Gå til innhold
Hundesonen.no

Flørting ødelegger treninger


Hellhounds
 Share

Recommended Posts

Long story short:

Jeg har en hund som er vanvittig kresen på godbiter, og som ikke leker med hverken ball, tau, roadkill-leker eller noe annet under trening, og det eneste jeg finner som er BRA NOK til å holde på oppmerksomheten hennes UANSETT er tørka laksebiter. Enn så lenge. Og det er jo ikke lov å bruke under konkurranser...

Bikkja mi på 4 år flørter.

Hun flørter med alle andre hunder, og har alltid gjort det.

Uansett. Og da med alt av kroppspråk som om hun er i løpetid, utenom at hun ikke stiller seg opp eller legger halen til side. Alt annet av flørtespråket er der.

Det vil da si at hun kan finne på å løpe avgårde mens vi trener lydighet, for å flørte med andre hunder.
Hun kan løpe avgårde mellom øvelsene, eller midt i ei øvelse.

Og dette er jo ikke bare flaut, men direkte ødeleggende for framtidige konkurranser (og vi er påmeldt en uoffisiell LP-cup og ett stevne nå).

HVA gjør jeg?
Planen min til nå er å trene som en idiot med andre hunder (jeg har ikke så mange bekjente her jeg bor, og så langt har det vært vanskelig å få trent gjennom klubber fordi jeg jobber kveldstid) og steder med mye trafikk og mye folk.

Men er det noe jeg kan gjøre, annet enn mengdetrening? Kan jeg overbevise henne om at det er mye morsommere å være med meg og gjøre øvelser? Hjææææælp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden. :)

Det med tung belønning er jo en sak for seg selv. Fortsett å prøve forskjellige ting (regner med du har prøvd fiskeboller, vafler og alle de vanlige?).

Har du prøvd sladretrening? Å lære at hun får belønning for å se på deg når det er andre hunder rundt? Krever jo igjen at du finner noen å trene med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du, ja, det var ei stund siden :)

Ja, fiskeboller, fiskepudding og ofte pølser spiser hun ikke overhodet, de spyttes ut med stor innlevelse! Hun tåler ikke gluten, spiser hun det går matlysta rett i dass fordi hun får vondt i magen og blir visst kvalm, så en god del sånne greier som vafler og godbiter kjøpt på dyrebutikk tåler hun rett og slett ikke, og de hun tåler vil hun jo gjerne ikke ha. Har brukt rent kjøtt og ren fisk litt, og det er nam, mener hun, men ikke bra nok til å holde henne der om hun vil bort til en annen hund (og godbiter hjelper meg jo heller ikke på konkurranse, dessverre).

Ja, jeg belønner for kontakt nesten uansett, og spesielt om jeg ser at tannhjulene spinner rundt oppi hodet hennes mens hun funderer på om hun skal løpe vekk eller ikke. Ofte fungerer det ganske greit, men så snart øvelsene blir "kjedelige" igjen, så synger hun en strofe av "Oops, I did it again", og løper avgårde... :hmm::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da jeg belønner mest, ja, når jeg ser at hun tenker på å stikke. Dessverre funker det ikke alltid sånn kjempebra

Føler meg litt sånn her :sint_01:

Men prøver å oppføre meg sånn her :flowers: når jeg endelig får tak i henne igjen... Hun gir seg nemlig ikke om hun først kommer bort til den andre hunden, selv om den ikke leker tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med min eldste shiba. Hun flørter riktignok ikke, hun vil leke og være gøyal, og hun leiter etter unnskyldninger til å feks bryte fellesdekk eller stikke ut av ringen for å leke. Rekken er å oppsøke en bc på andre siden av et jorde under stå under mars, og på en annen konkurranse stikke av idet jeg skulle legge henne ned i fellesdekk, for deretter å bruke 7-8 min på å engasjere samtlige funksjonærer på stevnet til å fange henne inn mens hun prøvde å få med de andre på lek. Jeg har ikke satt mine bein på konkurranse siden. :P

Jeg har rett og slett lagt lp-treninga på hylla for en stund, for det eneste som funker til en viss grad, er å holde henne i et mentalt jerngrep og være streng og kontrollert, og det er ikke sånn jeg vil at treninga og hundeholdet mitt skal være. Hvis hun vil leke og være goofy, så får hun heller bare holde på, så lenge det skjer utenfor lp-båndet. :teehe::heart:

Ikke mye hjelp for deg, men med mindre du vil gå inn og være streng og stille krav, så trur jeg neppe du plutselig får skrudd henne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greia er at dette skjer én (maks to) gang(er) per treningsøkt, så jeg har følt det har vært litt dumt å bruke langline hele veien.

Men nå begynner jeg snart med det likevel... Hver gang hun lykkes med det så forsterker det jo bare atferden hennes, så langline er i alle fall et godt utgangspunkt for at hun IKKE skal lykkes i den atferden!

SandyEyeCandy: Hehehe, høres ut som noe mi kan finne på å gjøre, ja... Jeg er ikke helt der at jeg vil drive kadaverdisiplin, nei, men jeg VET jo at det går an å gjøre dette på en måte sånn at hun oppfører seg uten, jeg må bare finne ut hvordan!

I morgen starter jeg i alle fall med at hun og andre huskysnuppa mi trekker meg på sykkel ca 8km, også får jeg bruke langline, så får vi se om hun er mer konsentrert etter å ha fått nesten ei mil i beina på morgenen rett før trening... :) Er jo tross alt huskyer, de får ikke til noe mentalt om de fortsatt er personifisert sprudlende energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To huskyer er sterkere enn to sykkelbremser, og Team Grøfta & Tyngdekraften vant slosskampen vår i dag. Såre hender.
Gikk lang, fin tur med hundene løse på et øde sted istedet for å trene LP (fant ut at vi trengte avkoblingen), men skal trene i kveld, så får vi se om den fysiske aktiviteten har noen innvirkning på konsentrasjonen (jeg tipper at den har!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hun ikke tenner på leker på trening, men har du prøvd leker med skinn?
Min yngste sheltie kan være litt "næææh" til godbiter dersom det er noe annet rundt som er veldig skummelt eller veldig spennende, men om jeg drar opp skinnleken så er jeg den kuleste i hele verden.

Bare tenker at det ikke er alle hunder som elsker godbit på trening, selv om de er glade i det ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - du har husky? Det er vel ikke akkurat rasen som er lett å engasjere når det kommer til lp-trening? Hva er målet ditt med denne treningen? Er ikke huskyen liksom avlet for å løpe og løpe og løpe i stedet for å gå med kontakt og gjøre rare øvelser som den antakelig finner ganske meningsløse?

Jeg tenker at man kanskje skal finne aktiviteter som bikkja engasjerer seg i uten at man må jobbe livet av seg for å få det til, jeg... Det er ikke alle hunder som egner seg til alt, liksom.

Men første bud er selvsagt å ha hunden i bånd, og da mener jeg kort bånd. Langline er jo bare i veien og tøv, du har mye bedre kontroll på hunden med et vanlig, kort leiebånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ah som er brukbare til mer enn bare trekk @Siri :) Min Tequila er ikke den flinkeste til å holde konsentrasjonen altså, litt mye fluer i hodet av og til, men hadde jeg gått inn for det skulle vi hvertfall klart lp1 og muulig lp2, med en flinkere trener enn meg så sikkert lenger også.

Og flere av våre tar myyye kontajt veldig naturlig.

Men siden ah er så heterogene så har man jo begge ender i skalaen, da. Så kan liksom ikke komme med en fasit pga våre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ah som er brukbare til mer enn bare trekk @Siri :) Min Tequila er ikke den flinkeste til å holde konsentrasjonen altså, litt mye fluer i hodet av og til, men hadde jeg gått inn for det skulle vi hvertfall klart lp1 og muulig lp2, med en flinkere trener enn meg så sikkert lenger også.

Og flere av våre tar myyye kontajt veldig naturlig.

Men siden ah er så heterogene så har man jo begge ender i skalaen, da. Så kan liksom ikke komme med en fasit pga våre :P

Jada, det vet jeg, men denne hunden er vel åpenbart ikke så himla interessert i å drive med det eieren ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, jeg snakket ikke spesifikt om hans. Bare at det ikke gjelder alle ah ;) Bare en OT :)

Problemet er jo ikke å LÆRE disse bikkjene ting eller å få dem til tilby kontakt, det er å få dem til å gidde å gjennomføre fordi du ber dem om det, uten belønning utover skryt og litt kos. Det er derfor det er forsvinnende få spisshunder som går lp (noen hederlige unntak finnes, selvsagt, men da for det meste disse variantene som nesten er som gjeterhunder i bruksområde), og de som gjør det er ikke akkurat fulle av fres og glede, men litt sånn luntende avventende.

Når det er sagt, så har jeg den fulle forståelsen for at TS synes det er gøy å bruke sin AH til ulike aktiviteter, Aiko har jo også vært min prøveklut innen alskens underlige greiner, men for min del har det i alle fall vært en svært stor lettelse å legge vekk alle ambisjoner om å en eller annen gang få vist verden hvor innmari flink hun er (jeg trudde feks helt oppriktig at vi kom til å få opprykk første konkurransen vi starta på), og slippe den frustrasjonen det er å ikke nå helt inn, liksom. Hun bestemmer over seg sjøl. Nå kan vi heller gjøre små lydighetsgreier spontant og med humor og glede heller enn forventing, krav og med grå hår. Kanskje vi starter en konkurranse igjen når hun er så gammel at hun ikke orker å være så gøyal, høyst sannsynlig ikke. :D Hvis en har trent veldig lenge med en hund som stadig vekk finner på sprell for å slippe å gjøre det som forventes, så hadde jeg altså valgt å ta hintet. Men det har tatt meg noen år å slippet det egobaserte ønsket om å være "hun som konkurrerer med en shiba", gitt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Jeg kom bare med en utenomkommentar, jeg. Som sagt. Jeg er da virkelig over hva det vil innebære å ha en spisshund :huh: lugn. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere kommenterer meg på det??

Vi har hunder i begge ender av skalaen, fra god konsentrasjon, utholdenhet og lærevillighet, til lærevillig men vims og typisk polarhund til ikke lærevillig ooooog så videre.

Meeeen som sagt, nok en gang:

Så kan liksom ikke komme med en fasit pga våre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Jeg kom bare med en utenomkommentar, jeg. Som sagt. Jeg er da virkelig over hva det vil innebære å ha en spisshund :huh: lugn. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere kommenterer meg på det??

Vi har hunder i begge ender av skalaen, fra god konsentrasjon, utholdenhet og lærevillighet, til lærevillig men vims og typisk polarhund til ikke lærevillig ooooog så videre.

Meeeen som sagt, nok en gang:

Jeg skjønner ikke at du synes det er rart at vi diskuterer, jeg, det er jo et diskusjonsforum hvor TS spør om innspill og råd. :) Ingen har sagt at du påstår å sitte på noen fasit, like lite som jeg påstår å gjøre det, vi prater jo bare om bikkjer og ulike måter å trene på, løse ting, komme til en slutning, sant? No biggie. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du synes det er rart at vi diskuterer, jeg, det er jo et diskusjonsforum hvor TS spør om innspill og råd. :) Ingen har sagt at du påstår å sitte på noen fasit, like lite som jeg påstår å gjøre det, vi prater jo bare om bikkjer og ulike måter å trene på, løse ting, komme til en slutning, sant? No biggie. :)

Jeg oppfattet det ikke som noe diskusjon, mer belæring ang spisshunder. And well. Ja sorry. Jeg vet ikke hva jeg er medlem i og slikt jeg :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet det ikke som noe diskusjon, mer belæring ang spisshunder. And well. Ja sorry. Jeg vet ikke hva jeg er medlem i og slikt jeg :) :) :)

Ah, sorry hvis du oppfatta det sånn, var ikke ment belærende, bare som en betraktning all den tid jeg har hatt en super hund, trent mye, sett hvordan hun ikke vil, og endra ambisjonsnivået deretter. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sorry hvis du oppfatta det sånn, var ikke ment belærende, bare som en betraktning all den tid jeg har hatt en super hund, trent mye, sett hvordan hun ikke vil, og endra ambisjonsnivået deretter. :)

Tenk om alle misforståelser kunne rettes opp slik som nå! :P:thumbs: Daaa er vi på rett spor igjen, og jeg ser jo nå hva du mente nå som du ga meg en teskje ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hun ikke tenner på leker på trening, men har du prøvd leker med skinn?

Min yngste sheltie kan være litt "næææh" til godbiter dersom det er noe annet rundt som er veldig skummelt eller veldig spennende, men om jeg drar opp skinnleken så er jeg den kuleste i hele verden.

Bare tenker at det ikke er alle hunder som elsker godbit på trening, selv om de er glade i det ellers.

Hehehe, hun bryr seg ikke om skinn eller revehale så lenge vi er utenfor huset, inni huset er det greit :)

Til dere andre; vi har 16 huskyer, så de løper og løper og løper og løper i tillegg til at jeg trener lydighet og litt annet med denne ene ;)

Hun har bronsemerket i lydighet, så hun er ikke totalt uegnet, og hun viser stor arbeidsglede og motivasjon i LP så lenge jeg har godis som smaker godt nok :)

Problemet er altså ikke at hun ikke er gira på å trene lydighet, men impulskontroll og svak konsentrasjon nå som vi ikke har trent skikkelig på nesten ett år pga at jeg har vært opptatt med jobb og i tillegg vært syk :) Nå begynner jeg å bli friskere, så tok opp tråden, og da har selvsagt jeg starta altfor brått med krav. Tar to skritt tilbake og tar henne fra der hun er NÅ, istedenfor der vi slapp da jeg ble syk. DET hjelper nok :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På søndag stilte vi i vårt første uoffisielle LP-cupstevne, og kom på 11. plass av 15 startende :) Jeg er godt fornøyd! Hun løp ikke bort til andre hunder, og oppførte seg i det store og hele veldig bra, synes jeg! Eneste var innkallinga, da hun løp bort til dommerens stol (som hun vet det bruker å ligge våtfôr i) :o Så jeg er fornøyd! :) Dette var 1/4 stevner, så gleder meg allerede til neste!

Hun er veldig flink på trening også nå, så nå føler jeg vi begynner å få litt glid i tingene :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...