Gå til innhold
Hundesonen.no

INNLÆRING - Fri ved fot


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Jeg sleit mye med det med Aro. Løste det ved å være veldig streng på utgangsstillinga, den er kjempe nært. Så et og et skritt. Kun belønne at han er nært. Ellers jobbet jeg mye med å belønne i høyresvingen på en måte. Belønnet han sånn at han måtte sneie foten min på en måte i svingen for å hente belønninga. Belønnet i svingen. Vanskelig å forklare. Var @borderen som gav meg det tipset på kurs tror jeg. Isåfall kan kanskje hun forklare bedre enn meg :P Enda så spretter han litt ut innimellom, men tror det er mye fordi vi trener så sjukt lite om dagen, og jeg er veldig ukonsekvent. Men så at det hjalp da vi jobbet mye med det!

Samme her:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen! Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende

det hjelper ikke oss andre så mye Med Pi har jeg først og fremst fokusert på utgangsstilling, så et skritt, så to, så ett,så to, wii, der er vi fortsatt. danser tango vi. for små raptuser som da

Jeg har bare shapet inn "ca der fot" så har jeg begynt å pirke og hjelpe

Da kom det omsider en video fra meg her. Den er filmet bakfra fordi jeg selv trengte å se hvordan det så ut. Jeg har nemlig klikket for at noe har berørt meg i utgansstilling, ikke vært så opptatt av hva. Da dette noe veldig mange ganger har vært rumpen eller ribbeina hennes og ikke skulderen, så har utgangsstillingen blitt såder. Lineføringen ser dog ikke så ille ut innimellom, men til tider er hun krøllet rundt foten min. Jeg belønner sånn ca hvert 2-3 steg, derfor så mange stopp.

Håper ikke dette regnes som feil i lydighet, for hun er ikke til hinder når hun går korrekt ihvertfall :)

https://www.youtube.com/watch?v=i9l_fpcdxCw&list=UUltycplmltMsXgR_zDfkVhw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente hvordan dommeren tolker reglene. Jeg vil ikke si Tidi klenger, men hun har kontakt med beinet mitt med sin skulder, men går likevel beint. Finnes det noen video eksempler?

Harly og jeg kan vise deg noen gode eksempler på ploging på trening en dag! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hun hindrer kanskje ikke deg i å gå, men hun henger på låret ditt (og vingler litt, men hun er ung og fersk, så det er ikke så rart hun fortsatt gjør). Å henge på låret kan gi trekk ja. Ikke veldig mye, men de skal helst ikke henge på deg, selv om de ikke ploger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hindrer kanskje ikke deg i å gå, men hun henger på låret ditt (og vingler litt, men hun er ung og fersk, så det er ikke så rart hun fortsatt gjør). Å henge på låret kan gi trekk ja. Ikke veldig mye, men de skal helst ikke henge på deg, selv om de ikke ploger :)

Hvordan kan man få en hund som er borti uten å henge da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvordan kan man få en hund som er borti uten å henge da?

De trenger ikke være borti heller, de skal gå nært :) Men ikke spør meg, jeg får bare hunder som går tett, liker det og tar det trekket jeg evt får med et smil fordi det er sånn jeg vil ha dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger ikke være borti heller, de skal gå nært :) Men ikke spør meg, jeg får bare hunder som går tett, liker det og tar det trekket jeg evt får med et smil fordi det er sånn jeg vil ha dem :lol:

Det var fordi du tidligere i tråden skrev du hadde en hund som gikk borti og sjeldent (aldri?) fikk trekk pga det at jeg spurte :P Men da får jeg også bare ta trekket vi får, for jeg også ønsker det slik :)

Noen som vet om det er annerledes i brukslydigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det var fordi du tidligere i tråden skrev du hadde en hund som gikk borti og sjeldent (aldri?) fikk trekk pga det at jeg spurte :P Men da får jeg også bare ta trekket vi får, for jeg også ønsker det slik :)

Noen som vet om det er annerledes i brukslydigheten?

Hehe nei, jeg får sjelden trekk for det. Kan ikke huske å ha fått det noen gang med eldstemann (har ikke starta med yngste enda). Min(e) lener seg ikke på meg da. De lener seg heller ut enn mot låret mitt (for å ha øyenkontakt), men de går veldig tett inntil, så jeg kjenner dem på låret hele tida. Det krever forøvrig mer presisjon av hunden (og signaler fra deg) i vendingene når de ligger helt tett inntil. Om du belønner for å være borti deg,så de får et bevisst forhold til å ligge inntil, tror jeg du fort får en hund som lener seg på deg. Og det vil du få mer trekk for enn at den bare går så tett at den er borti deg hele tida.

Det er det samme i bruks, men de er litt mindre pirkete i brukslydigheta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fordi du tidligere i tråden skrev du hadde en hund som gikk borti og sjeldent (aldri?) fikk trekk pga det at jeg spurte :P Men da får jeg også bare ta trekket vi får, for jeg også ønsker det slik :)

Noen som vet om det er annerledes i brukslydigheten?

Jeg har fått trekk begge ganger vi har startet i D for ploging ved lineføring. Samme dommer begge gangene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...