og mannen min har akkurat kjøpt oss hus på Vevelstad/Langhus. Bor nå i blokkleilighet, så blir supert med større plass og hage, men er vant til Oslos regler om båndtvang samt en park hvor hunder alltid er velkomne 5 minutter unna.

Veit Ski kommune opererer med helårs båndtvang i alle tettstedsområdene, og det gjenstår få steder der hundene kan gå løs. Er det noen som veit om noen steder?

Vi var på en visning på Greverud, og selgeren der nevnte noe om at det var en gjeng med hundefolk som hadde kjøpt opp en eiendom i området for å lage et privat hundejorde. Noen som veit no om dette? Eventuelt steder som er særlig hundevennlige (i bånd)

Jeg veit at det er fullt mulig for hunder å gå i bånd altså, men dyra må jo få løpe litt løs også! :)

Synes forøvrig reglene om helårs båndtvang er direkte hundefiendtlige. Herlighet, hunder er jo lagd for bevegelse! :no:

Uansett; alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet ikke om noen men skal jeg flytte en plass så sjekekr leg Lovdata og lokale forskrifter i forhold til bandtvang. Søk kommune + hund. Så går jeg på NKK.no og sjekekr opp hvilke hundeklubber som finnes i nærheten som er knyttet til dem og ser på aktiviteten til den klubben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også et frislippområde i Ski (Hebekk). Tar vel et sted mellom en halvtime og tre kvarter å gå fra Langhus stasjon ville jeg tro. :)

Oj! Spennende! Hvor nøyaktig er det? Finnes det info om dette noe sted? Har bil, så kjører eventuelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de endra reglene? Langhus hadde hvertfall bare båndtvang til 20. august da jeg bodde der (og dermed innså jeg at det snart er 10 år siden jeg bodde der :icon_redface: ) Den gang var det fine skogsområder å gå, både ved sloratoppen og "nedenfor" toppen, på andre siden av veien der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de endra reglene? Langhus hadde hvertfall bare båndtvang til 20. august da jeg bodde der (og dermed innså jeg at det snart er 10 år siden jeg bodde der :icon_redface: ) Den gang var det fine skogsområder å gå, både ved sloratoppen og "nedenfor" toppen, på andre siden av veien der.

Jepp, de har nok det. Står i forskriften at det er båndtvang i vanlig periode (april-august) pluss hele året i alle tettstedene og turstiene. Men etter litt søking funnet ut at det er friområde på Ekornrud også - i regi av Kolbotn hundeklubb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Oj! Spennende! Hvor nøyaktig er det? Finnes det info om dette noe sted? Har bil, så kjører eventuelt:)

Finnes vel en gruppe på fb som heter "Hundehjørnet i Ski" eller noe slikt. Om jeg kjører så parkerer jeg i området ved Dagbo og tusler innover i skogen. Synes det er et fint område de har gjerdet inn, men det kan være litt godt og blandet av hunder der på de travlere tidspunktene og alle er ikke like trivlige. Vi er der ikke så ofte, men da tar vi gjerne turen inn på formiddagen eller senere på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel en gruppe på fb som heter "Hundehjørnet i Ski" eller noe slikt. Om jeg kjører så parkerer jeg i området ved Dagbo og tusler innover i skogen. Synes det er et fint område de har gjerdet inn, men det kan være litt godt og blandet av hunder der på de travlere tidspunktene og alle er ikke like trivlige. Vi er der ikke så ofte, men da tar vi gjerne turen inn på formiddagen eller senere på kvelden.

Tusen takk for tips, Janson!:) Plutselig sees vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel en gruppe på fb som heter "Hundehjørnet i Ski" eller noe slikt. Om jeg kjører så parkerer jeg i området ved Dagbo og tusler innover i skogen. Synes det er et fint område de har gjerdet inn, men det kan være litt godt og blandet av hunder der på de travlere tidspunktene og alle er ikke like trivlige. Vi er der ikke så ofte, men da tar vi gjerne turen inn på formiddagen eller senere på kvelden.

skulle til å si det samme.

Parkerer på Dagbo i ski og går inn til Hundehjørnet og slipper de der.

I vinter gikk alle vi møtte på og våre hunder løse på veien inn dit. Nå går de i bånd inn til hundehjørnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

skulle til å si det samme.

Parkerer på Dagbo i ski og går inn til Hundehjørnet og slipper de der.

I vinter gikk alle vi møtte på og våre hunder løse på veien inn dit. Nå går de i bånd inn til hundehjørnet :)

Det finnes også et par andre veier/stier som er bedre og mindre trafikerte. Vet @Piraya har et ok sted hun parkerer og går inn, men jeg husker ikke hvor. Selv pleier jeg ofte å krysse fotballbanen som kommer opp på høyre hånd (når man går inn ved Dagbo) og fortsette innover der og forbi jordene. Der har jeg fortsatt til gode å møte på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av flere har du Hundehjørnet ja, og resten av Hebekkskogen - der er det fint å gå, men litt for mye folk for min del. Jeg har en hund jeg ikke kan slippe på slike steder med mange andre hunder, så vi går bare tur i skogen om vi er der. Mange som har hundene løse der når det ikke er båndtvang.

Jeg går mest i Gaupesteinmarka (Tomter), tar ca 10 min å kjøre dit fra Ski, og der er det ordentlig skog med uendelig mange stier og turer å velge mellom. Der har jeg hunden løs (evt. langline nå i båndtvangen) :)

Si ifra hvis du vil ha en omvisningstur der :D:teehe:

For at hunden skal få løpe fra seg litt nå som han ikke kan være helt løs i skogen bruker jeg å dra ned på ei stor gresslette som ligger rett nedi gata her.

Jeg vil ikke si at Ski (eller Langhus da..) er det værste stedet å ha hund altså :D Anbefaler deg å melde deg inn i Follo brukshundklubb om du vil trene agility eller lydighet - gratis treninger i begge grener hver uke for alle klubbens medlemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av flere har du Hundehjørnet ja, og resten av Hebekkskogen - der er det fint å gå, men litt for mye folk for min del. Jeg har en hund jeg ikke kan slippe på slike steder med mange andre hunder, så vi går bare tur i skogen om vi er der. Mange som har hundene løse der når det ikke er båndtvang.

Jeg går mest i Gaupesteinmarka (Tomter), tar ca 10 min å kjøre dit fra Ski, og der er det ordentlig skog med uendelig mange stier og turer å velge mellom. Der har jeg hunden løs (evt. langline nå i båndtvangen) :)

Si ifra hvis du vil ha en omvisningstur der :D:teehe:

For at hunden skal få løpe fra seg litt nå som han ikke kan være helt løs i skogen bruker jeg å dra ned på ei stor gresslette som ligger rett nedi gata her.

Jeg vil ikke si at Ski (eller Langhus da..) er det værste stedet å ha hund altså :D Anbefaler deg å melde deg inn i Follo brukshundklubb om du vil trene agility eller lydighet - gratis treninger i begge grener hver uke for alle klubbens medlemmer :)

Fantastisk! Dette høres jo lovende ut. Jepp, jeg har planer om å trene litt agility, så follo brukshundklubb blir det nok:)

Du sier "nå som det er båndtvang" - slik jeg forsto forskrift og et avisoppslag, var det helårsbåndtvang i ski, oppegård og ås. Men da er det altså steder båndtvangen ikke gjelder hele året? Omvisningstur høres topp ut!

Vi flytter inn 1. juli.

Rett ved oss er det også en gammel fotballbane som jeg veit mange bruker til hundeherjing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Langhus/Bøleråsen. Vis a vis med Vevelstad :-) Flyttet hit sommeren 2013 fra Oslo. I tillegg til allerede nevnt er det perfekt for hunder på Breivoll strand, 10 min med bil fra Langhus. Vi er der en del på kvelden, da er det ikke er så mye folk! Evig store gressplener, tre strender og litt skog.

Tussetjern ved Oppegård st er også et sted fint for hundene å løpe litt. Lite folk på kveldene og i regnvær ;-) Da er man alltid alene der!

Flotte turområder i Siggerudskogen, lysløype (grusvei om sommeren, skiløype om vinteren) fra Vevelstad til Siggerud. Her bruker vi langline og går gjerne litt utenfor hovedstien så bolla får løpe skogsraptus! Virkelig fine turområder med flotte grusstier også til Ski og Kolbotn.

Utenom golfsesongen er det også perfekt for hundene på golfbanen på Greverud :-) Kjempefint der!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du sier "nå som det er båndtvang" - slik jeg forsto forskrift og et avisoppslag, var det helårsbåndtvang i ski, oppegård og ås. Men da er det altså steder båndtvangen ikke gjelder hele året?

"Nå som det er båndtvang i skogen" mener jeg vel heller å si. Jeg har også sett at det er helårs båndtvang i de tettbebygde områdene her, så den gjelder nok på gressletta der jeg slipper han løs også, men.. ja, han er vant til å få løpe løs i et par timer hver eneste dag når det ikke er båndtvang i skogen, og da synes jeg det blir for slemt å skulle lenke han fast hele sommerhalvåret altså :P Så da slipper jeg han heller på gressletter el. der jeg har god oversikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå som det er båndtvang i skogen" mener jeg vel heller å si. Jeg har også sett at det er helårs båndtvang i de tettbebygde områdene her, så den gjelder nok på gressletta der jeg slipper han løs også, men.. ja, han er vant til å få løpe løs i et par timer hver eneste dag når det ikke er båndtvang i skogen, og da synes jeg det blir for slemt å skulle lenke han fast hele sommerhalvåret altså :P Så da slipper jeg han heller på gressletter el. der jeg har god oversikt :)

Ok, for det er ikke båndtvang i skogene hele året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Langhus/Bøleråsen. Vis a vis med Vevelstad :-) Flyttet hit sommeren 2013 fra Oslo. I tillegg til allerede nevnt er det perfekt for hunder på Breivoll strand, 10 min med bil fra Langhus. Vi er der en del på kvelden, da er det ikke er så mye folk! Evig store gressplener, tre strender og litt skog.

Tussetjern ved Oppegård st er også et sted fint for hundene å løpe litt. Lite folk på kveldene og i regnvær ;-) Da er man alltid alene der!

Flotte turområder i Siggerudskogen, lysløype (grusvei om sommeren, skiløype om vinteren) fra Vevelstad til Siggerud. Her bruker vi langline og går gjerne litt utenfor hovedstien så bolla får løpe skogsraptus! Virkelig fine turområder med flotte grusstier også til Ski og Kolbotn.

Utenom golfsesongen er det også perfekt for hundene på golfbanen på Greverud :-) Kjempefint der!!

Ok, og på disse områdene er det ikke båndtvang utenom sommern? NICE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ok, for det er ikke båndtvang i skogene hele året?

Neinei, bare i boligområdene og sentrum :)

Ved skogen henger det plakat om båndtvang 1.april til 20.aug, så regner med det bare er den generelle som gjelder der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel båndtvang hele året på Breivoll, Tusse og Golfbanen, er faktisk ikke helt sikker! Men det er ENORME åpne plasser, så med mindre du ikke har en hund som gjerne stikker av, så er det 0 problem å slippe de løse der. Veldig oversiktlig! Vi bruker langline når vi går turer på disse områdene, i tilfelle vi skulle møte noen, men ellers slipper vi Lilo. Lysløypa fra Vevelstad til Siggerud, Ski, Kolbotn er det kanskje båndtvang hele året, ihvertfall fra april til august, men igjen er jo langline et alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Jeg tar også turen til Midtsjø på litt sånne halvbra dager. Da er det sjeldent folk der. I tillegg har du også golfbanen på Smerta når golfbaner først ble nevnt. Jeg tusler også oppover og rundt i skogen bak Langhus skole i ny og ne og kan på riktig tidspunkt gå helt alene hele runden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Langhus er et flott sted å ha hund! Så mange fine turområder, og såå mange bikkjefolk :)

Det finnes også et par andre veier/stier som er bedre og mindre trafikerte. Vet @Piraya har et ok sted hun parkerer og går inn, men jeg husker ikke hvor. Selv pleier jeg ofte å krysse fotballbanen som kommer opp på høyre hånd (når man går inn ved Dagbo) og fortsette innover der og forbi jordene. Der har jeg fortsatt til gode å møte på noen.

Nå er det lenge siden vi har vært på Hundejordet, jeg parkerer i krysset mellom Myrveien og Skogveien, helt inntil skogen, det er på venstre side av Dagbo(fikk ikke lagt til bilde, men det er enkelt å søke opp på google maps). Jeg tørr ikke parkere foran Dagbo, synes jeg får så stygge blikk, og er ikke sikker på om det er lov :P

Jeg går også mye tur ned og rundt Tusse, samt Breivoll. På Breivoll er det alltid mange løse hunder, men nå om sommeren på solfine dager er det umulig å dra dit stappfult. Rundt Tusse går jeg stort sett med hundene løse hele veien, har aldri møtt noen.

Ellers går vi ofte tur i motsatt vei fra Langhus mot Ski. Det er mange fine turstier fra Slora og innover mot Kalsrud, og Eikjol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

I hele Follo gjelder at hunder skal føres i bånd i områder regulert til bolig eller skole og barnehage.

Ellers gjelder vanlige regler.

Der er endeløse skoger å ta av i Follo. De fleste med merka stier.

På badestrender, inkludert Midtsjøvann er det båndtvang hele tiden.

Vil man unngå for mye folk anbefaler jeg tur i skogen før elleve på formiddagen. Folk i Follo er ikke så tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...