Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund - annen rase?


Queen B
 Share

Recommended Posts

Har hatt engelsk springer spaniel i mange år og kunne ikke ha hatt en bedre familiehund, men….når jeg etterhvert skal ha ny hund blir det til at jeg leker med tanken på en evt. annen rase. Hvorfor? Fordi jeg synes det er mye pelsstell. Synes en springer skal se ut som en springer og det krever sitt + at det dras mye skitt inn. Har også hatt beagle, nydelige hunder, men driver ikke jakt lenger…+ mye lyd!

Det er sikkert mange av dere der ute som har gode/dårlige erfaringer og kjennskap til div. raser.

Jeg ønsker:

De gode egenskapene til springeren.

Ikke større enn springeren, gjerne litt mindre.

Lite pels/korthåret

Ikke kreve mer aktivitet enn regelmessige turer

Ikke mer lyd enn "vanlig" for en hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pincher?

Veldig mange spisshunder ville passet perfekt, men der risikerer du litt lyd

Det er akkurat det….ser for meg at jeg kanskje ender opp med springer igjen, - eller noe lignende.Det viktigste tross alt, er jo at type hund og lynne stemmer, men har god tid og ønsker å bruke litt tid på å leke med tanken på en evt. annen rase…med mindre pelsstell:)

Har tidligere sett på Toller, selv om den har pels:) og kanskje større enn springeren.?

Kjenner ingen som har en. Hvordan er du fornøyd med den? Helt nydelig å se til, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det….ser for meg at jeg kanskje ender opp med springer igjen, - eller noe lignende.Det viktigste tross alt, er jo at type hund og lynne stemmer, men har god tid og ønsker å bruke litt tid på å leke med tanken på en evt. annen rase…med mindre pelsstell:)

Har tidligere sett på Toller, selv om den har pels:) og kanskje større enn springeren.?

Kjenner ingen som har en. Hvordan er du fornøyd med den? Helt nydelig å se til, da!

tolleren er ikke større enn springeren nei, men den vil trenge mer enn regelmessig trim,det er en rase som krever en del når det gjelder mental aktivisering for å trives optimalt. Jeg tror det er andre raser som passer kriteriene dine bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tenkte Pincher.

Eller, det store på sonen nå å anbefale, korthåret collie? Kanskje litt store?

Dansk svensk gårdshund? Det kan bli en del lyd da i form av vakt.

Dalmatiner? Kanskje litt stort det og.

Kooiker? Litt pels der, men ikke like mye som springeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tolleren er ikke større enn springeren nei, men den vil trenge mer enn regelmessig trim,det er en rase som krever en del når det gjelder mental aktivisering for å trives optimalt. Jeg tror det er andre raser som passer kriteriene dine bedre :)

Skjønner:) Takk for svar, kunne lett forelsket meg i en sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner:) Takk for svar, kunne lett forelsket meg i en sånn...

Det skjønner jeg godt, for det er vakre hunder :) Desverre er det litt for mange som ser en pen hund med praktisk størrelse, og tror de kjøper en mini-golden. Det gjør de ikke, de kjøper retrieverenes svar på fullblodshesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji? Noe ganske annet, men passer på de andre punktene :)

Edit: Bjeffer ikke (men ikke lydløs), røyter lite, særdeles renslig - drar med lite skitt. Omtrent ikke noe pels-stell. Aktiv men ikke over-aktiv. Kan være med på lange fjellturer, men også tåle mange ganske rolige dager.
Humoristisk og vakker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tenkte Pincher.

Eller, det store på sonen nå å anbefale, korthåret collie? Kanskje litt store?

Dansk svensk gårdshund? Det kan bli en del lyd da i form av vakt.

Dalmatiner? Kanskje litt stort det og.

Kooiker? Litt pels der, men ikke like mye som springeren.

Kooikeren har litt pels, men minimalt pelsstell!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...