Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor, "brukendes" familiehund?


Array
 Share

Recommended Posts

En setter er ikke så enkel å ha løs :P De kan ha veldig stor radius og mye jaktinstinkt. Mye trening må legges ned i innkalling, og det er ikke alltid det hjelper. Ellers passer de godt til de andre kravene :)

Jeg har mine settere løs på tur jeg altså, men da kun i områder hvor jeg vet det er et stykke til bil/folk og andre hunder. De stikker ikke av, men den ene har veldig stor radius og den andre henger seg på til han blir sliten :P Men de er ikke borte i mange sekundene/minuttene av gangen, de stikker alltid innom og sjekker hvor jeg er.

Ellers fine hunder som passer fint som familiehunder om de får aktivitet og får være med. Det er sosiale hunder, enkle å trene og snille og ukompliserte hunder sånn stort sett :) Akkurat passe med pels til at de ikke fryser ihjel på vinteren og ikke blir overopphetet på sommeren med en gang :) Elsker å jobbe og løpe :)

Jeg ville anbefalt setter til noen som skal bruke den mye, enten til jakt eller mye trekk/tur. De er aktive hunder som elsker å jobbe og fortjener å bruke kroppen sin :)

Men om man ikke er så veldig interessert i jakt eller trekk så tenker jeg at andre raser kan være et like bra eller bedre valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nydelig hund. Men som det står over, tråden er 5 år gammel. Og sånn forøvrig så selv om deres hund er slik du beskriver så er det ikke sikkert at det stemmer for alle blandinger av de rasene. Det er g

Jeg tror ikke det er noen sammenheng der. En hund som KAN jobbe 10 timer kan like gjerne klare en uke eller to med rusleturer. Jeg tror dette handler mer om evnen til driftsveksling, ro og arbeidsiver

Ikke står det gjeting på listen hennes, og jeg definerer ikke WK som en typisk familiehund. Hun skulle trene LITT lp/ag med den. WK ser jeg ikke på som mellomstor - stor, den ligger i nedre sjiktet av

Posted Images

Jeg skal ikke blande meg noe særlig inn i rasevalg, men det er ikke så mange raser som kommer uten lyd :) Mye av det du ønsker deg, er jo en trenings/oppdragelses-sak. Så er enkelte raser kanskje lettere å lære noe, mens andre er lettere å lære noe annet.

Jeg kjenner en oppdretter som ikke solgte valp til noen som ville ha en taus hund. Dette er hunder og hunder bjeffer, svarte oppdretteren. (Det var toller det var snakk om) :D Nå kan også tollere oppdras til å bjeffe mindre enn de vil gjøre, hvis de får gaule som det passer, men det er ingen utpreget taus rase. De varsler når det kommer noen, eller kanskje det kommer noen og de gleder seg med hele seg og tåkeluren på, sånn fra minst et par mil unna, hvis de skjønner hvor de skal, når de er med i bilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg noe særlig inn i rasevalg, men det er ikke så mange raser som kommer uten lyd :) Mye av det du ønsker deg, er jo en trenings/oppdragelses-sak. Så er enkelte raser kanskje lettere å lære noe, mens andre er lettere å lære noe annet.

Jeg kjenner en oppdretter som ikke solgte valp til noen som ville ha en taus hund. Dette er hunder og hunder bjeffer, svarte oppdretteren. (Det var toller det var snakk om) :D Nå kan også tollere oppdras til å bjeffe mindre enn de vil gjøre, hvis de får gaule som det passer, men det er ingen utpreget taus rase. De varsler nåe det kommer noen, eller kanskje det kommer noen og de gleder seg med hele seg og tåkeluren på, sånn fra minst et par mil unna, hvis de skjønner hvor de skal, når de er med i bilen.

Joa, men det er stor forskjell på hvor mye raser bjeffer. Vil man ha en hund med lite lyd, så er gjerne ikke lapsk vallhund rasen å gå for.

TS har heller ikke skrevet at hun ønsker en helt stille hund, men at hun ønsker minimalt med lyd. Det er et kriterie det helt fint går an å møte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de ble så populære at rasen omtrent er ødelagt. Jeg tuller virkelig ikke når jeg sier at det store, store flertallet golden jeg kjenner henger på slep på tur. Eller at hundene har en avreagering som ikke ligner noen ting.. :) Research er selvsagt viktig uansett rase :)

Ingen av de goldenene jeg ser på tur henger som et anker bak. Dog vil jeg vel si at flat'en nok kan være et ypperlig alternativ også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den ikke bare er en ypperlig gjeter, men også en flott familiehund så lenge den får aktivisering i form av ag/lp/bruks/trekk, og det er vitterligen en del av "stillingsbeskrivelsen" til TS :-)

Helt klart, men som TS også skriver, h*n er ute og går, men ikke noe ekstremt. Sitat: "Liker å gå på fjellet, jogger litt, men er ikke ekstremt aktiv". Ingenting galt i det, men det er ikke en beskrivelse jeg linker til kelpie. Det er forskjell på hvor langt, hvor mye, hvor ofte og hvor tungt, enten det er snakk om LP, AG, trekk eller andre ting. At man driver med litt forskjellig sier ikke så veldig mye om hvilken grad man driver med det, og det er jo det som er viktig for hunden. Ikke at man trekker, men at man trekker nok(ifht akkurat den hundens aktivitetsnivå), ikke at man trener ag/lp, men at man trener ag/lp ofte nok.

Kan godt hende TS kan/vil ha kelpie, det vet jeg jo ikke så mye om, men syntes ikke det var "veldig åpenlyst" at WK var rasen for TS basert på startinnlegget.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er helt enig i at kelpie ikke er det naturlige valget ut i fra startinnlegget. Jeg tenkte mer i retning labrador. Men sånn helt ærlig. Hvor mye gjør dere med kelpie med hundene deres hver dag? Hvor lang mental trening og hva gjør dere? Hvor lang tur og i hvordan terreng? Noen mer krevende fysisk trening? Hvor mye, hardt og langt? Belger blir også foreslått uten at noen reagerer. Hvor mye mer krevende er en kelpie enn en belger?

Det går litt i perioder her inne på sonen hvilke raser som er de ekstreme. For noen år siden var det aussie som var ekstremhunden. For de ekstremt aktive og flinke. En liten periode var det langhårsbelgern, men den perioden gikk vel over når de som faktisk eier belger ikke var med på bølgen, så gikk det over. Og nå er det kelpie som er ekstremhunden. Ja de er aktive. Det er alle disse rasene. Men så ekstremt aktive er de da ikke. Det som kan være mer utfordrende for mange med disse rasene er at de er kjappe, med mye egeninitiativ og en god dose drifter i forskjellige posjoner.

Edit: Det hender jeg føler meg litt som et fantasisk overmenneske når jeg leser om hvor krevende hundene mine skal være :P Selv om jeg bare har to terver. Jeg er nok ikke det hehe. Selv om jeg bare har to terver.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at kelpie ikke er det naturlige valget ut i fra startinnlegget. Jeg tenkte mer i retning labrador. Men sånn helt ærlig. Hvor mye gjør dere med kelpie med hundene deres hver dag? Hvor lang mental trening og hva gjør dere? Hvor lang tur og i hvordan terreng? Noen mer krevende fysisk trening? Hvor mye, hardt og langt? Belger blir også foreslått uten at noen reagerer. Hvor mye mer krevende er en kelpie enn en belger?

Det går litt i perioder her inne på sonen hvilke raser som er de ekstreme. For noen år siden var det aussie som var ekstremhunden. For de ekstremt aktive og flinke. En liten periode var det langhårsbelgern, men den perioden gikk vel over når de som faktisk eier belger ikke var med på bølgen, så gikk det over. Og nå er det kelpie som er ekstremhunden. Ja de er aktive. Det er alle disse rasene. Men så ekstremt aktive er de da ikke. Det som kan være mer utfordrende for mange med disse rasene er at de er kjappe, med mye egeninitiativ og en god dose drifter i forskjellige posjoner.

Edit: Det hender jeg føler meg litt som et fantasisk overmenneske når jeg leser om hvor krevende hundene mine skal være :P Selv om jeg bare har to terver. Jeg er nok ikke det hehe. Selv om jeg bare har to terver.

1,5-2 timer tur daglig :) organisert trening 3 ganger i uka ca. samt ca 30 min mental trening om dagen. Alt fra triks, spor til lptrening.

Jeg tenker en retriever jeg også :-) Altså, ts takler sikkert en kelpie og en belger også. men er det dette ts vil ha? Ut fra ts sitt innlegg får jeg inntrykket av at det ikke er det ts er ute etter :-) Jeg kan ta feil, men tenker at en golden retriever, labrador eller springer kan passe.

red: Jeg ser ikke på kelpie og belger som ekstreme eller uhåndterlige ;-) Føler ikke at jeg har en komplisert hund i kelpien min. Dalmisen krever like mye av meg i fysisk trim og blir fortere rastløs enn kelpien min. Dette blir jo styrt mye av både individ og eier. De fleste hunder er tilpasningsdyktige ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kelpien er for krevende for trådstarter ut fra det vedkommende skriver når det gjelder aktiviseringsmengde og -type. Det virker jo som om hunden vil få litt forskjellige turer og i tillegg få bruke hodet sitt litt, og det holder for at kelpier flest vil være tilfredse. Men jeg syns likevel ikke at kelpien passer til beskrivelsen TS skildrer. Kelpien er ingen ekstremhund, men den har litt drifter og en væremåte som må håndteres og som det ikke er noe vits i å skaffe seg om det ikke er det man ønsker seg. Eller rettere sagt: En voksen og allerede veloppdragen kelpie tror jeg kunne passet fint inn, men en kelpieunghund (snakker om AK forøvrig, kjenner ikke til WK like godt) er ikke det jeg tenker på som en "typisk familiehund" som er "generelt enkel". Men nå er det forholdsvis sjelden at det omplasseres voksne kelpier da...

Edit: Tviler på at kelpien er mer krevende enn belgeren når det kommer til aktiviseringsmengde. Min får ikke særlig mye mer enn det labradoren min fikk når hun bodde hos meg (men hun levde kanskje et mer aktivt liv enn en del andre labradorer, da). - Dvs, hun ville ikke trekke, så det var ikke noe poeng i gå skiturer med henne, og hun gadd ikke å henge med på sykkelturer. Kelpien min trekker kjetting og bærer kløv med jevne mellomrom, det gjorde aldri labradoren min - men for meg utgjør det jo ikke noen forskjell om skogsturen på en time foregår med kløv på hunderyggen eller ikke (altså - jeg tilbyr det samme i lengde/mengde, liksom).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at kelpie ikke er det naturlige valget ut i fra startinnlegget. Jeg tenkte mer i retning labrador. Men sånn helt ærlig. Hvor mye gjør dere med kelpie med hundene deres hver dag? Hvor lang mental trening og hva gjør dere? Hvor lang tur og i hvordan terreng? Noen mer krevende fysisk trening? Hvor mye, hardt og langt? Belger blir også foreslått uten at noen reagerer. Hvor mye mer krevende er en kelpie enn en belger?

Det går litt i perioder her inne på sonen hvilke raser som er de ekstreme. For noen år siden var det aussie som var ekstremhunden. For de ekstremt aktive og flinke. En liten periode var det langhårsbelgern, men den perioden gikk vel over når de som faktisk eier belger ikke var med på bølgen, så gikk det over. Og nå er det kelpie som er ekstremhunden. Ja de er aktive. Det er alle disse rasene. Men så ekstremt aktive er de da ikke. Det som kan være mer utfordrende for mange med disse rasene er at de er kjappe, med mye egeninitiativ og en god dose drifter i forskjellige posjoner.

Edit: Det hender jeg føler meg litt som et fantasisk overmenneske når jeg leser om hvor krevende hundene mine skal være :P Selv om jeg bare har to terver. Jeg er nok ikke det hehe. Selv om jeg bare har to terver.

Du sier mye fornuftig her. Jeg tror vel egentlig ikke heller at working kelpie (og sannsynligvis heller ikke ak) er en rase for de aller fleste. Tvert imot skal man like gjeterhunder med eye for å ha en bc eller wk. Jeg gjør det, så for meg er wk ett av to åpenbare valg utfra kriteriene til TS. Men åpenbar-kommentaren ble sagt med et glimt i øyet, for enhver d*st må da forstå at valg av rase handler personlige preferanser. Ethvert forslag er kun det; et forslag. Og så er det opp til TS å velge utifra sine forutsetninger og kriterier.

Det jeg synes er veldig flott med innlegget ditt, er at du setter spørsmålstegn ved hvor mye disse "ekstreme" hundene egentlig krever, og hva er egentlig en "ekstrem" rase? Nå må jeg si at for meg er ikke wk (eller bc) ekstreme raser på den måten at de krever jobb og aktivitet daglig og store deler av døgnet. Tvert imot så er det en nødvendighet at disse hundene klarer seg uten aktivitet en stor del av tiden. (Dere tror vel ikke at den jevne sauebonde går ut og trener daglig på sau bare fordi de har en gjeterhund?) Men noen synes tydelig at wk er en ekstrem rase som krever ekstremt mye, og det får meg til å lure på hvor mye kjennskap de egentlig har til rasen. Hvis noe gjør wk til et mindre åpenbart rasevalg (for de aller fleste, kanskje?) så er det ikke aktivitetsnivået, men at de er litt "annerledes" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Håper ikke TS lar seg skremme av sammenligninger med malle og schæfer fra brukslinjer. Det blir noe helt annet. Hvis du først skal sammenligne med en annen rase så er border collie mer naturlig.

Det var ment som fjoll ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverrasene er kjent for å stikke av (ihvertfall ut fra etologi-data jeg har jobbet mye med).

Mine "ekstreme" border collier har idag fått 20 min LP-trening og 2x15 min tur. Andre dager trenes de i flere timer innen LP eller gjeting og får 2-8 timer tur. Det går så fint atte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverrasene er kjent for å stikke av (ihvertfall ut fra etologi-data jeg har jobbet mye med).

Så rart, de jeg kjenner og ser mest her vi bor (villastrøk) av som går løse "overalt" er mye labradorer og golden. Men det er jo dårlig statistikk, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, de jeg kjenner og ser mest her vi bor (villastrøk) av som går løse "overalt" er mye labradorer og golden. Men det er jo dårlig statistikk, da.

Jeg skrev noe om det på første side. Men de goldene og flatene vi har/har hatt i familien har stukket en del av alle sammen. Det er jo også dårlig statistikk, men jeg har likevel inntrykk av at det i alle fall ikke er uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å falle i "anbefale egen rase-fella": Labrador passer kravene! Om den holdes slank vel og merke.. Opplever også retrieverne som bikkjer med liten radius, enkle å ha løs. Mulig understimulerte familiehunder gir dem et ufortjent dårlig rykte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, interessant å lese (selv om sammenligningen av raser var litt forvirrende).
Har prøvd å sette meg litt mer inn i de ulike rasene som ble foreslått og prøvd å skrive litt om hva jeg tenker.

Vet det, men står (lang) - tenkte det betydde mindre viktig. Shoot me if I`m wrong.

Stemmer! Den behøver nødvendigvis ikke være lang, jeg tenkte mest på at den burde kunne være med på tur i «alt slags vær» uten problemer.

Jeg skal ikke blande meg noe særlig inn i rasevalg, men det er ikke så mange raser som kommer uten lyd :) Mye av det du ønsker deg, er jo en trenings/oppdragelses-sak. Så er enkelte raser kanskje lettere å lære noe, mens andre er lettere å lære noe annet.

Hehe, jeg regner selvfølgelig med litt lyd :) Det «viktigste» er at det er mulig å kunne be hunden om å være stille uten å måtte legge alt for mye arbeid i det. Om det gir mening?

....spørs det hvor mye man legger i brukbar, hvor langt, hvor raskt, hvor mye trykk i lina...

Jeg tenker i hovedsak ett par km noen dager i uken når det finnes snø og evnt. på noen lengre fjellturer over ett par dager. Fart eller trykk i lina har ingenting å si, bare så lenge lenge jeg slepper å trekke hunden :P

-
Edit:
Med litt trening tenker jeg 1-3 dager i uken (noen uker ingenting, alt etter hva jeg har tid til)

golden / flat / labrador / toller

Slik jeg foreløpig ser det er alle de fire rasene like aktuelle og virker som veldig enkle og greie hunder bortsett fra at de mulig ikke er så brukbare "trekkhunder" og kan stikke langt (jeg trodde det var en av rasene man nesten var sikker på aldri stakk av *sukk* alle de forskjellige dilemmaene) Er det forresten noen grunn til at golden/labrador blir anbefalt mer enn de tre andre rasene, eller er det mer tilfeldig?

+Som jeg har forstått det kan disse rasene sammenlignes på de fleste områder?

+Hva vil dere si er de største forskjellene og likhetene mellom rasene?

kelpie / border collie / australian shepherd / tervuren/groenendael

(Ja, jeg finner sammenligningen av disse rasene veldig forvirrende :lol: fra «Kelpie er ett åpenbart valg» til «Vil ikke anbefale kelpie.. den ligger på linje med border collie» videre til «anbefaler border collie fra moderate linjer» og «ta en titt på border collie bl.a») Må si jeg har falt litt for kelpien (typisk), for en nydelig rase! Men jeg ser hvorfor de fleste ikke synes den passer, så vi bare hopper over spørsmålet om forskjellene på WK og Australian Kelpie :bye: :rofl: Ellers (på den mer seriøse siden) hadde det også vært interessant å hørt hva dere tenker om de andre rasene i forhold til de ønskene jeg har óg.

Ellers

+Jeg har fått inntrykk av at disse rasene også kan sammenlignes en del?

+Hva vil dere si er de største forskjellene og likhetene?

+Ser muligens problemer med gjeting av hest nevnes ifh. border collie, er dette også ett mulig problem hos de andre rasene?

Glemte helt av finnsk lapphund, lapsk vallhund og springer spaniel- de vurderes også fortsatt!

+Hadde tenkt å utelukke den Lapske vallhunden pga lyd, men den virker super på alle andre områder, så hvor mye lyd er MYE? +Den finnske lapphunden er ikke like enkel å ha løs? stemmer det? og den skal visst også ha en del lyd? + Springer spanielen har jeg inntrykk av er ganske lik retrieverne?

alt.for.mange.raser.å.velge.mellom

+++ ellers om noen skulle ha noe annet å si er det bare å slå til :fear:

Om noen skulle være interessert i å høre hva som skjedde med de andre rasene:

(Collie – utelukket pga mye lyd + dårlig trekk)

(Sheltie - utelukket av samme grunn + størrelse)

(Setter – utelukket pga jaktinstinkt)

Whops, litt langt og rotete, men... alt for mange raser å velge mellom og alt for mange spørsmål.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal utelukke Kelpie om du synes rasen virker tiltalende. Det er da enkle og greie hunder. Aktive - ja, men absolutt ikke noe verre enn "det meste annet"? I så fall bør du vel stryke Flatcoat også :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, interessant å lese (selv om sammenligningen av raser var litt forvirrende).

Har prøvd å sette meg litt mer inn i de ulike rasene som ble foreslått og prøvd å skrive litt om hva jeg tenker.

Stemmer! Den behøver nødvendigvis ikke være lang, jeg tenkte mest på at den burde kunne være med på tur i «alt slags vær» uten problemer.

Hehe, jeg regner selvfølgelig med litt lyd :) Det «viktigste» er at det er mulig å kunne be hunden om å være stille uten å måtte legge alt for mye arbeid i det. Om det gir mening?

Jeg tenker i hovedsak ett par km noen dager i uken når det finnes snø og evnt. på noen lengre fjellturer over ett par dager. Fart eller trykk i lina har ingenting å si, bare så lenge lenge jeg slepper å trekke hunden :P

-

Edit: Med litt trening tenker jeg 1-3 dager i uken (noen uker ingenting, alt etter hva jeg har tid til)

golden / flat / labrador / toller

Slik jeg foreløpig ser det er alle de fire rasene like aktuelle og virker som veldig enkle og greie hunder bortsett fra at de mulig ikke er så brukbare "trekkhunder" og kan stikke langt (jeg trodde det var en av rasene man nesten var sikker på aldri stakk av *sukk* alle de forskjellige dilemmaene) Er det forresten noen grunn til at golden/labrador blir anbefalt mer enn de tre andre rasene, eller er det mer tilfeldig?

+Som jeg har forstått det kan disse rasene sammenlignes på de fleste områder?

+Hva vil dere si er de største forskjellene og likhetene mellom rasene?

kelpie / border collie / australian shepherd / tervuren/groenendael

(Ja, jeg finner sammenligningen av disse rasene veldig forvirrende :lol: fra «Kelpie er ett åpenbart valg» til «Vil ikke anbefale kelpie.. den ligger på linje med border collie» videre til «anbefaler border collie fra moderate linjer» og «ta en titt på border collie bl.a») Må si jeg har falt litt for kelpien (typisk), for en nydelig rase! Men jeg ser hvorfor de fleste ikke synes den passer, så vi bare hopper over spørsmålet om forskjellene på WK og Australian Kelpie :bye: :rofl: Ellers (på den mer seriøse siden) hadde det også vært interessant å hørt hva dere tenker om de andre rasene i forhold til de ønskene jeg har óg.

Ellers

+Jeg har fått inntrykk av at disse rasene også kan sammenlignes en del?

+Hva vil dere si er de største forskjellene og likhetene?

+Ser muligens problemer med gjeting av hest nevnes ifh. border collie, er dette også ett mulig problem hos de andre rasene?

Glemte helt av finnsk lapphund, lapsk vallhund og springer spaniel- de vurderes også fortsatt!

+Hadde tenkt å utelukke den Lapske vallhunden pga lyd, men den virker super på alle andre områder, så hvor mye lyd er MYE? +Den finnske lapphunden er ikke like enkel å ha løs? stemmer det? og den skal visst også ha en del lyd? + Springer spanielen har jeg inntrykk av er ganske lik retrieverne?

alt.for.mange.raser.å.velge.mellom

+++ ellers om noen skulle ha noe annet å si er det bare å slå til :fear:

Om noen skulle være interessert i å høre hva som skjedde med de andre rasene:

(Collie – utelukket pga mye lyd + dårlig trekk)

(Sheltie - utelukket av samme grunn + størrelse)

(Setter – utelukket pga jaktinstinkt)

Whops, litt langt og rotete, men... alt for mange raser å velge mellom og alt for mange spørsmål.

Skal ikke svare for de andre, men personlig ville jeg nok heller satt toller/flat over labrador/golden, men det vil jo alltid være individuelle preferanser som gjør at man vil ha forskjellige meninger og tanker om slikt. Men mitt inntrykk er at disse er hakket mer egnet på trekkbiten, de har litt mer pels enn lab og litt enklere pels enn golden. Av de jeg har møtt så slår tolleren meg som mye mer førerorientert og "trenbar" litt mindre sta liksom og litt mer "på", men her har man jo da også litt grums på en del linjer så valg av oppdretter bør være gjennomtenkt (det bør det jo forsåvidt uansett). Flat slår meg også som litt "mer", selvsagt litt avhengig av linjer, men nå snakker jeg utifra mitt generelle inntrykk (altså hva jeg har inntrykk av er vanligst innen rasen). Flaten er nok litt mer "fluehode" igjen, men fortsatt livlig, trivelig og en hund med en del trøkk i og god str.

Golden er det mye rart innen, både ifht bygning, mentalitet, allergier, våteksem, hd osv, så show golden hadde på ingen måte stått høyt på min liste med slike kriterier. Jakt golden derimot, men da får man ofte et stort aktivitetsbehov igjen og det er kanskje ikke helt det du er på utkikk etter?

Labben er det litt det samme med, det finnes de som fint duger til både det ene og det andre, men jaggu er det mye dårlig ute og går, hva angår bruksegenskaper og arbeidslyst. Mange som er veldig sta, matvrak (kan føre til mindre delikate uvaner), og kanskje mindre pels enn du ønsker. For min del hadde det blitt alt for usikkert og kjøpe labrador viss jeg ikke skulle ha kjøpt fra jaktlinjer.

Sikkert mange som er uenige i det jeg sier nå, men det er nå min oppfatning og mening. De er ikke ubrukelige, men det har blitt så mye rart innen rasen at det er som og spille bingo ifht hva man ender opp med at jeg hadde ikke tatt den sjansen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal utelukke Kelpie om du synes rasen virker tiltalende. Det er da enkle og greie hunder. Aktive - ja, men absolutt ikke noe verre enn "det meste annet"? I så fall bør du vel stryke Flatcoat også :P

Flat er da virkelig ikke sammenlignbart med kelpie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal utelukke Kelpie om du synes rasen virker tiltalende. Det er da enkle og greie hunder. Aktive - ja, men absolutt ikke noe verre enn "det meste annet"? I så fall bør du vel stryke Flatcoat også :P

Enig!

Hvis du, @Array , lurer på (working) kelpie så synes jeg du skal undersøke nærmere. Om ikke annet så ihvertfall for å ikke gå glipp av en potensiell drømmehund :-) Jeg synes også kelpiene er utrolig flotte, men det beste er at de er akkurat sånn som de ser ut :D Utrolig glade, men seriøse, selvstendige, men treningsvillige. Av-knapp inne, men egentlig av-knapp ute også. Du må følge godt med når du går tur, for de får med seg alt som skjer, men til gjengjeld er det lett å trene (så lenge det er positivt).

Jeg lurer litt på om alle de som advarer mot kelpie til "gjennomsnittseiere" egentlig har noe særlig erfaring med rasen ...for jeg kjenner ikke igjen den rasen som beskrives. Jeg har dog mest erfaring med wk. Det hører med til historien at opptil flere av de jeg har kjent har vært rene familiehunder som har fungert bra som det. Med det mener jeg ikke at det er bra nok for dem å bare gå der, men illustrerer at rasen ikke er helt som mange tror.

Du nevner gjeting i forbindelse med hest, og ja, det kan bli et problem. Men her handler det mye om tilvenning (miljøtrening), samt å ikke la hunden få mulighet til å gjete. Det gjelder forøvrig andre ikke-sauer også. Jeg har egentlig ikke hatt noe problem med gjeting bortsett fra en tispe som gjette når hun følte seg utrygg, men jeg var ung og uerfaren og visste ikke hva jeg skulle gjøre med det...

Flat og springer har nok mye av det samme, men springeren er kanskje et par hakk mindre vill og gal, eller iallfall på en annen måte? Og det er nok store forskjeller på ulike linjer, spesielt på springerne. Her kommer vi inn på preferanser igjen ... jeg hadde blitt gal av å ha så innmari glade hunder som alltid er i veien ;-) og kunne aldri hatt flat eller springer, men flotte hunder er de absolutt og mange digger dem!

Lapsk vallhund er jo ganske lik wk av utseende, og gjeterhund, dog en kroppsgjeter som også kan brukes til jakt. Jeg har ikke erfaring med rasen selv, men synes de jeg har møtt har virket som stødige og greie hunder. Det kan jo være lurt å snakke med noen som har rasen og høre NÅR de bjeffer, siden det er største innvendingen din mot lv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det først og fremst familiehund dere ønsker, eller brukshund? Det er jo gjerne sånn at disse rasene som er glade i å jobbe, også bør få gjøre nettopp det. Min erfaring med tollere, er slett ikke at det er en enkel hund, selv om den er førerorientert og rimelig grei å jobbe med. Men har du lyst på en hund du kan nå rimelig langt med innen ulike bruksgrener, så kan tolleren være noe å se på. De kan være noe reserverte og de har en tendens til å få diller som overdreven angst for smelling, vind, eller andre greier. Dette står faktisk i rasebeskrivelsen. Det er heller ikke en rase jeg ville kjøpt om det er trekkhund jeg vil ha. Nå skal jeg slett ikke si at man må være overmenneske for å ha toller, men ønsker man seg en enkel og grei hund, er det litt merkelig at denne rasen blir anbefalt. Tror nesten hvilken som helst av de andre retrieverene er enklere på mange måter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...