Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi?


Amig0
 Share

Recommended Posts

Var hos dyrlegen for 6 uker siden da valpen (8mnd amerikansk bulldog) hadde sår i ørene og klødde en del. Han trodde det muligens kunne være fôrallergi og anbefalte meg å gå på allergivennlig fôr i en 6 ukers periode + en 3 dagers med kortison.

Jeg byttet fra vom&hundemat nr 25 til 100% kylling og salfresh som tilskudd (fordi jeg rett og slett ikke vil betale 1000 kr for 15 kg med allergi"vennlig" fôr, siden han er valp og trenger en del mat).
Ørene hans ble mye bedre og han klødde ikke i det hele tatt etter kortison behandlingen, men nå har kløen kommet tilbake, under høyre "arm" og det har blitt sårt og "valkete".
Smører med zink salve, opptil flere ganger om dagen , men det ser ikke ut til å hjelpe. Når han klør , "stjeler" jeg oppmerksomheten hans (i tilfelle han klør av kjedsomhet?) , men det har ingen større resultater da han fremdeles klør om natten (mens vi sover) og når han er hjemme alene.

Noen forslag på hva jeg burde gjøre, før jeg kontakter vet. igjen?

Det ser ikke ut til å plage han mer enn at han klør, for jeg får lov til å ta på, se på, og smøre. Det er ingen infiserte blemmer der , kun rødt "utslett". Pelsen hans ellers er fin og blank, og ingen tegn på tørr hud, eller lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke undersøkelser gjorde dyrlegen? Har han blitt grundig undersøkt for parasitter?

Ellers så er han i en alder hvor det er typisk at atopisk allergi dukker opp. Høres nok ut som et veterinærbesøk kan være på sin plass etter hvert. Finner man årsak til kløen(evt. utelukker årsaker som f.eks. parasitter) så er det lettere å sette i gang tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ved en lenke Cecilie Strømstad, veterinær har skrevet. Det er fra en presentasjon om allergi på boxer. Les gjennom slidesene så vil du se hva hun skriver blant annet om utredning av allergi. Nyttig lesning. http://www.norskboxerklubb.no/filemanager/download_file/file/626958.pdf/Allergier%20hos%20boxer%20CS.pdf

Ellers vil jeg si at det er superviktig at du finner den en veterinær med ekstra ekspertise på hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt skikkelige prøver, slik at du kan få ordnet med et optimalt kosthold til hunden. Noen hunder reagerer på utrolig mye. Og i perioder kan det være nødvendig med medisiner. Ev konstant bruk av medisiner. Lykke til videre. Allergi er noe dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rett og slett gått til en annen veterinær og fått startet utreding. Ikke ta til takke med allergifôr og ut døra.

Men, det er veldig viktig at når utredningen er startet så fôr kun på det veterinæren har sagt du skal fôre på, det er ingen vits med utredning i det vide og brede om hunden får ymse av mat ved siden av. Det er veldig viktig med strikt kontroll på alt hunden får i seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke undersøkelser gjorde dyrlegen? Har han blitt grundig undersøkt for parasitter?

Ellers så er han i en alder hvor det er typisk at atopisk allergi dukker opp. Høres nok ut som et veterinærbesøk kan være på sin plass etter hvert. Finner man årsak til kløen(evt. utelukker årsaker som f.eks. parasitter) så er det lettere å sette i gang tiltak.

Dyrlegen kikket bare på han og ville ikke ta noen videre tester før vi hadde prøvd en annen type fôr. Han sa han ikke så tegn til noen hudinfeksjon, eller lus. Han mente det ikke var noe vits å ta noe allergi prøver siden han er i en alder hvor han kan / kan ikke få utslag på alt mulig rart i.h.h hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen kikket bare på han og ville ikke ta noen videre tester før vi hadde prøvd en annen type fôr. Han sa han ikke så tegn til noen hudinfeksjon, eller lus. Han mente det ikke var noe vits å ta noe allergi prøver siden han er i en alder hvor han kan / kan ikke få utslag på alt mulig rart i.h.h hormoner.

Man får ikke utslag på alt mulig rart pga hormoner….så den vetrinæren hadde jeg droppa gitt!

Og for å si litt om hvor ille allergi kan være….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det..

Jeg leste innlegget, og det er kjempe trist å lese :(

MEN han har blitt bedre etter at teppene hans har blitt vasket på 95 grader fremfor 60, så kanskje husstøvmidd?

Det er mulig. Men bedre å få skikkelige tester enn å måtte prøve og feile seg frem. For da kan hunden bli rimelig syk i "prøvetiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg gjordt med allergipelsen:

Forallergi er det sikkreste å prøve elimineringsmetoden (som hos mennesker). Jeg har påvist både for å støv allergi på den ene min, og han ble dårligere av allergifor, og funker best på det han stort sett alltid har fått, og med de vanlige godbitene "alle" bruker.

Dvs. ifølge dyre tester skulle min hund blitt veldig syk av dette, men han fungerer bedre. (har såklart her rådført meg med fagfolk innen hva som er forsvarlig å prøve ut i perioden før jeg testet)

husstøvmidd og lagermidd allergi: vi holder hus og hundeting i normalt renhold, støvsuger 3-4 gang i uka å har ikke tatt bort tepper og tekstiler.

Mest effektive til oss er å vaske mr.hund med tea tree shampoo 1-2 ganger pr mnd når det er tørt og lett for støv, funker supert.

Dette gjelder da min, å sånt er induviduelt, men jeg ville nok snakket med en annen vetrinær, å evt forhørt meg om elimineringsmetoden, å testet litt selv før man bruker mye penger på tester som kanskje ikke betyr så veldig mye for hundens helse,vell og ve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville krevd skrapeprøve av huden, noe jeg synes er rart den ikke har fått. Viktig å utelukke andre ting. Allergiprøver har jeg hørt er bare tull å ta så lenge de ikke har blitt over ett 1 år gammel, siden prøvene kan vise feil pga lavere immunforsvar hos valper/unghunder. Vår sliter med allergi, og klør veldig nå. Dyrlegen sier at hun har sett mange tilfeller av det nå og mener det er sesongallergi (støv, pollen) som allerede har brutt ut. Hun anbefalte å dusje hunden oftere med allermyl (allergishampo), og evt ta Atarax mot kløen om dette virker. Vi har nettopp startet med noe som heter Atopica vet, den starter ikke virke med engang, så vi prøver å lindre kløen mest mulig fram til den virker. Vi kommer etterhvert til å ta en grundig runde med prøver, og har tenkt å prøve sprøyter på feli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg dro til dyrlegen (valgte en annen enn jeg hadde) og kjørte på med full pakke. Hun tok skrapeprøver av huden overalt, og hun fant ut at han har streptokokker på magen (rett over tissen), sopp under "tærne" & rundt rumpehullet, hovne øyne. MEN! Det var ikke noe infeksjon eller liknende under armen... :P Jeg fikk øyesalve, salve mot streptokokker, "servietter" mot soppen , og spray med kortison mot kløen under armen. I tillegg tok vi blodprøver , som jeg får svar på neste uke. Hun var nærmest overrasket over at forrige dyrlege behandlet meg slik, for i følge hun - var det bare å kikke på hunden og se at ting ikke var slik de var (hovne øyne, litt rød snute...). Hun mistenker at det kan være allergi, siden han også er litt luftig i magen også, men hun ba meg om og ikke gjøre noen endringer i kostholdet før vi har fått tilbake blodprøvene.

Lærdom av dette: De billigste og "kjente" dyrlegene er ofte ikke de beste. Merkelig nok, mest opptatt av penger (etter min erfaring).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Mange veterinærer anbefaler ikke å teste for allergi på hund, fordi det rett og slett ikke gir gode nok eller feilaktige svar.

De anbefaler altså heller fôrelemineringen/"allergifôr" først for å for å finne ut om det er snakk om matallergi, hvis ikke, prøve andre tiltak for å begrense f.eks midd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg forstått, og blitt fortalt av dyrlegen, men så lenge forsikring betaler alt (minus egenandel), er det jo bare å kjøre på..
Jeg har prøvd fôreleminering, gikk fra v&h nr 25 til 100% kylling (vitaminisert) og alle problemene (bortsett fra utslag i ørene) kom etter endringen. Kanskje det er kylling, kanskje ikke. Mange hunder er allergiske mot kylling..

Hun ringer meg når prøvene kommer tilbake , og da blir det en ny time - og kanskje endring i kost IGJEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange veterinærer anbefaler ikke å teste for allergi på hund, fordi det rett og slett ikke gir gode nok eller feilaktige svar.

De anbefaler altså heller fôrelemineringen/"allergifôr" først for å for å finne ut om det er snakk om matallergi, hvis ikke, prøve andre tiltak for å begrense f.eks midd.

Det der er jo ikke annet enn feilbehandling. Det skal testes (og testene er ikke så dårlige). Hva mange veterinærer har kompetanse til er en annen sak, men da må man være profesjonell nok til å henvise vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det der er jo ikke annet enn feilbehandling. Det skal testes (og testene er ikke så dårlige). Hva mange veterinærer har kompetanse til er en annen sak, men da må man være profesjonell nok til å henvise vidre.

Nope, er jo bare å bruke elemineringsmetoden for å finne ut hva hunden reagerer på av matvarer, og finner man da ut av det og en blir kvitt symptomer så er det ingen grunn til å ta det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, er jo bare å bruke elemineringsmetoden for å finne ut hva hunden reagerer på av matvarer, og finner man da ut av det og en blir kvitt symptomer så er det ingen grunn til å ta det lenger.

Nei det går ikke. Som med hun jeg hadde. Hun var allergisk mot ALT unntatt kylling. Skulle jeg ha prøvet meg frem hadde hun vært død lenge før vi hadde funnet ut hva. I tillegg til mat var hun allergisk mit alle typer midd og støv osv. Vevsprøver viste dette og dermed kunne vi starte behandlinger. Nå ble nå hun dødssyk likevel, til tross for behandling, (etter en periode med noe forbedring), men det hadde med alvorlighetsgrad å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det jeg hørte på mennesker for 20-25 år siden var at allergiprøvene ikke altid er rett på små barn. Jeg fikk diagnosen allergisk mot vepsestikk uten at det gjorde utslag på min allergi prøve. Dem fikk meg inn på båre og det var da tydlig nok.

Da jeg hadde allergisk hund fikk jeg også beskjed om at blodprøvene er unøyaktige og med min erfaring så ble det gjort for eliminering først og til slutt så tok vi blodprøve så fortsatte jeg med elleminering. Hunden fik utslag på innemiljø. Husker ikke eksakt hva det sto. Men da er jo første tanke husstøvmidd. Jeg selv måtte finne ut av lagermidd og edderkopper og skaumann var hunden i tilleg allergisk for. Dette ble ikke vist på blodprøver så mine blodprøver var ikke helt nøye noe som vetrinæren også fortalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nei det går ikke. Som med hun jeg hadde. Hun var allergisk mot ALT unntatt kylling. Skulle jeg ha prøvet meg frem hadde hun vært død lenge før vi hadde funnet ut hva. I tillegg til mat var hun allergisk mit alle typer midd og støv osv. Vevsprøver viste dette og dermed kunne vi starte behandlinger. Nå ble nå hun dødssyk likevel, til tross for behandling, (etter en periode med noe forbedring), men det hadde med alvorlighetsgrad å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt forskjell på en hund som er alvorlig syk og en som har noen symptomer som muligens skyldes allergi, kan man si.

Selv hadde jeg ikke testet den sistnevnte før andre metoden hadde vært prøvd hvertfall.

Og det er sant det som ble sagt her, ofte er de utydelige eller helt feilaktige. Selv ble det vist at jeg reagerte kraftig på katt, er oppvokst med katt og koser ofte med katter enda, har ikke symptomer på det overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@AmigO; som flere sier; finn en dyrelege med ekspertise på hud. Det du kan gjøre på egenhånd er å skaffe en krage om han klør veldig mye. Kamomille og nattlysolje fungerer iallefall veldig bra på irritert hud på småbarn, jeg vil tro det virker lindrende på hunder også, uten at jeg skal bli helt alternativ her (bare som et forslag frem til du får skikkelig behandling). Men så lenge han klør er det meste nyttesløst.

Noe av det aller viktigste du kan gjøre (i tillegg til å oppsøke hjelp naturligvis) er å informere oppdretter om dette og legg fra deg alle tanker om fremtidig avl :-/ Allergi er et veldig unødvendig onde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell på en hund som er alvorlig syk og en som har noen symptomer som muligens skyldes allergi, kan man si.

Selv hadde jeg ikke testet den sistnevnte før andre metoden hadde vært prøvd hvertfall.

Og det er sant det som ble sagt her, ofte er de utydelige eller helt feilaktige. Selv ble det vist at jeg reagerte kraftig på katt, er oppvokst med katt og koser ofte med katter enda, har ikke symptomer på det overhodet.

Hva er forskjellen så lenge det dreier seg om allergi og symptomene er kløe? Intens kløe. At ikke alle dør av det betyr ikke at de ikke skal utredes.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, er jo bare å bruke elemineringsmetoden for å finne ut hva hunden reagerer på av matvarer, og finner man da ut av det og en blir kvitt symptomer så er det ingen grunn til å ta det lenger.

Dette er ikke annet enn sludder og vås fra ende til annen. Det finnes 101 fler ting enn matvarer det går ann å reagere på, en hudutredning starter ikke med eliminasjonsdiett og det alene, aldri.

Litt forskjell på en hund som er alvorlig syk og en som har noen symptomer som muligens skyldes allergi, kan man si.

Selv hadde jeg ikke testet den sistnevnte før andre metoden hadde vært prøvd hvertfall.

Og det er sant det som ble sagt her, ofte er de utydelige eller helt feilaktige. Selv ble det vist at jeg reagerte kraftig på katt, er oppvokst med katt og koser ofte med katter enda, har ikke symptomer på det overhodet.

Jeg lurer litt på hvilke belegg du har for å mene dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yup, er ganske så sikker på den dyrlegen jeg har nå. Siden hun med èn gang så at han ikke var slik han skal være.

Han klør bare bittelitt nå, hevelsen under armen har gått ned og det har blitt hud med pels igjen.

Oppdretter vet allerede, og det er fryktelig trist om det / mest sannsynlig skyldes allergi, for han kan bli en bra avlshanne - men jeg avler ikke på en med allergi!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Dette er ikke annet enn sludder og vås fra ende til annen. Det finnes 101 fler ting enn matvarer det går ann å reagere på, en hudutredning starter ikke med eliminasjonsdiett og det alene, aldri.

Jeg lurer litt på hvilke belegg du har for å mene dette?

Det siste har en veterinær som eier flere steder sagt til meg og også hørt flere tilfeller av det, og til det første er jeg som sagt enig i, men man starter der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...