Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere med jakthunder her?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Eye er vel i bunn og grunn det samme som synsstand ;-) Mener å ha lest at det ble krysset inn setter på enkelte linjer BC for å forsterke eye? (en gang i tiden)

Ja, såvidt jeg har skjønt er den store forskjellen at fuglehunder tar stand på lukt, mens gjeterhunder tar "stand" på syn. :) På fuglen vi prøvde var det ikke mye instinkter å spore, gitt!

Sånn med labben kan han stå og dirre omtrent i flere minutter hvis ikke kaninen rører seg. :P

253998_10150196684660989_6922480_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pappa og jeg som medeier i hun ene, har fire korthår vorstehhunder Ulvesvollen BSI Ani, 15år i april. Meritter: Vinner VK Mjølfjell 2009 Beste vorstehhund i Rasepokalløpet 2009 Vinner av Elitekonkurra

Hei! Lenge siden noen sist skrev i tråden her. Siden jeg er ny her inne må jeg jo presentere min jakthund. En grosser münsterländer tispe snart 5 år. Brukes på fuglejakt, trener også litt apport, lydi

Jeg har en gal pointerfrøken på 1år  Her går det i agility, jakt, utstilling osv    

Posted Images

Sånn ift innstinkt, min tok los på babyullgrisen på gården jeg jobbet på en stund, når den var ute å luftet seg :P (Omtrent aldri hørt sånne lyder fra bikkja før, forsto ikke hva det var før sjefen kom forbi og holdt på å le seg skakk, han er jaktmann og hadde aldri sett en hund lose en gris før :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ift innstinkt, min tok los på babyullgrisen på gården jeg jobbet på en stund, når den var ute å luftet seg :P (Omtrent aldri hørt sånne lyder fra bikkja før, forsto ikke hva det var før sjefen kom forbi og holdt på å le seg skakk, han er jaktmann og hadde aldri sett en hund lose en gris før :P )

haha!

Raptus pleide å lose på de andre hundene i hagen, når de løp fortere enn han! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har all verdens erfaring :lol:

Beaglen jeg var så heldig å ha til han var rundt året hadde det i seg "fra dag 1". Gikk sitt første blodspor med presisjon i en alder av 8 uker og var vill etter vilt. Men han våknet ikke skikkelig i skogen før han var en 5 - 6 mnd om jeg husker rett. Våkner som i at man ser de forstår hva de de driver med.

Ymse (vorsteh, 8 mnd) har tatt stand flere ganger, han har et sterkt standinnstinkt og blir stående. Han apporterer også veeeldig villig, men det er mer innlært tror jeg. Han apporterte vist kattepus da han var liten, og tar fortsatt stand på katt (lol) og fugl. Han har ikke våkna enda, vet ikke helt hva han skal når han er løs i skogen. Surrer mer enn han aktivt leter etter fugl. Pinner og kongler er det store per nå :lol: Men han blir helt vill om han får lukte på fugl fra fryseren. Søket kommer gjerne med erfaring, stand er innstinkt.

Har du ikke Raptus lengre?

Vi har dessverre ikke egen jakthund, men vi kommer til å låne med oss hund på jakt fremover. Det blir da min stefar sin korthårede vorstehhund og min mor sin irske setter. To supre jakthunder som samarbeider veldig godt i lag :) En dag skaffer vi oss kanskje vår egen vorstehhund eller setter :)

1378199_10151978044746303_620943677_n.jp

Titler: N UCH SUCH NV-09-10-12 NORDV-10

Jakt: 3 x 1.premie i AK

1379678_10151978044666303_2124722934_n.j

1.premie i UK, 1.premie i AK og 1.premie i VK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tollere, hvor den ene ikke helt virker som den skal ifh til jakt (brist i viltspontanitet) og den andre viser lovende takter iforhold til jaktprøver. Håper på debut i løpet av året på sistnevnte. Planen er å prøve Decoy først til praktisk jakt, for å sjekke om han tar varmt nyskutt vilt. Det er kaldvilt han har prøvd seg på til nå, og etter overtalelse så kan han bære det, til nød. :P

Blazing Sun Be Bright And Breezy - Bris. Straks 2 år gammel. Bestått kvalifiseringsprøve for start på B-prøver for retrievere.

1150290_10151816148165630_566812618_n.jp

NVCH Highland Fling av Heliomar - Decoy. Han har også bestått kvalifiseringsprøven, for der brukes det ikke vilt. Her med en litt sliten fasan (de varer ikke mange apporteringene, særlig ikke når man motiverer hunden via litt kasting :P ).

IMGP5438_edit1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har wachtelhund, en 8 måneder gammel hannvalp. Anskaffet for jakt. En allsidig rase som fungerer både som kortdriver, apportør og ettersøkshund. Har sluppet hunden endel i desember og januar (i fravær av snø og frost), og de første losene har kommet. Søket er fortsatt nærmest fraværende, men har tatt seg opp. Fremover prioriteres apport og blodspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har wachtelhund, en 8 måneder gammel hannvalp. Anskaffet for jakt. En allsidig rase som fungerer både som kortdriver, apportør og ettersøkshund. Har sluppet hunden endel i desember og januar (i fravær av snø og frost), og de første losene har kommet. Søket er fortsatt nærmest fraværende, men har tatt seg opp. Fremover prioriteres apport og blodspor.

Vis gjerne bilder! :) spennende og ikke så vanlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jakte fugl med border collie? :lol: Grumper'n tar faktisk stand på kaniner og kalkuner (pga eyet), men da jeg prøvde han på due (kjenner en som driver med fuglehund som jeg fikk overtalt til å la meg prøve. :P) så bare "ehh, hva er det der? *sniff sniff* Ikke no intressant iallefall *tusle videre*... "Godkjent synsstand" sa de, faktisk :lol: Han er ikke intressert i fugler i skogen/jordene heller, ser rett og slett ikke på fugl som et jaktobjekt. Ympa er derimot helt i hundre om hun ser skjærer på jordene :lol:

Eeeeeer det ikke mulig for en BC å søke etter fugl og ta stand (som faktisk er veldig likt de de gjør når de gjeter, iallefall om de har endel eye)? Apporteringsbiten er jo ikke noe problem.

Hadde vært utrolig kult!

HAr hørt om BC som har lært fuglejakt fordi dem fikk være med på fuglejakt og gå og kjede seg , men et kjansespill er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såvidt jeg har skjønt er den store forskjellen at fuglehunder tar stand på lukt, mens gjeterhunder tar "stand" på syn. :) På fuglen vi prøvde var det ikke mye instinkter å spore, gitt!

Det stemmer.

Fuglehundene jakter på vinden og tar stand på lukt (eller egentlig er det at de kjenner pulsen til fuglene gjennom vinden)

De skal lære seg å jakte i medvind, motvind, finne ut når fuglen er der, nettopp vært der osv

Mye de skal lære selv om instinktene er der, men dette lærer de ved øvelse.

Fuglehundene kan også ta stand når de ser fuglen (syns stand - samme som eye) men det er skjeldent at man ser fuglene, så det meste er via vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Fuglehundene jakter på vinden og tar stand på lukt (eller egentlig er det at de kjenner pulsen til fuglene gjennom vinden)

De skal lære seg å jakte i medvind, motvind, finne ut når fuglen er der, nettopp vært der osv

Mye de skal lære selv om instinktene er der, men dette lærer de ved øvelse.

Fuglehundene kan også ta stand når de ser fuglen (syns stand - samme som eye) men det er skjeldent at man ser fuglene, så det meste er via vinden.

Takk for bra svar. :) At de kjenner pulsen til fuglene gjennom vinden, DET er sånn passe stilig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har drentsche patrijshond (født 18.08.12), forkortes til "drent" ved navn Nora, en fuglehund i gruppe 7. Importert fra Nederland for å være tur, spor, bruks, trekk - ja, altmulighund egentlig :)

Har vært på et jaktkurs i regi av den svenske drenteklubben, så får vi se hva fortsettelsen blir :) Hun har tatt stand siden hun var 15 uker gammel, har kort radius (som en drent skal ha) og har stor interesse for fugl. Hun er veldig villig til å bære på ting, men ikke fullt så villig til å levere det fra seg :P

På jaktkurs:

1234173_542797342442513_1195230959_n.jpg

Øver seg som trekkhund:

1451444_572020516186862_1838255068_n.jpg

Trener apport:

1239433_537504739638440_1680426979_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa og jeg som medeier i hun ene, har fire korthår vorstehhunder :)Ulvesvollen BSI Ani, 15år i april. Meritter: Vinner VK Mjølfjell 2009 Beste vorstehhund i Rasepokalløpet 2009 Vinner av Elitekonkurransen på Holleia for 2. gang i 2008. Vant med over 3 minutter Beste hund på vinnerlaget i Rasepokalløpet 2008 og vinner av Kvamskogpokalen Vinner Kennel Norhaugens Vandrepokal AK apport 2006 Fullførte Seppalaløpet i tospann med Goya 2006 Beste vorstehhund i Rasepokalløpet 2006 Vinner av Bergensdekkenet i AK 2006 Finalist NM skog 2005 Norsk Jaktchampion Kombinert i 2004 Nr. 2 Årets allroundhund i Norsk Vorstehhundklubb i 2003 Årets vorstehhund, Årets allroundhund og Årets mest fremgangsrike, NVK Hordalandsgruppen 2003 Vinner Hordalandsgruppens Vandrepokal apport 2003 Jaktpremier: 12 premier i AK, hvorav 3 er 1AK. 5 premier i VK, hvorav 2 er 1VK. Apport: 18 premier, hvorav 14 er 1AK. Har oppnådd høyeste poengsum 130(30)p, 5 ganger. Utstilling: 1AK, 1VK, HP Ani.jpg Ani en gang i sine yngre dager :)IMG_4621.jpg Ani 12 år :)Fjellfantens AHH Mia(egenoppdrettet), 6år Meritter: Vinner UK - NVC vinter 2008 Årets Unghund NVK Hordaland 2008 Nr. 2 Årets Unghund 2008 i Norsk Vorstehhundklubb Vinner av Kennel Grimasteggens premie for beste unghund vinterprøver/apportprøver 2008 Jaktprøver: 7 premier i UK, hvorav 2 er 1UK. Er ikke prioritert på prøver etter det. Apport: 5 premier i UK hvorav 4 er 1UK. 1 premie i AK som er 1AK. Utstilling: 2xCK, CERT, BIR mia.jpg Mia i stand Fjelllfantens BMR Vitani(etter Mia), 5år i mars Meritter: Vinner av Hordalandsgruppens Apportpokal i UK 2010 Jaktprøver: 3 premier i UK, hvorav 2 er 2UK. Vært mye skadet, ikke prioritert. Apport: 4 premier i UK, hvorav 3 1UK. Utstilling: 1JK IMG_5198.jpg Vits i stand Fjellfantens BMR Brøyt(helbror av Vitani), 5år i mars Meritter: Årets Unghund lavland Årets Unghund allround, NVC 2010 Årets Unhund og Årets nykommer, NVK Hordaland 2010 Nr. 2 Årets Unghund NVK 2010 Nr. 2 Appetittcup UK 2010 Jaktprøver: 11 premier i UK, hvorav 10 er 2UK. 7 premier i AK, hvorav 6 er 2AK. Apport: 3 x2UK. Utstilling: Exellent. 68B012C2-B859-4DEE-A51F-3B768C702882_zps Brøyt i stand Gjengen er ikke stilt noe særlig de siste årene, da pappa sliter med ryggen etter 4 prolapser. Den beste vår har vært Rugdelias LME Henni, som dessverre ble avliva for ryggmargskreft bare åtte år gammel. Hun kan leses om her http://www.fjellfanten.net/index.htm Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hvor tidlig starter man jakt med hundene, er det tydelige instinkter som slår frem allerede i ung alder eller må de 'vokse det litt på seg'? Tenker da spesielt på apportvilje, søk og stand osv :) Jeg har bare erfaring med gjeterhund, hvor enkelte viser gode instikter allerede ved et par ukers alder, mens andre må 'trigges' litt mer, så har man selvsagt de utvannede linjene som ikke har særlig gjeterinstinkter.
Det er veldig forskjellig når de våkner. Vi har hatt valper som har vært skikkelig våken før levering. Noen tar sin første stand bare noen uker gamle, andre er gjerne over året. Rypevinge.jpg Her er to fra siste kullet våres på Henni, 6 uker gamle. Veldig interessert i rypevingen som du ser :) Vita vår tok stand på kaninene våre 8 uker gammel. En kullsøster var 4 mnd ved første stand, på ender. 877205E6-3BE1-422B-A3E5-E68BB2A977A1_zps Brøyt apporterer due 2 mnd gammel. DC526009-6348-4B89-85F2-4DFB6151D1B3_zps Vita og brøyt apporterer due 2,5 mnd gammel Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Elghund Grå - 3 stk :) Alle (vel, minsta er bare 11 mnd ennå, så hun bare spores med) brukes til løsjakt på elg og hjort. Ingen jaktprøver ennå, da vi føler at de to voksne damene ikke har det som skal til, selv om de glimter til på jakt til tider :) Hera er straks 6 år, Arja er straks 3 år og Løsti er straks 1 år. Løsti virker foreløpig som ei morsom frøken med mye potensiale, og så får vi se om det slår ut på måten vi ønsker :P Hvis hun gjør det bra i høst blir det jaktprøver.

Hera er i tillegg bjørnetestet, uten det store resultatet :lol:

Og så er jo shibaene med som attåthunder og til ettersøk. Jobber løst, og brukes spesielt på hjort.

Nysgjerrigperen meg da, hvor er elghundene dine fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deica, en strihåret dvergdachs Brukes ikke til jakt men trener mye spor med henne, hun fikk en 1. premie og HP på vår første sporprøve for en uke siden, det virker jo lovende :D

wgtg8w.jpg

eijjp.jpg

Nå skal hun på en prøve uken som kommer også blir det fastprøve på Stord rett over påsken :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par her i nærheten som har hatt Vorsteh i mange 10 år og flere av hundene demmes har blitt langt over 10 år gammel. Det virker som en generelt frisk rase som veldig ofte lever opptil 15åra på meg, stemmer det, eller har jeg bare funnet vorsteh-folk med hunder som blir så gamle? :)

Fuglehunder da spessielt retrievere er min favoritt. Skulle jeg hatt jakthund må det bli en golden, men jeg er litt kresen på dem, så er vanskelig å finne den "rette"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...