Gå til innhold
Hundesonen.no

Å reise til, og navigere rundt i, England


Recommended Posts

Heipådere!

Jeg er ekstremt lite reisevant, og nå sitter jeg og halvveis tenker på å planlegge en Englandtur.

Jeg har fått time til tatovering i Worcestershire 8. august, og lurer på å ta en langhelg, fra onsdag/torsdag 6./7. august, til lørdag/søndag 9./10. august.

Første spørsmål: Hvordan kommer man seg fra flyplassen til Worcestershire? Hvor orienterer man seg rundt tog eller buss? Å kjøre selv i det omvendtlandet der, er uaktuelt. :D

Neste spørsmål: Er det noen som har vært i Worcestershire, og som kan si noe om hvor mange dager det er verdt å bruke der? :P Alternativet er jo å ta en overnatting i London, så man har sett det og.

Hvor er det best å bestille reisen? Pakkereise, eller fly og hotell for seg selv? Er det noen forskjell på hotell og inn? Er det dyrt med drosje?

Andre ting å huske på?

Vet ikke om jeg drar aleine, eller om noen blir med meg. Så lite jeg reiser, så foretrekker jeg å ha noen med meg (noen frivillige? :P ), så jeg slipper å gjøre all tenkingen selv, men jeg tror jeg skal klare det, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult!!!!

Vil tro det enkleste er tog fra paddington i london, til worchestershire. Tenker det er et par timer i togtur. Jeg har aldri vært der, men jeg ville uansett tatt turen tilbake til london og kost meg der de siste dagene før hjemreise (mindre stress enn om du skal ta tog til flyplass etc). Søk på worchestershire, hørt det er fint der. Men få med deg London!!!

Jeg ville bestilt selv, både fly og hotell, mye å spare der. Bestill deg hotell og finn så ut hvor langt unna det ligger togstasjon etc. Drosje er vel litt rimeligere enn her, men med koffert på nytt sted er det alltid godt å komme seg effektivt til og fra hotellet.

Inns pleier å være familiedrevne og mye koseligere enn hotell om du reiser alene.

Lykke til og god tur, bare spør om du lurer på noe, mye og god erfaring både fra England og fra det å reise alene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, spør om jeg lurer på noe.. :P Jeg lurer på alt! :D

Bør vel finne et sted å sove som er nærme/i Bromsgrove. Virker som om tog er helt hinsides dyrt! Skulle tro jeg reiste i Norge! :P

Prismessig er du ganske nært Norge, ja. Men den veien du skal vil jeg tro at det er en vakker tur innover i landet. Men du kan jo sjekke om buss er billigere? På hotels.com kan du søke på alle steder, jeg har alltid vært fornøyd med bestillinger derfra. Og de har sovesteder i alle prisklasser!

Og lur i vei, så skal jeg svare etter beste evne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også tog fra Newcastle :) KLM har bla billige billetter dit (1500kr t/r) og det er nærmere (SAS/Widerøe har også rute dit). Vil ellers anbefale Ryanair for lavprisbilletter til england, og easyjet. Alt annet enn Bjørn Kjos og c/o.... *insert smiley som rører i en bolle med evil look*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også tog fra Newcastle :) KLM har bla billige billetter dit (1500kr t/r) og det er nærmere (SAS/Widerøe har også rute dit). Vil ellers anbefale Ryanair for lavprisbilletter til england, og easyjet. Alt annet enn Bjørn Kjos og c/o.... *insert smiley som rører i en bolle med evil look*

Kikka på Ryanair, for det var det som kom opp fra Torp. :)

Åssen kommer man seg fra flyplassen og til... ting, feks Newcastle eller London eller et eller annet annet sted å ta tog fra? Er det langt/lett/dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på Ryanair, for det var det som kom opp fra Torp. :)

Åssen kommer man seg fra flyplassen og til... ting, feks Newcastle eller London eller et eller annet annet sted å ta tog fra? Er det langt/lett/dyrt?

Det går tog stort sett over alt(i alle fall sammenlignet med Vestlandet, hehe.) Jeg liker i alle fall å reise med tog. :) Så hvis du reiser til London f.eks. så går det tog fra f.eks. Gatwick eller Heathrow inn til London. Kommer an på hvilken flyplass du reiser til, men tar gjerne 30-60 min. Har ikke tatt fly til Newcastle så det vet jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er litt dyrt (ikke så veldig, om man velger rette tider). Jeg synes forøvrig det er helt kurant å kjøre der. Om du leier automatgiret bil så slipper du det med giret på feil side (som er det eneste jeg sliter med der).

Fly og sove bookes separat. De er ganske gode på bed&breakfasts der. Travelodge, Campanile o.l. har stort sett gode priser.

Heathrow og Gatwick har gode bussforbindelser til en del steder. Om du skal ta tog må du som oftest via London (Paddington). Om du kan kjøre på ukurante tider er det ganske enkelt å komme seg rundt med tog. Det er dyrere å fly til Newcastle så om du skal i nærheten av London uansett så er tog billigere dit. Men siden du uansett skal til litt utenfor Birmingham så ville jeg sjekket flybilletter dit, tror SAS fortsatt flyr dit.

Drosje er ikke himla dyrt, men jeg har aldri brukt det noe særlig, det er jevnt over god offkom synes jeg.

Worcester tror jeg er det countyet jeg har vært definitivt minst i av hele England. :P Har vært i Evesham som er en koslig liten by med en fin park og en fin kirke, nærliggende Coventry er en kjempefin by med masse krigshistorie. Birmingham er bra for shopping. London er alltid bra, men den trenger man en egen tur til uansett. ;)

Sjekk forøvrig bussforbindelser, de er ofte vel så gode og effektive som tog!

http://www.nationalexpress.com

http://www.firstgroup.com

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist mye med tog og er du tidlig ute og følger med kan du få rimelige priser. Men husk standarden er en annen verden enn Norge. Mtp det er konkurranse utsatt.

Vi reiste fra London til hull med tog og det var gøy og behagelig. Gode fine seter, enkelt og lett å bytte.

Og Newcastle hull reiste vi. Rett og slett trivelig og tog turene vi hadde rundt i England og Skottland.

Det kommer også en koselig dame med trolley med mat og drikke.

Å reise alene er egentlig ikke noe problem det altså :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tips til billig og bra hotell, for to personer, sentralt i London?

Sentralt til hva da? London er stort, så du kan bo sentralt for noe og fullstendig usentralt for noe annet.

Finn ut hva du vil hvor først, og deretter tenk hotell i de områdene. Det er nada problemo å reise med subway i London, men en behøver jo ikke å gå inn for å bo lengst vekk fra det en er mest interessert i å være. Jeg har vært i London flere ganger, både muttputt alene, på venninnetur da vi var 16 og 17, på kjærestetur, og på familietur. Elsker London, og kjenner det røske i at jeg må tilbake snart. Jeg blir aldri ferdig med London...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentralt til hva som helst, egentlig. Har ingen spesifikke planer, og skal uansett rundt omkring for å kikke.

Anbefaler Hilton i Kensington - dritfint nabolag og en 1 minutters gåtur til Tbanen som tar deg rett til oxford street eller hvor du måtte ønske :) Prisen varierer på hotellene avhengig av hvor mange rom som er igjen (akkurat som flybilletter og antall seter igjen) så du må egentlig bare søke og se :P Jeg søkte nylig på hotell i Chicago, ALLE hotell over 2-stjerner kosta over 20,000 kr for 3 netter. Hvorfor? Tre konferanser i byen + konsert i løpet av ei helg, og alt var utsolgt.... It's all about availability!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kensington-Queensway området har generelt en god del rimelige hostels og hoteller. Sjekk gjerne anmeldelser på Tripsadvisor først, noen er mer lugubre enn andre... men ganske sentralt.

Ser ikke at noen har nevnt Oyster-kort her? Kjøp det, gjerne allerede på Heathrow. Det er som et flexikort som du bruker på både buss og bane. Det geniale med det er at det beregner billigst mulig billett for deg. Så om du har tatt bane så mange ganger på en dag at et dagskort hadde lønnet seg, så trekker den for et dagskort og ikke mer enn det. Samme for 3 dager eller 7 dager, den trekker ikke mer enn det som lønner seg best for deg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kensington-Queensway området har generelt en god del rimelige hostels og hoteller. Sjekk gjerne anmeldelser på Tripsadvisor først, noen er mer lugubre enn andre... men ganske sentralt.

Ser ikke at noen har nevnt Oyster-kort her? Kjøp det, gjerne allerede på Heathrow. Det er som et flexikort som du bruker på både buss og bane. Det geniale med det er at det beregner billigst mulig billett for deg. Så om du har tatt bane så mange ganger på en dag at et dagskort hadde lønnet seg, så trekker den for et dagskort og ikke mer enn det. Samme for 3 dager eller 7 dager, den trekker ikke mer enn det som lønner seg best for deg.

Awesome! Vi har sett på et hotell som er et stykke unna selve sentrumen, men med gangavstand til buss og undergrunn, og da må jo noe sånn som det være aktuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et tips, det renner litt sakte i hjernen for tida. :P Hvis dere bare skal sose rundt i sentrum så anbefaler jeg buss heller enn bane. Bussene går i alle retninger hele tiden, og hvis du titter litt på oversiktene så er det relativt enkelt å finne fram. Da kan man klatre opp i annen-etasje og ha fin utsikt og få sett litt på veien også, istedet for å luske ned i de klamme tunnellene.

Hvis man skal fra et sted til et annet over en lengre strekning så er bane stort sett best.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på et billig hotell i Ilford, som ser ut som om er en halvtimes tid unna sentrum, med bane.

Noen som vet/kan tenke høyt om det vil lønne seg, eller ikke? Vi kommer sikkert til å dra fram og tilbake til London fire ganger (fram og tilbake på lørdag og søndag). Hotellet i Ilford er omtrent minst 1500,- billigere enn de mer sentralt i London, vil det lønne seg, eller blir det så mye reiseutgifter uansett, at det ikke er vits (se for dere at vi bare tar en bane fra Ilford til London og går rundt resten, til vi skal tilbake)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke giddet å gå rundt resten hele tiden ihvertfall, det er såppas billig med dagskort i indre sone at du sparer uansett masse på det. Med den prisforskjellen så ville jeg glatt gått for det. Men er det virkelig ikke noe rimelig mer sentralt?

Nå bodde jeg sist på et ikke helt top notch hostel, men betalte da heller ikke mer enn 200 kr elns for en natt, ved Kings Cross.

Edit: Jeg lyver visst, jeg betalte omtrent det dobbelte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, bare sånn kjapt. Skal kikke nøyere på dem! Tror jeg ble litt skremt av rom uten vindu. :lol:

Hmm vi hadde vindu når vi leide rom der. :) Men er sikkert flere forskjellige rom :P Likte hotellet veldig godt til tross for at det var billighotell. Og sentralt i london :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vi hadde vindu når vi leide rom der. :) Men er sikkert flere forskjellige rom :P Likte hotellet veldig godt til tross for at det var billighotell. Og sentralt i london :)

Litt dyrere for rom med vindu. Hadde vært fint å ikke dø av varme, feks. :P Men ja, får se når jeg får penger i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...