Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke lenger mulig å innføre valper under 3 mnd fra 1.3.14


Justisia
 Share

Recommended Posts

Jeg tror nå ikke valp kan nektes innført hvis den er vaksinert ved 4 uker og titer ved 8 uker viser adekvat immunrespons, bekreftet av vetrinær. Da ER den immunisert mot rabies okke som.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fester alt du skriver til hukommelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De innfører sikkert dette bare for å være kjipe mot hundefolk. Syte klage.

I dag har både oppdretter og jeg fått bekreftet fra hver vår kontakt i Mattilsynet at valper født før 1 mars vil kunne importeres etter gammel regel, uten andre bevis enn alder på registeringsbevis.

Men hva gjorde vi egentlig før vi hadde mulighet for å importere små valper fra alle kriker og kroker? Det er jo ikke akkurat en mulighet vi har hatt så lenge... Merkelig nok fant vi hunder vi kunne k

Jeg tror nå ikke valp kan nektes innført hvis den er vaksinert ved 4 uker og titer ved 8 uker viser adekvat immunrespons, bekreftet av vetrinær. Da ER den immunisert mot rabies okke som.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Titer brukes ikke lenger som bevis på rabiesimmunitet i Europa. Skal man ha offisielle titerverdier må prøvene sendes til ett laboratorie i England, og det tar ca. tre uker å få svar (noe mindre om man er villig til å betale en drøy tusenlapp). Tviler på at det har noe å si at man fremviser titerverdier da dette ikke lenger har noe med kravene å gjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de som ikke er villige til å sitte med en valp til den er 4 mnd gammel hører til fåtallet hvert fall. Og da er ikke det nye reglementet så hårreisende at jeg hadde skrevet fra meg verken kull eller valpekjøpere.

Nå har vi jo hund på en annen måte i Norden enn i mange andre europeiske land, hvor oppdrett for mange er litt mer business - og å ha en valp to-tre måneder ekstra er både praktisk og økonomisk belastning. Mange har hunder i et kennelanlegg, med kennelhjelp - og da koster det ekstra å ha en gjestevalp med sine behov.

I Australia må de ha karantene for å få inn valpen, uansett, og jeg vet mange sliter med å få importert på grunn av kostnadene - jeg vet om ei som skulle importere fra Ungarn, og oppdretter hadde ikke mulighet til å ha valpen, så da var alternativet å sette den hos en instruktør som tok ansvar for valpesosialiseringen - til kommersiell pris i to måneder er ikke det billig, og hun måtte takke nei til valp. Hun leter enda etter noen som kan hjelpe henne, så hun kan få interessant blod uten å blakke seg.

Når jeg snakker med andre utenfor Norden, skjønner jeg at jeg var i deres øyne idiot som hadde Hudson tre måneder ekstra hos meg før han kunne dra til Australia uten å ta ei krone ekstra betalt. Jeg håper vel på god karma, og at en annen, vilkårlig oppdretter returnerer tjenesten den dagen jeg skal importere.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bare jeg som syns det er litt rart? Om valpen skal til et bra hjem (noe forhåpentligvis alle skal) så burde oppdretter i mine øyne kunne sitte med valpen til den er 4 mnd gammel? For meg er det hvert fall nesten en selvfølge.

Oppdretteren jeg kjøpte fra nå, satt med mine to til de var klare for henting etter rabiesvaksine. De sitter med en frem til sommeren da denne skal til Japan. I fjor kjøpte oppdretter valp fra Finland og ei i England skulle ha kullsøsteren. Oppdretteren min satt da med britens valp frem til den var klar for å taes inn til England ihht de regler man har der, som er slik våre nå er i Norge.

Synes ikke du var idiot jeg SFX.

Selv ville jeg ikke automatisk trodd at det var greit å hente inn en rabiesvaksinert hund på 8 uker. Det kan være MT har endret seg ang dette nå etter de nye reglene, men, de var ganske klare på det da jeg spurte dem (og jeg snakket med flere på ulike kontorer) at valpen skulle være minimum 12 uker ved vaksinering.

@Nirm Usikker på når den kom, men vet at på slutten av 2004 åpnet MT for å ta inn uvaksinerte hunder under 12 uker fra enkelte land. Lurer på om det var New Zealand, Australia og Island. Fra før av var det lov å ta inn valper under 12 uker fra Storbritania og Irland.

Jeg er usikker, men tror de åpnet fullt for innførsel med visse unntak i 2008. I alle fall i følge dette:

Innførsel av hund og katt yngre enn 3 måneder

Publisert: 01.07.2008 Sist oppdatert: 21.04.2010

Det er adgang til å søke om å innføre uvaksinerte hunder og katter yngre enn 3 måneder fra enkelte EU-medlemsstater og enkelte listeførte tredjeland. Det er kun adgang til å innføre inntil 2 dyr pr.år, og det er ikke tillatt å innføre dyrene for videresalg. Valper og kattunger som innføres skal reise i følge med eieren eller en fysisk person som på eierens vegne skal være ansvarlig for dyret under transporten til Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si hvor skuffa jeg er... får bare avskrive noen av valpeplanene :-/ Norge i ett nøtteskall... jeg er ikke villig til å vente til valpen er 4 mnd!! tror jeg legger mattilsynet for hat nå.

Seriøst? Har du lest patologien på rabies eller? At noen valpeplaner går i vasken er en utrolig liten pris å betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Seriøst? Har du lest patologien på rabies eller? At noen valpeplaner går i vasken er en utrolig liten pris å betale...

Ja så lenge det hadde vært slik, så hadde jeg vært enig med deg. Men dette forbudet rammer jo ikke de det er ment å nå..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjorde vi egentlig før vi hadde mulighet for å importere små valper fra alle kriker og kroker? Det er jo ikke akkurat en mulighet vi har hatt så lenge... Merkelig nok fant vi hunder vi kunne kjøpe da. Selv i den tiden vi ikke hadde andre muligheter enn karantene om man skulle få tak i hunder fra andre land enn Norge og Sverige klarte man jo å få seg en hund...

Hundefolk er kanskje med på å gjøre ting vanskeligere for seg selv også? Når man åpentlyst forteller at man gir fullstendig beng i egenerklæringen som valpene sendes inn med og stolt lyver på den, så kan det hende at Mattilsynet har fått nyssen om dette og at dette har vært med på å endre regelene? Slik det var med markkuren fra Sverige også. Hundefolk som liksom skal være seriøse er ikke alltid til å stole på tross alt de heller...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt logisk for meg at jo mer åpne grenser vi har, jo høyere sannsynlighet er det for at vi får nye sykdommer inn i landet, og det er totalt logisk for meg at når vi får mer sykdom inn i landet, så blir reglene strengere igjen.

Det er ikke SÅ mange år siden reglen om innførsel for valper under 3 mnd kom, det er ikke snakk om et hundeliv siden engang, er det vel? Så hvorfor er dette et kjempeproblem nå, når det ikke var det for f.eks 10 år siden? For 10 år siden var det verre, var det ikke? For da måtte valpene være 12 uker før de ble vaksinert, så måtte man vente 4 mnd for blodprøve, så 1 mnd for å få svar på om det var nok titier? Det er fortsatt enklere å importere unge hunder i dag. Helt til man oppdager at det jukses med det også, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel at det alltid føles negativt å bli "fratatt et gode man har hatt" - sant?

Det HAR vært ganske enkelt, nå blir det vanskeligere, og da blir man litt negativt innstilt inntil det har gått seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert ikke syns det var så problematisk jeg heller, om det ikke var for at vi faktisk skulle ha hentet valp om 3 uker.

Det var jo, som jeg skrev tidligere i tråden, også det jeg var redd for før jul da jeg skulle ta inn Yasmine. Tenk om de brått endret reglene liksom? Jeg synes det er litt merkelig at det ikke er noen overgangsordning for sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen åpning for at de som er i prosessen nå med å importere kan få det gjort etter de gamle reglene? Syns også det er kjemperart at det ikke er en slags overgansperiode eller at man kan søke på særskilt grunnlag hvis man allerede er i en prosess.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder akkurat dette er det vaksineprodusentes krav som gjelder, ikke «norske» regler. Det er fordi det finnes mange forskjellige produsenter av rabiesvaksiner, og at de lages på ulike måter av ulike produsenter. Kravet er at man følger produsentens anbefaling, så vaksinerende veterinær må informere deg om dette.

I Norge har vi kun én godkjent rabiesvaksine, «Rabisin», og på den står det for hund og katt «1 dose fra 3 måneders alder».

Svaret jeg fikk fra mattilsynet i sommer ang vaksine og tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå må dere slutte å sutre - alvorlig talt.

Nææææ... får ikke valpen min når den er åtte ukeeeeeeeer, da vil jeg ikke ha den........ det kommer til å gå ut over avlen og bla bla bla...... *klask i bakhuet til dere*

Hva er problemet?

Jeg har hatt hund lenge nok til at jeg har opplevd både tiden de måtte stå i karantene og tiden da hundene måtte ha rabiesvaksine OG blodprøve. Det ble importert hunder da også.

Blant annet "hunden i mitt liv" - han ble kjøpt i Nederland og hentet 8 uker gammel, kjørt til Danmark hvor han ble parkert på kennel i påvente av vaksiner og blodprøver. De ble for øvrig satt tidligst mulig og oppfølging ble gjort nesten på timen når fristene var nådd - han kom til Norge 7,5 måned gammel og var og blir den mest fantastiske hund jeg noen gang har hatt.

Helt uproblematisk. Hans eier gjorde det samme med flere valper og det gikk helt strålende med alle - jeg skjønner ikke problemet.

Nå er det snakk om at de må være 15 uker (tidligst) før de kommer til Norge - hva er problemet med det. Om dere kjøper valper som er så skrøpelige at de ikke tåler å være hos oppdretteren til de er 15 uker så er vel neppe det spesielt bra for fremtidig avl heller. Valper blir ikke vrak av noen uker ekstra hos oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo ikke alle oppdrettere som har mulighet til å ha en valp i 2 ekstra måneder.

De fleste oppdrettere har anledning til det, og har de ikke det så finner man alltid noen andre som kan ha den i den korte tiden mot et ekstra vederlag. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men nå kommer jeg med et OT spørsmål.

Tidligere i tråden ble det skrevet at hunden måtte revaksineres hver 365. dag. Er den regelen endret tilbake? Trodde man bare måtte revaksinere noen uker før reise.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Beklager, men nå kommer jeg med et OT spørsmål.

Tidligere i tråden ble det skrevet at hunden måtte revaksineres hver 365. dag. Er den regelen endret tilbake? Trodde man bare måtte revaksinere noen uker før reise.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

De må være første gangs vaksinert senest 21 dager før innreise - deretter kan man revaksinere hver 365 dag og reise som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men nå kommer jeg med et OT spørsmål.

Tidligere i tråden ble det skrevet at hunden måtte revaksineres hver 365. dag. Er den regelen endret tilbake? Trodde man bare måtte revaksinere noen uker før reise.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Nei, den er ikke endret igjen, men om man skal ha kontinuerlig rabiesvaksine så må man det, iom at den bare er gyldig ett år i Norge, i motsetning til opptil 5 år i andre land. Og ja, det er samme vaksinen fra Rabisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De må være første gangs vaksinert senest 21 dager før innreise - deretter kan man revaksinere hver 365 dag og reise som man vil.

Nei, den er ikke endret igjen, men om man skal ha kontinuerlig rabiesvaksine så må man det, iom at den bare er gyldig ett år i Norge, i motsetning til opptil 5 år i andre land. Og ja, det er samme vaksinen fra Rabisin.

Takk for svar. :-)

Vi fikk nemlig beskjed om at vi ikke trengte å stresse lengre med å vaksinere akkurat på dag 365 for å kunne reise.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :-)

Vi fikk nemlig beskjed om at vi ikke trengte å stresse lengre med å vaksinere akkurat på dag 365 for å kunne reise.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Nei, for de som kanskje reiser en el to ganger i året har det jo ikke så mye å si, men for de som feks reiser verden rundt på konk, utst og for avl hele året, så hadde det vært greit å vaksinere sjeldnere, som i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :-)

Vi fikk nemlig beskjed om at vi ikke trengte å stresse lengre med å vaksinere akkurat på dag 365 for å kunne reise.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Rabiesvaksinen ER gyldig kun 365 dager - men om du vet at du ikke skal reise på to år, kan du droppe revaksineringen, også holder det i dag med vaksine 21 dager før utreise. Før måtte du starte hele prosessen på nytt om du kom en dag for sent, med vaksine, ny vaksine 28 dager etterpå, blodprøve etter 120 dager, og vente på analysen - en prosess som tok seks måneder.

Vaksinen er fremdeles ugyldig etter 366 dager, men det er lettere å fikse. Om du for eksempel ser at tispa nærmer seg løpetid og innser at du vil bruke en utenlandsk hannhund, kan du bråvaksinere tispa tre uker før hun står. Om du får spontant lyst til å melde på en utenlandsk utstilling, kan du vaksinere samtidig som du melder på. Også videre.

Så vaksina er gyldig i kun ett år, men du kan nå benytte deg av vaksina 21 dager etter injeksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da løser det seg for vår del, da Mattilsynet i dag har gått ut med en presisering av innførselsreglene. De som har bestilt valp og gjort avtale med oppdretter i utlandet og valpen er født før 01.03. får ta inn uvaksinert hund på søknad som tidligere. Hurra!

Forøvrig fikk jeg beskjed fra Mattilsynet sin ansatt ved Kongsvinger i dag da jeg var innom at det er en liste over rabiesreglement for hvert enkelt land i Europa som sier om alder på valper ved vaksinering. (Denne kan fåes ved å kontakte grense veterinæren) For de landene som ikke har et eget reglement gjelder produsenten sin anbefaling. Fra Danmark så gjelder Rabiesin sin anbefalinger og det er at OM mor ikke selv er vaksinert kan valpen få vaksine fra 4 ukers alder, hvis mor er vaksinert så må valpen være 11 uker ved vaksine. Dette må dokumenteres med veterinærattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen åpning for at de som er i prosessen nå med å importere kan få det gjort etter de gamle reglene? Syns også det er kjemperart at det ikke er en slags overgansperiode eller at man kan søke på særskilt grunnlag hvis man allerede er i en prosess.

De som har søkt innen 1.3.14 får lov til å ta inn valpen etter de gamle reglene.

Da løser det seg for vår del, da Mattilsynet i dag har gått ut med en presisering av innførselsreglene. De som har bestilt valp og gjort avtale med oppdretter i utlandet og valpen er født før 01.03. får ta inn uvaksinert hund på søknad som tidligere. Hurra!

Forøvrig fikk jeg beskjed fra Mattilsynet sin ansatt ved Kongsvinger i dag da jeg var innom at det er en liste over rabiesreglement for hvert enkelt land i Europa som sier om alder på valper ved vaksinering. (Denne kan fåes ved å kontakte grense veterinæren) For de landene som ikke har et eget reglement gjelder produsenten sin anbefaling. Fra Danmark så gjelder Rabiesin sin anbefalinger og det er at OM mor ikke selv er vaksinert kan valpen få vaksine fra 4 ukers alder, hvis mor er vaksinert så må valpen være 11 uker ved vaksine. Dette må dokumenteres med veterinærattest.

Så bra at det løste seg for deg, og alle andre som har søkt før 1.3.14 :)

Vedrørende alder, så sa han ene jeg snakket med hos MT i dag at selv om Rabisin, andre land osv har ditt og datt av alder som det er ok å vaksinere valpen på, er det 12 uker som gjelder for Norge. Dette hadde noe med antistoffer osv og at valpen da måtte revaksineres ved 12 ukers alder.

Han andre jeg snakket med, han var ikke helt sikker, men skulle sjekke det opp.

Håper jo MT kommer med klare regler for hva som er ok og ikke, sånn at det slipper sitte folk på grensa og ikke få inn valpen.

Edit: Da ringte han tilbake. Man kan gi valpen vaksine ved 4 ukers alder, men den må allikevel revaksineres siden den ikke danner nok antistoffer i den alderen, så grunnvaksinen må taes, og den tar man ved 12 ukers alder. Så, man kan vaksinere så mye man vil før 12 uker, men, man får ikke innføre valpen før den er minimum 15 uker uansett, i følge han siste jeg snakket med på MT nå.

Endret av Justisia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...