Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovne testikler, bivirkning eller noe annet?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Kasko fikk kastreringschip for 14 dager siden pga. forstørret prostata, de siste dagene har han virket veldig utilpass, sitter og henger med hodet, skjelver litt, øra på halv tolv, og skal helst være under huden min, og nåde den som nærmer seg han av firtofinger, enten det er hunder eller katter.

Så i nå i kveld så la jeg merke til at han er hoven og veldig rød på testiklene, slikker mye. Han har jo slitt med frostskader der tidligere - men er ingenting som egentlig skal tilsi at det er det som er hovedproblemet nå, siden han ikke har vært noe særlig tur i løssnø i det siste. Det er heller ikke spesielt kaldt.

Noen tanker? Vi skal til vet. i morgen så de får selvsagt se på det, men om noen har noen gode tips eller har sett samme bivirkning av kastreringschip, så blir jeg veldig glad for å høre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har prostataproblemer, så har han nok også økt risiko for infeksjoner i urinvegene, pga "forsnevret" utførselsgang for urin. Og slike infeksjoner kan spre seg oppover i systemet, også til gonadene. Så jeg ville tenkt infeksjon til det motsatte er bevist.
Ifølge vetrinærkatalogen:

Bivirkninger:

Hund: Moderat hevelse på implantasjonsstedet kan sees i 14 dager. Histologisk er lette, lokale reaksjoner med kronisk betennelse i bindevev og noe kapseldannelse og kollagenavleiring sett, 3 måneder etter administering. En signifikant reduksjon i testikkelstørrelse sees i behandlingsperioden. I svært sjeldne tilfeller vil en testikkel kunne gå opp gjennom inguinalringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har prostataproblemer, så har han nok også økt risiko for infeksjoner i urinvegene, pga "forsnevret" utførselsgang for urin. Og slike infeksjoner kan spre seg oppover i systemet, også til gonadene. Så jeg ville tenkt infeksjon til det motsatte er bevist.

Ifølge vetrinærkatalogen:

Bivirkninger:

Hund: Moderat hevelse på implantasjonsstedet kan sees i 14 dager. Histologisk er lette, lokale reaksjoner med kronisk betennelse i bindevev og noe kapseldannelse og kollagenavleiring sett, 3 måneder etter administering. En signifikant reduksjon i testikkelstørrelse sees i behandlingsperioden. I svært sjeldne tilfeller vil en testikkel kunne gå opp gjennom inguinalringen.

Han har gått på antibiotika i fjorten dager nå, var ferdig med kuren i går, pga uvi. Han har jo en historie med forfrysninger av testikler, og han har normalt små testikler. De er store nå, vi snakker hvertfall 50% større enn det de pleier å være. Så ta tenker jo jeg at den ødelagte huden fra frostskadene har sprukket opp og laget vei inn for infeksjon. Høres det helt på bærtur ut? Uansett så har han nå fått fucidermgel som vi skal bruke på, morgen og kveld, i en ukes og se om det fikser det. Han virker ikke øm i selve testiklene, kun der huden er skadet.

Må legge til at han de siste dagene støtt og stadig går rundt med utstyret i giv akt. I følge vet. så har han nå maks hormonproduksjon som følge av chippen. Så da er det kanskje helt normalt med forstørredet testikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har gått på antibiotika i fjorten dager nå, var ferdig med kuren i går, pga uvi. Han har jo en historie med forfrysninger av testikler, og han har normalt små testikler. De er store nå, vi snakker hvertfall 50% større enn det de pleier å være. Så ta tenker jo jeg at den ødelagte huden fra frostskadene har sprukket opp og laget vei inn for infeksjon. Høres det helt på bærtur ut? Uansett så har han nå fått fucidermgel som vi skal bruke på, morgen og kveld, i en ukes og se om det fikser det. Han virker ikke øm i selve testiklene, kun der huden er skadet.

Må legge til at han de siste dagene støtt og stadig går rundt med utstyret i giv akt. I følge vet. så har han nå maks hormonproduksjon som følge av chippen. Så da er det kanskje helt normalt med forstørredet testikler?

1. Det KAN være feil type antibiotika ift bakterier og resistens. Og da har han fremdeles en infeksjon som gjærer inni der.

2. Jeg er ikke overbevist om at han skulle få forstørrede testikler pga maks hormonproduksjon. Med chip så vil egenproduksjonen uansett dempes, så den der kan jeg ikke forklare...

3. Skadet hud gir ofte inngangsporter for bakterier. Og er det bakterier fra hudmiljø som har trengt seg inn, så krever det nok annen type antibiotika enn de som spres fra urinveger. Hudinfeksjon kan gi lokale hevelse og væskeansamling, så om det er selve skrotum som er hoven, mens selve testiklene inni er av samme størrelse som tidligere, kan hevelsen godt skyldes hudinfeksjon.

vet ikke om du ble mye klokere…. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøre på med full kastrering? Så slipper han å forfryse ballene sine mer og sånn? (når han først har forstørret prostata og er semi-kastrert) :)

Men om han går rundt med ståtiss hele dagen så er det nok ikke så rart at ballene og har en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det KAN være feil type antibiotika ift bakterier og resistens. Og da har han fremdeles en infeksjon som gjærer inni der.

2. Jeg er ikke overbevist om at han skulle få forstørrede testikler pga maks hormonproduksjon. Med chip så vil egenproduksjonen uansett dempes, så den der kan jeg ikke forklare...

3. Skadet hud gir ofte inngangsporter for bakterier. Og er det bakterier fra hudmiljø som har trengt seg inn, så krever det nok annen type antibiotika enn de som spres fra urinveger. Hudinfeksjon kan gi lokale hevelse og væskeansamling, så om det er selve skrotum som er hoven, mens selve testiklene inni er av samme størrelse som tidligere, kan hevelsen godt skyldes hudinfeksjon.

vet ikke om du ble mye klokere…. :icon_confused:

Ble ikke så mye klokere egentlig. :lol: Men ja, ser hvor du vil. Men sånn basicly så får vi vente å se om fucidermen fungerer, hvis den ikke gjør det så får vi ta det videre?

Men! vet forklarte at chipen i en startfase øker den totale mengden med tesosteron, før det går ned igjen. Han er jo merkbart enda mer hormonell enn før med tanke på jukking, markering og ereksjon.

Hvorfor ikke bare kjøre på med full kastrering? Så slipper han å forfryse ballene sine mer og sånn? (når han først har forstørret prostata og er semi-kastrert) :)

Men om han går rundt med ståtiss hele dagen så er det nok ikke så rart at ballene og har en reaksjon.

Det er planen, men det er så mye med han nå at å utsette han for en operasjon når vi i tillegg ikke vet hvordan han vil reagere på kastrering er ikke spesielt aktuelt pr i dag. Men dersom den kjemiske har ønsket effekt så ber jeg nok om full kastrering og fjerning av pungen.

Samme jeg tenker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre dager med kortisonkrem så er ballene mye mindre såre - de virker mindre i størrelse også, så har nok vært endel hevelse pga infeksjon.

Håper han blir bra nå, bra at hevelsen er på veg ned :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevelsen er definitivt bedre, men i går så ballene hans sånn ut.

14084596141_4850f2c417_c.jpg

:|

Ser ut som det har roa seg litt i dag, tar en ny tur til vet. om de blir sånn som de var i går igjen. Stakkars gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, synes du skal skjære av han de der dumme ballene - ser ut å være kilde til mye smerte og ubehag de der!

Heller mot det ja. Men må somsagt vente litt siden det er så mye annet med han. Men jeg har ikke lyst at han skal ha de ballene en vinter til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han klødd seg der som du vet?

Har ikke intrykk av det. Han slikker jo selvsagt noe, men ikke noe jeg oppfatter som direkte kløing, han klør med tenner om han klør og ikke kommer til med beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke intrykk av det. Han slikker jo selvsagt noe, men ikke noe jeg oppfatter som direkte kløing, han klør med tenner om han klør og ikke kommer til med beina.

Jeg leste ikke hovedinnlegget godt nok.. Det ser veldig likt ut som der Enya slikker/gnager seg og(hun har jo noe annet da, men...). Virker som det blir en ond sirkel, håret der hun slikker og gnager blir inngrodd, det hovner opp og blir sårt og kan blø. Han kan ikke bare "tatt av" med slikkingen når dere ikke har fått fulgt med, og gjort det så ille selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke hovedinnlegget godt nok.. Det ser veldig likt ut som der Enya slikker/gnager seg og(hun har jo noe annet da, men...). Virker som det blir en ond sirkel, håret der hun slikker og gnager blir inngrodd, det hovner opp og blir sårt og kan blø. Han kan ikke bare "tatt av" med slikkingen når dere ikke har fått fulgt med, og gjort det så ille selv?

Jeg kan jo ikke si sikkert, men jeg tror ikke det. For det kom plustelig at han begynte å slikke og da var han allerede fryktelig hoven og sår. De er omtrent aldri alene, så jeg får med meg om han driver på med noe manisk. Han har jo vært småsår hele vintern pga kulda, ikke noe voldsomt, ikke noe som har brydd han noe særlig, men litt skorper og rødhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:gaah: Det var blitt SÅ fint, og så løp han i "dyp" råtten snø i går kveld, og da jeg skulle se på han i dag så var han ILLE. Ny runde med smøring og denne gangen har vi kjøpt "badering", for han har slikket frenetisk på det i dag stakkars. Så nå tusler han rundt her med baderingkragen sin og ser mindre lur ut. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...