Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med ryggoperasjon/ryggproblemer?


Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med ryggproblemer hos hund og har operert?
Noen som vet om andres hunder som har blitt operert? Hvordan gikk det?

Hvis man bestemmer seg for at ryggoperasjon er utelukket, er det noe poeng i å ta en CT?
Blir det ikke mer for egen del da?

Beklager rotete innlegg, og problemer med å formulere meg. Hjernen er tydeligvis sjokkskada.

Jeg prøver altså å finne ut om det er vits med CT undersøkelse, og hvordan prognosene generelt er for operasjon av ryggproblemer i lenden.
I mitt hode er ryggoperasjon høyrisiko sport, og man kan fort gjøre ting verre.? Eller?
Er ryggoperasjon noe man vil utsette hunden sin for?

Og for de som skjønner røntgenbilder:

0001003A_Koios_hofte_1.jpg

0001005A_Koios_hofte_2.jpg

0001006A.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som har ryggopperert prolaps med godt resultat. Hva sier vet. om det der? CT er jo ikke smertefullt, bare dyrt, så dekker forsikringa det så ville jeg tatt det bare for å se hvordan det virkelig ser ut... :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som har ryggopperert prolaps med godt resultat. Hva sier vet. om det der? CT er jo ikke smertefullt, bare dyrt, så dekker forsikringa det så ville jeg tatt det bare for å se hvordan det virkelig ser ut... :hug:

Forsikring dekker maks 5000 kr av en CT. Og en CT koster litt mer enn det.

Jeg har til nå bare hørt om negative resultater/erfaringer med ryggoperasjon, så jeg blir litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring dekker maks 5000 kr av en CT. Og en CT koster litt mer enn det.

Jeg har til nå bare hørt om negative resultater/erfaringer med ryggoperasjon, så jeg blir litt skeptisk.

,Trodde agria dekket alt om man søkte på forhånd? Gjensidige dekker kun 3000. Hvor mye kommer ct på?

Men skjønner godt du er skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at veterinæren forhåndsavtaler med Agria at CT er nødvendig å ta; ellers dekker de absolutt ingenting. Vanlig røntgen ja - uten å gi beskjed først. CT - nix.

Jeg fikk bittert erfare det når jeg tok CT av Amigo. Veterinæren sa at vi måtte gjøre undersøkelsen og sendte meg til en annen veterinær som hadde slikt utstyr, uten å kontakte Agria på forhånd. Regningen ble en smuuuuuuule drøy for min del (7000 eller der omkring). Hadde det vært gjort avtale på forhånd så hadde det holdt med egenandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at veterinæren forhåndsavtaler med Agria at CT er nødvendig å ta; ellers dekker de absolutt ingenting. Vanlig røntgen ja - uten å gi beskjed først. CT - nix.

Jeg fikk bittert erfare det når jeg tok CT av Amigo. Veterinæren sa at vi måtte gjøre undersøkelsen og sendte meg til en annen veterinær som hadde slikt utstyr, uten å kontakte Agria på forhånd. Regningen ble en smuuuuuuule drøy for min del (7000 eller der omkring). Hadde det vært gjort avtale på forhånd så hadde det holdt med egenandelen.

Heldigvis så har Agria forhåndsgodkjent det. Men de har en øvre grense på 5000 kr, så de dekker kun det og resten må man betale selv.

Prisen jeg fikk var 10 000 kr for en CT. Koselig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei søster med en dachshund som nylig er rygg/lendoperert. Prolaps. Hadde det vært opp til meg hadde jeg heller tatt han, dessverre. Mulig din hund har det annerledes, men hennes har det vondt ofte, og jeg sliter med å se at han er så happy hun vil ha han til å være. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei søster med en dachshund som nylig er rygg/lendoperert. Prolaps. Hadde det vært opp til meg hadde jeg heller tatt han, dessverre. Mulig din hund har det annerledes, men hennes har det vondt ofte, og jeg sliter med å se at han er så happy hun vil ha han til å være. :(

Hos Koios så virker det som om det er det nevrologiske/skjevhetene som er størst og ikke smerter. For han har ikke smerter enda, ubehag hvis man trykker på lenden, men problemet er at han har ikke funksjonelle og brukbare bakben. Han liker ikke å løpe, han har problemer med å hoppe opp på ting, han belaster feil, avbelaster høyre bakben osv.

Så det er bakbena som begrenser han og ikke selve smerten. Så vil en operasjon gjøre vondt verre og faktisk gi han unødvendig med smerter?

Til nå har jeg ikke hørt om et eneste positivt resultat av ryggoperasjon. :( Men jeg vedder på ortopeden kommer til å si at han har mange gode resultater å vise til.

Så da blir jeg enda mer forvirret og usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Koios så virker det som om det er det nevrologiske/skjevhetene som er størst og ikke smerter. For han har ikke (mye) smerter enda, ubehag hvis man trykker på lenden, men problemet er at han har ikke funksjonelle og brukbare bakben. Han liker ikke å løpe, han har problemer med å hoppe opp på ting, han belaster feil, avbelaster høyre bakben osv.

Så det er bakbena som begrenser han og ikke selve smerten. Så vil en operasjon gjøre vondt verre og faktisk gi han unødvendig med smerter?

Til nå har jeg ikke hørt om et eneste positivt resultat av ryggoperasjon. :( Men jeg vedder på ortopeden kommer til å si at han har mange gode resultater å vise til.

Så da blir jeg enda mer forvirret og usikker!

Nå har jeg ikke så mye peiling på dine hunder, men når søstra mi var hos dyrlegen og de kjente etter på ryggen hans og punkter som skulle gjøre vondt eller få han til å reagere på en eller annen måte stod hunden helt i ro uten å si et kvepp. Det var også kun en sjelden gang søstra mi har lagt merke til ryggsmerter hjemme (han ble feks tidvis lam av at prostata forstørret seg og satte nerver i klem). Så dyrlegen mente at denne hunden kunne det ikke feile noe stort for han viste ingen tegn til smerter.

Hun tok CT samme dag og de lurte nesten på hvilken dyrlege som mente denne hunden nesten måtte være frisk, og hvordan den hunden klarte å gå rundt som om alt var normalt, for i følge bildene var dett tvert imot. Han hadde så mye smerter, men problemet var det at dette var "normalt" for han. Så hadde jeg vært deg ville jeg sjekka opp, og hunden kan skjule godt at han har det vondt.. :(

Men det er din avgjørelse hva du vil påføre han av mer smerter og hva som er best for han. Ikke noe gøy å ha en hund med skjevhet så :hug: fra meg. (den overnevnte dachsen har også feil benstruktur som også påvirker ryggen og skuldre negativt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salo ble operert for ryggmargskompresjon i nedre del av nakken i fjor høst, og er blitt mye bedre. Risky opplegg, men det var vinn eller forsvinn for hans del, så da ble det sånn.

Har operasjon i nakken og andre plasser enn lenden bedre prognoser?

Fikk det for meg at lenden er den mest risky plassen å operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg tar opp denne igjen jeg. Casper har en innsnevring i virvlene bak mot halen. I dag er han halvlam i venstre bakfot, og han har genrelt vært "slingrete" bak i det siste.

Jeg har og tenkt at ryggoperasjoner er veldig risky, mer enn operasjoner andre steder. Men dyrlegen min sa at det var ikke farligere enn andre operasjoner.... (skal snakke mer med folk i morgen om det).

Er det flere som har erfaringer rundt operasjon i rygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp denne igjen jeg. Casper har en innsnevring i virvlene bak mot halen. I dag er han halvlam i venstre bakfot, og han har genrelt vært "slingrete" bak i det siste.

Jeg har og tenkt at ryggoperasjoner er veldig risky, mer enn operasjoner andre steder. Men dyrlegen min sa at det var ikke farligere enn andre operasjoner.... (skal snakke mer med folk i morgen om det).

Er det flere som har erfaringer rundt operasjon i rygg?

Jeg har ikke erfaring med egen hund og operasjon i ryggen, men har erfaringer med rehabilitering av dem, det var et par Dachser som ikke kom seg etter prolapsoperasjon, mens andre operasjoner i ryggen var mer vellykket :)

Det kan hende at noen av hundene fikk tilbake fall, men det får vi ofte ikke vite, hvis de avliver hunden, men ut fra oss så gikk det ut flere hunder med vellykkede ryggoperasjoner :)

Er så synd å lese om plagene hans, så glad gutt som han er så burde han bare få lov til å løpe rundt og nyte livet, ikke slite med skader i kroppen :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelig dette. Men han er i strålende humør og virker ikke plaget stort sett. Siden jul og inntil i sommer har gan jo vært helt upåvirket. Men fikk seg en trøkk i et angrep fra annen hund, og da er mitt utdannede gjett at noe skled ut, forskjøv seg, ble presset sammen. I går var han halvlam i en bakfot.

Snakket med vet i dag som sa det var risikoer, men at kirurgene som driver med dette var flinke til å se ann, og bare opererer hvis det virkelig er gode sjanser for bedring.

Utover operasjon var det visst ikke så mye å gjøre, laser virker jo ikke. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde prolaps i korsryggen, de ville prøve ut kortison 4 ganger i prolapet med noen ukers mellomrom før de vurderte operasjon. Fikk deretter svømming som rehab! Han er nå i kjempe form og han har ingen smerter lengere :) Dette skjedde for ca 1 1/2 år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...