Gå til innhold
Hundesonen.no

leieboer i hus som skal selges.


Raya
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt dette med å leie i et hus som skal selges.

Saken er den at utleierne skal selge huset og har fått beskjed av megler at de ikke får solgt med leieboere.

De kjøpte hus i januar-ish, og vi fikk beskjed i slutten av mars at vi må være ute innen første mai, for da skal de flytte.

Huset ble lagt ut på finn på onsdag, og det har ikke vært noen visning og ingen potensielle kjøpere som ikke vil ha leieboere. Mulig jeg har misforstått, men kan ikke vi i teorien bli boende selg om huset blir solgt? At vi kan bo her til ny eier evnt kaster oss ut?

Vi har ikke kontrakt, og da i følge husleieloven har vi vel 3 mnds oppsigelse, mener jeg å huske.

Vi har ikke fått noe skriftlig oppsigelse.

Har vi noe vi skulle ha sagt, eller må vi bare pakke sakene og reise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner opptil fleire som har blitt "solgt med huset" som leigebuarar, ny kjøpar kan sjølvsagt seie opp dersom dei skal bruke utleigedelen til noko anna for eksempel, men i utgangspunktet meiner eg at gamal avtale fortsatt gjeld, ny kjøpar har på eit vis "godkjent" den når dei kjøper. (At det kan vere vanskeligare å selge eit hus som har leigebuarar ser eg derimot ikkje vekk i frå, men det skal ikkje vere godkjent utkastelsesgrunn.) Du må ha skriftleg oppsigelse meiner eg og, trur ikkje muntleg er gyldig.

Les meir her, f.eks. http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...hvorfor være vanskelig og skape dårlig stemning, da blir det i alle fall ikke noe hyggelig å bo der videre, hvorfor bo et sted til dere blir kastet ut, så utrolig kleint og kjipt gjort av dere.

Og når dere har fått beskjed om at dere må være ute innen Mai, så må dere være det.

De forrige husvertene mine (leide leilighet av de i 7år) bestemte seg for å selge siden de var blitt pensjonert og ville ha noe mindre enn hus.

Da de kom og sa det til meg så ville ikke jeg stå i mellom dette og bli kjempe vrang (hadde ikke noe grunn heller siden de kom i GOD tid og sa i fra, så jeg hadde god tid til å finne meg ny leilighet), fant meg heller et annet sted å bo og jeg fikk verdens fineste anbefaling/attest av dem, noe som gjorde at jeg kunne velge mellom tre leiligheter, selv om jeg hadde hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...hvorfor være vanskelig og skape dårlig stemning, da blir det i alle fall ikke noe hyggelig å bo der videre, hvorfor bo et sted til dere blir kastet ut, så utrolig kleint og kjipt gjort av dere.

Og når dere har fått beskjed om at dere må være ute innen Mai, så må dere være det.

De forrige husvertene mine (leide leilighet av de i 7år) bestemte seg for å selge siden de var blitt pensjonert og ville ha noe mindre enn hus.

Da de kom og sa det til meg så ville ikke jeg stå i mellom dette og bli kjempe vrang (hadde ikke noe grunn heller siden de kom i GOD tid og sa i fra, så jeg hadde god tid til å finne meg ny leilighet), fant meg heller et annet sted å bo og jeg fikk verdens fineste anbefaling/attest av dem, noe som gjorde at jeg kunne velge mellom tre leiligheter, selv om jeg hadde hund ;)

Bare for å gjøre en ting klart, vi har ikke skapt noen dårlig stemning her. Vi har ikke nektet, og vi har sagt oss enige i og flytte. Problemet er at de har heie veien skapt dårlig stemning. Skreiv for halvannet år siden et innlegg her om at de tok seg uinvitert inn i leiligheten når vi ikke var hjemme. Nå i flytteperioden har de også hatt et par "privatvisninger" og på alle har vi fått en dags varsel. Vi fikk og beskjed i går kl 22 at det skulle være en ny privat visning i dag kl 15. Da ga oss heller ikke lang nok varsel på oppsigelse, og vi finner ikke noe sted å bo nå...

Jeg flytter gledelig herfra for dette orker jeg ikke lengre, men jeg lurer på hva våre krav er dersom vi skulle havne i denne situasjonen igjen da det ikke er en god situasjon å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...hvorfor være vanskelig og skape dårlig stemning, da blir det i alle fall ikke noe hyggelig å bo der videre, hvorfor bo et sted til dere blir kastet ut, så utrolig kleint og kjipt gjort av dere.

Og når dere har fått beskjed om at dere må være ute innen Mai, så må dere være det.

De forrige husvertene mine (leide leilighet av de i 7år) bestemte seg for å selge siden de var blitt pensjonert og ville ha noe mindre enn hus.

Da de kom og sa det til meg så ville ikke jeg stå i mellom dette og bli kjempe vrang (hadde ikke noe grunn heller siden de kom i GOD tid og sa i fra, så jeg hadde god tid til å finne meg ny leilighet), fant meg heller et annet sted å bo og jeg fikk verdens fineste anbefaling/attest av dem, noe som gjorde at jeg kunne velge mellom tre leiligheter, selv om jeg hadde hund ;)

Det er da huseiger som er vanskelig, ikkje Susselussa. :P Dei har ikkje lov til å hive ut folk pga salg, og dei må gi skriftleg varsel. Det kjenst nok urettvist for utleigar dersom dei er redd dei ikkje får solgt pga at dei har leigebuarar, men det er jo ein del av pakken å drive med utleige.

Aner ikkje kvar HI bur, men enkelte stader er det jo veldig mykje vanskeligare enn andre stader å finne ein ok plass å bu, å pakke sakene sine og gå berre for å vere grei er ikkje alltid så praktisk mulig. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre en ting klart, vi har ikke skapt noen dårlig stemning her. Vi har ikke nektet, og vi har sagt oss enige i og flytte. Problemet er at de har heie veien skapt dårlig stemning. Skreiv for halvannet år siden et innlegg her om at de tok seg uinvitert inn i leiligheten når vi ikke var hjemme. Nå i flytteperioden har de også hatt et par "privatvisninger" og på alle har vi fått en dags varsel. Vi fikk og beskjed i går kl 22 at det skulle være en ny privat visning i dag kl 15. Da ga oss heller ikke lang nok varsel på oppsigelse, og vi finner ikke noe sted å bo nå...

Jeg flytter gledelig herfra for dette orker jeg ikke lengre, men jeg lurer på hva våre krav er dersom vi skulle havne i denne situasjonen igjen da det ikke er en god situasjon å være i.

Det blir litt annet når du skriver hvordan de har vært mot dere, det skrev du ikke noe om i start innlegget ;)

Jeg hadde ikke giddet å være der, prøvd å flytte så fort som mulig.

Da det huset jeg bodde i skulle selges så fikk jeg beskjed to ganger om at megler kom for å se på leiligheten en gang, også kom det en annen og målte opp leiligheten en annen gang.

Den ene gangen fikk jeg en dags varsel, de viste at det var på kanten, men lurte på om det var ok, og det var det, den andre gangen fikk jeg vite på onsdag at de som skulle måle opp leiligheten kom på mandag, også ok.

MEN jeg tror at man skal ha en ukes varsel dersom huseier skal inn i leiligheten og du skal være til stede når de er der, der har du retten på din side ;)

@plutte som sagt så viste jeg ikke om at huseierene hadde vært vanskelige da hun ikke sa noe om det i start innlegget og jeg ville aldri bare blitt et sted for å bli der, men det er nå meg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...hvorfor være vanskelig og skape dårlig stemning, da blir det i alle fall ikke noe hyggelig å bo der videre, hvorfor bo et sted til dere blir kastet ut, så utrolig kleint og kjipt gjort av dere.

Og når dere har fått beskjed om at dere må være ute innen Mai, så må dere være det.

Uansett hva som har skjedd tidligere så har man faktisk et ansvar som utleiere. Å følge lover og regler, gi de skriftlig beskjed som de er pliktet til, o.l. Jeg husker ikke tydelig, men jeg trodde heller ikke at det var lov å hive noen ut pga det. Kanskje har de ikke noe annet sted å bo? Kanskje liker de seg der og håper nye eiere er hyggelige så de slipper flytte og styr? Jeg synes verken det er kjipt eller kleint å stå på kravene sine og håpe på at man slipper å flytte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Saken her er jo avsluttet da vi har godtatt at vi lå flytte og er i gang, men veldig greit å vite hvis det skulle skje igjen. Selvfølgelig, neste gang vi leier vil vi kreve kontrakt :P prøvde det her, men siste gangen vi spurte klikket det helt.

Nå blir det å flytte hjem til mor og sambo flytter hjem til sine foreldre, så får vi bare ta det derfra. :P

Hele situasjonen er skikkelig kjip, og hadde vi fått litt lengre varsel, hadde vi kanskje hatt et nytt sted å bo. Men sånn er det jo, så da får vi bare gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble solgt som leieboere i det huset vi bodde i, men det kommer liksom an på om de som kjøper huset vil ha en der. Noen ønsket å bruke hele huset selv, eller ha familie boende i det, eller ikke likte at det bodde hunder der. Vi fikk heldigvis en ålreit huseier, og de forrige huseierene valgte henne fordi vi kunne få bli med salget med bikkjer og alt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til oppsigelse pga hussalg! De kan være sleipe og si først at de skal bruke delen selv for så å selge etterpå, men normalt må evt ny eier si opp, og om det ikke er noen kontrakt gjelder 3 mnd ved leilighet og hus, og 1 mnd ved hybel, bod og garasje :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til oppsigelse pga hussalg! De kan være sleipe og si først at de skal bruke delen selv for så å selge etterpå, men normalt må evt ny eier si opp, og om det ikke er noen kontrakt gjelder 3 mnd ved leilighet og hus, og 1 mnd ved hybel, bod og garasje :)

Så vist jeg og min søster må selge leiligheten vi arvet fordi vi havner i økonomisk uføre eller skal kjøpe noe hver for oss istede, så kan vi ikke/har ikke lov å "kaste ut" leieboeren? Eventuelt må vente til kontrakten er utgått/leieboer selv velger å flytte? (Sånn om vi skal selge uten leieboer)

Nå er dette veldig usansynlig, men greit å vite om man skulle havne i situasjonen eller ender opp med å kjøpe eiendom med/inkludert leieboere senere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vist jeg og min søster må selge leiligheten vi arvet fordi vi havner i økonomisk uføre eller skal kjøpe noe hver for oss istede, så kan vi ikke/har ikke lov å "kaste ut" leieboeren? Eventuelt må vente til kontrakten er utgått/leieboer selv velger å flytte? (Sånn om vi skal selge uten leieboer)

Nå er dette veldig usansynlig, men greit å vite om man skulle havne i situasjonen eller ender opp med å kjøpe eiendom med/inkludert leieboere senere. :P

Er usikker på hvordan det gjelder da! Var bare det jeg fikk beskjed om når jeg var i den situaajonen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Leieboere har et rettsvern som er meget sterkt. Så det at huset skal selges er ikke nødvendigvis grunn nok for å få leieboeren til å fraflytte boligen. Vi var huseiere og skulle selge bolig, da sa vi opp leieboeren og fulgte leiekontrakter og alt det juridiske. Leieboer nektet å akseptere oppsigelsen. Det tok 370 dager og kostet ca 90.000kr og masse sløsing av ressurser som rettsystemet kunne brukt på andre ting, før leieboeren var ute av huset. Så selvfølgelig kan man nekte og trenere saken, men det tar tid og man har et sted å bo så lenge, selv om man kanskje ikke har verdens beste forhold til huseier i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieboere har et rettsvern som er meget sterkt. Så det at huset skal selges er ikke nødvendigvis grunn nok for å få leieboeren til å fraflytte boligen. Vi var huseiere og skulle selge bolig, da sa vi opp leieboeren og fulgte leiekontrakter og alt det juridiske. Leieboer nektet å akseptere oppsigelsen. Det tok 370 dager og kostet ca 90.000kr og masse sløsing av ressurser som rettsystemet kunne brukt på andre ting, før leieboeren var ute av huset. Så selvfølgelig kan man nekte og trenere saken, men det tar tid og man har et sted å bo så lenge, selv om man kanskje ikke har verdens beste forhold til huseier i denne perioden.

Det er sånt jeg syntes er så utrolig dårlig gjort av de som leier, jeg ville ikke satt kjepper i hjulene for utleier dersom de skulle selge, da hadde jeg ønsket de lykke til med salget og funnet meg et annet sted å bo, er ikke verre enn det ;)

(Men, kanskje jeg er litt for snill i sånne situasjoner??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo lenge hatt lyst til å flytte, og derfor sa vi også ja til det uten å lage noe styr. Eneste nedturen er at vi ikke fikk nok tid til å finne et nytt sted å bo, og må derfor flytte fra hverandre, noe som suger relativt hardt :P

Lurte som sagt bare på hva reglene er til "neste gang" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieboere har et rettsvern som er meget sterkt. Så det at huset skal selges er ikke nødvendigvis grunn nok for å få leieboeren til å fraflytte boligen. Vi var huseiere og skulle selge bolig, da sa vi opp leieboeren og fulgte leiekontrakter og alt det juridiske. Leieboer nektet å akseptere oppsigelsen. Det tok 370 dager og kostet ca 90.000kr og masse sløsing av ressurser som rettsystemet kunne brukt på andre ting, før leieboeren var ute av huset. Så selvfølgelig kan man nekte og trenere saken, men det tar tid og man har et sted å bo så lenge, selv om man kanskje ikke har verdens beste forhold til huseier i denne perioden.

Dette er bare skremmende!!

Vi leier jo ut deler av huset til 2 studenter. Planen er jo kanskje å bruke den delen av huset selv om noen år.

Hvordan kan man forhindre å ende opp i en situasjon der leietakerne har mer makt i ditt eget hus enn du selv har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare skremmende!

Vi leier jo ut deler av huset til 2 studenter. Planen er jo kanskje å bruke den delen av huset selv om noen år.

Hvordan kan man forhindre å ende opp i en situasjon der leietakerne har mer makt i ditt eget hus enn du selv har?

Å bruke huset selv er en helt gyldig grunn til å si opp leieboere så der har du retten på din side :) Man du kan ikke si de opp bare fordi du skal selge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvilke rettigheter har man når man bor uten kontrakt?

Skal ikke en kontrakt alltid være på plass, hvis man som leietaker ønske å sikre seg noe særlig med rettigheter i det hele tatt?

Hvis du ikke har kontrakt, så er du sikret gjennom et lovverk, som tilsier at du ikke har dårligere rettigheter enn om du hadde kontrakt. Dvs at du har 3 mnd gjensidig oppsigelsesfrist fra den 1. i mnd. Hvis du leier et rom/hybel i huseiers hus har du 1 mnd gjensidig oppsigelsesfrist fra den 1. i mnd. En leiekontrakt på en selvstendig boenhet kan aldri være mindre enn 3 år, om du leier rom/hybel i huseiers bolig kan du ha leieforhold som har varighet på 1 år, eller kortere om dette er avklart ved avtale inngåelse.

Om du ikke har kontrakt der du leier, anbefaler jeg deg å kjøpe en kontrakt i 2 eksemplarer fra enten huseiernes landsforbund eller en standard leieavtale som selges hos enkelte bokhandlere, fyll den ut og ta den med til huseier og si at du gjerne vil ha leieforholdet formalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...