Gå til innhold
Hundesonen.no

Forhudskatarr hos hannhund - tar det aldri slutt?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Når Melvin var rundt 8-9 mnd begynte han å ha jevnlig grønn gugge rundt tissen sin. Vetrinæren anbefalte meg å se det an og ikke begynne å skylle fordi det oftest gikk over av seg selv og skyllingen bare ødelegger. Så vi gjorde det. Neste gang vi var hos vetrinæren (kanskje et halvt år senere) var det fortsatt like ille, om ikke værre, og vi ble anbefalt å skylle med saltvann. Det holdt det forsåvidt unna når vi skylte, for da skylte vi det jo bort før det rakk å renne ut, men med en gang skyllingen stoppet kom det tilbake. Så vi fikk forhundsrens av vetrinæren, samme greia der.

Så gikk vi en lang periode med å bare la det være og tørke snoppeflekker fra gulvet flere ganger om dagen, helt til vi for en liten stund siden ble anbefalt å bruke yoghurt naturell å skylle med (!) fordi det skulle hjelpe til med å gjenoppbygge de naturlige bakteriene inni der, som ble ødelagt av all skyllingen. Men dette hjalp heller ikke. Hva prøver man ikke når man er desperat :lol:

Nå i det siste har det derimot blitt ganske ekstremt. Det er ikke lengre en flekk her og en flekk der, det er en hel STI med dråper fa soverommet og ut på kjøkkenet når han står opp om morgenen, det nærmest renner gugge ut av snoppen hans, og det virker ikke som om det noe å gjøre med det?!

Vi skal til vetrinæren neste uke i forbindelse med helsesjekk og vaksine, så jeg skal helt klart ta det opp da, men er det noen flere som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, jeg mener at det er unødvendig å mennskeliggjøre hunder på den måten du skisserer. Enda mer unødvendig å antyde at jeg har slike meninger. Hold deg til saken, er du snill. Jeg har hatt en uka

Har to hannhunder og i mitt hode er det ikke greit at de skal gå rundt å dryppe grønn gugge over alt? Ikke har jeg opplevd det heller selv om den eldste var plaget med forhudskatarr i sine yngre dager

Å la han drikke det er absolutt verdt et forsøk, men da over tid. Ellers kan du også prøve å bruke den og skylle på samme måte som du gjør med det du får fra dyrlegen

Vi ble helt kvitt det med Aloe Activator fra Forever Living. Det kommer tilbake en sjelden gang i blant men er raskt borte igjen når vi skyller et par ganger med den. Ellers så kjenner jeg flere som har blitt kvitt det ved kastrering, men det er jo ganske drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe håp om å bli helt kvitt det, har skjønt at dette er noe som kommer nå og da på hannhunder, men at det skal nærmest renne ut kan jo ikke være normalt.

Vi ble helt kvitt det med Aloe Activator fra Forever Living. Det kommer tilbake en sjelden gang i blant men er raskt borte igjen når vi skyller et par ganger med den. Ellers så kjenner jeg flere som har blitt kvitt det ved kastrering, men det er jo ganske drastisk.

Hmm, enda en ting vi burde prøve kanskje? :teehe: Takk for tips!

Hannen til ei venninne av meg ble helt kvitt det når han ble kastrert (av andre grunner), men som du sier synes jeg kanskje det blir litt drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med kastrering :-( Da ble det helt borte.

Jeg har de samme erfaringene mhp skylling. Jeg vet ikke om det ble verre, men det ihvertfall ikke. Og veterinæren foreslo kastrering tvert uten å prøve noe annet. På det tidspunket var jeg lei av at det alltid stinket fisk i huset og vare gule flekker overalt, så valgte å følge forslaget til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med kastrering :-( Da ble det helt borte.

Jeg har de samme erfaringene mhp skylling. Jeg vet ikke om det ble verre, men det ihvertfall ikke. Og veterinæren foreslo kastrering tvert uten å prøve noe annet. På det tidspunket var jeg lei av at det alltid stinket fisk i huset og vare gule flekker overalt, så valgte å følge forslaget til veterinæren.

Okei, så vetrinæren foreslo faktisk kastrering med forhudskatarr som grunn? Trodde nesten det måtte mer tungtveiende medisinske årsaker til, men for all del, det er jo en medisinsk grunn :)

Det blir litt mer komplisert for oss enn å bare reise til vet. å kastrere, han er ganske aggressiv mot andre hanner, og jeg tror muligens det kommer av frykt - og jeg har skjønt at fryktaggressjon og kastrering skal man være forsiktig med.

Vi får ta oss en god prat med veterinæren til uka, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble helt kvitt det med Aloe Activator fra Forever Living. Det kommer tilbake en sjelden gang i blant men er raskt borte igjen når vi skyller et par ganger med den. Ellers så kjenner jeg flere som har blitt kvitt det ved kastrering, men det er jo ganske drastisk.

Kan man bruke andre produkter istedenfor mon tro? Nektaren/Juicen er det eneste flytende Forever Living produktet jeg har liggende. Kanskje det hjelper å få ham til å drikke det? Balansere floraen fra innsiden eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke andre produkter istedenfor mon tro? Nektaren/Juicen er det eneste flytende Forever Living produktet jeg har liggende. Kanskje det hjelper å få ham til å drikke det? Balansere floraen fra innsiden eller noe :P

Å la han drikke det er absolutt verdt et forsøk, men da over tid. Ellers kan du også prøve å bruke den og skylle på samme måte som du gjør med det du får fra dyrlegen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la han drikke det er absolutt verdt et forsøk, men da over tid. Ellers kan du også prøve å bruke den og skylle på samme måte som du gjør med det du får fra dyrlegen :)

Får prøve på det da, han har hatt det fryktelig lenge og kastrering er ikke et alternativ med mindre jeg må. Det går vel ned sammen med V&H uansett om han liker det eller ikke regner jeg med :P

Kan alle typene brukes tror du? Eller burde jeg helst bruke den orginale til eventuell skylling? Tror jeg muligens bare har den med tranebær igjen nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve på det da, han har hatt det fryktelig lenge og kastrering er ikke et alternativ med mindre jeg må. Det går vel ned sammen med V&H uansett om han liker det eller ikke regner jeg med :P

Kan alle typene brukes tror du? Eller burde jeg helst bruke den orginale til eventuell skylling? Tror jeg muligens bare har den med tranebær igjen nemlig.

Du kan trygt bruke den med tranebær :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror jeg ville brukt den med tranebr fordi tranebær skal være med på å mykgjøre urinlederen, men her det som er på utsiden og alovera er lett betennesesdempende på overflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Optima PH på Tempoo når han var plaget med det, skylte med det to ganger om dagen i en periode (fem dager til en uke kanskje? Husker ikke det er heldigvis lenge siden). Jeg brukte den vanlige hudrensen tror jeg men jeg ser de har fått en egen forhudsrens siden jeg kjøpte hos de; http://optima-ph.no/index.jsp?pid=5932

Ellers så har han ikke hatt forhudskatarr siden han ble kastrert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund har aldri forhudskatar, tissen hans er alltid tørr og ren.

Siden han er langhåret har jeg helt fra han var liten alltid skyllt tissen hans 1-2 ganger om dagen. 1 gang i uka vasker jeg også godt med optima shampoo.

Min teori er at katar har en sammenheng med hygiene. At hvis man har svært god hygiene så unngår man å få det.

Men det er altså bare min teori :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund har aldri forhudskatar, tissen hans er alltid tørr og ren.

Siden han er langhåret har jeg helt fra han var liten alltid skyllt tissen hans 1-2 ganger om dagen. 1 gang i uka vasker jeg også godt med optima shampoo.

Min teori er at katar har en sammenheng med hygiene. At hvis man har svært god hygiene så unngår man å få det.

Men det er altså bare min teori :P

Hva legger du i god hygiene da? Monti er ekstremt renslig av seg selv og vasker snoppen sin mye, det hjelper ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Min hannhund har aldri forhudskatar, tissen hans er alltid tørr og ren.

Siden han er langhåret har jeg helt fra han var liten alltid skyllt tissen hans 1-2 ganger om dagen. 1 gang i uka vasker jeg også godt med optima shampoo.

Min teori er at katar har en sammenheng med hygiene. At hvis man har svært god hygiene så unngår man å få det.

Men det er altså bare min teori :P

Det kan også komme med for god hygiene.

Hannene jeg har hatt i hus har jeg ikke vasket. Der har dem fra ikke hatt til å ha hatt litt forhudskatar som har gått over av seg selv. Se på Niri han hadde forhudskatar når han var flink til å vske seg selv, gikk over når han ikke ble så flink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund har aldri forhudskatar, tissen hans er alltid tørr og ren.

Siden han er langhåret har jeg helt fra han var liten alltid skyllt tissen hans 1-2 ganger om dagen. 1 gang i uka vasker jeg også godt med optima shampoo.

Min teori er at katar har en sammenheng med hygiene. At hvis man har svært god hygiene så unngår man å få det.

Men det er altså bare min teori :P

det er i såfall en sannhet med modifikasjoner. På mange områder kan for mye vask gjøre vondt verre fordi vi vasker bort den gode bakteriekulturen. Kvinner som vasker seg for mye nedentil kan få flere typer problemer. Ører bør også få være i fred så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg er den eneste som støtter min teori :P

Haha... castellas teori er herved forkastet :P

Nei men altså..på langhårete hunder blir det ekstremt nasty når de har gått 2 timer på tur og markert konstant. Pelsen er full av piss og det stinker. Jeg tror ikke det hadde vært sunnt for han å gå rundt med det inntill huden og da kanskje utviklet katar. Nå skyller jeg han med rent vann... så tissen er ren og tørr og det er også mer hygiensisk for mine møbler osv.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ser at jeg er den eneste som støtter min teori :P

Haha... castellas teori er herved forkastet :P

Nei men altså..på langhårete hunder blir det ekstremt nasty når de har gått 2 timer på tur og markert konstant. Pelsen er full av piss og det stinker. Jeg tror ikke det hadde vært sunnt for han å gå rundt med det inntill huden og da kanskje utviklet katar. Nå skyller jeg han med rent vann... så tissen er ren og tørr og det er også mer hygiensisk for mine møbler osv.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Ville i grunnen bare vasket på utsiden jeg da. Har jo hatt flat før og dem var mer bepelset på tissen. de var heller ikke plaget hvis ikke dem vasket for mye. Altså en klut som tok vekk tingene i pelsen men ikke inover i forhuden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i grunnen bare vasket på utsiden jeg da. Har jo hatt flat før og dem var mer bepelset på tissen. de var heller ikke plaget hvis ikke dem vasket for mye. Altså en klut som tok vekk tingene i pelsen men ikke inover i forhuden

Jeg drar jo ikke tilbake forhuden da :P blæ

Bare skyller bare utsiden og pelsen godt så det er rent

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg drar jo ikke tilbake forhuden da :P blæ

Bare skyller bare utsiden og pelsen godt så det er rent

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

JA men når det er snakk om forhudskatar og man må skylle så er det snak om å skylle inni der hvor tissen ligger gjømt gjerne med en sprøyte. Så du vasker ikke der en må for å bli kvitt forhudskataren altså stor fare for at han ikke ahr forhudskatar i det heletatt. Forhudskataren syns gjerne med en dråpe misfarget/grønnfarget der hvor tisen stikekr ut. Så du skylelr vekk tiss og det er jo greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA men når det er snakk om forhudskatar og man må skylle så er det snak om å skylle inni der hvor tissen ligger gjømt gjerne med en sprøyte. Så du vasker ikke der en må for å bli kvitt forhudskataren altså stor fare for at han ikke ahr forhudskatar i det heletatt. Forhudskataren syns gjerne med en dråpe misfarget/grønnfarget der hvor tisen stikekr ut. Så du skylelr vekk tiss og det er jo greit

Ja jeg skjønner det. Min teori gikk altså på sammenhengen mellom hygienen på utsiden og sannsynligheten for at kataren oppstår i utgangspunktet.

Men det var altså bare min teori fra mitt svært begrensede erfaring med hannhunder

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte google det (http://www.dyrebar.no/artikkel/kur-mot-forhudskatarr-20158012) for har ikke hørt om det før, men hørtes ut som noe vår hund har hatt. Vi spurte en gang samtidig når vi var hos dyrlegen for å fjerne tannstein, og fikk vite at det var helt normalt for hannhunder. Kom visst av at hannhunder ofte er i kontakt med andre hannhunders gamle urin når de markerer. Dyrlegen tørket det bare av og sa det gikk over av seg selv. Det gjorde det :P Kommer og går litt som det vil, eneste som vasker er han utenom når vi dusjer (ukentlig) :) Edit: I linken står det forresten godt skrevet hvordan vaske, hvis noen er usikker :) Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner det. Min teori gikk altså på sammenhengen mellom hygienen på utsiden og sannsynligheten for at kataren oppstår i utgangspunktet.

Men det var altså bare min teori fra mitt svært begrensede erfaring med hannhunder

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

På min (veldig) korthårede hund er det ikke så mye utenfor å ha dårlig hygiene i, det er jo ikkenoe pels der, og vi tørker av et par ganger daglig på utsiden for å få vekk det som henger der, så jeg støtter heller ikke teorien din :lol:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...