Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegnære turområder, Bergenområdet


plutte
 Share

Recommended Posts

Ikkje -direkte- hundetreff/ferie-tråd, men tenkte den kanskje passa best her alikavel.

Pluttemannen har fått legeanbefaling å gå meir i utmark/ulendt terreng, men ikkje i bratta, og gamlehunden (og oss andre) hadde hatt godt av det og. Det er mange fine fjell rundt oss, men stort sett med lang og bratt bakke med ca ein times gange før me kjem til ønska terreng, og det er sjelden han klarar å bli med heilt opp (enda). Vil gjerne ha tips til kvar me kan gå der det er mogleg å køyre (i alle fall nesten) heilt opp/evt ikkje så veldig langt og bratt opp. Gjerne der det er greit å ha hundar lause, men ikkje nødvendigvis. Målet er litt sånn "vidde-aktig" der me kan traske i eit par timar ein gong eller to i veka.

Me har trødd litt på Fløyen, men ikkje så langt utanfor allfarveg, samt Hordnesskogen/Kanadaskogen/Løvstakken/Kvarven. Har fått tips om ein stad på Trengereid der det er mulig å køyre opp men hugsar ikkje kva det heiter der, og Herfindal og Bergsdalen. Har og gått litt i Arna men hugsar ikkje kva det heiter der heller, og det var litt for bratt for herren. :ahappy:

Er der andre skjulte skattar? For oss er det mest aktuelt med Bergensentrum+nordaust-ish, men kan godt ta lengre turar ein og annan søndag i andre retningar. Kan for eksempel Øygarden vere ypperlig for slikt? Ikkje kjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når snøen forsvinner så er kanskje Gullbotn et alternativ?

Må innrømme at jeg ikke aner hvordan det ser ut der når det ikke er snø da! :P Men det er ihvertfall ikke så langt å kjøre :)

På Hjortland tror jeg det heller ikke er så veldig bratt, ihvertfall ikke det første stykke. Nå er veien sperret av med bom, vi har parkert ved barnehagen på høyre hånd i helger og på e.m/kveld. :)

Ellers finner du kanskje noe aktuelt her?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damsgårdsfjellet/Holefjellet/Olsokfjellet - parker på Laksevåg senter/Holen skole, gå oppover på langs (med Vågedalen til venstre), så kommer du til Tverrdalen på Damsgårdsfjellet - her er det bratt opp og ned, men finnes stier som er slakere, og så ned på den andre siden av Vågedalen. Litt vidde-feal over det, masse skog, utsikt og lite folk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg trykka lenkjer og kost meg, tusen tusen takk! Gler meg til å sjekke ut alle turane. :D

Ulriken! :)

Banen opp (og eventuelt ned).

Haha, eg tør ikkje!

Men pluttemannen har faktisk vore på Ulriken, og tok bana, så han kunne jo ta den, så kan eg gå opp? Det går fint an å svime rundt der nokre timar vil eg tru.

Har nokon her gått frå Arna til Fløyen? (Eller omvendt?) Er det ein tung tur?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en fin liste over turområder jeg også kommer til å sjekke ut. :)

Jeg har av og til gått innover den gamle postveien inn fra Mellingen, men der er det bratt oppover til å begynne med. Men grusvei og en benk å hvile på midt i den første bakken. Flatt videre innover og hvis man ikke snur så ender man visstnok opp i Hordvik. Kan også ta av veien og gå opp på Veten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Duuuu...... den der taubana er ikke noe skummel altså - jeg har høydeskrekk til en sånn grad at jeg blir uvel av en liten gardintrapp, og jeg var megaredd når vi i påsken i fjor skulle opp og kose oss på Ulriken - men det gikk fint altså, var pittelitt skummelt på vei ned rett før vi var fremme, men ellers var det smooth og ikke noe å være redd for.

Anbefales for øvrig på det sterkeste, fy søren for ett supert område å gå tur i. Nå gikk ikke vi så langt fordi vi hadde med oss en hauggammel hund og en veldig veldig ung hund, pluss at det var holkeføre - men fint var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo ann å gå vidden, men ta bane opp og ned ;)

Gå opp Ulriken over Nattlandsfjellet, eller blir det for bratt og? Lyderhorn er jo et "enkelt" fjell, men en lang bakke i begynnelsen da..

Har ikkje gått Nattlandsfjellet, trur eg, spørst kvar det er. :D

Vidden er mellom Fløyen og Ulriken, ja? :google: Jo! http://ut.no/tur/over-vidden-fra-floeyen-til-ulriken-i-bergen Veit du, eg trudde det var ein mykje lenger tur, 4-5 timar skal me nok greie, i alle fall til sommaren med litt mindre snø. Så kan me heller fordele kven som tar kva bane. :D

Nordsjøløypa i Fjell er kjempefin. Gikk masse der når jeg bodde på Sotra :) Man kan f.eks gå inn fra Fjæreide-siden og traske innover. Veldig fint og oversiktlig der :heart:

!! Denne har eg aldri høyrt om, og den ser vanvittig fin ut! Søren, skulle tatt med telt og gått heile løypa ein sommar, fantastisk! Takk, der skal me gå!

Dette blir en fin liste over turområder jeg også kommer til å sjekke ut. :)

Jeg har av og til gått innover den gamle postveien inn fra Mellingen, men der er det bratt oppover til å begynne med. Men grusvei og en benk å hvile på midt i den første bakken. Flatt videre innover og hvis man ikke snur så ender man visstnok opp i Hordvik. Kan også ta av veien og gå opp på Veten.

Åh, ja, det området hadde eg gløymt. Trur den gamle postvegen blir for bratt oppover for gubben. Eg har kun gått der ein gong, og ikkje så langt oppover, sidan eg hadde berre ein liten time til overs før eg skulle på Ikea var det litt tilfeldig at eg gikk der. (googla tur åsane og fant den da, har gløymt den etterpå.)

Men eg kan jo gå der sjølv. :P Og når mannen blir betre så kanskje!

Duuuu... den der taubana er ikke noe skummel altså - jeg har høydeskrekk til en sånn grad at jeg blir uvel av en liten gardintrapp, og jeg var megaredd når vi i påsken i fjor skulle opp og kose oss på Ulriken - men det gikk fint altså, var pittelitt skummelt på vei ned rett før vi var fremme, men ellers var det smooth og ikke noe å være redd for.

Anbefales for øvrig på det sterkeste, fy søren for ett supert område å gå tur i. Nå gikk ikke vi så langt fordi vi hadde med oss en hauggammel hund og en veldig veldig ung hund, pluss at det var holkeføre - men fint var det.

Eg har nok desverre bestemt meg for at den er uaktuell. :D Fløybana er litt i grenseland. Det er litt fordi det er høgt og bratt, og litt fordi eg ikkje har "kontroll", eg har ofte problemer med å sitte på i bil og, sjølv om det er heilt flatt og fint. :ermm:

Litt usikker på om gamlehunden hadde turt å ta bana og, han får lett panikk med ustabilt underlag og høgder, men han har ikkje hatt noko problemer med Fløybana i alle fall. Han kan jo gå med meg. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Eg har nok desverre bestemt meg for at den er uaktuell. :D Fløybana er litt i grenseland. Det er litt fordi det er høgt og bratt, og litt fordi eg ikkje har "kontroll", eg har ofte problemer med å sitte på i bil og, sjølv om det er heilt flatt og fint. :ermm:

Litt usikker på om gamlehunden hadde turt å ta bana og, han får lett panikk med ustabilt underlag og høgder, men han har ikkje hatt noko problemer med Fløybana i alle fall. Han kan jo gå med meg. :banana:

Det hadde jeg også bestemt meg for, men altså - om du tør ta Fløybana da er Ulriken en bagatell - for det toget er SERIØST skummelt. Ulriken går ikke høyt over bakken, ikke sånn dødelig høyt i alle fall - og for å si det sånn, jeg kjører ikke og har ALDRI kjørt karusell, det er svært få mennesker jeg er komfortabel med å sitte på med i bil (vil kjøre selv) så jeg tror vi har litt samme greia. Bare tanken på Ulriken fikk meg svimmel, men med to gode støttekontakter så gikk det veldig fint altså :). Jeg tror du tør. Hundene syntes det var helt greit og underlaget er jo helt stabilt, de merker ikke at det flytter på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg også bestemt meg for, men altså - om du tør ta Fløybana da er Ulriken en bagatell - for det toget er SERIØST skummelt. Ulriken går ikke høyt over bakken, ikke sånn dødelig høyt i alle fall - og for å si det sånn, jeg kjører ikke og har ALDRI kjørt karusell, det er svært få mennesker jeg er komfortabel med å sitte på med i bil (vil kjøre selv) så jeg tror vi har litt samme greia. Bare tanken på Ulriken fikk meg svimmel, men med to gode støttekontakter så gikk det veldig fint altså :). Jeg tror du tør. Hundene syntes det var helt greit og underlaget er jo helt stabilt, de merker ikke at det flytter på seg :)

Eg høyrer du seier det, men trur ikkje på at eg tør. :P Er det ikkje "dingle-i-ustabil-vogn-fleire-hundre-meter-over-bakken"?

Karusell er forøvrig uaktuelt, det mest ekstreme eg har gjort er tekopp-sak, og det skjer ikkje om igjen. Det er heilt grusomt å vere passasjer i bil, men har eit par personer det går greit med. Kjenner eg blir litt meir nysgjerrig dersom du som tydeligvis har same issues klarar det, så eg kan jo gå og -sjå- på bana ein dag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten veldig fint rundt Baugtveitstemma i nordre Åsane! Parkeringsplass, sti opp på fjellet. Vet ikke helt hva du definerer som bratt, for litt ulendt er det jo. Men ikke klatrebratt :) Vi brukte ca 3 timer inkludert kakaopause på toppen. Fin utsikt og lite folk :) Lurer på om du møter på den postveien det var snakk om over her..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Eg høyrer du seier det, men trur ikkje på at eg tør. :P Er det ikkje "dingle-i-ustabil-vogn-fleire-hundre-meter-over-bakken"?

Karusell er forøvrig uaktuelt, det mest ekstreme eg har gjort er tekopp-sak, og det skjer ikkje om igjen. Det er heilt grusomt å vere passasjer i bil, men har eit par personer det går greit med. Kjenner eg blir litt meir nysgjerrig dersom du som tydeligvis har same issues klarar det, så eg kan jo gå og -sjå- på bana ein dag. :D

*ler* Vi er mer like enn du tror, t-kopper er det mest ekstreme jeg kjører også, og jeg kjører ikke det lenger heller fordi jeg frykter at koppen skal løsne og jeg flakse rundt halve tivoliet før det stopper.... (jupp, jeg ser det for meg og synes det er svært ubehagelig at jeg ikke får stoppet den når jeg vil).

Og ja - jeg tør ta banen opp til Ulriken, jeg skal si ærlig at jeg ikke koste meg nevneverdig og fremstod nok som pittelitt nevrotisk, men det gikk bra, og det var bare så inderlig verdt det når man så turterrenget på toppen. Så ja, jeg ville gjort det igjen :)

Og nei - den henger ikke flere hundre meter over bakken - 10 til 15 kanskje, den subber jo nesten buskene oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidden er mellom Fløyen og Ulriken, ja? :google: Jo! http://ut.no/tur/over-vidden-fra-floeyen-til-ulriken-i-bergen Veit du, eg trudde det var ein mykje lenger tur, 4-5 timar skal me nok greie, i alle fall til sommaren med litt mindre snø. Så kan me heller fordele kven som tar kva bane. :D

Jeg gikk over der i august og brukte over 6 timer(bane opp og ned), men jeg er utrent og gikk mest på viljen fordi jeg hadde bestemt meg for at den turen skulle jeg klare! Det var fjorårets mål og tiden løp fra meg. :D Det er noen stigninger der også, men nå vet jeg ikke hva gubben din tåler. Neste gang skal jeg ta en kortere versjon, Fløybanen opp og så følge stien ned Svartediket. Må bare bli litt varmere i været.

Og ellers kan jeg bekrefte @Belgerpia ang. Ulriksbanen. Den går ikke høyt over terrenget, og tar bare noen få minutter. Mye kjappere enn Fløybanen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten veldig fint rundt Baugtveitstemma i nordre Åsane! Parkeringsplass, sti opp på fjellet. Vet ikke helt hva du definerer som bratt, for litt ulendt er det jo. Men ikke klatrebratt :) Vi brukte ca 3 timer inkludert kakaopause på toppen. Fin utsikt og lite folk :) Lurer på om du møter på den postveien det var snakk om over her..?

Eg og google veit ikkje heilt kvar det er, desverre. Kvar parkerar du då?

Litt oppoverbakke går nok greit altså, eg får han jo med meg opp skogsvegen her og den er tidvis -veldig- bratt, men då må me snu etter halvtime-time alt etter dagsformen, og då er me ikkje oppe ved sti/fjell enda. (Det er stort sett ryggen som kranglar, ellers er han egentlig i grei form.)

*ler* Vi er mer like enn du tror, t-kopper er det mest ekstreme jeg kjører også, og jeg kjører ikke det lenger heller fordi jeg frykter at koppen skal løsne og jeg flakse rundt halve tivoliet før det stopper.... (jupp, jeg ser det for meg og synes det er svært ubehagelig at jeg ikke får stoppet den når jeg vil).

Og ja - jeg tør ta banen opp til Ulriken, jeg skal si ærlig at jeg ikke koste meg nevneverdig og fremstod nok som pittelitt nevrotisk, men det gikk bra, og det var bare så inderlig verdt det når man så turterrenget på toppen. Så ja, jeg ville gjort det igjen :)

Og nei - den henger ikke flere hundre meter over bakken - 10 til 15 kanskje, den subber jo nesten buskene oppover.

Næh, gjer den? Så lavt? Då kan eg jo tøffe meg på avstand i alle fall, for det kan det jo vere eg greier. Då opnar det seg jo ei heilt ny verd!

Jeg gikk over der i august og brukte over 6 timer(bane opp og ned), men jeg er utrent og gikk mest på viljen fordi jeg hadde bestemt meg for at den turen skulle jeg klare! Det var fjorårets mål og tiden løp fra meg. :D Det er noen stigninger der også, men nå vet jeg ikke hva gubben din tåler. Neste gang skal jeg ta en kortere versjon, Fløybanen opp og så følge stien ned Svartediket. Må bare bli litt varmere i været.

Og ellers kan jeg bekrefte @Belgerpia ang. Ulriksbanen. Den går ikke høyt over terrenget, og tar bare noen få minutter. Mye kjappere enn Fløybanen.

Eg er ganske utrent, men kan gå langt i treigt tempo. Pluttemannen er i ok form sett vekk frå rygg(og litt lungegreier, men han blir stadig betre), og kan nok og gå langt så lenge han ikkje blir sliten. 6 timer + pauser burde me klare, i alle fall om me får gått litt meir først. :D

Eg revurderer stadig min instilling til Ulriksbana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg høyrer du seier det, men trur ikkje på at eg tør. :P Er det ikkje "dingle-i-ustabil-vogn-fleire-hundre-meter-over-bakken"?

Karusell er forøvrig uaktuelt, det mest ekstreme eg har gjort er tekopp-sak, og det skjer ikkje om igjen. Det er heilt grusomt å vere passasjer i bil, men har eit par personer det går greit med. Kjenner eg blir litt meir nysgjerrig dersom du som tydeligvis har same issues klarar det, så eg kan jo gå og -sjå- på bana ein dag. :D

Neida, den dingler ikke. Skjønner det ser utsom de gjør det, men de gjør ikke det :) ikke er det hundre meter over bakken heller, og turen tar jo bare noen minutter :) Pysete meg og min pysete gamle border collie som desverre aldri fikk særlig til miljøtrening synes faktisk det var en fin tur!

Ellers tror jeg fint dere skal klare vidden ja :) det vanligste er å gå fra Ulriken til Fløien, da kan jo evt han ta banen opp mens du går. Fløien er jo ikke så bratt, så dere kan jo gå ned.

Det jeg kalte Nattlandsfjellet heter vel egentlig Landåsfjellet :P Er det som ligger ved siden av Ulriken, vekk fra by'n. Da får man en lengre, slakere vei opp Ulriken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, den dingler ikke. Skjønner det ser utsom de gjør det, men de gjør ikke det :) ikke er det hundre meter over bakken heller, og turen tar jo bare noen minutter :) Pysete meg og min pysete gamle border collie som desverre aldri fikk særlig til miljøtrening synes faktisk det var en fin tur!

Ellers tror jeg fint dere skal klare vidden ja :) det vanligste er å gå fra Ulriken til Fløien, da kan jo evt han ta banen opp mens du går. Fløien er jo ikke så bratt, så dere kan jo gå ned.

Det jeg kalte Nattlandsfjellet heter vel egentlig Landåsfjellet :P Er det som ligger ved siden av Ulriken, vekk fra by'n. Da får man en lengre, slakere vei opp Ulriken.

Takk for tips! Om eg no brått skulle tørre ta den tydeligvis ikkje så dinglande og høgtflygande bana, så er det ikkje noko i vegen for å gå opp ein annan gong, med eller utan mann.

@Mardina: så kan eg jo kanskje håpe på at bana står, så eg slepp å forholde meg til heile greia. :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...