Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine tips for en fremtidig stjerne


Helianthus
 Share

Recommended Posts

... Eller noe sånt :D

Hva er dine tips til fremtidige valpeeiere som har lyst til å legge forholdene til rette fra første stund mtp hundesport som lydighet/bruks/ag/rally/etc.? Hvordan kommer du selv til å legge opp treningen for valpen?

Konkrete tips, oppramsing av det du syns er viktig å legge vekt på/få gjort med valpen, lenker til blogginnlegg om trening av valp, kurs, osv. Alt er interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg angrer på at vi ikke trente masse på selvkontroll fra starten av :aww: Ellers tenker jeg miljø/forstyrrelser, utvikle gode belønninger og bare ha det moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg tenker mer på å lære valpen å jobbe i forskjellige miljøer og med forskjellige grader av forstyrrelser helt fra start :) Ellers "vanlig" miljøtrening med å ha med valpen overalt selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok mann sa en gang at miljøtrening er å teste hva hunden er trygg på og jobbe med det som ikke er trygt. Altså er min tanke at dersom mann med hatt er greit så jobber man ikke mere med det og risikerer en dårlig hendelse. Miljøtrening foregår vel normalt frem til 12 uker.

Utenom det tenker jeg ro i mange settinger, bilen, trening (i pausene), fremmed hus (eks svigers).

Samt leik og morro! Som er en koselig måte å si at man utvikler en god belønning. Samtidig som jeg passer på at det ikke blir overdrevent, man MÅ jo ikke debutere i LP 9mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene opp en god lek, kontakt, miljø, starte tidlig med "trening"(grunnleggende) men selvfølgelig bare gøy og enkelt, motivasjon. Og skyndt deg sakte. Gjør ting riktig med en gang istedet for å drive å luke ut små tullefeil etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ta den med overalt, la den oppleve verden som valp, leke i miljø og har den med hverdagen. Senke skuldrene og drive hverdagslydighet og bare helt enkle grunnleggende øvelser første året. Man har somftes 8-10 år å trene hunden på etter første leveår, så ikke noe poeng i å ha så hast med øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med overalt, la den oppleve verden som valp, leke i miljø og har den med hverdagen. Senke skuldrene og drive hverdagslydighet og bare helt enkle grunnleggende øvelser første året. Man har somftes 8-10 år å trene hunden på etter første leveår, så ikke noe poeng i å ha så hast med øvelser.

Signerer denne!

Mye lek i alle slags miljøer og "være med" rundt omkring er første pri her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok mann sa en gang at miljøtrening er å teste hva hunden er trygg på og jobbe med det som ikke er trygt. Altså er min tanke at dersom mann med hatt er greit så jobber man ikke mere med det og risikerer en dårlig hendelse. Miljøtrening foregår vel normalt frem til 12 uker.

Utenom det tenker jeg ro i mange settinger, bilen, trening (i pausene), fremmed hus (eks svigers).

Samt leik og morro! Som er en koselig måte å si at man utvikler en god belønning. Samtidig som jeg passer på at det ikke blir overdrevent, man MÅ jo ikke debutere i LP 9mnd gammel.

Sosialisering foregår frem til ca 12 uker, etter det er alt miljøtrening :)

Jeg synes det viktigste er å bli trygg i miljø, på mennesker og andre hunder. Å kunne slappe av hvor som helst, og å kunne leke hvor som helst.

Hverdagslige ting, som håndtering og å rett og slett bare være med. Av mer konkrete øvelser synes jeg innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, fin tråd! Dette har jeg tenkt på å lage en tråd om lenge!

En ting jeg lurer på bare: Kan man legge inn litt mer detaljer om hva man tenker man ville gjort? Hvordan er rotrening for dine hunder? Hvordan miljøtrener man "riktig" uten å "overbelaste" valpen?

Jeg ville også ha trent mye rotrening og grunnleggende øvelser det første året. Rotrening ved at man går til et sted med mye mennesker og så ser man på livet. Enten sitter valpen på fanget eller i bånd på bakken. Jeg ville også gått til et sted med en del hunder for å gjøre det samme.

Kontakt er jo også viktig. Så innkalling og det å reagere når jeg sier navnet eller når jeg gir signal på at den skal følge med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene som nevnes her;

1) ro- og burtrening,

2) etablere forsterkere/lek og moro,

Genomtänkta belöningar av Maria Brandel

3) knytte bånd,

4) ha med valpen overalt og venne den til å jobbe (leke i første omgang) overalt (miljøtrening),

5) innkalling/være løs

6) grunnferdigheter

7) selvkontroll

Er alle ting jeg synes er viktig. Jeg har lyst til å lese meg opp litt eller tenke litt på hvordan jeg går frem i hvert enkelt punkt. Jeg skal prøve å finne noen lenker til de enkelte punktene. Det er bare å komme med forslag :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering foregår frem til ca 12 uker, etter det er alt miljøtrening :)

Jeg synes det viktigste er å bli trygg i miljø, på mennesker og andre hunder. Å kunne slappe av hvor som helst, og å kunne leke hvor som helst.

Hverdagslige ting, som håndtering og å rett og slett bare være med. Av mer konkrete øvelser synes jeg innkalling.

Går litt i surr i begrepene, men tanken er den samme :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen stjerne, men ser at mange har for dårlig kontakt. Så på min neste hund vil jeg trene MYE KONTAKT! I alle miljøer og settinger.

Målet er ikke å få en stjerne, egentlig, til det er det altfor skummelt å konkurrere. Men jeg tenkte å legge forholdene tilrette i tilfelle :-) Det er jo gøy å trene!

Jeg er enig om kontakt, men jeg tror det i stor grad handler om å ha en hund som heller vil ha menneskets belønning enn å snuse/virre/dra fremover/osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om @Benedicte har dem liggende ute fortsatt, men videoene av Ikke som liten valp og hvordan B gikk fram for å trene fram atferd og øvelser fra tidlig av var svært lærerikt, inspirerende, imponerende og kult å følge. :)

Ligger det i bloggen hennes? Prøvde å se der, men fant ingen tagger og rekker ikke å gå igjennom alle månedene. Hadde vært veldig interessant å se da!

Sosialisering foregår frem til ca 12 uker, etter det er alt miljøtrening :)

Jeg synes det viktigste er å bli trygg i miljø, på mennesker og andre hunder. Å kunne slappe av hvor som helst, og å kunne leke hvor som helst.

Hverdagslige ting, som håndtering og å rett og slett bare være med. Av mer konkrete øvelser synes jeg innkalling.

I mitt tilfelle blir det bare miljøtrening, da ;-) Det spiller jo egentlig ingen rolle hva vi kalle det, men jeg vil jo si at sosialisering også pågår etter 12 uker, selv om den kritiske perioden er over rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om @Benedicte har dem liggende ute fortsatt, men videoene av Ikke som liten valp og hvordan B gikk fram for å trene fram atferd og øvelser fra tidlig av var svært lærerikt, inspirerende, imponerende og kult å følge. :)

Så hyggelig å høre! Grunnlaget jeg la med Ikke gjorde det veldig lett å introdusere henne til nye øvelser senere i livet. Vi trente mye på kreativitet, ro i øvelser, kontakt, lek i allslags miljøer og lære å bruke nesen riktig. Skal se om jeg finner filmene, har de liggende på youtube et sted :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vimeo.com/17005214

Veldig mørk film, men vi drev veldig mye med ting som dette. Trente på ro i momenter og selvbeherskelse, og små triks som gir kroppskontroll og kreativitet.

http://vimeo.com/15370373

Her er hun 8 uker og vi trener på Førerhundskolen (og jeg er noen kg lettere nå :P ). Når jeg ser tilbake på det så blir jeg ganske fascinert over hvor mye hun forstod og hvor fort hun tok til seg læring :)

I tillegg trente vi som sagt mye på å utvikle nesen og bruke den riktig - ved hjelp av spor og små feltsøk. Hun var en hund med som også trengte å trene mye på selvstendighet, så vi drev mye med "valperundering" (vi lærte valpene å løpe frem og tilbake mellom to figuranter som lekte med valpen. På den måten fikk vi trent både på selvstendighet og lek/trygghet med fremmede).

Ellers var det lek, lek og mer lek, med fremmede, på bussen, med rare leker, i Karl Johan osv osv.

Det høres kanskje seriøst ut, men alt foregikk med lek og moro, og vi kjørte korte økter. Perfekt måte å slite ut en liten aktiv valpehjerne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Eller noe sånt :D

Hva er dine tips til fremtidige valpeeiere som har lyst til å legge forholdene til rette fra første stund mtp hundesport som lydighet/bruks/ag/rally/etc.? Hvordan kommer du selv til å legge opp treningen for valpen?

Konkrete tips, oppramsing av det du syns er viktig å legge vekt på/få gjort med valpen, lenker til blogginnlegg om trening av valp, kurs, osv. Alt er interessant!

Kan skrive hvordan vi gjorde det (ikke at han skal bli noen elitehund..), sikkert mye som er sagt alt men:

- startet med å lære inn kontakt og klikker (hver gang han så på meg klikket jeg og ga godbit)

- lære å leke

- gi godbit hver gang valpen kommer til deg, og legg på ord, og gi ALLTID godbit når hunden kommer!! (vi angrer på at vi valgte hverdagsord som var navnet hans og "kom" som "kom så fort som mulig! Det er lurere å velge ord som ikke blir like lett vannet ut! Men det fungerer enda for oss pga. han "vet" at om vi roper noen av de tingene at vi alltid har belønning! Og det er også veldig lurt å lære inn fløyte!)

Når valpen blir litt større/evt før bruk alltid langline (spesielt i den fasen når du ikke er verden lengre!), sånn at det aldri er en mulighet å ikke komme. De fleste små valper er jo sååå flinke på innkalling til de starter å bli 5-9 måneder :-)

- ta valpen med på så mye som mulig (helst før 16 uker, men også etter dette): byen (vi bor her), landet, trikk, buss, t-bane, tog, markedsplasser, gård, gågater, varemesser, bursdagsselskap, skogen og generelt der du er mest og der du kanskje egentlig aldri er!:-)

- sosialiser med mange forskjellige hunder, både små og store. Vi sosialiserte masse med andre valper også. Bare pass på at alle er snille - og at det ikke oppstår noen negative opplevelser for valpen (færrest mulig).

- når valpen tar kontakt og skjønner klikkeren, start med å lære inn grunnmomenter, og tren disse OVERALT (i folkemengder, bakgård/hagen, skoler, mens man venter på t-banen, altså overalt!)

- starte fra dag 1 med venting for mat, ut fra bilen/buret og inn i huset, så man får tørket møkkete poter :-) (+++)

- start fort på kurs, og enten gå flere kurs eller meld deg inn i en hundeklubb (vi går 4. Kurset nå og skal melde oss inn i klubb til høsten forhåpentligvis!)

- ikke la valpen hilse på andre hunder i bånd (hvertfall ikke om du bor i byen - mange har en hund som stresser seg opp og hyler om de ikke får hilse..)

- kose seg masse!!!

Jeg har sikkert glemt noe.. Men det er sånn jeg omtrent ville gjort det igjen!:-)

Edit: sosialiser med alle mulige dyr også! Da er alt plutselig mye lettere når man 5 år senere kjøper hest til barnet feks! :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...